Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Alla som gnölar om egen firmware och att ISP'n vill ha tillbaka routern.
Har det någonsin hänt att de vill ha skräpet tillbaka? Och tror ni i såfall den -inte- skrotas direkt de får tillbaka den?

Jag har fått skicka tillbaka till telia en ADSL router. Länge sen. Så ja det händer. Skrot eller ej.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har fått skicka tillbaka till telia en ADSL router. Länge sen. Så ja det händer. Skrot eller ej.

Imponerande. Har haft många olika operatörer och inte en enda ville ha den tillbaka, ej heller från vänner och släkt. så trodde det mest var en skröna som låg kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Imponerande. Har haft många olika operatörer och inte en enda ville ha den tillbaka, ej heller från vänner och släkt. så trodde det mest var en skröna som låg kvar.

Telenor har en ny router som faktiskt är rätt okej minus att den då är igenbommad som alla routrar man får av ISP.

Ja, senaste 2 åren ville de ha tillbaka routern både av mig och sambon. Sambon fick till och med straffavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är lite som att du lånar ut din bil en månad till en kompis.
Kompisen målar om bilen, slänger ut baksätet o bygger om bakluckan till en baslåda.

Sen när han lämnar tillbaka den säger han. Du kan återställa den om du vill.

Nej, det är inte ens lite samma sak.

Det handlar om att installera mjukvara som tar några minuter att återställa. Vidare får man anta att Telenor ser till att rensa all data när de får tillbaka kundernas routrar. Om det antagandet skulle vara felaktigt kan de gott skita på sig.

Permalänk
Medlem

Bör gå att extrahera och modifiera firmware i Telenors router, dock osäker om det bryter mot någon utav deras regler. Däremot tror jag inte det finns något färdigt att ladda ner utan du får vara beredd på att själv gör någon form av reverse engineering.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte ens lite samma sak.

Det handlar om att installera mjukvara som tar några minuter att återställa. Vidare får man anta att Telenor ser till att rensa all data när de får tillbaka kundernas routrar. Om det antagandet skulle vara felaktigt kan de gott skita på sig.

Det finns ingen firmware att tillgå och skulle den gå att flasha skulle du säkerligen blåsa recoveryfunktionen som Telenor använder när de får tillbaka den.

Permalänk

Har två original firmwares till den men de är krypterade.

Har även programmet som dekrypterar filerna men eftersom intresset är lågt och jag sitter helt själv med det lär man aldrig lyckas.

Men vill ni pröva så kan ni börja med att installera ghidra med arcompact processorn eller ida Pro.

Så kanske kan de löser sig och ni får eran custom firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har bytt till Telenor och fått med en router. Icotera i4882. Givetvis är det ett nedlåst helvete med sämsta firmware som går att hitta.

Frågan är om det är möjligt att flasha någon tredjeparts-firmware som fungerar bättre?

Ringde till tech supporten angående detta problem också
Mesta är gråmarkerat i inställningarna
För det första är det inte ens säker anslutning när man loggar in som admin inget https
Sen i telefon förstog killen inte vad jag menade i hans system va allt upplåst alltså telenor kan logga in i din router därifrån, Jag kom fram till att man måste ringa in om lov för ändra något gråmarkerat.
På telenor har om dom vill tillgång till ditt system
Han startade om den och sparade alla lösenorden vid återställning.

Känns lite sådär att routern är helt öppen för dom.
Bra för folk som inte vill eller kan felsöka/ställa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du är medveten om att du inte ska koppla en AP direkt till inkommande anslutning utan behöver ha en router mellan ?

Kan man inte det, även om man har gruppansluten bostad med säkert nån stor router/switch nere i källaren och ethernet in i varje lägenhet?
Inkommande direkt till AP, och plocka ut 4-5 publika IP trådlöst, och slippa router/LAN/NAT etc?

EDIT: Just fått hem en i4882 från Telenor, och med den får jag visserligen 100Mbps trådlöst istället för 10Mbps med den gamla, men jag har förlorat mina skarpa IP som rann rakt igenom den gamla Inteno-boxen.
Testar sätta ena LAN på bridged, testar slå på guest AP etc, men varken pc (kabel) eller mobil (wifi) får publika IP utan är fast i 192.168.1-nätet...

Kanske får nöja mig med att sitta i LAN med alla enheter, spelar väl mindre roll egentligen...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Routern är seg och konstig, osäkert när settings har tagit och ej.
Sätta bägge LAN till bridged så fick jag i alla fall publik IP till pc via ethernet, men inga publika IP till mobil/tablet över Wifi.

Undrar om en enkel AP istället för router skulle funka - bara dela ut mina publika IP från Telenor till alla klienter jag kopplar upp?
Denna i4882 verkar i alla fall inte särskilt rolig att ha att göra med...knappt några settings, och allmänt trassligt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du är medveten om att du inte ska koppla en AP direkt till inkommande anslutning utan behöver ha en router mellan ?

MEN - nu hittade jag något, jag som googlat och läst överallt utan att få fram nåt vettigt.
Kjell skriver så här - just precis vad jag skulle vilja göra hemma hos mig.
Fan nu måste jag nästan köpa en AP på test, bara för att se om det funkar, och hur många IP jag egentligen får!

Citat:

Om inkommande internetsignal kopplas direkt till en accesspunkt kommer det inte att skapas något lokalt nätverk. Det innebär att klienterna inte kan ansluta till internet (om inte operatören erbjuder flera IP-adresser). Klienterna skyddas då inte heller av någon brandvägg utöver deras eventuella inbyggda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Kjell skriver så här - just precis vad jag skulle vilja göra hemma hos mig.
Fan nu måste jag nästan köpa en AP på test, bara för att se om det funkar, och hur många IP jag egentligen får!

Frågan är mer hur många IPv4-adresser du får om ett halvår. Det är ganska stor chans att saker havererar om ISP:n byter strategi.

Kanske säljer de av sina publika IPv4 och ger dig en enda i stället för fyra. Kanske byter de från att ge dig flera CG-NAT-adresser till att ge dig en enda publik IPv4.

Av ren lathet är det bättre att köra NAT på IPv4 och själv kontrollera sitt nät, inklusive att själv kunna sätta statisk IP på vissa enheter.

Och då har vi inte ens pratat om varför man ska ha en rejält nerlåst brandvägg ytterst.

Om WiFi:t finns kvar när du bryggat routern så är det en AP. Det finns ingen anledning att köpa en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Frågan är mer hur många IPv4-adresser du får om ett halvår. Det är ganska stor chans att saker havererar om ISP:n byter strategi.

Kanske säljer de av sina publika IPv4 och ger dig en enda i stället för fyra. Kanske byter de från att ge dig flera CG-NAT-adresser till att ge dig en enda publik IPv4.

Av ren lathet är det bättre att köra NAT på IPv4 och själv kontrollera sitt nät, inklusive att själv kunna sätta statisk IP på vissa enheter.

Och då har vi inte ens pratat om varför man ska ha en rejält nerlåst brandvägg ytterst.

Om WiFi:t finns kvar när du bryggat routern så är det en AP. Det finns ingen anledning att köpa en till.

Ah jo, det är väl sant antar jag...mer framtidssäkert att sitta i LAN med NAT....i en router som inte kan tilldela statiska IP (men verkar ju funka sätta manuellt i datorn istället).

Jag vet inte gällande AP - man kunde sätta port 1 och/eller port 2 i bridged mode, men om wifi liksom har en annan virtuell port som ej går att brygga så kanske det inte funkar därför tänkte jag?

Visa signatur