Arc B580 slår RTX 4060 och RX 7600 i tidigt test

Permalänk
Melding Plague

Arc B580 slår RTX 4060 och RX 7600 i tidigt test

Geekbench-resultat för Intels nya grafikkort visar kraftig förbättring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom får satsa på gpu nu när de är manglade av amd på deras cpu på spelmarknaden.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande.
Korten behöver dock vara otroligt billiga för att folk skall köpa dessa i någon större skala.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Man får ha i åtanke att nvidia 5000 serie kommer inom ett par månader också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar lovande.
Korten behöver dock vara otroligt billiga för att folk skall köpa dessa i någon större skala.

Dom behöver väl bara vara billigare än konkurrenterna för motsvarande prestanda.
Mer än marginellt, absolut, men "otroligt billiga" vet jag inte.

Skrivet av tompatomp:

Visst, samtidigt är det ju inte där volymerna ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar lovande.

Så länge recensioner och övrigt kommande publicitet är god angående dessa kort samt att prestanda per dollar når ut till gemene man kommer den nog sälja.

Gemene man är inte så insatt utan köper en färdigbyggd dator eller en X870-bräda till sin AM5 prolle och tror den ska ge mer prestanda för att den kostar mer - vad som hände med mikrokoden har dom nog ingen aning om.

Den insatte och prismedvetne medlemmen på techforum som letar efter mest för pengarna förbiser nog sina känslomässiga kopplingar de haft till Intel tidigare bara grafikkortet passar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

den känns ju irrelevant innan den ens är släppt eftersom vi vet ungefär vart priserna kommer landa.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Mellanklasskorten idag kostar ju ca 5000-7000kr, det är lite väl mycket pengar för ett hytsat grafikkort till ungarnas speldator liksom. Heja konkurrensen säger jag.

Permalänk
Medlem

Antar att de vill ha en del av AI-kakan och sälja beräkningskort till datacenter? Konsumenprylen är mer en proof of content.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att slå de med marginal segaste korten är inte så spännande direkt, även för ett lågt pris ser jag ingen succé på väg

Permalänk
Medlem

Mkt minne förvisso men det känns som om Battlemage är typ 1 år försenad. Konkurrensen kommer ju heta 5060 och 8600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mkt minne förvisso men det känns som om Battlemage är typ 1 år försenad. Konkurrensen kommer ju heta 5060 och 8600.

Jo om dom hamnar på samma pris. men 4060 och 4060ti täcker redan den prisklassen, nytt kort kommer sannerligen hamna högre. frågan är hur pris/prestanda blir.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Kanske nästa generations vinnare kommer vara:
Low end: Intel
Mid end: AMD
High end: NVIDIA

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för Intel hoppas det går bra me detta kort

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Mellanklasskorten idag kostar ju ca 5000-7000kr, det är lite väl mycket pengar för ett hytsat grafikkort till ungarnas speldator liksom. Heja konkurrensen säger jag.

Ja, det är sant ett mellanklass kort kostar ju ca 5-7tkr idag.

Fast vad är ett mellanklasskort idag? För mig är ett RTX 4070 ett högpresterande kort för 1440p gaming som står helt över ett 2080ti i allt utom VRAM som var ett toppkort för ett bra tag sedan.

Fantastisk produkt, fantastisk utveckling - heja.

För mig är ett 4070 inte ett kort du köper till en barndator för Fortnite, Roblox, Minecraft mm när dessa spelar i 1080p.

Men givetvis, ytterst bra med ännu mer konkurrens i marknaden. Men jag ser helt enkelt inte hur ett 4070 kan anses bara vara mellanklass när det snarare är högpresterande kort i mellanklasssegmentet för just 1440p och det är väl just upplösningarna man måste skilja på när man pratar om segment då olika kort

Jag känner snarare att konsumenten har fastnat vid modellbeteckningar (Till Nvidias fördel) och köper ett 4070 i tron om att det är likt ett 970/1070/2070 etc etc när både kortet och target audience för det har utvecklats, konsumenten har bara inte hängt med.

Detta går även att återse på folk som köper brädor till hutlösa priser på AM5 plattformen i tron om att X870 är the shit när majoriteten klarar sig på en A620/B650-bräda.

Edit: Och nu pratar vi ju om köp av nya komponenter. Ta med begagnatmarknaden, lär dig byta ut pastan och ersätta kylkuddarna så får du ett kort som håller 5-10 år till och en bra dator till ugnarna för inga pengar alls.

Bra för både plånboken, miljön och utvecklingen att 1080p till slut dör ut och inte har en plats bland nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Fast vad är ett mellanklasskort idag? För mig är ett RTX 4070 ett högpresterande kort för 1440p gaming som står helt över ett 2080ti i allt utom VRAM som var ett toppkort för ett bra tag sedan.

För mig är ett 4070 inte ett kort du köper till en barndator för Fortnite, Roblox, Minecraft mm när dessa spelar i 1080p.

Men givetvis, ytterst bra med ännu mer konkurrens i marknaden. Men jag ser helt enkelt inte hur ett 4070 kan anses bara vara mellanklass när det snarare är högpresterande kort i mellanklasssegmentet för just 1440p.

Jag känner snarare att konsumenten har fastnat vid modellbeteckningar (Till Nvidias fördel) och köper ett 4070 i tron om att det är likt ett 970/1070/2070 etc etc när både kortet och target audience för det har utvecklats, konsumenten har bara inte hängt med.

Detta går även att återse på folk som köper brädor till hutlösa priser på AM5 plattformen i tron om att X870 är the shit när majoriteten klarar sig på en A620/B650-bräda.

Skulle definitivt säga att konsumenten har hängt med. 1440p var high end när 970 kom men Är det så idag? Inte alls, 1440p 144hz är lägre mellanklass idag sett till priset. Prestandan ökar men så gör även kravbilden på vad ett 70 kort ska klara av.

Skulle nästan påstå att prestandan för 4070 är lägre mellanklass än vad tidigare 70 kort erbjöd eftersom allt under har blivit så troligt dåligt. 60 klassen ansågs vara lägre mellanklass förr men nu är det verkligen så low end man kan komma.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Trevligt med RT och 12 GB VRAM på ett sådant kort, borde passa väldigt bra för upplösning lägre än 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Om man tar lite historiska priser och räknar på inflationen och dollarkursen så ser det ut så här:

AMD 5850 från 2010 kostade ca 2500kr då och omräknat till idag blir det ca 5300kr.
Nvidia 970 från 2014 kostade ca 3400kr då och omräknat till idag blir det ca 6800kr.

Då har vi även fler avgifter idag som inte är medräknade.
Priserna från tillverkarna ser inte så illa ut som man kan tro, det är svenska kronan som har sett bättre dagar.

Permalänk
Datavetare

Då det snart är dax för Battlemage dGPU släpp, här finns mer väldigt detaljerad information om vad som är nytt.

Gamers Nexus pratar med Tom Petersen, Intel om vilka förändringar man gjort från Alchemist till Battlemage och hur dessa förändringar typiskt påverkar spelprestanda

Detta är en rätt bra sammanfattning av de delar som diskuteras

Stora grejen verkar vara att stödet för "compute indirect dispatch"* gått från att vara emulerat i Alchemist till att ha HW-stöd i Battlemage. Det är en funktion som historiskt inte använts supermycket, men som t.ex. UE5 och andra nya motorer använder en hel del.

* Compute Indirect Dispatch refers to a method of launching a compute shader workload where the parameters (e.g., thread group counts) are determined at runtime by the GPU, rather than being specified directly by the CPU. This enables highly dynamic workloads where the compute dispatch size depends on previous computations performed by the GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tompatomp:

Hela Battlemage-serien spelar självklart i en helt annan liga jämfört med 5080/5090-korten. Halmstråt för Intel är väl att det normalt dröjer ett tag innan "lower-tier" korten kommer ut i en ny Nvidia serie.

Skrivet av talonmas:

Antar att de vill ha en del av AI-kakan och sälja beräkningskort till datacenter? Konsumenprylen är mer en proof of content.

Det är långt mer än "proof-of-concept", men ja huvudmålet för Intels GPU-satsning är primärt laptop (iGPU) och datacenter.

För att lyckas i datacenter är två saker helt kritiska

1. det måste finnas väldigt bra programvara, Intels OneAPI är faktiskt väldigt bra och som ramverk är det rimligen den mest fullständiga utmanaren till CUDA just nu (på PC-sidan, Apples ramverk skulle jag hävda är mer moget för desktop)

2. samma programvara måste kunna användas över hela spektrat så det blir väldigt enkelt/tillgängligt för utvecklare att jobba och utvärdera saker lokalt på sin dator, som man sedan kör i stor skala i datacenter. Intel hade lite variationer med Alchemist, i Battlemage ser det ut att vara likt Nvidia: samma arkitektur genom hela serien där bara skala skiljer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nya 4060 kostar från runt 4000, så ska det vara 30% bättre prestanda per krona ska dessa kosta säg 3000. Komplett har Intels B580 limited edition for 3400. Ska bli intressant att se hur det går.

.
Permalänk
Medlem

Mycket trevligt för oss som inte behöver värstingkort för att ha roligt!
Tror detta kommer bli ett bra säljande kort för Intel faktiskt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skulle definitivt säga att konsumenten har hängt med. 1440p var high end när 970 kom men Är det så idag? Inte alls, 1440p 144hz är lägre mellanklass idag sett till priset. Prestandan ökar men så gör även kravbilden på vad ett 70 kort ska klara av.

Skulle nästan påstå att prestandan för 4070 är lägre mellanklass än vad tidigare 70 kort erbjöd eftersom allt under har blivit så troligt dåligt. 60 klassen ansågs vara lägre mellanklass förr men nu är det verkligen så low end man kan komma.

1440p var high end då, och i mitt tycke ospelbart. Lite som 4K var på ett 2080ti.

Jag skulle väl inte vilja kalla 1440p för mellanklass egentligen och 55% av spelarna på steam spelar i 1080p enligt senaste undersökningen, Maj 2023 var det 65%.

1080p håller på att fasas ut och 1440p håller på att bli den nya standarden, vi är inte riktigt där nu men jag skulle nog ge det max 2 år till.

Och jag påstår det motsatta, 4070 är en högre mellanklass med bättre upplösning, bättre DLSS och bättre FPS per krona med eller utan DLSS framförallt i 1440p.

4060 är väl ett högpresterande 1080p-kort om än low-end.

Det är väl helt enkelt även så att klasserna och vad de betyder utvecklas. Även om 1440p var high end var resultatet ej tillfredställande oavsett om det var ett 970 eller 980ti. Lite som 2160p på 2000 och till viss mån 3000-serien från NVIDIA.

och jag personligen skulle nog idag aldrig köpa något över 1080p till en 10-14 åring förens 1080p är helt utfasat.

Edit: Och jag håller fortfarande inte med angående konsumenterna och ser dagligen folk som köper X870-brädor på AM5, spelare med 4070/4080 och såg även dom med 3080/80ti men ändå spelar i 1080p.

Permalänk
Medlem

För er som missat det, Tom Petersen gästade Hardware unboxed podcast här om dagen.
Mycket trevligt att lyssna på för den intresserade.

https://youtu.be/XYZyai-xjNM?si=HspGnQep7_S5XQBB

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Om dom får ordning på sin drivrutin med Dx11 så kanske det blir ett köp.

Men den svenska konverteringen lär väl vara typ 40% högre än vad MSRP är i dollar ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Nya 4060 kostar från runt 4000, så ska det vara 30% bättre prestanda per krona ska dessa kosta säg 3000. Komplett har Intels B580 limited edition for 3400. Ska bli intressant att se hur det går.

De kostar från 3300kr. Men visst det kanske inte är de roligaste modellerna med bästa kylarna. Men här är några exempel på att det går hitta 4060 för lite lägre priser.
Amazon 3290kr.
Webhallen 3290kr (Rea)
Elgiganten 3290kr (däremot i lager januari)
Proshop 3484kr Ska även ingå ett spel här.
Netonnet 3390kr (rea)

Vi får hoppas detta kan göra så att det blir lite prispress i segmentet. Vi kanske får som det var runt 2012 där man fick med typ 7 spel om man köpte ett HD 7970. (om jag inte minns helt galet?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De kostar från 3300kr. Men visst det kanske inte är de roligaste modellerna med bästa kylarna. Men här är några exempel på att det går hitta 4060 för lite lägre priser.
Amazon 3290kr.
Webhallen 3290kr (Rea)
Elgiganten 3290kr (däremot i lager januari)
Proshop 3484kr Ska även ingå ett spel här.
Netonnet 3390kr (rea)

Vi får hoppas detta kan göra så att det blir lite prispress i segmentet. Vi kanske får som det var runt 2012 där man fick med typ 7 spel om man köpte ett HD 7970. (om jag inte minns helt galet?)

Ah, det fanns så billigt från vanliga nätbutiker; såg bara högre priser på prisjakt. Då skulle jag säga att B580 måste ner under 3000. För 3400 blir det nog väldigt, väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De kostar från 3300kr. Men visst det kanske inte är de roligaste modellerna med bästa kylarna.

Alla Intels varianter har ju nästintill de sämsta kylarna så det saknar betydelse.

Jag tror Intel får det svårt, det blir en papperslansering med dålig tillgång, smalt utbud, och få sålda kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om jag tittar på vad mina tonårsbarn och deras kompisar har så är det inte en enda som kör något annat än 1080p. Faktum är att jag kan garantera att bara en av dessa 15+ barn (en av mina söner) ens VET vad "upplösning" är.

De har datorer med 970-kort, PS4, PS5, XSX, 2060, 3060, 4060... men alla spelar Fortnite, och (jag frågade nu) ingen har någonsin sagt nåt i stil med "Fortnite är snyggare på min XSX än din dator (med 970)" eller liknande. De har helt enkelt ingen aning.

De flesta vet heller inte vad "filer" är, eller kan överhuvudtaget göra något annat på en dator än surfa och spela. På sin höjd kan de sköta skoluppgifterna på skolchromebooken.

Så jag skulle aldrig lägga onödiga pengar på en dator till en tonåring som inte var datornörd och faktiskt intresserad av vad som sitter i den, och det är det få som är.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Men givetvis, ytterst bra med ännu mer konkurrens i marknaden. Men jag ser helt enkelt inte hur ett 4070 kan anses bara vara mellanklass när det snarare är högpresterande kort i mellanklasssegmentet för just 1440p och det är väl just upplösningarna man måste skilja på när man pratar om segment då olika kort

Edit: Och nu pratar vi ju om köp av nya komponenter. Ta med begagnatmarknaden, lär dig byta ut pastan och ersätta kylkuddarna så får du ett kort som håller 5-10 år till och en bra dator till ugnarna för inga pengar alls.

Bra för både plånboken, miljön och utvecklingen att 1080p till slut dör ut och inte har en plats bland nya kort.

Vad är detta för konstig vinkling på det, nej 4070 är inget toppkort, och kommer aldrig vara det.
70-klassen har nästan snarare som regel än undantag varit snabbare än två generationer gamla toppkort, så att jämföra med ett 2080Ti som att det skulle rättfärdiga det höga priset blir mest konstigt.

EDIT: där är så många konstiga antaganden/motiveringar i detta inlägg att jag inte ens vet var jag ska börja...

Citat:

Det här resonemanget får du väldigt gärna utveckla; vad är det som markant har hänt sen 970 (snabbare än 780Ti), 1070 (snabbare än 980Ti), samt 2070 (långsammare än 1080Ti, men mycket snabbare än 980Ti)

((Eller tidigare 70-klass kort; 770 snabbare än 680, 670 snabbare än 580, 570 lika snabbt som 480))

Går inte att motivera med att det skulle vara ett 1440p-kort, då gamingskärmar i 1440p i många lägen är (i reda kronor; 2.5k på inet just nu) billigare än vad 1080p-skärmar kostade att köpa under vissa av de nämnda perioderna (och därmed betydligt mycket billigare om man räknar med inflation)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome