Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper chassi?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper chassi?

Billigast möjliga pris eller plats för femtioelva fläktar? Den här veckan vill vi veta vad du tycker är viktigast när du ska köpa ett nytt chassi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att tjejerna inte tycker att det ser för nördigt ut.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar knappar och usb portar på framsidan. Typ som inwin 301 lådan.

Permalänk
Medlem

Estetiken går först. Men sedan måste de ju också ha tillräckligt bra ventilation, och jag måste ju få plats med komponenterna.
Men jag skulle inte köpa en låda som är rymlig, välventilerad men ful.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ljud (och ljus)dämpning

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Flera saker egentligen. Väljer jag en väljer jag byggkvalitet men går även på
- Bang for the buck
- Ventilation
- Lättbyggt och genomtänkt som Fractal Define chassin historiskt varit (kanske ingår i byggkvalitet)

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Börja gilla killar

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ljuddämpningen kommer i första hand, sedan estetiken. Det skall se diskret ut och inte ha några fönster. Gärna så litet som möjligt.

Nu har jag inte byggt en dator på många år, men jag blev förvånad över hur dyra chassin blivit (främst Fractal, då jag använt dem sedan D4).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Köpte chassi 2013, då rekommenderade chassi-jesus FD Define R4. Det funkar fortfarande, jag är skitnöjd 😄

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ett chassi för mig ska vara tillräckligt stort/litet för det ändamål jag bygger. Men framförallt ska det vara lätt att få bra ventilation, ljuddämpat och med dammfilter och utan en massa rgb.
Har använt mig uteslutande av Fractal Designs chassin sedan 2009 och den äldsta jag fortfarande använder är ett Fractal Design R2
Synd bara att priset sprungit iväg som det gjort.

Permalänk
Medlem

Ska vara litet och stilrent! Dan Case A4 lever än hemma hos mig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Börja gilla killar

Jag kan inte rå för det! Det är tjejer som gäller.

Permalänk
Medlem

Främst att chassit verkligen reflekterar att det är en dator för 30k.
Nästan bara Phanteks Evolv X som lyckats med det hittills.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Varför spela på "easy" när det finns "nightmare"?

Skrivet av lindahlj:

Jag kan inte rå för det! Det är tjejer som gäller.

Har du funderat på en kompromiss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Främst att chassit verkligen reflekterar att det är en dator för 30k.
Nästan bara Phanteks Evolv X som lyckats med det hittills.

Är inte det en smaksak? Ett chassi som reflekterar att det är en dyr dator i mitt tycke så är det bara att ta valfritt rack chassi och det kommer se ut som något som är ordentligt dyrt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Estetisk och byggkvalite.

Det råder brist på snygga kvalitetschassin i lagom storlek. Allt ska vara så stort och väga as. Jag vill ha litet, snyggt men ändå kvalite. Rockar just nu ett Fractal Terra, men det finns förbättringspotential, skulle kunna få växa ett par liter t.ex. för att svälja bättre kylare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Att nätaggregatet sitter i toppen av chassit och att jag kan sätta grafikkortet i botten med fritt blås underifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Stabil konstruktion som ger möjlighet till egna anpassningar. Ser det som en fördel om det går att få utan fönster, dåliga fläktat och lysdioder.

Nästa chassi blir kanske ett hemmabygge, har funderat på det länge nog för att ge mig på det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Valde storlek men skulle igentligen säga: Lätta att arbeta i.
För det är detta man svär mest över, när något strular eller man ska uppgradera/bygga om och det är trångt o jävligt att få till kablar mm på ett bra sätt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Håller helt med @Gelantious!
Saknar fortfarande mitt Corsair Carbide Air 240 </3. Bästa chassit jag pillat på (inte för att det är så-så många).

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

För mig är det kvaliteten, anpassning och ventilationen som är det viktigaste om jag skulle köpa ett nytt chassi.

Mitt nuvarande chassi är Corsair Graphite 760T som jag haft i 10 år.
Jag har tittat i flera år på olika nya chassin men inte hittat nåt som jag tycker gör det bättre än det jag har.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 42" 144Hz | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Phanteks Eclipse G500A | EK Water Blocks EK-Nucleus AIO 360 Dark | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Att Artics Liquid freezer på 360mm får plats i toppen. Gäller både tjocklek och längd.
Inte för högt.
Lätt att bygga i(de flesta chassin idag känns rimliga).
Plats för genomtänkt fläktplacering
Plexi framtill så man ser komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är inte det en smaksak? Ett chassi som reflekterar att det är en dyr dator i mitt tycke så är det bara att ta valfritt rack chassi och det kommer se ut som något som är ordentligt dyrt!

Mmm, rack... de har man ju i källaren... och nu fick även FD Define-lådan "lägga sig" i server-skåpet 😉 ovanpå ett par 1U-PowerEdge.

Artikelns fråga är säkert lite medvetet ensidigt ställd för det är ju flera faktorer som spelar in och till flera olika datorer (jobbdatorn, speldatorn, köksdatorn, barnens datorer, ...).

Gillar verkligen lilla Lian Li PC-Q03B, litet mITX-chassi i aluminium från 2011, rullar fortfarande som köksdator (ryms bakom 27"-skärmen). Med handtag monterat på toppen har den varit med som "portabel stationär" för diverse webbsändningar också.

För speldator(erna) har jag tre Asus Prime AP201 (svart, vitt, två med glassida), ett väldigt "lagom" chassi på flera sätt: pris under tusenlappen, storlek så mATX ryms, bra ventilation, utseende diskret men RGB-fläktarna syns (på 1 av de 3).

Senast kollade jag på XTIA XProto Open air-chassin - verkar jätteskoj för maskinen man ofta bygger om 😊😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Estetik där mitt krav har varit att jag ska bli glad av att se datorn och att den gärna får sticka ut väldigt mycket. Det gör att jag varit på jakt på något bortom alla fyrkantiga lådor, hur estiska eller snygga de än må vara.

Tidigare hade jag Deepcool Tristellar S (det vita) som var otroligt vackert som jag sålde för ett tag sedan, och nu fick det bli Deepcool igen med deras Quadstellar Infinity som jag blev ännu mer nöjd med än vad jag trodde. Alltid kul när gäster kommer förbi och får syn på datorn, blir alltid en liten dialog. Annars är det svårt tycker jag att hitta chassi som "tar ut svängarna" bortom låd-designen och gör det snyggt.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Det ska se ut som ett dator chassi inte ett konstverk. Bra ventilation och symetrisk. Funktion före form. Saknar fortfarande några 5.25" platser. Det var perfekt för hotswap av ssder, hårddiskar. Ogillar för mycket rgb eller "Gaming branding".

Permalänk
Medlem

Ventilation för funktion och såklart Ljudnivån!!!
Har ett svart plåtchassie under skrivbordet som jag vet är jättesnyggt inuti med kabeldragning mm, men det är det bara jag som vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Entusiast

Givetvis är det en kombination av samtliga punkter där vissa är av mindre vikt... Men det som varit viktigaste punkten för mig har varit hur mycket radiatoryta chassit kan hantera. Därför föll valet på Corsair 1000D...

Permalänk
Medlem

Ljudisolerat, stilrent utan fönster, inte för stort heller.

Fractal Design 7 Compact gör jobbet för mig.
Hade varit nice med ett vitt chassi med meshfront dock! Men då tappar man lite ljuddämpning.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Ljudnivå, ljudnivå, ljudnivå... estetik.

Dvs det skall vara tyst och det skall vara diskret, inget rgb-tjafs och inga fönster.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ventilation och pris är allt jag bryr mig om. Därför sitter jag också kvar med ett gammalt chassi från tidig järnålder. (Corsair Carbide 200R, kostade hiskeliga 599 kr herrens år 2016.) Har hittills inte sett något som motiverar uppgradering. Jag menar, det har allt. Förutom tilltalande yttre, ljuddämpning och sådant där som jag är alldeles för dumsnål för att bry mig om: )

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.