Uppgifter: Ryzen 9 9950X3D lanseras i januari 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Du sa AMD....Ny grejer på gång..

Hur det kan påverka oss just nu, är oklart..
Nya patent gjorda..
Kan vara en ny mil-stolpe, oklart just nu..

https://www.techpowerup.com/forums/threads/amds-future-ryzen-...

ja.. nya produkter att lansera.

Alla företag har saker i pipelinen. Ja det är oklart nu.

Intel skäppte en helt ny osedd produkt. gick så där.

Med detta släpp AMD gör är det inget nytt "nytt" som intel droppade.

AMD flyttade cachen under CPU'n men har fortfarande samma minneskontroller.
Å det kan de fixa till nästa "nya". Vilket de inte behöver för att de har ingen konkurrens.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

ja.. nya produkter att lansera.

Alla företag har saker i pipelinen. Ja det är oklart nu.

Intel skäppte en helt ny osedd produkt. gick så där.

Med detta släpp AMD gör är det inget nytt "nytt" som intel droppade.

AMD flyttade cachen under CPU'n men har fortfarande samma minneskontroller.
Å det kan de fixa till nästa "nya". Vilket de inte behöver för att de har ingen konkurrens.

Jag har Tipsat® om sju nya Intel-processorer, som dykt upp. Inget upphetsande. Ingen direkt nyhet, men visar att verksamheten inte upphört.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att kommer en 9600X3D för oss som mest spelar och inte behöver en miljon kärnor?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns det möjlighet att kommer en 9600X3D för oss som mest spelar och inte behöver en miljon kärnor?

Ja det finns ju 5600x3d och 7600x3d men de har kommit senare. Antagligen när de samlat på sig en större mängd av den 8 kärniga varianten som inte riktigt håller måttet på alla kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ingen aning..heller. Fattar din frustration.
Vänta och se, eller ta det som finns ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Ingen aning..heller. Fattar din frustration.
Vänta och se, eller ta det som finns ?

Sitter på en 5600X duger väl tillsvidare men så fort 9600X3D släppes så blir det uppgradera annars får det väl bli en normal 9600X när priserna har gått ner lite till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det finns ju 5600x3d och 7600x3d men de har kommit senare. Antagligen när de samlat på sig en större mängd av den 8 kärniga varianten som inte riktigt håller måttet på alla kärnor.

Dessa är dock typ omöjliga att få tag på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

om ej dubbla cache på ccd er så nej tack! nån som vet vart man kan köpa amds ryzen variant av epyc den 10 kärniga 65 wattaren vore intressant för mig. Har bara sett den i butiker i usa ej i Sverige

Menar Du den 12-kärniga Epyc 4464P med TDP 65W? Jag köpte min från Serverfactory i England men finns hos Proshop:

https://www.proshop.se/CPU/AMD-EPYC-4464P-Tray-CPU-12-kaernor...

(i övrigt najs CPU, är väl som en 7900X i serverutförande MINUS strömförbrukningen - har inte pressat min sådär men på enstaka kortare bänkmärken är den snabb och bra i ett litet Supermicro-chassi)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

till FelixArk :

I sammanhanget med ny cpu, så glömmer folk att ökad kostnad tillkommer vid bytet till AM5.
Nytt moderkort och ram krävs.

Fel citat, sry
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nej, det är inte alls omöjligt. Det är inte ens svårt. Du kan köpa 7600X3D på Proshop.
https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-7600X3D-Tray-CPU-6-kae...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Menar Du den 12-kärniga Epyc 4464P med TDP 65W? Jag köpte min från Serverfactory i England men finns hos Proshop:

https://www.proshop.se/CPU/AMD-EPYC-4464P-Tray-CPU-12-kaernor...

(i övrigt najs CPU, är väl som en 7900X i serverutförande MINUS strömförbrukningen - har inte pressat min sådär men på enstaka kortare bänkmärken är den snabb och bra i ett litet Supermicro-chassi)

Epyc 4464P är samma som Ryzen 7900 utan X.
Så ska man bara leka hemma kan man spara en slant igenom att ta en 7900 istället.
https://www.inet.se/produkt/5306037/amd-ryzen-9-7900-3-7-ghz-...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Hoang avfärdar att processorerna kommer ha 3D V-Cache på båda CCD-kretsarna"

Jaha då har man väntat helt i onödan på reviews

Samtidigt så vet vi ju att 3D cache gynnar ju främst spel. Och så länge logiken i windows fungerar som den ska så att enbart CCDn med 3D cache nyttjas för spel och när det är arbetslaster som kan nyttja alla kärnor så tillåts båda CCD:erna arbeta så blir det ju lite av det bästa av båda världar om man är ute efter det från sin CPU. Var väl detta som 7950X3D led av där stänga av en CCD gav bättre prestanda pga logiken inte fanns på plats. Men ska väl vara fixat nu?

Dessutom, att nyttja kärnor på olika CCD vet vi ju sedan innan är en dålig ide för skiten, 3D cache eller ej, så även om båda haft 3D cache hade det ju vart väldigt dumt att blanda kärnor från båda oavsett.

Ja det är väl om man spelar flera spel samtidigt då men sån simultanförmåga har ingen människa så det faller ju på sin egen orimlighet.

Men jag kanske missar något case där man gärna haft alla kärnor och trådar från båda CCD:er till ett och samma spel? Måste ju vara försvinnande få fall?

Så enligt mitt sätt att se detta så är ju detta en CPU för de som vill ha maximal spelprestanda OCH mycket bra prestanda i produktivitet. Dvs man slipper ju kompromissa om man är villig att betala för det. 7800X3D var och är en kompromiss, 7950X3D var en kompromiss. 9800X3D är inte en kompromiss men lider ju naturligt av att ha ett CCD. 9950X3D blir ju ingen kompromiss alls. Bästa av båda världar?

Kanske missar något. Men så jag ser det i varje fall. Och detta förändras ju inte om bara en CCD har 3D cache istället för båda enligt mitt sätt att se det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Proshop säljer i alla fall 7600x3d. Har köpt saker därifrån utan problem förr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Januari ser ut att bli svettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Januari ser ut att bli svettigt.

Ja, jag har sålt både min 5950x och 4090 för att köpa nytt när 9950x3d samt 5090 kommer ut. Man lär väl få vänta evigheter för alla jävla scalpers och kanske miners?.....

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av xdrive:

Ja, jag har sålt både min 5950x och 4090 för att köpa nytt när 9950x3d samt 5090 kommer ut. Man lär väl få vänta evigheter för alla jävla scalpers och kanske miners?.....

Förhoppningsvis är det inte riktigt samma diskrepans mellan tillgång och efterfrågan denna gång så att vi slipper scalping. Känns som att det vore skönt att lämna tider av brist bakom oss i 2020 där det hört hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Förhoppningsvis är det inte riktigt samma diskrepans mellan tillgång och efterfrågan denna gång så att vi slipper scalping. Känns som att det vore skönt att lämna tider av brist bakom oss i 2020 där det hört hemma.

Finns väl chans på scalping på cpun? Amd är väl kanon på mining?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl chans på scalping på cpun? Amd är väl kanon på mining?

Så är det såklart, det jag menar är att jag hoppas att tiderna där precis allt med en krets blir bristvara är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Min plånbok gråter redan när jag försöker köpa saker till mitt år 2006 retro bygge, men...

Vad behöver du?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sesese:

Vad behöver du?

Jag letar mest efter en fin CRT skärm och skapade precis en annons här

Är så tacksam att många vill hjälpa till och det värmer

https://www.sweclockers.com/marknad/245362-letar-efter-en-fin...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skärmarna var det första som åkte till återvinningen när det begav sig då de är så skrymmande tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skärmarna var det första som åkte till återvinningen när det begav sig då de är så skrymmande tyvärr.

Jag hade CRT skärm länge. CRT TV också.
Alltså inte som enda skärm och TV, men hade de kvar också.
Men gjorde mig av med det för några år sen.
Som du säger är det skrymmande.

Permalänk
Medlem

Inets bekräftelse av lanseringen i januari igår på streamen kan väl också ses som en läcka egentligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q