MSI släpper ny Steam Deck-utmanare på juldagen

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper ny Steam Deck-utmanare på juldagen

MSI Claw 8 AI Plus blir den första handhållna datorn med 32 GB primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ära Åt MSI och Intel

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är Core Ultra 7 258V eller Core Ultra 7 256V så får den då tillgång till en NPU på 47 TOPS.

Därav AI i modellnamnet? Undrar vad de kan tänkas använda detta till?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Den måste ju iaf bli 5 bättre med AI namnet annars blir det inget köp.

Permalänk
Medlem

För dyr.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FribBe:

För dyr.

Ja, det blir lite väl saftigt om det är dyrare än en stationär konsol.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

För dyr.

Och knapp layouten fel.
Ja jag vet att det är stort sett samma som på en xbox kontroll eller switch men Steam deckens layout är mycket bättre för en handhållen spelenhet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Den är otroligt mycket kraftfullare (32GB ram + 8 core) än vad många datanissar argumenterade för att en workstation behövde vara för några år sedan.. Det är konstigt på alla sätt och vis. För denna enhets skull så blir den för dyr för de flesta gamers som också har en stationär gaming pc hemma. Det skulle vara att koppla in tangentbord + mus och extern skärm till den och försöka ersätta gaming pcn.

Jag ser det lite som vem köper dyra gaming laptops för över 30 000kr? De som har otroligt mycket pengar såklart, men det kan även vara folk som med denna ersätter den stationära gaming datorn.

Permalänk
Medlem

Frågan är om den kommer spöa en Ryzen Z2 Extreme som förmodligen lär dyka upp i en potentiell ROG Ally 2 någon gång under 2025.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om det var AMD men nu får jag stå utan!

Permalänk
Medlem

12k för intels glödande magma till överklockade chip? Med deras, ska vi kalla dom undermåliga, drivrutiner?

Tror verkligen inte jag skulle betala extra för det…

Ramminne är ju bara bra om det behövs, men då behöver man mycket mer grafikkort än vad en handheld har

Nej, inte värt dubbla priset mot en steam deck, men ser gärna en recension såklart

Permalänk
Medlem

Denna verkar intressant

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

låter som skojiga specs om batteriet håller, blir tydligare och tydligare att nästa mainpc kommer bli nån variant av steamdeckutmanare sålänge de fortfarande kör på mycket bang for buck som det iaf hittills varit helt ok på.

Nästa steg borde ju dock vara en dockningstation med hårdisk och kanske grafikkort som funkar relativt universalt för de flesta varianterna, för en performanceboost om det nu skulle behövas och lite smidigare upplevelse som pc.

I övrigt så påminner mig designen om första DSen.

Permalänk
Medlem

Väl bra att det är lite variation och någon använder Intel men AMD är väl bättre.

Är väldigt nöjd med min ROG Ally men jag köpte den begagnad för mycket mindre än de kostade nya. Skulle inte betala mycket för något som är en glorifierad Nintendo Switch.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Häftigt att man kan docka den till en skärm, t-bord och mus.
Så kan man sälja vanliga datorn sen

Se hur många ROG Ally det kommer ut på marknaden för någon 500ing när denna släpps

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

12k för intels glödande magma till överklockade chip? Med deras, ska vi kalla dom undermåliga, drivrutiner?

Tror verkligen inte jag skulle betala extra för det…

Ramminne är ju bara bra om det behövs, men då behöver man mycket mer grafikkort än vad en handheld har

Nej, inte värt dubbla priset mot en steam deck, men ser gärna en recension såklart

Du tycker "intels glödande magma till överklockade chip" är en målande beskrivning för världens just nu mest effektiva x86-baserade design?

Går inte att komma ifrån att Alchemist dels underpresterande i spel jämfört med vad dess teoretiska kapacitet skvallrade om. Dels har drivers inte varit på en tillräckligt bra nivå. MSI har skapat en del uppförsbacke för denna produkt givet bristerna med Alchemist i första generationen Claw, men tror denna kan bli en topprodukt för sitt segment (tyvärr till ett toppris...).

En del av problemen man haft i vissa spel ska (enligt Tom Petersen, Intel) ha sin grund i att upp till Alchemist körde Intel en annan SIMD-bredd jämfört med Nvidia/AMD. Detta är ett HW-problem som man logiskt fick kompensera för i drivers, ett HW-problem som (igen enligt Intel) ska vara fixat i Battlemage.

Det som talar för att Intel inte svamlar här är att Lunar Lake numera verkar prestera något bättre än 780M/880M även i spel (inte bara i syntetiska benchmarks vilket ofta är fallet med Alchemist). Det är primärt vid väldigt låg effekt som Lunar Lake presterar bättre än Strix Point / Hawk Point, vilket är högst relevant för denna typ av produkt.

Sen är den stora nackdelen med Lunar Lake hur man nådde allt detta, det är rätt mycket en "får kosta vad det vill krets bara det blir bra". Det syns på priset...

Skrivet av Pantburk:

Häftigt att man kan docka den till en skärm, t-bord och mus.
Så kan man sälja vanliga datorn sen

Se hur många ROG Ally det kommer ut på marknaden för någon 500ing när denna släpps

Enda skillnaden mellan Core Ultra 7 258V eller Core Ultra 7 256V är väl att den förra har 32 GB RAM och den senare 16 GB RAM?

Frågan är vilken version som kostar 12k... Det är rätt mycket pengar för en spelkonsol, det blir lite lättare att svälja om man också kan använda den som en portabel dator. Och är väl just för det use-case:et man vill ha 32 GB RAM-versionen.

Lunar Lake är en av få moderna x86-baserade produkter jag själv ser något intresse i, om denna även fungerar som enklare utvecklingsmiljö och test-miljö för spel-utveckling blir det köp

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För mig är den DoA när det kommer till att kunna konkurrera mot Steamdeck. För mig förlorar redan Steamdeck i konkurrens mot Nintendo Switch.

Att inte köra Windows, bra batteritid, låg vikt och storlek följt av pris(värdhet) är de egenskaper jag värderar högst. Nu är ju inte poängen med MSI Claw 8 ai plus att vinna specifikt mitt hjärta, men det är fascinerande att se en enhet som så gladeligen gör så många "fel".

Men. Jag vill, ännu hellre, att den här marknaden ska vara konkurrenskraftig. Jag vill att det ska komma enheter som ska passa alla, och jag vill inte att enheterna gör det genom att bli homogena. Men framförallt vill jag att Proton får bättre stöd. Släpp Windows nu, snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

För mig är den DoA när det kommer till att kunna konkurrera mot Steamdeck. För mig förlorar redan Steamdeck i konkurrens mot Nintendo Switch.

Att inte köra Windows, bra batteritid, låg vikt och storlek följt av pris(värdhet) är de egenskaper jag värderar högst. Nu är ju inte poängen med MSI Claw 8 ai plus att vinna specifikt mitt hjärta, men det är fascinerande att se en enhet som så gladeligen gör så många "fel".

Men. Jag vill, ännu hellre, att den här marknaden ska vara konkurrenskraftig. Jag vill att det ska komma enheter som ska passa alla, och jag vill inte att enheterna gör det genom att bli homogena. Men framförallt vill jag att Proton får bättre stöd. Släpp Windows nu, snälla.

Och för andra är denna nära perfektion. Windows är en enorm fördel särskilt för gaming, och högre prestanda tycker jag verkligen behövs när man jämför med Steamdeck. Dessa två saker är vad som fått mig att hoppa över SD. Men nu kommer det bli ett köp, troligtvis Claw 8 eller Ally 2.

Har kört en del Xbox Cloud Gaming och Geforce Now på min mobil (med en Razer Kishi V2) och det skulle jag rekommendera istället för en handheld PC om du föredrar lågt pris, låg vikt, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du tycker "intels glödande magma till överklockade chip" är en målande beskrivning för världens just nu mest effektiva x86-baserade design?

Går inte att komma ifrån att Alchemist dels underpresterande i spel jämfört med vad dess teoretiska kapacitet skvallrade om. Dels har drivers inte varit på en tillräckligt bra nivå. MSI har skapat en del uppförsbacke för denna produkt givet bristerna med Alchemist i första generationen Claw, men tror denna kan bli en topprodukt för sitt segment (tyvärr till ett toppris...).

En del av problemen man haft i vissa spel ska (enligt Tom Petersen, Intel) ha sin grund i att upp till Alchemist körde Intel en annan SIMD-bredd jämfört med Nvidia/AMD. Detta är ett HW-problem som man logiskt fick kompensera för i drivers, ett HW-problem som (igen enligt Intel) ska vara fixat i Battlemage.

Det som talar för att Intel inte svamlar här är att Lunar Lake numera verkar prestera något bättre än 780M/880M även i spel (inte bara i syntetiska benchmarks vilket ofta är fallet med Alchemist). Det är primärt vid väldigt låg effekt som Lunar Lake presterar bättre än Strix Point / Hawk Point, vilket är högst relevant för denna typ av produkt.

Sen är den stora nackdelen med Lunar Lake hur man nådde allt detta, det är rätt mycket en "får kosta vad det vill krets bara det blir bra". Det syns på priset...

Enda skillnaden mellan Core Ultra 7 258V eller Core Ultra 7 256V är väl att den förra har 32 GB RAM och den senare 16 GB RAM?

Frågan är vilken version som kostar 12k... Det är rätt mycket pengar för en spelkonsol, det blir lite lättare att svälja om man också kan använda den som en portabel dator. Och är väl just för det use-case:et man vill ha 32 GB RAM-versionen.

Lunar Lake är en av få moderna x86-baserade produkter jag själv ser något intresse i, om denna även fungerar som enklare utvecklingsmiljö och test-miljö för spel-utveckling blir det köp

Jag menade mest deras trackrecord senaste decenniet, kul om de lyckats vända skutan denna generation såklart, men tar nog ett tag tills jag börjar luta ditåt