Snabbkoll: Tycker du black friday-rean pågår för länge?

Permalänk
Medlem

Rea är bara ett bevis på hur lurade vi är den övriga tiden om året.
Företagen går inte back vid rea, så varför är inte priserna lägre annars också?
Är priserna höga för att få rean att se ut som ett klipp men egentligen är det bara dom gamla normal priserna som vi ser?

I vilket fall som helst så är hela den här marknaden ett enda stort bedrägeri.
Minimalism är nog den enda sunda vägen framåt.

Permalänk
Medlem

Läste i dagens tidning att det fotsätter med black december, för min del var jag i princip utcheckad när det gällde kolla erbjudaden typ veckan innan black friday i sig, inte hittat något iår vilket kanske är kopplat till svaga svenska kronan överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Egentligen inte. Då får jag ingen fomo-känsla och bryr mig inte om att spontanköpa. Det tycker jag är skönt.

Blir extra FOMO istället tycker jag. När vissa börjar i början på månaden, så vet man inte om det kommer ett bättre erbjudande eller om det tar slut. Som exempel, Pixel 8 Pro fanns i butiker för 5990:- i början på månaden, väntade tills Google började "rea" i sin butik. Google tog då 6990:- och alla andra butiker hade slutat sälja för 5990:-.

Vi köpte även kyl och frys, men där skulle de inte levereras tills nästa år, medvetet att kunna avboka om något bättre dök upp. Veckan efter (fortfarande tidigt November) så fanns det en lite bättre deal, så där hade vi lite tur att vi kunde avboka och köpa det bättre.

Hade varit mycket skönare om de körde en vecka samtidigt, nu ska alla tävla med alla om att vara så tidiga som möjligt och blir väldigt svårt att försöka hitta bästa dealen på det man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att kalla det rea är väl att ta i?
Ett desperat försök att starta köphysteri är mer passande.
I den här takten vattnas hela konceptet ur på samma sätt som bokrean.

Fler varor går upp i pris än ner av de jag tittat efter. Generellt i bästa fall är "rean" på varan lika bra som någon tidigare rea i året. Ofta är det tidigare normalpris och inte ovanligt att det t.o.m är dyrare än normalpriset för 2 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Blir extra FOMO istället tycker jag. När vissa börjar i början på månaden, så vet man inte om det kommer ett bättre erbjudande eller om det tar slut. Som exempel, Pixel 8 Pro fanns i butiker för 5990:- i början på månaden, väntade tills Google började "rea" i sin butik. Google tog då 6990:- och alla andra butiker hade slutat sälja för 5990:-.

Vi köpte även kyl och frys, men där skulle de inte levereras tills nästa år, medvetet att kunna avboka om något bättre dök upp. Veckan efter (fortfarande tidigt November) så fanns det en lite bättre deal, så där hade vi lite tur att vi kunde avboka och köpa det bättre.

Hade varit mycket skönare om de körde en vecka samtidigt, nu ska alla tävla med alla om att vara så tidiga som möjligt och blir väldigt svårt att försöka hitta bästa dealen på det man är ute efter.

Kan förstå det med. Särskilt med kyl och frys. Jag hade däremot inget som jag var "tvungen" att köpa den här REA:n så jag slösurfade mest runt i hopp om att hitta något skoj.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

REA och REA: Många höjer priserna kort innan REA:n och sedan sänker priserna för att vi skall tro att dom är nedsatta.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Jag tycker Blackfriday som concept i Sverige är så urvattnat och icke relevant längre, Visst är priserna "ok" men samtidigt så myglar mer eller mindre samtliga åf med priserna och "30 dagars" regeln, eller snarare, de höjer priset på samtliga BF bud i början av oktober/slutet av september, sen kan ingen säga att de myglar med priset, när det i själva verket var helt och hållet kalkylerat och solklart "mygel".

att man har BF priser i 2,5 vecka i november är tragiskt, men tyvärr så ger varje vecka mer försäljning mot föregående år så det kommer att fortsätta, jag önskar att vi konsumenter inte var så jälva FOMO och vågade hålla ut till max samma vecka som BF är,

jag gillar när det blir Drag när det är kortare period, jag tycker även att prisutspelen var bättre när det var kortare period, det är ju uppenbart att man skjuter super brett under lång kampanj period för att man inte har råd med "super priset" man kunde se tidigare.

Jag skulle vilja se mer inslag och rapportering om pris manipuleringar när det vankas peak perioder, allt från hur mång adet är som höjer priset till "är det inte konstigt att produkt XYZ" har exakt samma pris som hos alla andra, och att det aktiveras av alla på samma dag, ÄR INTE DET KONSTIGT? Men det skrivs väldigt lite om sånt, trots att "alla i branchen" vet att det sker.

Permalänk

En vecka är lagomt.
Sedan om man är tålmodig och väntar in drops från flera olika återförsäljare så kan man spara rätt mycket pengar på komponenter.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Man slipper FOMO:n som någon som, som väl är bra. Men hade ärligt talat kunnat skrota hela konceptet. I år köpte jag för första gången på länge.
Totalt 6000kr, där fullpris hade varit runt 7100kr. Räknar jag bort icke-elektronik, som hade det bästa erbjudandet så hade det varit 5150 istället för 5800. 12%, wow! Hade det varit de faktiska %:en som butikerna själva annonserade så hade det varit runt 30%.

Så har jag märkt att de hittat nya metoder att fuska, i kartellsamarbeten. En butik säljer en sak for 2000kr mestadels av året, en annan för 3000. Men när Black Week börjar ökar 2k-butiken priset till 4000, och 3k-butiken till 2400, och kan då lagligen skriva 20% rabatt, samt att de får billigaste träffen på tex prisjakt under black week. Trots att du som kund betalar 20% MER än resten av året. Garanterat avtal som går åt andra hållet mellan samma butiker, alltså den andra butiken ökar priset på annan vara under BW så den andra butiken säljer mer till överpris av den under BW.
Detta var i grannlandet, men butiker som är stora och verkar i Sverige också, så troligtvis samma sak där. Var Komplett och Clas Ohlson.

Var väldig massa prylar som var DYRARE under BW än övrig tid på året om man kollade prisjakts prisgrafer.

Permalänk
Medlem

Reorna tycks även avlösa varandra. börjar i november och slutar i mars april någon gång. Black november, cyber week, mellandagarna, januari rean, februari rean och så fortsätter det.

Beställde bildelar i mars förra året på en sida, då fick jag FORTFARANDE "black week" rea på 20%. Så att vänta till en specifik dag för att göra klipp är sedan länge förbi, du kan göra "klipp" i flera månader.

Utöver det så är det sällan det är några "wow" priser.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mycket roligare när det är kort och intensivt än dropp varje dag i en månad... Det är iof båda någon form av "skattjakt" vilket triggar lite instinkter vilket säkert gynnar ÅF.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Allt började tidigare i år, julpynt dök upp tidigare än någonsin också. Är det ett tecken på att handeln går extra dåligt i år?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det är lite mer en vecka iaf. Gör att jag har tid att handla det jag vill utan att stressa.

Sen ogillar jag butiker som kör lång utdragen Black Month och döper om det till Black Friday med samma deals.

Sen vet jag inte varför vissa gnäller på att det inte är rea. Givetvis är inte allting nedsatt, men det finns massor av produkter till riktigt bra priser. Letar man efter en specifik produkt till halva priset och sen blir missnöjd för det inte inträffade får man nog slipa på sina egna förväntningar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fast alla vet ju att den egentliga rean bara är på just black friday, det är då dom riktiga rabatterna dyker upp... Allt det här andra är ju mest bluff eller KNAPPA rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fast alla vet ju att den egentliga rean bara är på just black friday, det är då dom riktiga rabatterna dyker upp... Allt det här andra är ju mest bluff eller KNAPPA rabatter.

Fast så var det väl inte i år, uppfattade som att det var dåligt med riktigt bra erbjudanden i fredags utan det var mest samma som hela november... black weeeeeeks. Men kan ha haft dålig koll, bara min personliga upplevelse av fredagen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Black friday har tidigare bara varit en dag, men nu är det praktiskt taget hela november. Håller rean på för länge?

Läs hela artikeln här

Jag tycker att frågeställningen duckar själva grundproblemet, att de flesta erbjudandena inte är särskilt imponerande.

Det hör kanske ihop, när man börjar dra i trådarna, men jag tycker ju spontant att frågan fokuserar på fel saker.
Jag lägger mig inte i hur länge de rear *egentligen*, men det känns i de flesta fall som att det inte finns så många klipp att finna utan att det mest blir ett utdraget gäsp som är varken mer eller mindre intressant än alla andra mestadels oinspirerade reaperioder som strösslats över kalendern.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gillar Black-Friday, varje år köps det som mest.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja det gör den, tycker vi har cyber week genom hela året typ.. galen hets bara att tvinga folk spendera på saker man egentligen inte behöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Längden är fine. Att ha all försäljning på ett dygn var egentligen rätt tokigt. Både för kunderna och för butikerna.

Mycket bättre att ha reaperioden innan jul än efteråt också. Är väl bra att den här tar över rollen mellandagsrean tidigare haft. Köphets inför jul - och sedan köphets igen.

Sedan kan jag ha invändnigar kring att köphets har blivit en av våra högtider. Curch of consumersism opens its gates.
Praise the sale och allt det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tycker det blir sämre varje år, personalrean på gamla jobbet klår det med råge

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Den är alldeles för kort. Kör den året runt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Black month, black week, black friday...nä du tack vetja gamla goa mellandagsrean.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade gott och väl räckt med Black Friday -> Cyber-måndag... dvs en helg +1 dag.

Och faktiskt, som vissa påpekat, ha några riktigt bra priser på saker istället för 2-5% rea som var standardpris för ca 2 månader sedan. Att detta är mer en "vanlig rea" (ibland sämre) än konceptet Black Friday gör hela konceptet mer än urvattnat i ett försök att skapa en illusion för människor som skall leda till köp-begär. Finns en relativt bra dokumentär på Netflix som faktiskt tar upp detta och hur företag jobbar för att skapa just detta och få folk att konsumera mera.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker det är synd att amerikanisera sig som vi gör med black friday, cyber monday, halloween. Tråkig utveckling imo.

Sedan när kör amerikanerna black month rea?

Amerikanska butiker kör black friday med grymma deals som får folk att gå i taket. I sverige kör man en månad med meh rea.

Permalänk

Black-(valfri period) kan tas bort helt tycker jag, även övriga reor kan vi vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Black-(valfri period) kan tas bort helt tycker jag, även övriga reor kan vi vara utan.

Ja att priser sänks i syfte att tömma lager är inget vi vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Black Friday var rimligt, men det är ju inte ens svenskt...
Black week är ju bara för att dra in mer folk, inga bra priser ens ju.
Gillar vissa återförsäljare som hade 2% rabatt på cpuer, wtf?

Japp håller med, det där är någe hittepå från USA. För oss gamla svenssons har det väl varit mellandagsrean som vart den stora rean såhär års

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ja att priser sänks i syfte att tömma lager är inget vi vill ha.

Knappast det som är syftet idag med dessa samordnade reor.

Permalänk
Medlem

Vilken rea? De höjer ju priserna ett par månader innan rean så de kostar i princip lika mycket under rean som innan.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

Själv ledsen över att vissa drops vart på sena vardagar då jag inte kan närvara riktigt. Fredag=Vara vaken länge dagen.
Missade bra deals som var slut dagen efter. Nåja, beställde det jag behövde med 4% "rea" mot slutet...
Mörka veckan, då alla butiker försöker mörka sina prisnedsättningar. Hähä.
Jag röstar för en stor fredag aka Black Friday + helgvibes och så får cybermonday vara bubblaren.