Permalänk

Smart gård

Hej,

Jag och fästmön bor på en helt nyrenoverad gård. Vi har bygger nytt stall, garage samt gäststuga men även helt nyrenoverat hus.
Vi har precis fått fiber installerat, däremot inte dragit något rör till de nya byggnaderna för fiber till dessa tillbyggnader.

Vi vill kunna få in iallafall trådlös anslutning till samtliga byggnader. Gäststugan ligger så pass nära accesspunkten i huset, så det kommer förmodligen räcka med befintlig utrustning. Annars bär en wifi förstärkare duga gott och väl.
Däremot har vi problemet att garaget samt stallet inte kommer täckas utav det trådlösa, och här behöver vi ha hjälp med hur vi skall tänka. Från yttervägg hus > yttervägg garage är det ca 40 meter, fri sikt och vi har möjlighet att ställa någon typ av förlängare på våning 2. Samma visa för stallet, som kommer ha förrådet i yttervägg mot huset, i samma riktning som stallet. Även detta ca 40 meter. Vilket jag förväntar mig kunna använda samma förlängare som till garaget, däremot en ny receiver.
Något förslag på detta?

Förutom detta vill vi kunna installera kameror i alla byggnader, i stallet gärna mer än 1, för att i realtid kunna se om något händer, på telefonen oavsett vart vi själva är. Vi har givetvis djur i stallet och behöver ha minst 2 kameror där, där en av dem kommer behöva vara i yttervägg längst bort från huset / receiver.
Någon som har förslag på kameror? Vi kommer vilja sätta upp 5-7 stycken totalt.

Vi kommer till alla byggnader installera elektroniskt lås. Finns det någon tillverkare har samkörning i app mot lås / kamera?

Permalänk
Medlem

Varför inte göra det propert och gräva ner fiber (eller ethernet, men fiber är inte så mycket dyrare på längre drag och man slipper vara lika rädd för blixten), så kan ni ju ha access punkter på rätt ställen och ethernet (POE) till kamerorna via switchar i varje hus. Vill man blåsa på med pengar så kan ju Ubiquiti göra en helhetslösning med allt ifrån lås, switchar accesspunkter och kameror i samma styrsystem/app.

Permalänk
Medlem

Kör på nanostation trådlösa bryggor om du inte vill gräva. Den som heter loco presterar lite sämre och det följer inte med någon poe-injektor. Den större har även en nätverksutgång vilket kan vara bra om man vill koppla vidare till en kamera utan att dra upp en extra kabel. Oavsett om det följer med poe-injektor och med tanke på att du ska ha kameror så köp en poe-switch som kan mata grejorna med ström. Du behöver då en sådan ute på fasaden i båda ändar av förbindelsen. Hänger inte med på exakt hur byggnaderna ligger i förhållande till varandra. Men om byggnaderna ligger i ungefär samma riktning kan samma sändare användas på huset. Men rita upp eller ta en skärmdump från flygfoto.
https://www.dustinhome.se/product/5011178628/nanostation-loco...
https://www.dustinhome.se/product/5011074080/nanostation-ac-n...

Stabilast är trådade kameror och sedan beror det på hur mycket pengar du vill lägga.
Jag har köpt ett nimly touch lås och är nöjd. Men det kräver en gateway för att anslutas mot nätverket. Så det blir kanske några gateways för att få ihop det. Då kanske något wifi-baserat, om du tänker täcka upp med wifi. Men du behöver inte ha ett uppkopplat lås på alla ställen heller. Har man bara autolås så vet man att det är låst. Det är fjärröppning som saknas och lite bökigare att lägga till koder osv. För att få det i samma app säger jag att du behöver en smart hubb, homey, home assistant eller homekit

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Hej,

Jag och fästmön bor på en helt nyrenoverad gård. Vi har bygger nytt stall, garage samt gäststuga men även helt nyrenoverat hus.
Vi har precis fått fiber installerat, däremot inte dragit något rör till de nya byggnaderna för fiber till dessa tillbyggnader.

Vi vill kunna få in iallafall trådlös anslutning till samtliga byggnader. Gäststugan ligger så pass nära accesspunkten i huset, så det kommer förmodligen räcka med befintlig utrustning. Annars bär en wifi förstärkare duga gott och väl.
Däremot har vi problemet att garaget samt stallet inte kommer täckas utav det trådlösa, och här behöver vi ha hjälp med hur vi skall tänka. Från yttervägg hus > yttervägg garage är det ca 40 meter, fri sikt och vi har möjlighet att ställa någon typ av förlängare på våning 2. Samma visa för stallet, som kommer ha förrådet i yttervägg mot huset, i samma riktning som stallet. Även detta ca 40 meter. Vilket jag förväntar mig kunna använda samma förlängare som till garaget, däremot en ny receiver.
Något förslag på detta?

Förutom detta vill vi kunna installera kameror i alla byggnader, i stallet gärna mer än 1, för att i realtid kunna se om något händer, på telefonen oavsett vart vi själva är. Vi har givetvis djur i stallet och behöver ha minst 2 kameror där, där en av dem kommer behöva vara i yttervägg längst bort från huset / receiver.
Någon som har förslag på kameror? Vi kommer vilja sätta upp 5-7 stycken totalt.

Vi kommer till alla byggnader installera elektroniskt lås. Finns det någon tillverkare har samkörning i app mot lås / kamera?

dahua för kameror och lås sammankoppling.
vill du köra mer hobby lösning har du ring som åtminstone tidigare gick att koppla samma med olika lås.

du kan köra en trådlös brygga mellan byggnaderna, personligen skulle jag dock lagt ner fiberpatch mellan byggnaderna,
anledningen är att kameror och trådlösa bryggor är inte super stabila, kör det på klubben då vi inte kan dra kabel där.

dvs gräv ner en slang (behöver inte ligga djupt) dra igenom fiberpatch. (fiberpatch är färdig kabel som bara pluggas in)
sätt tex unifi usw switch vid router och billiga https://www.amazon.se/-/en/dp/B0CL4Q6BJL?ref=ppx_yo2ov_dt_b_f...
vid varje byggnad, den har 10gig upplink via sfp+ och ger 2.5gigabit rj45 med poe+ för varje port, för att driva kameror,ap osv
fiber kabel och sfp+ köper du på sf.com (går beställa exakt vilken m du behöver utan att det blir svindyrt)
detta ger då 10gig mellan byggnaderna. Jag byte ut kopparn till denna lösningen hemma och det fungera utmärkt, klart bättre än att försöka köra höga hastigheter på koppar. sedan är fördelen att man slipper tänka på åsknedslag för kabeln ute för att inte tala om dom andra problem som lätt uppstår när man drar kopparnätverk mellan olika byggnader.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.