Annonsbolag skapar operativsystem för smart-TV

Permalänk
Medlem

Inget jag kommer byta till... reklam är djävulens påfund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Usch.
Rätt som det är sätter de en liten kamera i smart-tvn som kan se om någon tittar eller ej, för att då pausa reklamen tills man är tillbaka. Och varför inte ha ansiktsigenkänning så man kan se vem som tittar och anpassa annonserna därefter... Möjligheterna är oändliga.

Finns det fortfarande icke-smart tv att köpa?

Precis vad jag tänkte, går det att få tag i TVs som inte har massa reklam? Går vissa TVs att haxa måntro?

Ytterligare en anledning att ha en projektor istället

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag önskar det fanns en stor rörelse för att totalt skrubba tv apparater från det medföljande OS och ersätta det med öppet OS.
Precis som det går att göra med en del routrar.

Detta hade varit något. Ett nedbantat OS som bara gör det viktigaste.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sonos må göra bra hårdvara men deras mjukvara och ideér för mjukvara ( i detta fall OS ) är katastrof.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Och här önskar jag tvärtom, jag vill ha en tv som har så lite "operativsystem" som möjligt. Släpp firmware updates för att förbättra bild, responstid, hdmi-cec funktionalitet och vad som helst. Men appar å reklam å ena å andra i mjukvaran är inget jag vill att TVn ska sköta utan det sköter jag separat.
Så kan vi få TV apparater "utan" SMART-TV/OS?

Håller helt med.

Skulle jag varit TV tillverkare, så skulle jag ha lanserat konceptet ” Dum-TV”.

Med fokus på att leverera så bra bildkvalitet som möjligt för prislappen. Ingen internetanslutning huvudtaget. Tror banne mej, det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Ska det bli en TV med det OS'et, då får dom minst ge mig den gratis!

Fortfarande med risken att den flyger ut genom fönstret...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Google TV finns ju redan…

Jag gissar att detta ska driva ner priset på tvn, men skulle aldrig röra en sån tv med en tång. De kommer leva 100% på att tjäna pengar på att sälja det du glr på den

Säkert installera gömda kameror bakom skärmen för att se vem som tittar och så vidare

Permalänk
Medlem

Läxan att lära här är att aldrig ge internetåtkomst till sin TV, oavsett hur mycket den frågar efter det. Ta in media via extern enhet, typ AppleTV eller ännu bättre, en HTPC.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vem skall göra appar åt denna OS? Som att köpa Betamax när alla andra köper VHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Detta hade varit något. Ett nedbantat OS som bara gör det viktigaste.

T.ex. nvidia shield med egen launcher har man kunnat köra länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Haha, reklam. Min TV är aldrig uppkopplad mot nätet och kommer heller aldrig att vara det. Gör den smart via en Mac Mini.

Permalänk
Medlem

Detta går att likna med att bananer skulle göra banor åt gokarts.. illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Läxan att lära här är att aldrig ge internetåtkomst till sin TV, oavsett hur mycket den frågar efter det. Ta in media via extern enhet, typ AppleTV eller ännu bättre, en HTPC.

Det är ju ett os på den där externa saken med, Apple såväl som Google gör ju vad de kan för å marknadsföra så mkt möjligt på sina plattformar. Htpc kvarstår då, men det är många som pga. många anledningar inte fixar en sådan.

Nu ska får man väl säga att det troligen är bättre med Google eller Apple kontra den där nya saken. Utgångspunkt reklam ger mig dystopivibbar.

Frågan är väl hur de tänkt sig göra detta i praktiken, de lär inte göra något helt nytt. Köra nån fork på android med egen mjukvara on-top, "wow".

Att de skulle göra något eget verkar osannolikt. Men det låter väl fint att marknadsföra det som eget os antar jag.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Har inga lediga portar på routern och WiFi är avstängt. Om en eventuell ny TV inte fungerar utan 'Smart' så skiter jag att skaffa en. TV är förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google TV finns ju redan…

Jag gissar att detta ska driva ner priset på tvn, men skulle aldrig röra en sån tv med en tång. De kommer leva 100% på att tjäna pengar på att sälja det du glr på den

Säkert installera gömda kameror bakom skärmen för att se vem som tittar och så vidare

TVn baserade på GoogleTV går däremot att installera som dum-TV utan internetanslutning och därmed reklam/spionage till skillnad från dom andra, så jag skulle avstå från att klanka ner på dom allt för mycket...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Håller helt med.

Med fokus på att leverera så bra bildkvalitet som möjligt för prislappen. Ingen internetanslutning huvudtaget. Tror banne mej, det skulle fungera.

När jag köpte Amazon kindle (länge sedan), en sån läsplatta som främst är till för att läsa e-böcker.
Då fanns det två olika alternativ.
Antingen köpa den med reklam för ett pris.
Eller köpa den utan reklam för ett högre pris.

Jag valde att köpa den utan reklam för ett högre pris.

Kanske hade gått att hacka eller få bort på något annat vis.
Men jag tyckte det var en bättre deal att köpa utan reklam.

Samma koncept borde gå att använda på TV apparater.
Då får de sälja reklam till de som inte bryr sig och de som bryr sig betalar en högre ursprunglig kostnad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Annonsbolag gör OS för TV?

Det känns lite som att tjuvar gör lås åt husägare.

Well tjuvar om några borde va dom bästa på att göra ett lås som inte tjuvar kan få upp så varför inte

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Håller helt med.

99% av köparna bryr sig inte, 90%+++ vill ha SMART TV för då behöver de ju inte ha en appletv eller liknande (sedan att deras TV är slö som sirap efter 3-5år reflekterar de inte över..) och då är det ju bara dumt av tillverkarna att inte få gratis pengar via reklamintäkter för kunderna fattar ju inte ändå. Så det kommer nog inte hända.

Men det är väl bara en tidsfråga, pushar de för hårt med reklam å skit så kommer hacker-cracker gängen att ge sig på TV apparater med egna firmwares etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

99% av köparna bryr sig inte, 90%+++ vill ha SMART TV för då behöver de ju inte ha en appletv eller liknande (sedan att deras TV är slö som sirap efter 3-5år reflekterar de inte över..) och då är det ju bara dumt av tillverkarna att inte få gratis pengar via reklamintäkter för kunderna fattar ju inte ändå. Så det kommer nog inte hända.

Men det är väl bara en tidsfråga, pushar de för hårt med reklam å skit så kommer hacker-cracker gängen att ge sig på TV apparater med egna firmwares etc.

Dom flesta får idag TV lådor som kör Android TV. TV operatörerna som tele2, telia och mfl spruta ut TV Hubar till sin kunder i enroma volymer just nu.
Samsungs OS och Android är dom som kommer dominera i framtiden på tv sidan. Glöm andra OS!. Köp inte Betamax när det finns VHS.

Kriget om TV OS är över.. Vill man inte ha Nordkoransk brödbutik vad det gäller utbudet på appar och innehåll, så bör man välja något mainstream OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Dom flesta får idag TV lådor som kör Android TV. TV operatörerna som tele2, telia och mfl spruta ut TV Hubar till sin kunder i enroma volymer just nu.
Samsungs OS och Android är dom som kommer dominera i framtiden på tv sidan. Glöm andra OS!. Köp inte Betamax när det finns VHS.

Kriget om TV OS är över.. Vill man inte ha Nordkoransk brödbutik vad det gäller utbudet på appar och innehåll, så bör man välja något mainstream OS.

Äh, LG OS är ju stort med (iomed LG är stora). Men varför bry sig om vad för OS det är på TVn när man istället kan köra en appletv eller liknande; då blir ju TV OSet irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vissa säger det är en microkernel som webos och andra säger att det bara är en android knockoff? Nån som vet sanningen?

Webos är Alpine Linux i grunden men hårt moddat.
Iaf ser det ut som Alpine när man ssh:ar in.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ge dom några idéer, men det första jag tänkte var att det kommer att vara fullsmockat med reklam. Och för att slippa reklamen så måste man betala en månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Äh, LG OS är ju stort med (iomed LG är stora). Men varför bry sig om vad för OS det är på TVn när man istället kan köra en appletv eller liknande; då blir ju TV OSet irrelevant.

WebOS hetter LG OS .. Varför har man ens appar? Borde en räcka med en URL, sedan dyker dom prg som man har få se.

Permalänk
Medlem

Det finns massor med dum-tv. Dom sälj tyvärr sällan till privatpersoner.
Dom säljs ofta i bulk. Titta i affärer, köpcentrum, flygplatser osv. Massor med monitorer som är uppkopplade till annan enhet som styr vad som visas.
Vissa är billigt skräp men andra har fantastisk bildkvalitet.

Ge oss tillgång till dom så ordnar sig allt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det värsta med just Sonos är att Sonos återkommande hittar på helt egna nycker som kunder aldrig efterfrågat och är heldumt. När den är gammal och en uppdatering senare så kanske alla menyer och hela skiten är helt annorlunda och skitdåligt eller precis vad som helst.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Å fyyyy fan, måtte det gå rejält åt helvete.

Förmodligen kommer jag dock aldrig drabbas av det, så länge som det går att använda en tv enbart som en dum display (vilket är vad jag alltid gjort och alltid ämnar göra).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det värsta med just Sonos är att Sonos återkommande hittar på helt egna nycker som kunder aldrig efterfrågat och är heldumt. När den är gammal och en uppdatering senare så kanske alla menyer och hela skiten är helt annorlunda och skitdåligt eller precis vad som helst.

Sonos är ett helvete att konfigurea så även om deras hårdvara är bra, så är deras mjukvara en mardröm av strulig skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

WebOS ursprunglinge, av Palm, du vet dom där handhålna datorerna vi hade innan vi fick smarta telefoner. HP Köpte WebOS och sålde det senare vidare till LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du har helt rätt, det är linux, jag blandade ihop det med Palm's föregångare PalmOS 5 Garnett.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Precis som Google och Android?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|