Urbota trött på Fractal Durkslag

Permalänk
Medlem

Urbota trött på Fractal Durkslag

Jag köpte precis en ny dator, och i vanlig ordning är välja chassi bland de svårare aspekterna. Jag slog till på ett FD Define 7 Compact, eftersom FD generellt är bra -- men så kommer man till bakstycket på lådan!

Trots att det ska föreställa ett ljuddämpat chassi så är bakstycket fullständigt perforerat. Inte ens täckplåtarna till kortplatserna har klarat sig, men de är åtminstone lätta att byta ut mot solida.

Halva vitsen med ljuddämpning försvinner när det i princip är helt öppet bakåt. Utöver det så kommer det alltid att gå in ofiltrerad tjuvluft bakvägen eftersom fläktar alltid drar luft från det håll det är minst motstånd. Nu har jag också börjat känna att frontens konstruktion med några taffliga clips är rena smörjan egentligen...

Tyvärr är ju trenden att det ska vara öppna chassin utan varken ljuddämpning eller luftfilter, så vad letar jag efter när jag vill ha en sluten, ljuddämpad, låda med plåt åt alla håll (fronten är OK om den är öppen) där bakstycket inte är konstruerat för att hälla av pastavatten?

Tacksam för förslag på alternativa chassin.

EDIT: Jag har alltså köpt Fractal-chassit ovan med tanken att jag skulle modda det, likt hur jag moddat andra chassin för att plugga igen spagetti-silen på baksidan, men tänker nog bara skicka tillbaka det och köpa ett annat chassi istället från någon tillverkare som tänkt igenom sin design bättre.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på produktbilderna på respektive hemsida innan man köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ett tips är att kolla på produktbilderna på respektive hemsida innan man köper

Haha jo, jag har ett flertal FD-chassin sen tidigare som haft samma problem, men har blivit trött på att modda nya chassin. Inte öppnat det nya än heller, så det är lätt att ångra sig än.

Tråden är också ämnad som en känga mot Fractals "99% design"-filosofi (d.v.s. inte helt hundra).

Permalänk
Medlem

Baksidan är ju generellt riktad bort från användaren (kanske till o med under ett skrivbord) så är inte lika kritisk att ljuddämpa. (Man måste ju i slutändan ha hål nånstans )

Men håller med att välisolerade lådor känns som det blir ovanligare och ovanligare nu när komponenterna är så varma som de är
Inte ett specifikt problem med Fractal heller - de flesta lådor har samma trender!

Captain obvious, men det ÄR svårt att ha maxad ljudisolering och vettig ventilation till moderna varma komponenter...
Kolla lite recensioner från tex Gamers Nexus: de kommer oftast fram till att öppnare chassin blir tystare, pga att man kan hålla ner varvtalen på fläktarna.

...

Fractal kör ofta väldigt perforerade bakstycken, och för deras mer öppna chassin där man i slutändan har positivt tryck så funkar det nog generellt rätt bra: med positivt tryck framifrån så drar den förhoppningsvis inte in tjuvluft bakifrån, och man får ett jämt ostört flöde bakåt i lådan.
Men jag kan hålla med dig att för deras chassin som nu har relativt restriktiv front pga isoleringen, så finns det risk att datorn drar tjuvluft bakifrån. Det behöver inte betyda sämre prestanda dock, då det tvärtom kan bidra till ventilationen till grafikkortet tex, men yes risken att den sväljer massa damm bakifrån finns ju absolut! (utöver ljudläckaget bakåt förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Baksidan är väl normalt sidan vänt bort från den som hör ljudet, så minst "läck"-ljud.

Samt om du drar in mer luft via t.ex. fläktarna fram, så kommer du inte få in massa extra luft från "fel" hål. D.v.s. fler fläktar som blåser in än som blåser ut.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt vad du efterfrågade, men jag lägger upp det iallafall:
Asus RoG Z11:
https://www.webhallen.com/se/product/331706-ASUS-ROG-Z11-Svar...
Ett chassi som är extremt åt det motsatta hållet. Har (nästan) inget bakstycke alls, har glas, metall och dammfilter runtom, förutom två hål där kablar kan dras. Det är dock dyrt och opraktiskt då du ej kommer åt moderkortets baksida utan att öppna chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Baksidan är ju generellt riktad bort från användaren (kanske till o med under ett skrivbord) så är inte lika kritisk att ljuddämpa. (Man måste ju i slutändan ha hål nånstans )

Men håller med att välisolerade lådor känns som det blir ovanligare och ovanligare nu när komponenterna är så varma som de är
Inte ett specifikt problem med Fractal heller - de flesta lådor har samma trender!

Captain obvious, men det ÄR svårt att ha maxad ljudisolering och vettig ventilation till moderna varma komponenter...
Kolla lite recensioner från tex Gamers Nexus: de kommer oftast fram till att öppnare chassin blir tystare, pga att man kan hålla ner varvtalen på fläktarna.

Jag har ett vanligt Define 7 idag på min gamla dator, som jag tycker är onödigt stort när man inte har några lagringsenheter. Kör en övertrycksventilation med två stycken Noctua NF-A14 i fronten, samt en i bakstyckets fläkthål, varav frontfläktarna går på en något brantare fläktkurva så att de alltid håller ett högre varvtal i takt med ökande kylbehov.

Huvuddelen av inluften går genom frontfiltret, det är bara irritationen över att göra hål i bakstycket som både är omöjliga att filtrera eller montera en fläkt vid som irriterar mig. 😅

Skrivet av Roger W:

Fractal kör ofta väldigt perforerade bakstycken, och för deras mer öppna chassin där man i slutändan har positivt tryck så funkar det nog generellt rätt bra: med positivt tryck framifrån så drar den förhoppningsvis inte in tjuvluft bakifrån, och man får ett jämt ostört flöde bakåt i lådan.
Men jag kan hålla med dig att för deras chassin som nu har relativt restriktiv front pga isoleringen, så finns det risk att datorn drar tjuvluft bakifrån. Det behöver inte betyda sämre prestanda dock, då det tvärtom kan bidra till ventilationen till grafikkortet tex, men yes risken att den sväljer massa damm bakifrån finns ju absolut! (utöver ljudläckaget bakåt förstås)

Jag har haft datorn vänd på sidan bakom skärmen, och kommer fortsätta så tills jag fått tummen ur att köpa nytt skrivbord. I dagsläget har jag inga värmeproblem alls (är aldrig över 75C), så jag är inte så oroad över hur ett något mer slutet bakstycke kommer påverka luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det är inte riktigt vad du efterfrågade, men jag lägger upp det iallafall:
Asus RoG Z11:
https://www.webhallen.com/se/product/331706-ASUS-ROG-Z11-Svar...
Ett chassi som är extremt åt det motsatta hållet. Har (nästan) inget bakstycke alls, har glas, metall och dammfilter runtom, förutom två hål där kablar kan dras. Det är dock dyrt och opraktiskt då du ej kommer åt moderkortets baksida utan att öppna chassit.

Jag tänkte nog något mer traditionellt utformat chassi, ja, men tack i alla fall. 😅

Permalänk
Medlem

Kolla på Antec P-serie eller Nanoxia chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomakr:

Kolla på Antec P-serie eller Nanoxia chassin.

Antec P20CE såg riktigt bra ut förutom att taket är öppet för radiator/fläktar. 🫠

Kan tillägga att chassin med 5,25”-platser på fronten går bort också. Bör finnas plats för minimum två 140 mm-fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antec P20CE såg riktigt bra ut förutom att taket är öppet för radiator/fläktar. 🫠

Kan tillägga att chassin med 5,25”-platser på fronten går bort också. Bör finnas plats för minimum två 140 mm-fläktar.

https://www.inet.se/produkt/6905313/fractal-design-pop-silent...

https://www.inet.se/produkt/6903396/phanteks-p600s-svart

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Också ett riktigt bra tips, saknade dock möjligheten att ha semi-passiva/passiva nätdelar vända med fläkten/ventilationshålet uppåt. Phanteks verkar inte gilla den lösningen överhuvudtaget utan kör med en plåt utan uttag för nätdelen mot huvudkammaren i deras tvåkammarchassin.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte precis en ny dator, och i vanlig ordning är välja chassi bland de svårare aspekterna. Jag slog till på ett FD Define 7 Compact, eftersom FD generellt är bra -- men så kommer man till bakstycket på lådan!

Trots att det ska föreställa ett ljuddämpat chassi så är bakstycket fullständigt perforerat. Inte ens täckplåtarna till kortplatserna har klarat sig, men de är åtminstone lätta att byta ut mot solida.

Halva vitsen med ljuddämpning försvinner när det i princip är helt öppet bakåt. Utöver det så kommer det alltid att gå in ofiltrerad tjuvluft bakvägen eftersom fläktar alltid drar luft från det håll det är minst motstånd. Nu har jag också börjat känna att frontens konstruktion med några taffliga clips är rena smörjan egentligen...

Tyvärr är ju trenden att det ska vara öppna chassin utan varken ljuddämpning eller luftfilter, så vad letar jag efter när jag vill ha en sluten, ljuddämpad, låda med plåt åt alla håll (fronten är OK om den är öppen) där bakstycket inte är konstruerat för att hälla av pastavatten?

Tacksam för förslag på alternativa chassin.

EDIT: Jag har alltså köpt Fractal-chassit ovan med tanken att jag skulle modda det, likt hur jag moddat andra chassin för att plugga igen spagetti-silen på baksidan, men tänker nog bara skicka tillbaka det och köpa ett annat chassi istället från någon tillverkare som tänkt igenom sin design bättre.

Lösningen är att ha chassit i garaget, garderoben eller varför inte en ljuddämpad låda runt datorchassit?

Däremot är alla dessa grejer mindre viktiga om man satsar på tysta, strömsnåla komponenter! Ett chassi gör aldrig några underverk för högljudda komponenter.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lösningen är att ha chassit i garaget, garderoben eller varför inte en ljuddämpad låda runt datorchassit?

Däremot är alla dessa grejer mindre viktiga om man satsar på tysta, strömsnåla komponenter! Ett chassi gör aldrig några underverk för högljudda komponenter.

Chassin är en djungel!

Jag har fått till väldigt tysta datorbyggen genom noggranna val av komponenter, och helt ljudlöst strävar jag inte efter heller. Jag har bara råkat köpa nästan uteslutande Fractal-chassin under mer än tio års tid och kände att det var idé att försöka hitta någon som tagit "slutet ljuddämpat chassi" hela vägen utan att släppa loss Galler-Krille med sin plåtlaser på bakstycket.

Permalänk
Medlem

Silvertejp tätar bra!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sveklockarn:

Chassin är en djungel!

Jag har fått till väldigt tysta datorbyggen genom noggranna val av komponenter, och helt ljudlöst strävar jag inte efter heller. Jag har bara råkat köpa nästan uteslutande Fractal-chassin under mer än tio års tid och kände att det var idé att försöka hitta någon som tagit "slutet ljuddämpat chassi" hela vägen utan att släppa loss Galler-Krille med sin plåtlaser på bakstycket.

Kan kan samtidigt hålla med dig. FD-chassin har mindre och mindre dämpmaterial i vikt mätt. Det är inte helt orimligt att köpa mer dämppapp på biltema.

På mitt förra Define S-chassi så ploppade jag dit rätt mycket extra material från ett BeQuiet-kitt med dämpmattor. Hela fronten var ju odämpad!

Du kan inte skruva dit någon liten platta i några av fläktplatserna och sätta en ljudabsorbent på? Typ dämpmatta/dämppapp från lämplig bygghandel?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Silvertejp tätar bra!

… och fångar dessutom upp damm bra på insidan om man sätter den över hålmönstrad plåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan kan samtidigt hålla med dig. FD-chassin har mindre och mindre dämpmaterial i vikt mätt. Det är inte helt orimligt att köpa mer dämppapp på biltema.

På mitt förra Define S-chassi så ploppade jag dit rätt mycket extra material från ett BeQuiet-kitt med dämpmattor. Hela fronten var ju odämpad!

Du kan inte skruva dit någon liten platta i några av fläktplatserna och sätta en ljudabsorbent på? Typ dämpmatta/dämppapp från lämplig bygghandel?

Jo jag har moddat det ungefär så innan. Först täcka hålet med en skiva/plåt och sen dämpmaterial ovanpå. Det är väl det att jag börjat bli gammal och trött på att behöva modda.

Permalänk
Medlem

Öppet chassi, lägre varvtal = tystare.
Ljudisolerat = värme och flödesisolerat vilket driver upp varvtalen och därmed ökar ljudvolymen.

Förstår inte riktigt vad målet är här?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem

Moddade mitt så det blev lite bättre, insugen på sidan fram är ett skämt. Strumpbyxa och lite metallnät samt en hålsåg. Funderade på torrent eller north men de små varianterna av dessa klarar inte mitt långa grafikkort så det fick bli moddning.
Nu kan chassit andas så fläktarna slipper köra upp i max fart för att klara av kylningen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Öppet chassi, lägre varvtal = tystare.
Ljudisolerat = värme och flödesisolerat vilket driver upp varvtalen och därmed ökar ljudvolymen.

Förstår inte riktigt vad målet är här?

Fullt så svartvitt är det inte, lyckligtvis, men det är såklart en balansgång.

Att perforera bakstycket på chassit utan att det går att montera en fläkt över hålet tillför ingenting. Det bidrar snarare till att man får öka farten på inluftsfläktarna för att hålla luftflödet på rätt håll och minimera tjuvluften som dras in bakifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Chassin är en djungel!

haha, vad säger du om mitt nya chassi (vill ha tyst pc); Streacom DA6 XL

EDIT: 'MonsterLabo The Beast' kanske är något?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Tldr: Corsair Airflow 7000D med Noctua så e det klart.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn

Jag tror ett Phanteks Eclipse P600S kan vara något för dig? Inga perforeringar i bakstycket förutom för fläkten och täckplåtarna (som är lätta att byta ut som du påpekade i första posten).

Måste också bara påpeka att chassit ser mycket bättre ut i verkligheten än på bilder, jag tycker det kan se lite plastigt ut på bilder men det ser och känns mycket bättre irl så att säga.

Se även recension här på Sweclockers av @JonasT

Edit: Och nu såg jag att någon redan tipsat om det och att du avfärdat det av helt rimliga anledningar. Så går det när man inte läser hela tråden innan man postar

Lycka till med ditt sökande iaf

Redan tipsat tidigare i tråden
Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Moddade mitt så det blev lite bättre, insugen på sidan fram är ett skämt. Strumpbyxa och lite metallnät samt en hålsåg. Funderade på torrent eller north men de små varianterna av dessa klarar inte mitt långa grafikkort så det fick bli moddning.
Nu kan chassit andas så fläktarna slipper köra upp i max fart för att klara av kylningen.

Grymt! Ingen minns en fegis! 😅

Skrivet av sweisdapro:

haha, vad säger du om mitt nya chassi (vill ha tyst pc); Streacom DA6 XL

EDIT: 'MonsterLabo The Beast' kanske är något?

Inget chassi är det bästa chassit. 🙃

MonsterLabo The Beast kostar ju en ganska bra hacka och sen är det detta med hur tysta passiva komponenter är i slutänden. Funderade på ett The First för några år sedan, men kände att det blev för komplicerat att behöva modda sitt grafikkort, samt att man i praktiken åkte på minst en fläkt i slutänden (inte minst för VRM-kylningen, som man också behövde bygga ihop själv) för mer högpresterande modeller. Alla passiva nätdelar verkar lida av att de inte är helt tysta under drift heller, och då kändes det inte meningsfullt att lägga ut så mycket pengar på ett nominellt tyst bygge.

Tysta fläktlösningar med Noctua är ju en barnlek i jämförelse.

Skrivet av immutable:

@Sveklockarn

Jag tror ett Phanteks Eclipse P600S kan vara något för dig? Inga perforeringar i bakstycket förutom för fläkten och täckplåtarna (som är lätta att byta ut som du påpekade i första posten).
<Uppladdad bildlänk>

Måste också bara påpeka att chassit ser mycket bättre ut i verkligheten än på bilder, jag tycker det kan se lite plastigt ut på bilder men det ser och känns mycket bättre irl så att säga.

Se även recension här på Sweclockers av @JonasT

Edit: Och nu såg jag att någon redan tipsat om det och att du avfärdat det av helt rimliga anledningar. Så går det när man inte läser hela tråden innan man postar

Lycka till med ditt sökande iaf

Tack för din input ändå. Det är som sagt många fler parametrar än man först tänker sig när man ska försöka plocka ut ett chassi som också passar ihop med best practice för tysta datorbyggen, typ nätdelen vänd så att kretskortet är nedåt då värmen naturligt går uppåt med minskat kylbehov som resultat.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Define 7 XL, med perforerat tak. Behöver oftast inte starta fläktarna och behöver man så är bios-kurvan optimal, och det sitter ändå 6 st ironwolf i det.

Ska man få en tyst dator så är rätt moderkort och rätt kylare att föredra, men även ett passivt nätagg och rätt diskar påverkar mycket.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Grymt! Ingen minns en fegis! 😅

Det var i betydligt billigare än ett nytt chassi och det fungerade rätt bra måste jag ändå säga. Dagens varma komponenter ställer höga krav på kylning och det rimmar dessvärre dåligt med låg ljudnivå MEN (finns alltid ett men) det som intresserade mig med bland annat torrent var de stora fläktarna som kan minska volymen betydligt.

Så ett framtida chassi när mitt går helt ur tiden är nog ett med väl tilltagna fläktar som kan flytta mycket luft men snurra långsamt. Det värsta jag vet inom ljud är när det ändrar sig. Kan ha ett lågt surrande som nu och är konstant men när det ändrar sig och blir högre eller ändrar karaktär var riktigt illa innan jag moddade chassit så det kunde "andas".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers göra ett akademiskt test och mäta ljud/temperatur på chassin med perforerade plåtar med och utan övertejpning?
Vore lite kul att se om de är där för nån sorts luftflöde i olika fläktkonfigurationer eller bara för att spara in på metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så ett framtida chassi när mitt går helt ur tiden är nog ett med väl tilltagna fläktar som kan flytta mycket luft men snurra långsamt. Det värsta jag vet inom ljud är när det ändrar sig. Kan ha ett lågt surrande som nu och är konstant men när det ändrar sig och blir högre eller ändrar karaktär var riktigt illa innan jag moddade chassit så det kunde "andas".

Chassin med stöd för Noctua NF-A20 i fronten borde inte vara så svårt att åstadkomma, men mainstream kommer antagligen inte komma över 140 mm för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Chassin med stöd för Noctua NF-A20 i fronten borde inte vara så svårt att åstadkomma, men mainstream kommer antagligen inte komma över 140 mm för överskådlig framtid.

Chassi tillverkare har börjat sväva ut lite. Torrent är ett bra exempel som kör på 180mm fläktar i fronten. Finns även en del chassin med 160mm och lite andra mer eller mindre ovanliga mått över 140mm.
Så de finns men att chassit blir väldigt brett om de inte gör som jag gjorde på ett antec lanboy och moddade dit en 280mm fläkt på ena sidan av chassit.
Så 200mm kanske inte är farligt långt borta ändå?

Visa signatur