EU vill införa extra avgift på Temu-köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"Svagt" argument, för den inte smeker din åsikt medhårs`?

Nej för att det är ett svart-vit argumentation i en verklighet som är en gråskala.

Men din åsikt är alltså att ämnet ska betraktas svart-vitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska nog se att dom tjänar OTROLIGT mycket mer på att folk köper ny mobil, dator osv onödigt ofta jämfört med vad dom tjänar på att folk köper saker från temu/wish.

Så vill man inte "finansiera fienden" så är det kanske bättre att predika att inte köpa ny mobil vartannat år istället och andra meningslösa köp som i sin tur bidrar till att göra världen mer beroende av Kina, wish/temu klarar vi oss utan, ingen skulle lida om dom försvinner över en natt! Medans övrig onödig konsumtion av "vanliga" varor (elektronik) är mer eller mindre totalt beroende av Kina. Och den marknaden har förmodligen också en mer direkt koppling till staten medans Temu/wish förmodligen till större del går till alla små aktörer och personer som säljer artiklar där istället.

Bäst, mer åt det vita hållet, torde vara att skippa både iphone varannat år och Temu. Men en av dem är iaf bättre än ingen.

Speciellt, såsom du själv beskriver det, "onödig konsumtion" kan nog av flera skäl vara av godo att dra ner på.

Citat:

Så skulle absolut inte klassa det som svagt argument, däremot skulle jag våga påstå att "Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden." är rent av omöjligt och hade man infört det så hade det haft otroligt stor påvärkan på ALLT, även om vi går ner till färdiga produkter och inte komponenter.

Iphones är tillexempel är tillverkade av Foxconn i kina, betyder det att vi även ska införa ett förbud på iphones och resterande Apple produkter som kommer från deras fabriker i kina?

Jo det är svagt och dessutom fortsätter du på exakt samma ogenomtänkta linje. Ditt resonemang är fortfarande svart-vitt.

Det finns många grader mellan "förbjud Kina" och "shoppa Kina"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det finns flera anledningar till att folk försöker spara pengar på t.ex. sin hobby. Och saker som inte går att få tag i från svenska återförsäljare.
Och det där om att det inte finns något som jag (eller någon annan) måste ha från temu eller någon annan så kallad kina-sida, hur kan du veta det?
Jag har aldrig ens varit inne på temu. Och shein hade jag aldrig hört talas om.
Så, "Offerkofta".. Bara för att du anser att du inte behöver något därifrån? -Äh, dra ur pinnen och gå och lägg dig!

Absolut - jag köper argumentet att det inte finns hos Svenska ÅF (som till stor del sannolikt kör från samma tillverkare tråkigt nog) men det jag försöker säga är att det finns inget du måste ha från Temu som gör det såpass viktigt att argument såsom ”att man inte skulle ha råd” är ett skräpargument.

Saker till din hobby kan du klara dig utan eller spara för att köpa rätt saker (som skattas, gått igenom en certifieringsprocess, ens får säljas inom EU osv) som man gjorde innan Kina.

Man handlar från TEMU / Shein för att man vill, inte för att man måste.
Om man har det så knapert ställt så får man prioritera annat. Det finns inget som säger att man ska ha rätt att köpa engångsskräp tillverkat på slavlöner transporterat runt halva jorden som i slutändan är en säkerhetsrisk för dig och de omkring dig. Det är nytt påfund som vi definitivt klarar oss utan, både du och jag även om jag håller med om att det har sina fördelar i vissa nischade fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hade man inte utlokaliserat tillverkningsindustrin så hade saker varit betydligt mycket dyrare. Även med eventuell importavgift så lär det inte löna sig att tillverka saker i Europa. Här ställs betydligt mycket högre krav på både löner och rimliga arbetsförhållanden.

Jag undrar vad dom hade gjort med dom där högre lönerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Handelskrig.

Nja, då är vi väl i krig med USA också, alla är fiende isf.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det blir (som vanligt) en del ekonomisk geopolitik när Kina är inblandat, men försök (som alltid) hålla det avgränsat till trådens ämne. Politiska områden utanför ämnet handel hamnar lätt under § 1.7. Två inlägg har därav raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vad använder du för telefon?

OT: Jag köper hellre billigt skit direkt från Kina än betalar skandalösa priser på samma skit från Rusta, Clas Olsson, Kjell & Co & Dollarstore bara för att nämna några... Nästa gång ni ska köpa något där, sök upp liknande produkter på Alibaba så får ni se det "verkliga" priset.

Sen kan det diskuteras att produkter från våra butiker har ställt högre krav på tillverkningen osv, men finns det inget bevis för detta är det bara ormolja för att rättfärdiga dom högre priserna.

Kör samsung. Inte tillverkad i kina.
Om du handlar från dollar store eller alibaba spelar mindre roll. Finansierar slaveri och etnisk rensning oavsett.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Klassfråga... Fattiga människor har inte heller råd att låta huset brinna ner pga de köpt laddare med obefintlig isolering inuti.

Jag tror du underskattar den praktiska skillnaden med majoriteten av produkterna, med betygsystem är det lätt att se vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag är själv inget fan av Temu, däremot gillar Aliexpress för deras utbud av elektronik, finns inget motsvarande. Dom är nästan likabra som Temu på frakt nuförtiden.

Om man läser reviews noga så hittat man bra saker, även kläder!

Elektronik därifrån är knappast vettigt att handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Kör samsung. Inte tillverkad i kina.
Om du handlar från dollar store eller alibaba spelar mindre roll. Finansierar slaveri och etnisk rensning oavsett.

De flesta av Samsungs fabriker ligger i Vietnam, som är precis lika kommunistiska som Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Elektronik därifrån är knappast vettigt att handla.

Aha

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

De flesta av Samsungs fabriker ligger i Vietnam, som är precis lika kommunistiska som Kina

Stor skillnad på Vietnam och Kina, både ideologiskt och geopolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det får dom ju vara om dom vill. Gillar inte att miljontals människor dödas, tvångskastreras, barn som skördas för sina organ, gängvåldtäkt som straff, etnisk rensning samt att dom aktivt krigar mot sverige och resten av väst. Kina då menar jag. Även vietnam hatar allt som kina gör. Samt alla som har minsta koll på vad som händer i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte bara loggan som är beställd, utan även kvalitetsnivå.

Kina tillverkar vad som helst till vilken kvalité som helst som efterfrågas. Vill du att en kinesisk fabrik tillverkar billigt skräp som knappt funkar så är det precis det du får. Vill du ha något av hög kvalité går det bra också. Lite det som skiljer kulturmässigt, generellt i väst så skäms man för att tillverka i låg kvalitet, medan i Kina tillverkar man i den kvalité och pris kunden önskar. Ett bra exempel på varor av sämre kvalité till lägre pris är att gå in på Biltema, till exempel, och Biltema har ju rykte därefter.

Sedan finns det ju bra varor som tillverkas i Kina också, både under kinesiska varumärken, och även utländska.

När du köper något från ett känt varumärke så har det ett visst värde. Du har en bättre uppfattning om vad du får för pengarna, helt enkelt, jämfört med något helt okänt, och det har ju ett visst värde, att veta att något är tillverkat med en anständig kvalitetsnivå. Beställer du något random från Kina vet du inte vad du får. Om du ens får något alls.

Sedan kanske den tryggheten inte kan motivera de enorma prispåslag som finns i vissa kategorier... men det är ju en annan femma.

Generellt tycker jag att kinesiska företag som säljer i Sverige ska behöva följa svensk konsumentlagstiftning, särskilt när det handlar om produktsäkerhet. Det uppnås inte genom att sätta en avgift på utlandsköp.

Orkar inte ens yttra mig i den här frågan mer än att säga det här var bra sammanfattat, tack.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk

Jaha dags att köpa den där 300kr oscilloscopen nu då före allt skiter sig igen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är vackert när man ska skydda "fattiga människor" genom att implicit säga "ni förjänar också att ha kul och billiga saker, men ni förtjänar inte säkerhet eller garantier".

Vore fint om fattiga kan få köpa Voolvoo-bilar utan bälten, bromsar och krockkuddar till reducerat pris. Om någon klagar på att det är en dum ide att köpa Voolvoo istället från riktiga tillverkaren och återförsäljaren Volvo så är man bara anti-fattiga och hatar dom.

Sen kan man självklart hävda och ha helt rätt i många fall att det är samma produkt, tillverkad i samma fabrik under olika namn, etc... Men ta t.ex. CPU-tillverkning i fungerande länder, där låter man sämre/felaktiga CPUs bli sämre modeller nedklockade eller liknande. Kan nog tänka mig att vissa ställen där Quality Control inte duger för att skicka det vidare till Samsung, Apple, Biltema, etc. så kanske det duger för Temu eller Aliexpress.

Som sagt, jag köper själv saker från Aliexpress, men det är sådant som jag inte hittar i Sverige. Men skulle t.ex. ALDRIG köpa saker som "bergsklättrar-rep" eller liknande från sådana ställen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Det får dom ju vara om dom vill. Gillar inte att miljontals människor dödas, tvångskastreras, barn som skördas för sina organ, gängvåldtäkt som straff, etnisk rensning samt att dom aktivt krigar mot sverige och resten av väst. Kina då menar jag. Även vietnam hatar allt som kina gör. Samt alla som har minsta koll på vad som händer i världen.

Ah, bara skitsnack där, absolut ingenting av det som skrev där finns det några bevis för. Var i både Kina och Sydkorea under september pga jobbet, Shanghai är ju vad NYC önskar den skulle vara. Båda länder ligger långt framför oss i tekniskt utveckling idag, så var det inte för bara 20 år sen.
Ska vi vanliga människor nu bryr sig för lagligt handel pga geopolitiken är ju inte vettig, Sverige kan ju total förbjuda all handel med Kina med tydliga lagar innan dess, kan vi då kollar hur många som ens har jobb pga handeln, alldeles för många lever fortfarande i det förflutna 20år back i tiden, men vi har inte längre råd att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Ah, bara skitsnack där, absolut ingenting av det som skrev där finns det några bevis för. Var i både Kina och Sydkorea under september pga jobbet, Shanghai är ju vad NYC önskar den skulle vara. Båda länder ligger långt framför oss i tekniskt utveckling idag, så var det inte för bara 20 år sen.
Ska vi vanliga människor nu bryr sig för lagligt handel pga geopolitiken är ju inte vettig, Sverige kan ju total förbjuda all handel med Kina med tydliga lagar innan dess, kan vi då kollar hur många som ens har jobb pga handeln, alldeles för många lever fortfarande i det förflutna 20år back i tiden, men vi har inte längre råd att göra det.

Finns givetvis bevis för allt. Men väljer man att blunda så är det så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bojkottar allt som kommer ifrån USA och köper så mycket som möjligt från Kina och Ryssland osv. Kommer fortsätta med det oavsett, extra mycket om något som detta införs, visar ju verkligen på hur korrupt EU är och att man inte vill befolkningen väl alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Jaha dags att köpa den där 300kr oscilloscopen nu då före allt skiter sig igen.

Fnirsi 1c15 eller ett zoyi/zotek zt703s

Fnirsi har iofs 2c53 också, men aldrig sett det till vettigt pris.

Mvh, bet i det sura äpplet på tramseriet känt som singles day.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Vi går emot en trend att allt fler handlar utomlands och utbudet i sverige blir kass. Detta tvingar allt fler att göra samma sak.

Jag vill t.ex ha en ställbar nätadapter för 3-24V, den bör kunna leverera minst ut 2A. Inget exotisk på något sätt.
Sedan kollar jag på utbudet i sverige och typ alla har en inbyggd self destruction knapp för prylen som man kopplar in, så om man lätt råkar nudda en knapp på nätadaptern så ändras spänningen. Likaså minns inte de flesta nätadapterars vilken spänning man hade vid förra strömpåslaget.

Mitt val är typ skit i att köpa någon nätadapter, bygg en egen nätadapter, köp en spänningskub med vridspak som har self destruction funktion eller handla utomlands och få en klassik med en trög spak för att ändra spänning. Och så är det med hur mycket produkter som helst.

För varje år när fler väljer handla utomlands så kommer bara utbudet i sverige bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi går emot en trend att allt fler handlar utomlands och utbudet i sverige blir kass. Detta tvingar allt fler att göra samma sak.

Jag vill t.ex ha en ställbar nätadapter för 3-24V, den bör kunna leverera minst ut 2A. Inget exotisk på något sätt.
Sedan kollar jag på utbudet i sverige och typ alla har en inbyggd self destruction knapp för prylen som man kopplar in, så om man lätt råkar nudda en knapp på nätadaptern så ändras spänningen. Likaså minns inte de flesta nätadapterars vilken spänning man hade vid förra strömpåslaget.

Mitt val är typ skit i att köpa någon nätadapter, bygg en egen nätadapter, köp en spänningskub med vridspak som har self destruction funktion eller handla utomlands och få en klassik med en trög spak för att ändra spänning. Och så är det med hur mycket produkter som helst.

För varje år när fler väljer handla utomlands så kommer bara utbudet i sverige bli sämre.

Ja det är en väldigt dålig utveckling. Kommer förmodligen lösa sig själv med tiden. Kina kommer råka ut för samma sanktioner som ryssland med tiden. Vi kommer bli tvunga att tillverka mer i vår närhet. Tyvär lär det ta många år innan vi är där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Ja det är en väldigt dålig utveckling. Kommer förmodligen lösa sig själv med tiden. Kina kommer råka ut för samma sanktioner som ryssland med tiden. Vi kommer bli tvunga att tillverka mer i vår närhet. Tyvär lär det ta många år innan vi är där.

Kina är ju en ekonomi som är 11x större än Ryssland och faktiskt också större än hela EU, sanktion eller snarare ett ekonomiskt krig i den omfattning kommer garanterat att krascha hela världsekonomin, tror inte att Wallstreet är dumt nog att tilllåta det att hända, än mindre EU. Tack o lov för det. Att har saker när producerat låter ju bra, men i längden kommer det att döda konkurrenskraft och sänka innovationstakt ännu mer, Sverige är i helhet beroende på handel och då en stabilt världen behövs. Med höga energi kostnad som i EU idag kommer tyvärr bara mer industri att flytta ut, vi ser det händer redan i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Kina är ju en ekonomi som är 11x större än Ryssland och faktiskt också större än hela EU, sanktion eller snarare ett ekonomiskt krig i den omfattning kommer garanterat att krascha hela världsekonomin, tror inte att Wallstreet är dumt nog att tilllåta det att hända, än mindre EU. Tack o lov för det. Att har saker när producerat låter ju bra, men i längden kommer det att döda konkurrenskraft och sänka innovationstakt ännu mer, Sverige är i helhet beroende på handel och då en stabilt världen behövs. Med höga energi kostnad som i EU idag kommer tyvärr bara mer industri att flytta ut, vi ser det händer redan i Tyskland.

Mycket möjligt att det blir ekononiska problem. Men det är alltid ohållbart för västvärlden att sammarbeta med såna regimer.
Visst finns det folk i väst som älskar hur det går till i iran, syrien, afghanistan, nordkorea, kina, venezuela, kuba, ryssland mfl. Men lika lite som det gick att gömma nazisternas eller soviets brott går det att gömma dessa.
Sanningen kommer alltid fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Mycket möjligt att det blir ekononiska problem. Men det är alltid ohållbart för västvärlden att sammarbeta med såna regimer.
Visst finns det folk i väst som älskar hur det går till i iran, syrien, afghanistan, nordkorea, kina, venezuela, kuba, ryssland mfl. Men lika lite som det gick att gömma nazisternas eller soviets brott går det att gömma dessa.
Sanningen kommer alltid fram.

Att man här glömmer såna som Israel är ju helt förväntad. Vi har alla dubbelmoral och självstorhet. Verkligheten där ute är ju mer än ofta en annan än vad man blev tillsagd(eller inte) i medier. Men vill man starta en konflikt som till slut sabba allting så har det alltid funnits bra ursäkter att falla på. 99 jungfrur i himlen för vissa, moraliskt perfektionism för andra, ingen skillnad i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Att man här glömmer såna som Israel är ju helt förväntad. Vi har alla dubbelmoral och självstorhet. Verkligheten där ute är ju mer än ofta en annan än vad man blev tillsagd(eller inte) i medier. Men vill man starta en konflikt som till slut sabba allting så har det alltid funnits bra ursäkter att falla på. 99 jungfrur i himlen för vissa, moraliskt perfektionism för andra, ingen skillnad i slutändan.

Ingen säger att alla är perfekta. Men om man får välja mellan att finansiera folk som vill skära halsen av dig eller dom som vill förgöra dina mördare så är valet extremt enkelt för dom flesta.

Visa signatur

Permalänk

Vaf bra!

Jah kan inte vänta att detta genomförs, själv i leksaksbranchen och ser att svenska handelsföretag drabbas hård av billiga och giftiga leksaker.
Ja det är klart att alla varor är från Kina MEN det är så att svenska importörer ställer krav på kinesiska producenter , vilket kostar. De varor som strömmar in direkt från Kina via vissa sidor i nuläge har inte gått säkerhetskontroller alls.
Det drabbar både konsumenter och företag i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har jag missat något? Införde inte posten för flera år sedan tull på allt som kom från Kina/utanför EU?

Posten har inte infört någonting. Tull och moms beslutas av regering/riksdag/myndighet. Och moms har det varit på allt i all evighet och tull på det mesta.

Det som möjligtvis ändrats är kontrollerna vid import och hur effektiva man är att ta ut denna tull och moms. EU har numera dock möjliggjort för säljare utomlands att ta betalt för momsen direkt vilket gör att man slipper leverantörens (oftast postnords) dyra hanteringsavgift på 100 SEK+.

Förr: Man handlade utan moms och skulle betala in moms etc. själv. Alt löste leverantören det åt dig.
Nu: Ex. Aliexpress tar moms direkt när du handlar och paketet skickas direkt hem till dig utan massa krångliga stopp och väntan på tulldeklarering etc..

Sen får man ju faktiskt bara ta och köpa att det är billigare att handla direkt från Kina än av mellanhänder i Sverige. Själv nyligen köpt hem dimmers direkt från fabrik som en svensk återförsäljare mer eller mindre bara satt en logga på och tar 3x priset. Stöttar jag kinesiska staten mer för att jag skippar mellanhänderna? Nja..

Permalänk

Allt från Kina borde förbjudas att föras in till västvärlden. Snart äger de oss och då är det för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Allt från Kina borde förbjudas att föras in till västvärlden. Snart äger de oss och då är det för sent.

Det gäller nog att ha en exit plan innan vi genomför det där annars är det tillbaka till dåtiden som gäller.

Skrivet av Bobiri:

Råd och råd. Vill man ha något får man jobba, har man inte råd får man låta bli att köpa. Så har det väl varit i alla tider.

Vad som däremot sker är att folk köper skit fyllda med gift från hemsidor som Temu och Shein. Oftast är det ett beroende av shopping och majoriteten av plaggen använd väl inte ens.

Och därför ska vi som beställer hem vettiga grejer på typ Aliexpress straffas. Tack och bock. Det är som vanligt. Idioter som förstör allt som är bra.