Nästa vecka börjar Max stoppa kontodelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Att dela sitt konto är inte olagligt. Jag är en av dessa som fått ett streamingkonto utdelat. Frugan och jag tittar dagligen på den tjänsten. Kan inte bry mig mindre om ett redan lönsamt företag. Det är inte Olle på lokalradion som blir lidande.

Olle blir inte lidande, men jag blir det när de höjer priset pga. alla som använder tjänsten dagligen utan att betala för sig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Dessa "alla" du pratar om är en klar minoritet dock. Majoriteten som mer skulle gå att benämna "alla" gör rätt för sig och antingen sväljer kostnaden om man prompt måste ha tillgång till allt eller sållar lite och roterar tjänster för att hålla nere kostnaderna.

Beror på vad du räknar som en klar minioritet..
En majoritet 15-24 år har enligt rättighetsalliansen olagligt laddat/streamat film serier.

Är väll dags att säga upp skräpet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Beror på vad du räknar som en klar minioritet..
En majoritet 15-24 år har enligt rättighetsalliansen olagligt laddat/streamat film serier.

Är väll dags att säga upp skräpet..

Ja, statistik går alltid vända och vrida på förstås. Menar såklart en klar minoritet när man kikar på alla -- som i alla. Inte när man skär ut en specifik tårtbit från gruppen alla.

Men, det är nog så att allt fler kommer vända sig till piratat material. Den trenden är tydlig tycker jag, det är en växande minoritet. Dock inte som förr där man aktivt laddade ner det man ville se. Nu är det ju IP TV (eller vad det nu heter) som tagit över misstänker jag för det man gjorde förr är på tok för osmidigt med dagens mått mätt. Så folk betalar, men till en tjänst som har allt.

Och det är ju detta som är kärnan till problemet. Finns en tjänst som är rimligt prissatt och smidig att nyttja kommer folk välja det framför något olagligt. De legitima tjänsterna har blivit omkörda i vissa -- och allt fler ögon.

Kontodelning var och är ju ett symptom på ett problem. Istället för att identifiera detta har ju streamingbolagen identifierat ett problem för sig själva och helt missat varför många faktiskt delar konton utanför hushållet. De vill befästa sin egen position och komma åt fler kunder istället för att inse att marknaden behöver konsolidering -- och har behövt det ett tag nu. Dvs, som alltid på en övermättad marknad kommer någon eller ett antal gå under på ett eller annat vis.

Det är det enda sättet de kan vinna mot pirat-alternativ. Erbjud något bättre eller åtminstone hyfsat lika. För att göra det behöver många tjänster slås samman eller priserna sänkas signifikant. Istället går man åt motsatt håll, höjer priser och motarbetar kontodelning och förstärker på så vis problemet. Vilket är tydligt iom piratandet är en uppåtgående trend.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så lämge jag kan logga in ansluten med jobb-vpn så är jag inte oroad

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Varför fick jag lust att se om Mupparna på Skattkammarön?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Olle blir inte lidande, men jag blir det när de höjer priset pga. alla som använder tjänsten dagligen utan att betala för sig.

Så är det säkert, men jag blir lidande av att så många betalar överpris för streamingtjänster vilket trissar upp priserna, inte minst för sport. Jag har i praktiken slutat titta på sport eftersom det blivit så dyrt och otillgängligt om man inte tar fram stora plånboken.

Missförstå mig inte, jag tycker inte om att folk tjuvåker på bussen, och jag tycker inte om att företag tjänar pengar på pirat-streaming, men som det hela utvecklar sig verkar det nästan som att det behövs för konkurrensens skull.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du? Om man ska ha en enhet i stugan får man ju starta den på den "godkända" platsen, så klart. Därefter är det låst till den.

Jag använder själv inga såna här tjänster, så jag vet inte om det är nån special special folk gör med sina saker, men att bara använda rakt av känns oproblematiskt med metoden jag föreslår.

Funkar inte så.. Du kan bara använda tjänsten på ett ställe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Netflix funkar precis så för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Min poäng var ju att det borde funka så att man initierar enheter på en plats, och sen fritt kan använda dem på andra platser. Visst, man får då ta med TV:n från stugan till huvudsakliga bostaden för att göra det, men sen hade det varit lugnt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt rätt. Hur ska de annars göra?
Det bästa vore att låsa det till ett konto = en inloggning

Skrivet av Swedman18:

Jag tycker att de borde istället begränsa till en inloggning i taget (så om en annan från vilda västern är inloggad måste bli utkickad) för det här är vansinne att ange kunden som kriminell

Vi måtte ha läst olika artiklar för jag har bannemej inte läst något om att anklaga kunden för att vara kriminell.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Helt rätt. Hur ska de annars göra?
Det bästa vore att låsa det till ett konto = en inloggning

Vi måtte ha läst olika artiklar för jag har bannemej inte läst något om att anklaga kunden för att vara kriminell.....

På vilket sätt intetgör situationfrågan? Det här är ju tydligt att de har övertygat dig och försöker övetyga andra att det är en oskriven lag och på det sättet som dom kollektivt gör det till tycker jag att de försöker göra en till kriminell om man loggar in på flera med ett konto