Microsoft: TPM 2.0 ett absolut krav för Windows 11

Permalänk
Medlem

Bra.

Funktionaliteten som TPM ger är fantastiskt och jag förstår att Microsoft inte längre vill stå bakom att använda en dator utan TPM.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Hade igång fTPM när jag installerade W11 sen stängde jag av det i efteråt igen, får stuttering pga TPM i vissa spel vilket tyvärr varit ett problem för vissa AMD CPUer ett tag nu (går läsa massvis om det), varpå de skickat ut flertalet uppdateringar men ändå har en del problem fortfarande dessvärre..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte med samma kraft bakom det, nej.

Förklara gärna hur en säkring lagring för krypteringsnycklar ska ge microsoft "mer kraft" att kontrollera systemet som dom redan kontrollerar fullt ut.

Vad är det dom kommer kunna göra som dom inte kan idag?
Utveckla, för det låter inte som du har koll på vad TPM är och vad den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Går det inte att göra en open source TPM-modul av en 2040 eller nått..?

Den skulle man ju faktiskt kunna lita på.

Min onkel som inte officiellt jobbar för NSA bekräftar att det bara är galna konspirationsidéer.

Ok, men min pysslings brevkompis bestman är säker på att KGB kör Windows 3.1 med TPM.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

nope för han har rätt. har en polare på MS som kan bekräfta dessa framtidsplaner.

Sure buddy, sure.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Linux är ju ett alternativ, men inte för mina barn och min fru...

Får du igång Windows 11 på maskinen är det ju utan tvekan det smidigaste alternativet, men ärligt talat skulle jag inte underskatta möjligheten att testa Linux på en äldre burk under förutsättning att någon i hushållet är kapabel att konfigurera den till att börja med. I många fall behöver folk specifik funktionalitet, inte specifika program.
Men absolut: i de fall det faktiskt är programmen som behövs, och dessa inte är (bekvämt) tillgängliga på en plattform, så är det naturligtvis inte ett giltigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag är så glad för detta Microsoft tjatar inte om att uppgradera till W11 på min server då den inte lever upp till kraven, bästa som hänt

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ubuntu, Linux Mint m.m. är i många fall minst lika enkelt att hantera som Windows 11.

Hade det inte varit för enstaka spel och Adobe Photoshop/Illustrator, så hade jag kunnat köra Linux på heltid. Sitter däremot helst i macOS om jag får välja.

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

och hur hade du tänkt att det skulle fungera? Om de vill köra kod på din dator så kan de redan göra det idag, faktum är ju att de redan kör miljoner med rader av kod på din dator som du inte har en aning om vad de gör. TPM är bara en säker lagringsplats för nycklar och det är öht inget som krävs för att de ska kunna köra kod på din dator, inte heller något som skulle hjälpa dem att hindra dig från att köra deras kod på din dator så istället för att bara säga "nej" så får du nog beskriva hur de via TPM skulle ta över din dator på ett sätt som de inte kan utan det.

Har ingen större insikt i ämnet men resonemanget är någonting i stil med att TPM tillsammans med typ något slags challenge-response (DRM) system i princip låser ut dig från någon som helst kontroll över din dator utan tillåtelse från Microsofts servers. Försöker du gå in och justera i Windows via ett annat OS som Linux så är det bara en krypterad soppa du inte kan påverka utifrån. Dvs din lokala Windows-dator har noll självständighet pga den obligatoriska interaktionen mellan TPM och externa servrar. I ett sådant scenario kan man inte heller brandvägga bort Microsofts aktiviteter eftersom uppkopplingen är ett krav. Mycket möjligt att det är rent nonsens och att TPM inte alls kan fungera på det viset, men IMO rätt uppenbart att saker rör sig åt ett auktoritärt håll, oavsett vilken "sida" som råkar ha övertaget för tillfället. Inte konstigt att folk ser anti-liberala hot bakom var och vartannat hörn med tanke på hur världen ser ut.

Skrivet av walkir:

Ubuntu, Linux Mint m.m. är i många fall minst lika enkelt att hantera som Windows 11.

Mint (Cinnamon) är enklare än både Windows 10 och 11 utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag tror många missförstår det egentliga syftet med TPM. Det är inte till för att säkra användarens OS från skadeprogram eller för att spionera på användarna. Spionera gör MS redan. TPM är ett avancerat slags maskin ID/ kopieringsskydd/ DRM som är till för att förvara olika licenser i krypterad form direkt på datorn. Tex du köper något i Microsoft Store och de lagrar licensen direkt i TPM chippet på datorn. På så vis kan de kontrollera att mjukvaran, film och musik bara körs på den dator som användaren innehar en licens på. Vad det handlar om är att MS vill säkra sitt OS från dig användaren och inget annat. Det är därför de är så envisa och vägrar släppa på det. Naturligtvis vet de att det är ett stolpiller folk inte vill svälja och därför hymlar de om användarnas säkerhet. Men faktum är att det handlar sig om pengar.

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Får du igång Windows 11 på maskinen är det ju utan tvekan det smidigaste alternativet, men ärligt talat skulle jag inte underskatta möjligheten att testa Linux på en äldre burk under förutsättning att någon i hushållet är kapabel att konfigurera den till att börja med. I många fall behöver folk specifik funktionalitet, inte specifika program.
Men absolut: i de fall det faktiskt är programmen som behövs, och dessa inte är (bekvämt) tillgängliga på en plattform, så är det naturligtvis inte ett giltigt alternativ.

Skrivet av walkir:

Hade det inte varit för enstaka spel och Adobe Photoshop/Illustrator, så hade jag kunnat köra Linux på heltid. Sitter däremot helst i macOS om jag får välja.

Har tyvärr inte bra koll själv. Skulle dels bli tvungen att sätta mig in i det (vilket jag nog tror skulle gå bra) och sedan lära ut det (vilket barnen nog skulle fixa, men min fru skulle nog strypa mig). Windows blir ändå enklast och TPM modulen kostade inte mycket att köpa.

Syftet är gaming och streama film/TV från både onlinetjänster och egen NAS. Kanske redigera lite film och foton om dottern får för sig det. Så det mesta skulle gå, men gaming är ändå enklast på Windows.

Permalänk
Moderator
Moderator

Några få inlägg som inte alls avhandlade Microsoft, TPM 2.0, säkerhet eller något i den häraden, inklusive svar på dessa inlägg, har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Jag tror många missförstår det egentliga syftet med TPM. Det är inte till för att säkra användarens OS från skadeprogram eller för att spionera på användarna. Spionera gör MS redan. TPM är ett avancerat slags maskin ID/ kopieringsskydd/ DRM som är till för att förvara olika licenser i krypterad form direkt på datorn. Tex du köper något i Microsoft Store och de lagrar licensen direkt i TPM chippet på datorn. På så vis kan de kontrollera att mjukvaran, film och musik bara körs på den dator som användaren innehar en licens på. Vad det handlar om är att MS vill säkra sitt OS från dig användaren och inget annat. Det är därför de är så envisa och vägrar släppa på det. Naturligtvis vet de att det är ett stolpiller folk inte vill svälja och därför hymlar de om användarnas säkerhet. Men faktum är att det handlar sig om pengar.

Alltså nej.

TPM används primärt för att säkra data krypterat på enheten och används i massvis med moderna säkerhetsfunktioner inne i Windows. Ett exempel är DeviceGuard som gör ett fantastiskt jobb med att isolera känsliga delar av Windows i en virtualiserad miljö, såsom inloggningsuppgifter, den kör även virtualiserad kodintegritet för att verifiera att det bara är legitim kod som används. Jag har själv i demo miljöer inom mitt yrke se DeviceGuard sätta stopp för både credential-stölder och vissa typer av krypteringsförsök.

Och DeviceGuard är bara en del i varför TPM är så viktigt.

Antar att jag som arbetar dagligen med dom här bitarna har en annan syn på det jämfört med er andra som framförallt använder datorn till underhållning, men tycker det är synd att sprida missinformation om varför Microsoft vill se TPM på modern hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Någonstans måste man ändå kunna dra en linje för vad man vill göra med sina egna produkter. 8700k kommer att vara 8 år gammal när win 10 support försvinner så att allt tidigare inte fungerar tycker jag känns fullt rimligt. Vill man inte uppgradera så är väl det helt okej men att gnälla över att inte kunna använda nyare os på äldre datorer känns barnsligt.

Grejjen är att det inte hänt mycket på CPU fronten.
Begränsningarna är lagda för säkerhet inte att CPU'n är för långsam/gammal.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Alltså nej.

TPM används primärt för att säkra data krypterat på enheten och används i massvis med moderna säkerhetsfunktioner inne i Windows. Ett exempel är DeviceGuard som gör ett fantastiskt jobb med att isolera känsliga delar av Windows i en virtualiserad miljö, såsom inloggningsuppgifter, den kör även virtualiserad kodintegritet för att verifiera att det bara är legitim kod som används. Jag har själv i demo miljöer inom mitt yrke se DeviceGuard sätta stopp för både credential-stölder och vissa typer av krypteringsförsök.

Antar att jag som arbetar dagligen med dom här bitarna har en annan syn på det jämfört med er andra som framförallt använder datorn till underhållning, men tycker det är synd att sprida missinformation om varför Microsoft vill se TPM på modern hårdvara.

TPM har som sagt andra funktioner men det primära syftet är inte att säkra användarens OS. Det uppkommer hela tiden nya säkerhetsbrister i processor arkitekturer som patchas med mikrokod oftast månader eller år efter att de upptäckts och det finns inget Microsofts TPM kan göra via device guard eller virtualisering åt dessa hårdvarubrister. Skyddade TPM Windows datorer med Crowdstrike? Nej, uppenbarligen förhindrade det inget där heller. Faktum är att Microsoft alltid kommer ligga efter i den säkerhets aspekten eftersom de inte tillverkar hårdvaran själva. Och således blir det nästintill löjligt att hävda att TPM gynnar användarnas säkerhet nämnvärt. Den som drar störst nytta är Microsoft själva och därför är det inte frivilligt att köra sitt OS utan TPM. Du kan orera med nyckelord som "missinformation" för att försöka vinna legitimitet men faktum är att TPM inte är till för användarnas bästa. Det är till för att skydda Microsoft och dess partners intellektuella egendom och allt annat är bara säkerhets teater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har tyvärr inte bra koll själv. Skulle dels bli tvungen att sätta mig in i det (vilket jag nog tror skulle gå bra) och sedan lära ut det (vilket barnen nog skulle fixa, men min fru skulle nog strypa mig).

Tror ärligt talat att min 80 år gamla pappa mått bättre av Ubuntu än Windows 11 han har just nu. Det enda han vill är att kunna köra sitt släktforskningsprogram som han har i Windows XP, vilket inte 11:an klarar av.

För mig är arbetssättet i 11:an även mer bakvänt än vad Windows 8 någonsin var.

Ang. upplärning, så har min Ubuntu-installation mer gemensamt med Windows 10 än vad 11:an har

Visst går mycket i 11:an att fixa genom Open-Shell, ExplorerPatcher och DOpus... men varför ska jag då använda Windows 11 till att börja med?

Permalänk

Jag tror det egentligen handlar om att försvåra piratkopiering av windows och annan mjukvara genom att göra systemet beroende av nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag tror det egentligen handlar om att försvåra piratkopiering av windows och annan mjukvara genom att göra systemet beroende av nycklar.

Det tänker jag också, givetvis är det så. Och vilka piratkopierar om inte främst de med gammal hårdvara.

Jag har inget intresse av Windows 11 uppgradering på privat dator. Arbetsdatorerna är uppgraderade och allting är sämre, ingen är nöjd med det.

Före win10 låg jag kvar på 7an, hoppade även över Vista. Det är som att varannan windowsversion är värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror ärligt talat att min 80 år gamla pappa mått bättre av Ubuntu än Windows 11 han har just nu. Det enda han vill är att kunna köra sitt släktforskningsprogram som han har i Windows XP, vilket inte 11:an klarar av.

För mig är arbetssättet i 11:an även mer bakvänt än vad Windows 8 någonsin var.

Ang. upplärning, så har min Ubuntu-installation mer gemensamt med Windows 10 än vad 11:an har

Visst går mycket i 11:an att fixa genom Open-Shell, ExplorerPatcher och DOpus... men varför ska jag då använda Windows 11 till att börja med?

Tack för bra info! Har ändå allt för att uppgradera till W11, men kanske kan greja lite med min gamla phenom 2 dator istället och se hur Ubuntu eller annan distro funkar.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Skulle nog inte tro det, eftersom många företag vill ha sina krypterade grejer mer säkert, även kommuner har efterfrågad det TPM är inte utvecklad av Microsoft utan av Trusted Computing Group (TCG)

Tror nog när det kommer till TPM så kommer det nog inte ändra sig, och tillverkare som Asus, MSI och likande som producerar kretsar, och även mjukvara har det aktivt och inte går stänga av och bara blir standard helt enkelt framöver och när äldre datorer går sönder och inte längre går använda blir det TPM datorer ändå.

då hemma användare idag har en minoritet av PC marknaden.
Det är mer eller mindre spelare som har en dator hemma idag, folk som inte spelar och äldre köper mest bara en surfplatta och det klarar av det behov som behövs idag, för läsa tidningen online och betala räkningar.

Medans kommuner, regeringar, företag dominerar marknaden då det är som arbetsredskap.

Förstår hur du menar. Men de kunde begränsa det till home och inte pro samt enbart vid uppgradering från windows 10.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Min gamla dator har 6700k och jag har nyligen beställt och fått hem en tpm-modul till mitt moderkort. Så ska testa att uppgradera till W11 under julledigheten när jag ändå ska pilla lite med den, så att kidsen kan ha den som speldator. Tänker att det är bra om den är upodaterad så länge som möjligt.

6700k är inte en supportad processor av microsoft för windows 11. Vet inte hur kritiskt det är. Men tror inte det är ”plug-in-n-play” dessvärre. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hände här ?

Blev det något av det här eller inget alls.

https://www.techtimes.com/articles/265213/20210910/asus-now-d...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

TPM har som sagt andra funktioner men det primära syftet är inte att säkra användarens OS. Det uppkommer hela tiden nya säkerhetsbrister i processor arkitekturer som patchas med mikrokod oftast månader eller år efter att de upptäckts och det finns inget Microsofts TPM kan göra via device guard eller virtualisering åt dessa hårdvarubrister. Skyddade TPM Windows datorer med Crowdstrike? Nej, uppenbarligen förhindrade det inget där heller. Faktum är att Microsoft alltid kommer ligga efter i den säkerhets aspekten eftersom de inte tillverkar hårdvaran själva. Och således blir det nästintill löjligt att hävda att TPM gynnar användarnas säkerhet nämnvärt. Den som drar störst nytta är Microsoft själva och därför är det inte frivilligt att köra sitt OS utan TPM. Du kan orera med nyckelord som "missinformation" för att försöka vinna legitimitet men faktum är att TPM inte är till för användarnas bästa. Det är till för att skydda Microsoft och dess partners intellektuella egendom och allt annat är bara säkerhets teater.

Jag är ledsen men du är uppenbart okunnig inom området och verkar övertygad om att detta är en konspiration så jag kommer inte gå in i mer debatt med dig, känns som slöseri med tid. Du får tro vad du vill, men vi som jobbar inom IT säkerhet är väldigt glada över att TPM är ett krav för Windows 11.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Alltså nej.

Dessutom så skulle det vara intressant att se hur MS skulle lyckats stoppa in en massa licens-nycklar i TPM2.0 när den har en total lagring på 6962 bytes. Blir inte många applicationer från deras app store som de kan licensera där

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag är ledsen men du är uppenbart okunnig inom området och verkar övertygad om att detta är en konspiration så jag kommer inte gå in i mer debatt med dig, känns som slöseri med tid. Du får tro vad du vill, men vi som jobbar inom IT säkerhet är väldigt glada över att TPM är ett krav för Windows 11.

Ända sedan TPM dök upp på kartan (för oss konsumenter) så har det pratats om möjligheten att använda det för DRM. Har även för mig Microsoft fick rätt hård kritik för det första vändan.

Jag känner bara till väldigt lite om hur "trusted computing" fungerar. Jag tvivlar inte på att det finns många positiv aspekter av att ha TPM. Men är oron att använda det för DRM-syften helt ogrundad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inadekvat_hamburgare:

Har ingen större insikt i ämnet men resonemanget är någonting i stil med att TPM tillsammans med typ något slags challenge-response (DRM) system i princip låser ut dig från någon som helst kontroll över din dator utan tillåtelse från Microsofts servers. Försöker du gå in och justera i Windows via ett annat OS som Linux så är det bara en krypterad soppa du inte kan påverka utifrån. Dvs din lokala Windows-dator har noll självständighet pga den obligatoriska interaktionen mellan TPM och externa servrar. I ett sådant scenario kan man inte heller brandvägga bort Microsofts aktiviteter eftersom uppkopplingen är ett krav. Mycket möjligt att det är rent nonsens och att TPM inte alls kan fungera på det viset, men IMO rätt uppenbart att saker rör sig åt ett auktoritärt håll, oavsett vilken "sida" som råkar ha övertaget för tillfället. Inte konstigt att folk ser anti-liberala hot bakom var och vartannat hörn med tanke på hur världen ser ut.

Problemet med den teorin är ju dels att de skulle kunna göra det idag 100% i mjukvara utan problem om det var deras plan, Microsoft styr ju som sagt all kod till Windows och styr därmed exakt vad du kan göra med det (de som inte tror på detta borde tänka över hur annars signering av drivrutiner fungerar), dels fungerar det inte för att nyckeln som är lagrar i TPM kan vem som helst använda sig av.

Dvs den kryptering som sker i Windows med nyckeln i TPM skyddar inte mot en person som har lokal tillgång till hårdvaran för den kan bara be TPM att dekryptera disken precis på samma sätt som Windows gör. Det den skyddar mot är mot att någon snor din disk och försöker öppna den i en annan dator.

Om de ska utöka TPM med nätverksfunktionalitet ala det du beskriver med en CHAP så pratar vi ju inte om TPM utan om något nytt. Plus att när så sker så måste Microsoft hantera varje enskild installation hemma hos sig (dvs ingen OEM kan längre installera Windows för det skulle kompromettera deras hemliga nyckel), och att det enbart skulle tvinga fram att din maskin måste var online 24x7 inte att det hindrar dig från att dekryptera disken (om Windows skall kunna göra det så kommer även du att kunna göra det).

För att detta skall fungera som konspirationsfolket tror så måste de börja ge konkreta exempel på exakt hur detta skulle implementeras för vi som jobbar med saker som detta kan inte se hur det skulle gå till så att bara komma med "de kommer att ta över din dator" räcker inte sas.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ända sedan TPM dök upp på kartan (för oss konsumenter) så har det pratats om möjligheten att använda det för DRM. Har även för mig Microsoft fick rätt hård kritik för det första vändan.

Jag känner bara till väldigt lite om hur "trusted computing" fungerar. Jag tvivlar inte på att det finns många positiv aspekter av att ha TPM. Men är oron att använda det för DRM-syften helt ogrundad?

Fast den kritiken var ju mer för hela deras teknikstack, Palladium, varav TPM bara var en del. Den delen som används för DRM är ju AMD:s PSP och Intels SGX.

Tanken med att blanda in TPM i det hela kommer nog från att via Secure Boot (TPM) så kan Windows boota upp och sas bevisa för hårdvaran att den inte är modifierad, då kan Windows kontrollera att den applikation som vill spela upp video är signerad och omodifierad (om Windows är "säkert" så kan ju Windows göra denna kollen) och därmed ge den applikationen access till dess hemliga nyckel som den behöver för att dekryptera datan (ev låta nyckel sitta inne i TPM och låta TPM sköta dekrypteringen). Så TPM ger inte möjlighet till DRM, TPM ger (sett från rättighetsbolagens sida) en säkrare DRM. Dock är det mig veterligen inget DRM som använder det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Dessutom så skulle det vara intressant att se hur MS skulle lyckats stoppa in en massa licens-nycklar i TPM2.0 när den har en total lagring på 6962 bytes. Blir inte många applicationer från deras app store som de kan licensera där

Man behöver tekniskt sett bara ha en enda nyckel som agerar som en masteridentitet. Resten av licenserna du innehar kan sedan kopplas till denna identitet och behöver inte sparas fysiskt på chippet. Säg att du köper en års prenumeration av Office paketet. Ditt MS konto kopplas till masternyckeln i din TPM modul som är unik. Du installerar paketet och mjukvaran autentiserar aktiveringen mellan TPM modulen och Microsofts Cloud servrar där dina kontouppgifter med alla registrerade licenser finns sparade. Sen är det klart.

Jag förstår inte problemet vissa har med visualisera detta enkla koncept. TPM är DRM med extra steg. Det är ingen konspirationsteori, det är fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

6700k är inte en supportad processor av microsoft för windows 11. Vet inte hur kritiskt det är. Men tror inte det är ”plug-in-n-play” dessvärre. Men jag kan ha fel.

Jepp, får se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast den kritiken var ju mer för hela deras teknikstack, Palladium, varav TPM bara var en del. Den delen som används för DRM är ju AMD:s PSP och Intels SGX.

Tanken med att blanda in TPM i det hela kommer nog från att via Secure Boot (TPM) så kan Windows boota upp och sas bevisa för hårdvaran att den inte är modifierad, då kan Windows kontrollera att den applikation som vill spela upp video är signerad och omodifierad (om Windows är "säkert" så kan ju Windows göra denna kollen) och därmed ge den applikationen access till dess hemliga nyckel som den behöver för att dekryptera datan (ev låta nyckel sitta inne i TPM och låta TPM sköta dekrypteringen). Så TPM ger inte möjlighet till DRM, TPM ger (sett från rättighetsbolagens sida) en säkrare DRM. Dock är det mig veterligen inget DRM som använder det.

Okej, då låter det som att mycket av kritiken mot TPM är missriktad. Oron för att använda trusted computing i konsumentfientliga syften kanske inte är ogrundad, men att skylla på TPM är ett missförstånd. Tack för förtydligandet!