Meta ska dra kabel runt jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Antog att dessa kablar kommer att gå mellan deras servrar, annat vore ju galet.

Ja det var en tankevurpa för min del, klart fasen det är möjligt även om klienterna kör gammelnät

I’ll see myself out

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av dragning av undervattenskablar och sånt så rekommenderar jag att ni letar reda på och läser artikeln "Mother Earth Mother Board" av Neal Stephenson. Ursprungligen publicerad 1996 i tidskriften WIRED.

Delar av den är naturligtvis lite föråldrad idag - det är trots allt nästan 30 år sedan den skrevs - men fortfarande läsvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det motsvarar nästan 40 tusen miljarder meter!

40 000 km till m = 40 000 x 1000 = 40 000 000 m = 40 Miljoner meter

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

40 000 km till m = 40 000 x 1000 = 40 Miljoner meter

Men hur många tvättmaskiner är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

8 kvadratmeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hur långt är ett snöre

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

40 000 km till m = 40 000 x 1000 = 40 000 000 m = 40 Miljoner meter

Jag får hänvisa till denna post #20673551

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag får hänvisa till denna post #20673551

I see, den har jag missat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns tveksamt. Hur ska det ske översyn över vad de skickar mellan olika marknader och regelverk? Känns som att de kan göra riktiga smutsiga saker

Alltså, ja, https låter ju redan folk skicka saker utan insyn, men det känns mer reglerat

Skulle vi låta Ikea bygga egna vägar mellan sina varuhus utan tullar och annat?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför det här är "nyheter".
Kablar som gick jorden runt hade vi redan på 1800 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte riktigt varför det här är "nyheter".
Kablar som gick jorden runt hade vi redan på 1800 talet.

Meta/Facebook hade väl inte internationella kablar på 1800 talet..

Permalänk

Påminner om en viss youtube-video om internet och kablar.
https://www.youtube.com/watch?v=o8sXJ-uJ_v0

Permalänk
Skrivet av 925a:

Bara jag som tänker på hur många skarvar det kommer vara på den kabeln? Kul fel-sök när nått brister...

Offtopic ontopic... Hur fan felsöker man en fiberoptisk kabel (antar att det handlar om fiberoptik)? Kan man mäta distansen till där signalen slutar i meter/km/mil?

Kabeln kontrolleras kontinuerligt medan den läggs ner om jag minns rätt, finns några dokumentärer på youtube och det är imponerande. Det är någonting sådär men vet inte mer exakt om felsökning men lär vara folk på forumet som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Det trodde jag också.

Jag trodde att det var fiber mellan de mobila stationerna men efter jag försökt söka på det så verkar det som att de mobila stationerna åsså kommunicerar via luften?

EDIT: hittade mer info nu:

https://www.mobil.se/nyheter/reportage-tackning-sa-funkar-det...

"Varje basstation behöver el och en uppkoppling med hög bandbredd – optisk fiber eller radiolänk – som knyter ihop den med resten av operatörens nät. Även om både el- och fiberdragning kan ta tid på vissa platser är den stora utmaningen att placera ut master, antenner och aktiv utrustning. Bygglov kan ta tid i Sverige och operatörerna kan inte räkna med någon gräddfil."

lade till mer info
Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Det här måste vi stoppa! Tänk om Meta drar åt kabeln efter att de lagt den? Då kommer ju jorden att strypas och därmed kanske dö!!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hur långt är ett snöre

Dubbelt så långt som ett halvt snöre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns tveksamt. Hur ska det ske översyn över vad de skickar mellan olika marknader och regelverk? Känns som att de kan göra riktiga smutsiga saker

Alltså, ja, https låter ju redan folk skicka saker utan insyn, men det känns mer reglerat

Skulle vi låta Ikea bygga egna vägar mellan sina varuhus utan tullar och annat?

Du betalar ingen tull på dina egna vägar, det är andra som behöver betala det till dig Självklart skulle Ikea få göra det, men det är nog lite för långt mellan varuhusen. Det är rätt jobbigt att övertyga alla markägare att arrendera marken eller sälja den. Jag antar att reglerna är lite annorlunda i internationellt vatten.

Permalänk
Medlem

(Sucker) hittar aldrig på något som gynnar andra vi kommer nog fan att få betala den kablen till slut.