Permalänk
Medlem

Uppgradera 10 år gammal dator

Har en dator som är 10 år

Har ju hänt en del på 10 år. Jag spelar inte i 4K. De jag köpt av rekommenderar 4060 GTX? Vet inte vad motsvarande är för AMD det andra? Spelar inte i 4K

Är inte så jätte intresserad av chassi som har glasruta, allt ska lysa och flasha

Minne mer än 8 GB, 32 GB?

SSD disk 1 TB från 256 GB?

Hårddisk från 1 TB kanske runtom kring 10 TB

Grafikkort från 970 till 4060 eller annat?

Processor från i7 4790K till har ingen aning vad det motsvarar idag?

Prislapp ca runt 15000 kr hade jag tänkt mig

Ska man satsa på sådan där radiator man kopplar på översta fläktarna?

Dessa komponenter har datorn nu

Fractal Design Define R5, Svart
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Corsair Air series AF140 Quiet edition
1TB WD Red 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G + spel på köpet

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Frågan är, behöver du fixa nytt? Nått som inte fungerar med datorn i din dagliga användning?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

För 15000kr bör du helt klart bygga helt nytt. Inte mycket som är värt att rädda i den förutom möjligen chassit.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte sätta någon hårddisk i nya datorn.
Sätt i 2 st 2tb nvme diskar istället.

finns från 1199kr: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...
eller om man vill ha högre hastigheter 1999kr: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Din budget är egentligen överdriven sett till vad du är ute efter. Jag hade t.ex behållit chassi och nätagg, eventuellt lagring också även om jag skulle valt att köpa till en 1-2TB NVMe SSD. Mekanisk disk hör inte hemma i en speldator längre, om du inte har specialkrav, så att köpa ny sådan känns väldigt konstigt. Det är framförallt skönt att slippa ljudet som mekaniska diskar annars ger ifrån sig.

För processor:

Prisvärt alternativ: AMD Ryzen 7600 eller 7600X.
Högpresterande alternativ: AMD Ryzen 9800X3D alternativt lite billigare 7800X3D.

Du behöver egentligen inget snabbare än en Ryzen 7600 till ett GTX 4060, men alternativet finns.

Till processorn köper du passande AM5 moderkort och 16 (2x8) GB DDR5 minne, 6000 MHz/CL30. Du kan då köpa till mer RAM i framtiden, men gör du inget advancerat digitalt skapande så finns behovet inte direkt idag.

Processorkylare behåller du vad du har idag och köper till fäste för AM5 processor. Det finns ingen mening alls med vattenkylarei ditt fall. Även stora tornkylare är onödiga pengar på en 7600X då det du redan har duger gott och väl.

Grafikkort:
Är strålspårning ("raytracing") något du är ute efter eller om du är intresserad av någon specielmjukvara som bara Nvidia har så kör du på det. Annars är AMD ofta ett mer prisvärt alternativ för traditionell spelprestanda. Exakt vad för modell du ska köpa är upp till dig, men har du tänkt att lägga hela 15000 Kr på ett bygge så känns GTX 4060 väl snålt. Med det sagt, vi vet inte vad för upplösning (annat än "inte 4K") eller bildfrekvens din skärm har så det är svårt att ge rekommendation efter det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Välbalanserat kvalitetsbygge. Hade personligen sålt den gamla datorn begagnat och köpt allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Välbalanserat kvalitetsbygge. Hade personligen sålt den gamla datorn begagnat och köpt allt nytt.

https://komponentkoll.se/bild/CqJTv.png

Varför köpa nytt budgetchassi när det han redan har är mer än OK? Nätagg och processorkylare du har valt är bra, men även där, onödigt inköp då han redan har fullgoda prylar för ändamålet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Frågan är, behöver du fixa nytt? Nått som inte fungerar med datorn i din dagliga användning?

Datorn är väldigt snabb, bootar in på windows på några sekunder

Det är väl mest vissa områden den segar ihop ibland

Utgår jag från 4060 kort verkar jag hamna på nästan det belopp däromkring

Har även börjat kolla på handhelds, som rog rally x skulle kunna passa för mig

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/CqJTv.png

Tack för föslag, då har man lite referenser gå efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför köpa nytt budgetchassi när det han redan har är mer än OK? Nätagg och processorkylare du har valt är bra, men även där, onödigt inköp då han redan har fullgoda prylar för ändamålet.

Håller med om att det är mycket bra kvalitet på chassi och PSU som han har. Ett argument att köpa nytt ändå är att han då kan spara massa tid på att sälja den gamla datorn som ett paket i stället för i delar. Men det beror på hur man prioriterar.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Din budget är egentligen överdriven sett till vad du är ute efter. Jag hade t.ex behållit chassi och nätagg, eventuellt lagring också även om jag skulle valt att köpa till en 1-2TB NVMe SSD. Mekanisk disk hör inte hemma i en speldator längre, om du inte har specialkrav, så att köpa ny sådan känns väldigt konstigt. Det är framförallt skönt att slippa ljudet som mekaniska diskar annars ger ifrån sig.

För processor:

Prisvärt alternativ: AMD Ryzen 7600 eller 7600X.
Högpresterande alternativ: AMD Ryzen 9800X3D alternativt lite billigare 7800X3D.

Du behöver egentligen inget snabbare än en Ryzen 7600 till ett GTX 4060, men alternativet finns.

Till processorn köper du passande AM5 moderkort och 16 (2x8) GB DDR5 minne, 6000 MHz/CL30. Du kan då köpa till mer RAM i framtiden, men gör du inget advancerat digitalt skapande så finns behovet inte direkt idag.

Processorkylare behåller du vad du har idag och köper till fäste för AM5 processor. Det finns ingen mening alls med vattenkylarei ditt fall. Även stora tornkylare är onödiga pengar på en 7600X då det du redan har duger gott och väl.

Grafikkort:
Är strålspårning ("raytracing") något du är ute efter eller om du är intresserad av någon specielmjukvara som bara Nvidia har så kör du på det. Annars är AMD ofta ett mer prisvärt alternativ för traditionell spelprestanda. Exakt vad för modell du ska köpa är upp till dig, men har du tänkt att lägga hela 15000 Kr på ett bygge så känns GTX 4060 väl snålt. Med det sagt, vi vet inte vad för upplösning (annat än "inte 4K") eller bildfrekvens din skärm har så det är svårt att ge rekommendation efter det.

Jag blev rekommenderad gå från 970 till 4060, de datorpaket jag hittar verkar ligga däromkring det priset?

Så det är AMD som gäller nu före INTEL?

Jag tror minnet jag har nu med 8 GB är en flaskhals, får ofta (svarar inte) meddelandet och enkla saker "fryser" på skärmen

Så man klarar sig på 16 gb 32 behövs inte?

Vattenkylning är jag inte intresserad av, mest processordelen om det är tystare?

Tack för förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har en dator som är 10 år

Har ju hänt en del på 10 år. Jag spelar inte i 4K. De jag köpt av rekommenderar 4060 GTX? Vet inte vad motsvarande är för AMD det andra? Spelar inte i 4K

Är inte så jätte intresserad av chassi som har glasruta, allt ska lysa och flasha

Minne mer än 8 GB, 32 GB?

SSD disk 1 TB från 256 GB?

Hårddisk från 1 TB kanske runtom kring 10 TB

Grafikkort från 970 till 4060 eller annat?

Processor från i7 4790K till har ingen aning vad det motsvarar idag?

Prislapp ca runt 15000 kr hade jag tänkt mig

Dessa komponenter har datorn nu

Fractal Design Define R5, Svart
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Corsair Air series AF140 Quiet edition
1TB WD Red 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G + spel på köpet

Tack på förhand

Behåll nätagg och chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Luftkylare räcker gott och väl, och så slipper man både pumpljudet och risk (om än oftast mycket liten) för läckage. Peerless Assassin eller Phantom Spirit som @Alastor Moody rekommenderar är mycket bra och prisvärda.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

En anledning till nytt chassi kan vara att få senare generation av USB i fronten.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Vill du bygga själv eller vill du att den är komplett från butik? Gör du nått mer än spelar? Vad har du för skärm nu? Upplösning och uppdateringsfrekvens.

Du kan ju spara ~2k på att spara chassi och psu om du vill. Men jag skulle nog inte gjort det i detta läge utan gett bort gamla burken istället. Nu så här innan jul så är det säkert nått barn som skulle bli glad av en dator som faktiskt funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

En anledning till nytt chassi kan vara att få senare generation av USB i fronten.

Fractal säljer väl uppgraderingskitt för USB? I alla fall har gjort. Men i vilket fall som helst; är det värt det? Jag skulle aldrig lägga någon större summa pengar bara för att få nyare USB än 3.0 direkt, och den standarden har hängt med ett bra tag nu redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför köpa nytt budgetchassi när det han redan har är mer än OK?

Budget? Ligger typ i den absoluta toppen gällande kylning.

https://www.techpowerup.com/review/montech-air-903-max/8.html

Permalänk
Medlem

fel

Permalänk
Medlem

Mitt ända råd är att inte köpa ett 8gb grafikkort. Då kan du hellre köpa typ 6750, klart billigare och funkar typ lika bra om inte bättre i framtida titlar. Se bara på india Jones nu och hur 4060 ti presterar..

Permalänk
Medlem

Har samma chassi och nätaggregat som dig @Ozeroun, jag har uppgraderat komponenterna allt eftersom.

Kolla min signatur vad jag kör med idag, vettig prestanda för lite pengar. Jag ska byta grafikkort nu när som helst, antingen blir det ett Asus TUF Radeon RX 7800 XT för 6 tusen, eller så väntar jag på nästa generation som dyker upp efter årsskiftet.

Edit: Satte ihop ett paket lite snabbt på Inet. Finns billigare om man beställer från andra också, mest som en fingervisning:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har samma chassi och nätaggregat som dig @Ozeroun, jag har uppgraderat komponenterna allt eftersom.

Kolla min signatur vad jag kör med idag, vettig prestanda för lite pengar. Jag ska byta grafikkort nu när som helst, antingen blir det ett Asus TUF Radeon RX 7800 XT för 6 tusen, eller så väntar jag på nästa generation som dyker upp efter årsskiftet.

Edit: Satte ihop ett paket lite snabbt på Inet. Finns billigare om man beställer från andra också, mest som en fingervisning:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/kjc0AcqD39oT0M1PmGztdXVNxDg/till-ozeroun

Tack för förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahtf:

Mitt ända råd är att inte köpa ett 8gb grafikkort. Då kan du hellre köpa typ 6750, klart billigare och funkar typ lika bra om inte bättre i framtida titlar. Se bara på india Jones nu och hur 4060 ti presterar..

Ska kolla jämförelsen

Permalänk
Medlem

Min dator är väl också bara 32 bit inte 64 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Min dator är väl också bara 32 bit inte 64 bit?

Nej, Intel har haft 64-bitars processorer sedan "Core 2"-serien 2006.
Tänker du kanske eventuellt på att den bara har stöd för 32 GB RAM? Det är iofs inte en stor begränsning för vad man kan använda den till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Instämmer gällande att helt enkelt bygga en helt ny dator från scratch.

Visst, man kan använda det gamla nätagget, men samtidigt kan det kännas vettigt att byta ut ett 10 år gammalt nätagg då elektrolytkondingarna i det är att betrakta som något av färskvaror.

CM 212 Evo-kylaren kan väl krasst sett återanvändas givet att det finns fästen för moderna socklar och man inte tänkt sig någon värstingprocessor, men även där finns det billiga och högpresterande ersättare som gör värdet i att återanvända tvivelaktigt.

Kvar blir chassit, som ju kan vara trevligt att få utbytt av andra skäl, varav det största sannolikt är storleken. Behöver man till exempel utrymmeskrävande platser för 5.25"-enheter i en modern dator? Det kanske också är läge att fundera på mATX eller mITX-moderkort och korresponderande chassi om det enda instickskortet man tänkt sig är grafikkortet? Vinsten är förstås en mycket mer kompakt dator.

Plundrar man inte den gamla datorn på grejer kan den ju sedan säljas eller användas till annat utan vidare omsvep.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

hade inte lagt några pengar på den befintliga hårdvaran.

sålt allt utom chassi och ev nätagg om det inte är bortåt 10 år gammalt och ev döende pga ålder

Mordekai´s förslag med en 9800x3d och 4060 för runt budget är ganska oslagbart möjligen bytt 9800x3d mot 7800x3d och fått ner priset nån tusenlapp om 15000:- är absolut gräns inte en krona över med en ganska minimal skillnad i cpuprestanda om man ska köra spel på datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade inte lagt några pengar på den befintliga hårdvaran.

sålt allt utom chassi och ev nätagg om det inte är bortåt 10 år gammalt och ev döende pga ålder

Mordekai´s förslag med en 9800x3d och 4060 för runt budget är ganska oslagbart möjligen bytt 9800x3d mot 7800x3d och fått ner priset nån tusenlapp om 15000:- är absolut gräns inte en krona över med en ganska minimal skillnad i cpuprestanda om man ska köra spel på datorn.

https://komponentkoll.se/bild/KkJmv.png

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31926?key=8cb3c5987edf4b954fd67af74e3ed82a
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31478?key=c76388e7d9d2e044b752caafe8c30c41

Varför en så stark CPU till en så klen GPU för spel? Nu vet jag inte om TS lirar i 1080p eller 1440p men oavsett kommer kombinationen 7600 och 7800 XT vara mycket snabbare i majoriteten av alla spel, även i 1080p.

Permalänk

Varför en så stark CPU till en så klen GPU för spel? Nu vet jag inte om TS lirar i 1080p eller 1440p men oavsett kommer kombinationen 7600 och 7800 XT vara mycket snabbare i majoriteten av alla spel, även i 1080p.

njae.

beror lite på hur spelet är kodat men ja grafikmässigt är 7800xt ett bättre val med mer potential men 7600x är mer känslig för dålig cpukod pga dess sämre single core prestanda och därför x3d cpuerna generellt ligger betydligt högre i de flesta spel.

majoriteten spel idag är oftast inte kodade att använda mer än 4-8 trådar (ibland så dåligt som 1-2) effektivt även om lite ströjobb görs hit eller dit på andra trådar.

finns givetvis spel med väldigt bra trådning också som verkligen använder hela cpu´n t.ex Cuberpunk har väldigt bra multitråd stöd och risken att bli cpubunden pga många slöa trådar är ganska liten då det delar upp jobbet väldigt bra mellan trådarna som finns tillgängliga oavsett mängd av dem.

så en x3d cpu kan mycket väl prestera stabilare i ett spel med ett långsammare grafikkkort för att det snabbare kortet hålls tillbaka av dålig cpukod du kanske inte ser lika höga toppar på fps men samtidigt lider mindre av tapp i fps pga att kärnorna blir fullsketna av annat pga fåtrådad spelkod.

men visst ska man bara köra spel där man vet att cpukoden är bra (aka typ inte fortnite de flesta rts spel osv eller liknande med generellt katastrofal cpukod...) så är inte en x3d speciellt privärt men kör man en blandning av spel med olika bra cpukod och vill ha en jämn prestanda över lag är x3d vägen att gå.

det bästa hade givetvis varit något mellanting med typ en 7800x3d och ett 7800xt men då skenar genast budgeten över till 16000:- eller mer.

så i slutänden bägge alternativen har sina fördelar och nackdelar med samma budget så är mest en fråga om generell stabil lägre prestanda över lag eller en betydligt bättre prestanda i specifika tillfällen men likvärdig eller ev sämre i andra.

hänger ganska mycket på personlig smak och vad man har för spelvanor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Nej, Intel har haft 64-bitars processorer sedan "Core 2"-serien 2006.
Tänker du kanske eventuellt på att den bara har stöd för 32 GB RAM? Det är iofs inte en stor begränsning för vad man kan använda den till.

Då min dual boot kraschat med Windows 10/7 och jag är nu inne på Windows 7, så får jag felmeddelande jag inte kan installera Windows 10 pga datorn inte klarar kravet? Men det kanske är för jag kör från Windows 7 som är 32 bit?

Kanske går installera Windows 10 64 bit om jag gör det via usb sticka?

Sist jag installearde Windows 10 var flera år sen, tror det kan eventuellt varit uppgradering från Windows 8.1. Fanns Windows 10 32 bit, men är nu borta så jag kan inte ladda ner den från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae.

beror lite på hur spelet är kodat men ja grafikmässigt är 7800xt ett bättre val med mer potential men 7600x är mer känslig för dålig cpukod pga dess sämre single core prestanda och därför x3d cpuerna generellt ligger betydligt högre i de flesta spel.

majoriteten spel idag är oftast inte kodade att använda mer än 4-8 trådar (ibland så dåligt som 1-2) effektivt även om lite ströjobb görs hit eller dit på andra trådar.

finns givetvis spel med väldigt bra trådning också som verkligen använder hela cpu´n t.ex Cuberpunk har väldigt bra multitråd stöd och risken att bli cpubunden pga många slöa trådar är ganska liten då det delar upp jobbet väldigt bra mellan trådarna som finns tillgängliga oavsett mängd av dem.

så en x3d cpu kan mycket väl prestera stabilare i ett spel med ett långsammare grafikkkort för att det snabbare kortet hålls tillbaka av dålig cpukod du kanske inte ser lika höga toppar på fps men samtidigt lider mindre av tapp i fps pga att kärnorna blir fullsketna av annat pga fåtrådad spelkod.

men visst ska man bara köra spel där man vet att cpukoden är bra (aka typ inte fortnite de flesta rts spel osv eller liknande med generellt katastrofal cpukod...) så är inte en x3d speciellt privärt men kör man en blandning av spel med olika bra cpukod och vill ha en jämn prestanda över lag är x3d vägen att gå.

det bästa hade givetvis varit något mellanting med typ en 7800x3d och ett 7800xt men då skenar genast budgeten över till 16000:- eller mer.

så i slutänden bägge alternativen har sina fördelar och nackdelar med samma budget så är mest en fråga om generell stabil lägre prestanda över lag eller en betydligt bättre prestanda i specifika tillfällen men likvärdig eller ev sämre i andra.

hänger ganska mycket på personlig smak och vad man har för spelvanor.

Vi kan ju ta det nya Indiana Jones-spelet som exempel. 4060 snittade 48 FPS i 1080p. 7800 XT presterade nästan 200 % bättre. 4060 är inte ett lämpligt grafikkort i en dator för närmare 15 000 kr.

https://www.sweclockers.com/test/40202-indiana-jones-and-the-...