AMD dominerade i Black Friday‑handeln

Permalänk
Medlem

Jag väntar på matx kort med x870/x870e chip. Min 9800x3d bara sitter och sover....

Permalänk
Viking
Skrivet av segen:

Jag väntar på matx kort med x870/x870e chip. Min 9800x3d bara sitter och sover....

Finns väl bara ett X670 mATX? Så vänta inte för länge. Bättre att köpa ett ITX istället.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns väl bara ett X670 mATX? Så vänta inte för länge. Bättre att köpa ett ITX istället.

Gigabyte kommer att släppa ett x870 itx kort snart. Men mina minnen finns inte på QVL listan och asus nuvarande itx är väldigt dyrt. Så mitt hopp ligger i Asrocks/MSIs händer.

Permalänk
Viking
Skrivet av segen:

Gigabyte kommer att släppa ett x870 itx kort snart. Men mina minnen finns inte på QVL listan och asus nuvarande itx är väldigt dyrt. Så mitt hopp ligger i Asrocks/MSIs händer.

Gigabytes ITX släpptes för några veckor sedan. Men ett X870 mATX lär vara dyrare än ITX, för så var det för X670. Blir nog inte billigare än Gigabytes variant.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Men seriöst? Vem köper ens intel nuförtiden?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Känns inte mer än rätt efter intels fulspel under P4 och C2D/Q tiderna mot OEM tillverkare.

https://www.neowin.net/news/eu-fines-intel-400-million-for-bl...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tunade 7800X3D/9800X3D är bara sidgradering mot en tunad 14900k. Och 150w klarar man att hantera i spel.
Däremot blir Intel på tok för dyrt i slutenden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utan Intel så faller amd, då Intel är dem som utvecklar x86...
Sen var ju core ultra en ungefär samma release som 9000 serien tills X3d kom...
AMD hade dock sjuka rabatter denna november också, gissar dem försöker tömma lager

Ja och Intel faller utan AMD då dom äger x64..

Sen angående ultra och 9000 serien så är största skillnaden att 9000 serien är överlag bättre än sin föregångare, medans ultra är överlag sämre men mer effektiv än sin föregångare.

Sen självklart 9000 va en tråkig lansering som blåstes upp på grund av AMDs marknadsföring medans ultra bara va "dåliga" cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tunade 7800X3D/9800X3D är bara sidgradering mot en tunad 14900k. Och 150w klarar man att hantera i spel.
Däremot blir Intel på tok för dyrt i slutenden.

Det där påståendet kräver siffror som påvisar det, och i mer än ett spel/benchmark

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det där påståendet kräver siffror som påvisar det, och i mer än ett spel/benchmark

Räcker att gå på prisjakt så ser man att det blir dyrt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Räcker att gå på prisjakt så ser man att det blir dyrt.

Prisjakt gör inte några tester av prestanda, så vet inte hur de ska påvisa att 7800X3D/9800X3D är en sidegrade mot 14900K...

EDIT: sweclockers egna tester visar ganska klart att så inte är fallet, 9800X3D är bra mycket bättre

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Finns nog många fanboys som gör det! 😁

Permalänk
Medlem

Oj, det var rätt stor skillnad, hade nog själv gissat på att det låg runt 50/50.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är man en fanboy för man köper det som är bäst för tillfället? Det var något nytt. Var ju inte förens egentligen am5 och 7800x3d blev ett bättre val för oss som prioriterar spelprestanda.

Om man ägnar sig åt det här

Citat:

Var inte länge sen intel fanboysen skrattade en i ansiktet när man körde AMD.

Edit: och sedan bytt till AMD

Så är man medgångssupporter, vilket ännu mer tragiskt än att vara fanboy.

Permalänk
Medlem

Moderkort med Intel-kretsar kommer nog att reas ut i mellandagarna. Resten på januari-rean.
Anledningen är väl att många, numera köper Amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Finns nog många fanboys som gör det! 😁

De är viktiga, utan dem så kommer ju intel definitivt gå under. Fundera på var AMD hade varit idag om de som köpte Bulldozer och Piledriver inte hade gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är viktiga, utan dem så kommer ju intel definitivt gå under. Fundera på var AMD hade varit idag om de som köpte Bulldozer och Piledriver inte hade gjort det.

Jag tar åt mig av det sistnämnda. 😉 Var trogen AMD under deras mörkaste period när Bulldozer kom ut och det ryktades om uppköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man ägnar sig åt det här

Edit: och sedan bytt till AMD

Så är man medgångssupporter, vilket ännu mer tragiskt än att vara fanboy.

Kan vara det dummaste jag läst idag. Så du menar att man måste stå fast vid det första märket man köper i livet. Har du aldrig bytt telefonmärke, bilmärken, OLED istället för LCD eller någon annan teknisk framgång?

Jag tillfredsställelser mina behov. Har absolut ingen skyldighet att visa någon sympati med företag som vill tjäna pengar på mig.

Då är jag en stolt "medgångssupporter"

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

OEM-försäljningen står för 80-85% av totala PC-försäljning (enligt Copilot). Flest datorer köps desutom av företag (50-60%). Med andra ord är en majoritet av datorköparna helt ointresserade av spelprestanda och kan lika gärna köpa Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja och Intel faller utan AMD då dom äger x64..

Sen angående ultra och 9000 serien så är största skillnaden att 9000 serien är överlag bättre än sin föregångare, medans ultra är överlag sämre men mer effektiv än sin föregångare.

Sen självklart 9000 va en tråkig lansering som blåstes upp på grund av AMDs marknadsföring medans ultra bara va "dåliga" cpuer.

Varför skulle Intel falla för amd äger x86? Amd utvecklar ingenting som är av vinst för x86 medan Intel pushar nya saker som Amd får gratis?

Edit
Sen är ju core ultra bättre på allt förutom spel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Intels sockel kommer väl bytas ut nästa generation och AMD har lovat fler generationer. Tror det påverkar en hel del.

Permalänk
Viking
Skrivet av Klockan:

Intels sockel kommer väl bytas ut nästa generation och AMD har lovat fler generationer. Tror det påverkar en hel del.

Nej? De bytte ju nyss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kan vara det dummaste jag läst idag. Så du menar att man måste stå fast vid det första märket man köper i livet. Har du aldrig bytt telefonmärke, bilmärken, OLED istället för LCD eller någon annan teknisk framgång?

Jag tillfredsställelser mina behov. Har absolut ingen skyldighet att visa någon sympati med företag som vill tjäna pengar på mig.

Då är jag en stolt "medgångssupporter"

Du missar en viktig del av inlägget, att man ägnar sig att klanka ner på de som väljer det sämre förtagets produkter för att sedan byta till det och då också börja klanka ner på de som då fortfarande köper produkter från företaget man tidigare hyllade.

Det är det beteendet det gäller.

Att man bara byter märke är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Sjukt. Var inte länge sen intel fanboysen skrattade en i ansiktet när man körde AMD. Nu sitter samma typer på AM4/AM5.

Vad fort det kan vända.

Det beror på om man är faktaresistent eller inte. Fakta är ju att Intel bakåt i tid var befängt mycket bättre än AMD ända fram till Ryzen (jag tycket bara att det var kul med en lite underdog konkurrent och utan så hade ju intel suttit fast i sjukt dålig prestanda för evigt, man var tvugna att vara bättre)

Själv kört på Intel hela tiden. Celleron , Core-duo, 2600k varför då, jo AMD gick glödheta och jag klarar inte av hettan på sommarn. Därför har AMD vart fysiskt omöjlig att äga.
i dag är det tvärt om och då är självklara valet AMD av samma skäl. Så jag köper AMD dag då det ju är en ickefråga om jag vill ha en liten N100 eller inte före det vill jag av samma orsak. Den drar lite.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det beror på om man är faktaresistent eller inte. Fakta är ju att Intel bakåt i tid var befängt mycket bättre än AMD ända fram till Ryzen (jag tycket bara att det var kul med en lite underdog konkurrent och utan så hade ju intel suttit fast i sjukt dålig prestanda för evigt, man var tvugna att vara bättre)

Själv kört på Intel hela tiden. Celleron , Core-duo, 2600k varför då, jo AMD gick glödheta och jag klarar inte av hettan på sommarn. Därför har AMD vart fysiskt omöjlig att äga.
i dag är det tvärt om och då är självklara valet AMD av samma skäl. Så jag köper AMD dag då det ju är en ickefråga om jag vill ha en liten N100 eller inte före det vill jag av samma orsak. Den drar lite.

Vilket kvalificerat skitsnack rent ut sagt. Nej Intel har verkligen inte alltid varit bättre än AMD innan Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Svara inte på trollet.

Finns en liten poäng, även grafikkort verkar Amd sälja mer där. Kanske entusiaster köper mer Amd då det är prisvärt medan det fortfarande finns många mindre insatta konsumenter som köper mindre Amd och då fysiskt i butik eller prebuilts.

Permalänk
Avstängd

intel är mera prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

intel är mera prisvärt

Inte någonstans faktiskt, ska du bygga ett budgetbygge är 5700X3D kung

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte någonstans faktiskt, ska du bygga ett budgetbygge är 5700X3D kung

Nja, 13600k är bättre om du hittar den runt samma pris, speciellt med ddr5

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nja, 13600k är bättre om du hittar den runt samma pris, speciellt med ddr5

Verkar dra jämt i Sweclockers tester, så beror på vilken som är billigast just då, och vilka spel du spelar

Visa signatur