Snabbkoll: Tycker du black friday-rean pågår för länge?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Tycker du black friday-rean pågår för länge?

Black friday har tidigare bara varit en dag, men nu är det praktiskt taget hela november. Håller rean på för länge?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att rean pågår, det är ju nice för en konsument inför julen, men det känns skevt att säga Black Friday när det är flera veckor. Säg höstrea eller whatever

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Att kalla det rea är väl att ta i?
Ett desperat försök att starta köphysteri är mer passande.
I den här takten vattnas hela konceptet ur på samma sätt som bokrean.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte. Då får jag ingen fomo-känsla och bryr mig inte om att spontanköpa. Det tycker jag är skönt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är det någon som inte tycker det pågår för länge så kan man ju undra.
Det borde vara 1 vecka, samma vecka som BF. Optimala hade ju varit 1 dag på själva BF men det lär ju aldrig hända.

Men när folk kallar det black WEEKS och det är flera veckor innan BF så blir det bara tröttsamt.

Jag tycker också det borde fokuseras mer på få erbjudande men bra erbjudande (så som BF faktiskt var från början i USA, och själva syftet med BF var. Ut med gammalt för bra priser.

Permalänk
Medlem

I år började "Black Week" 2 veckor innan "Black Week" skulle ha varit om det ens hade varit en grej sen på Black Friday dagen så kom det inge nytt, inga bra erbjudanden, helt stendött.

Av det jag handlade i år så hade Elgiganten solklart bästa priserna.

Permalänk
Medlem

Saknar Black Friday som var för några år sen, när återförsäljarna körde med begränsade upplagor på deras reor, men faktiskt då erbjöd superbra priser på det som var på rea.

Att ha en Black Friday rea där det mesta är nedsatt till samma pris som alltid eller i vissa fall till och med högre känns så ointressant.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Helt kasst med så långa perioder. Flesta erbjudanden är ju också väldigt dåliga 3% rea på 700 kronor.......
Så lång period med random uppdateringar av nya varor och på den faktiska dagen kom det ju i princip ingenting. Dumt koncept med flera veckor där ingen vet om något bättre pris kommer eller inte etc.

Permalänk
Medlem

Black Week är väl rimligt.

Flera veckor, då blir det mer som höstrea.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuessWho:

Black Week är väl rimligt.

Flera veckor, då blir det mer som höstrea.

Black Week tar snart över stafettpinnen från Hemtex.

Permalänk
Medlem

Black Friday var rimligt, men det är ju inte ens svenskt...
Black week är ju bara för att dra in mer folk, inga bra priser ens ju.
Gillar vissa återförsäljare som hade 2% rabatt på cpuer, wtf?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med en vecka så behöver man inte gör allt på en dag.
Jag kollade igenom allt i lugn och ro hela veckan och köpte saker under flera dagar som jag ville ha

Permalänk
Medlem

1 dag hade varit lagom tycker jag.

Permalänk
Medlem

skulle säga ja och nej..
ja på så sätt att man blir på riktigt trött på skiten.
nej på så sätt att jag, trots att jag köpte 49 artiklar, inte gjorde ett enda impulsköp, jag hade tiden på mig att fundera på om det var något jag skulle köpa, kontrollera priser osv osv..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

En hel månad där rean är precis densamma från dag ett till sista dagen. Mycket dystert.

Tycker rea borde stramas åt till max en vecka per produkt.

Permalänk
Medlem

Det gynnar butiker att börja tidigare med BF och försöka locka köpare, speciellt de som är rädda att inget annat ställe kommer att ha ett bättre erbjudande och att varan kommer att säljas ut om de väntar på att se vad de andra erbjuder. Och det har faktiskt hänt till mig nu och jag behövde betala 7% mer än det lägsta priset under BW på en vara (fortfarande på rea jämfört med ordinarie pris dock) eftersom jag väntade på att se om det blir billigare annanstans medan andra köpte upp den.

Man skulle tro att så länge BW rea inte börjar innan ångersrättsperioden (dvs innan cyber monday minus 14 dagar) är det ingen fara, men fler och fler butiker kräver att man själv står för returfrakt. Plus att returer inte är särskillt miljövänliga.

Permalänk
Medlem

Tycker enbart det är roligt, dock tycker plånboken att det är mindre bra. Har gjort en hel del klipp då jag köpt mkt Audiopluggar i år till fantastiskt bra priser.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Fredagen, kanske helgen som följer.. cybermonday får pass eftersom de har annat namn.

I år höll dom ju på i 3 veckor för faaaaen

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Black Month som det har varit senaste två åren är för länge. Föredrar Black Week då det blir lite mer koncentrerat utan att man känner världens hets över att rean tar slut innan den knappt har börjat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Japp. Black friday är black friday och inte massa andra jävla dagar.
Det ska också vara feta reor. Har man inte råd att köra feta reor, ja då ska man inte ha black friday.
Att köra black week och black month med några ynka sänkningar "höjningar" lockar inte mig iaf.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Missade årets BF, pågår för länge, hade det varit en dag hade jag nog slängt ett öga på det iallafall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ja, det är skit med rea. Jag vill mycket hellre ha lite högre priser, då mår jag som bäst!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Det är inte en rea, det brukade vara rensning av gamla saker inför jul-försäljningar. Nu har vi Black Friday of Black Week of Black Month of Black Year med Cyber monday och alla andra specialdagar som är helt meningslösa då majoriteten av alla "reor" är bluff och båg med artificiellt höjda priser i förväg.

Ser jag något skit om Black Friday brukar jag ignorera det.

@JonasT
Sist jag köpte från Hemtex med deras "rea" för över tio år sedan fick jag saker med överstrykta retail prislappar, med genomskinlig svart färg så man såg priserna under vilket var under "reornas" priser. Frågade om dessa priser i ett mejl och fick en intern korrespondens av misstag. "Hur fan fick han reda på priserna?" stil

Permalänk
Medlem

Hade gott kunnat vara en dag till så jag kunnat googla för tusende gången. Men till slut blev det tre köp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Egentligen inte. Då får jag ingen fomo-känsla och bryr mig inte om att spontanköpa. Det tycker jag är skönt.

Haha du satte just ord på inets streams .. det är fomo på lvl 100

Permalänk
Medlem

Tycker det är bättre när de kör hela månaden, blir inte samma vansinneshets som det tidigare varit vilket jag tror leder till en mer hälsosam konsumtion med mindre onödiga spontanköp.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att kalla det rea är väl att ta i?
Ett desperat försök att starta köphysteri är mer passande.
I den här takten vattnas hela konceptet ur på samma sätt som bokrean.

Vad är skillnaden? Det är väl vad REA alltid har inneburit.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att amerikanisera sig som vi gör med black friday, cyber monday, halloween. Tråkig utveckling imo.

Permalänk
Medlem

Jag helt struntat i årets svarta månad.
Det känns mycket bättre att spendera tiden på glögg och pepparkakor istället för att vada runt i drivorna av all fejk-rea och ändå bli besviken.