Tillbehörstillverkare lanserar fläkt med inbyggd fläkt

Permalänk
Melding Plague

Tillbehörstillverkare lanserar fläkt med inbyggd fläkt

Arctics nya fläkt är så kraftfull att motorn behöver svalka sig med en liten impeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fläktception, coolt!

Permalänk
Medlem

Jag hörde att din fläkt behövde en fläkt så jag satte en fläkt i din fläkt så din fläkt kan fläkta sig med en egen fläkt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hur det såg ut när AI genererade en bild på en fläkt för första gången..

Permalänk
Medlem

Yo dawg…

Permalänk
Medlem

Äntligen får Delta en värdig utmanare. Blir priset inte för farligt ska jag nog dra ett practical jokes med frugan.

Edit: 189kr/st eller 449kr för 3st. Man blir ju lite sugen

Permalänk
Medlem

Låter aningen överkomplicerat kan jag tycka. Varför inte bara ha de inre fläktbladen vara en del av den yttre fläkten? Då får motorn också luft som skalar med varvtalet, men du har bara en uppsättning lager osv. Men men, jag har inte testat, det har väl Arctic får man hoppas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Citat:

Den slås på när motorn som driver den stora fläkten blir för varm

Ser ut som den sitter ihop med resten som roterar? Så den snurrar alltid

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

”Den slås på när motorn som driver den stora fläkten blir för varm”

Inte säkert, det ser ut som en söm mellan stora och lilla fläkten, den lilla har dock en "duct" (osäker på svenskt namn för det) ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Låter aningen överkomplicerat kan jag tycka. Varför inte bara ha de inre fläktbladen vara en del av den yttre fläkten? Då får motorn också luft som skalar med varvtalet, men du har bara en uppsättning lager osv. Men men, jag har inte testat, det har väl Arctic får man hoppas

Ja, sådan lösning har jag i flera borstade motorer hemma. Kannan är förlängd och i änden finns fläktblad och ventilationshål.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ful lösning. Snyggare hade varit att ha två fläktar i en. Kanske genom små blad emellan som vispar in lite luft till motorn.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Rekursiv fläkt?

Jag skulle gärna se att den lilla fläkten hade en egen mindre fläkt som kylde den motorn också, så att den inte blir överhettad.

Permalänk
Medlem

Varför vattenkyler man inte fläkten istället?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Avd. Smör på fläsket?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte säkert, det ser ut som en söm mellan stora och lilla fläkten, den lilla har dock en "duct" (osäker på svenskt namn för det) ser det ut som.

kanal

Permalänk
Medlem

Saxat från Arctic´s hemsida:

Active Cooling for Extended Motor Lifespan
A 10 °C lower motor temperature roughly doubles the service life. The motor of the S12038-8K is not only particularly efficient, but is also actively cooled by an additional impeller in the fan hub.

To ensure a long service life in particularly dusty environments, a sticker to cover the fan hub impeller is included in the packaging.

Det är altså inte en extra fläkt/motor utan en impeller i mitten av fläkten, som man kan sätta ett klistermärke över om den används i dammiga miljöer.

Permalänk
Medlem

Ja man undrar ju varför inte alla fläktar ser ut så här... Får man ut 50 år innan den behöver bytas nu då eller vad är problemet man försöker lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

Saxat från Arctic´s hemsida:

Active Cooling for Extended Motor Lifespan
A 10 °C lower motor temperature roughly doubles the service life. The motor of the S12038-8K is not only particularly efficient, but is also actively cooled by an additional impeller in the fan hub.

To ensure a long service life in particularly dusty environments, a sticker to cover the fan hub impeller is included in the packaging.

Det är altså inte en extra fläkt/motor utan en impeller i mitten av fläkten, som man kan sätta ett klistermärke över om den används i dammiga miljöer.

Håller med dig: baserat på beskrivningen och bilderna verkar det ju inte vara en separat motor utan enbart att hubben är utformad med extra "fläktblad" för att kyla motorn.
Låter något mer praktiskt än att slänga in en extra motor i motorn

Skrivet av Lussarn:

Ja man undrar ju varför inte alla fläktar ser ut så här... Får man ut 50 år innan den behöver bytas nu då eller vad är problemet man försöker lösa?

Alla fläktar varvar inte 8000 varv i minuten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag antar att den fläkten bara är fasta hål i plasten, den bör ju inte ha en egen separat motor antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Skrivet av Kogster:

"Den slås på när motorn som driver den stora fläkten blir för varm"

Skrivet av dlq84:

Verkar inte finnas någon källa på att det skulle fungera så (dvs att det skulle vara en temperaturstyrd separat fläkt), så jag tror det snarast är hittepå.

Det är nog bara ytterligare fläktblad på samma axel som kyler motorn (om man inte har navet övertejpat).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att köpa en liknande fläkt (utan minifläkt då) till min dator för några år sedan. Den var nog tänkt att sitta i rack. Det är ett jäkla tryck i den men den lever om alldeles för mycket för att ha i en vanlig dator.

Permalänk
Medlem

Turboladdad fläkt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

Ah, smart, då är jag med på vad som menas.

Tyckte väl det var väldigt underligt med en extra fläkt, eftersom det skulle öka komplexiteten och sannolikheten för strul, vilket direkt talar emot livslängdsförlängning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎

En fläkt i fläkten… det är lite mind-fuck !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur den lilla fläkten ska hålla hela den stora fläktens beräknade livslängd? Den lilla fläkten lär inte gå så långsamt heller om den ska ha någon kylverkan. Problemet kan ju bli att den lilla fläkten dör och därmed överhettas den stora fläkten och dör kort därpå, och iom det så är livslängden fortfarande begränsad till den lilla fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Jag undrar hur den lilla fläkten ska hålla hela den stora fläktens beräknade livslängd? Den lilla fläkten lär inte gå så långsamt heller om den ska ha någon kylverkan. Problemet kan ju bli att den lilla fläkten dör och därmed överhettas den stora fläkten och dör kort därpå, och iom det så är livslängden fortfarande begränsad till den lilla fläkten.

Inget pekar på att den där lilla impellern i centrum faktiskt har sin egen motor. (se tex Sooon's text här ovanför)
Troligen bara missförstånd av artikelförfattarna?

(jag skickade in en rättelse om detta till Sweclockers förresten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Tack för flera påpekanden, har förtydligat i artikeln att det är en extra impeller på samma motor.

Permalänk
Medlem

Maffig fläkt och inte så dyr heller.
Men, när de ändå drar upp fläkten så högt som till 8K så skulle man vilja se en variant där de pushar ännu längre.
Jag skulle vilja se en version man kan vrida upp till 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inget pekar på att den där lilla impellern i centrum faktiskt har sin egen motor. (se tex Sooon's text här ovanför)
Troligen bara missförstånd av artikelförfattarna?

(jag skickade in en rättelse om detta till Sweclockers förresten)

Ja det verkar ju smartare isf. Såg att din rättelse gick igenom 👍

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tofu bud