Smart gård
Hej,
Jag och fästmön bor på en helt nyrenoverad gård. Vi har bygger nytt stall, garage samt gäststuga men även helt nyrenoverat hus.
Vi har precis fått fiber installerat, däremot inte dragit något rör till de nya byggnaderna för fiber till dessa tillbyggnader.
Vi vill kunna få in iallafall trådlös anslutning till samtliga byggnader. Gäststugan ligger så pass nära accesspunkten i huset, så det kommer förmodligen räcka med befintlig utrustning. Annars bär en wifi förstärkare duga gott och väl.
Däremot har vi problemet att garaget samt stallet inte kommer täckas utav det trådlösa, och här behöver vi ha hjälp med hur vi skall tänka. Från yttervägg hus > yttervägg garage är det ca 40 meter, fri sikt och vi har möjlighet att ställa någon typ av förlängare på våning 2. Samma visa för stallet, som kommer ha förrådet i yttervägg mot huset, i samma riktning som stallet. Även detta ca 40 meter. Vilket jag förväntar mig kunna använda samma förlängare som till garaget, däremot en ny receiver.
Något förslag på detta?
Förutom detta vill vi kunna installera kameror i alla byggnader, i stallet gärna mer än 1, för att i realtid kunna se om något händer, på telefonen oavsett vart vi själva är. Vi har givetvis djur i stallet och behöver ha minst 2 kameror där, där en av dem kommer behöva vara i yttervägg längst bort från huset / receiver.
Någon som har förslag på kameror? Vi kommer vilja sätta upp 5-7 stycken totalt.
Vi kommer till alla byggnader installera elektroniskt lås. Finns det någon tillverkare har samkörning i app mot lås / kamera?