Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Har kört Diablo 3 och 4 med XsX-controller, för jag tycker det är mycket skönare än att klicka omkring hela tiden. Bättre flow.
Tänkte köra så på PoE2 med, särskilt efter att en streamer verkligen rekommenderade det.
Men igår när jag råkade ha Steamklienten uppe i bakgrunden när jag körde D4 så började spelet spöka med controllern. Öppnade chaten hela tiden och annat skit. Verkar vara problem med Steamlaunchern och controller för andra med när jag felsökte.

Frågan lyder: vågar man köpa PoE på Steam nu eller ska jag köpa direkt från Grinding gear? Känns smidigast att inte behöva ytterligare en launcher, utan hålla sig till Steam såklart. Någon som testat PoE2 med controller via Steam?
Kanske inte behöver ha launchern igång när man spelar helller iofs?

Jag kör POE2 via Steam och med controller utan problem, fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgylf:

Om du köper direkt från GGG så får du Steam-kod också.

Jupp, det slutade med att jag köpte direkt från Grinding gear.
Funkade finfint. Tack för svaren böys!

Permalänk
Medlem

Ska snart sätta mig och äta. Sen ska jag påbörja akt 2, länge sen jag hade ett spel man längtade hem för att få spela.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Första spelsessionen över. Min Mercenary har hunnit bli lvl 14 och har än så länge 0 deaths - får se hur länge det varar...

Mycket kul och ser fram emot att låsa upp level 5 skills snart. WASD tyckte jag f.ö. man kom in i direkt, men kan tänka mig det känns mer naturligt för ranged än närstridsklasser.

Imorgon köttar vi vidare.

Ironi.
Klarade av sista bossen i Act I utan att dö, bara för att dö på första bossen i Act II.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En fundering jag fick efter att ha hittat min första unique

Har dessa en förutbestämd level req eller kan jag hitta samma unique item på högre level med högre stats sen?

Med andra ord fungerar unika på samma sätt som i Diablo 2 eller Diablo 4?😅

Permalänk
Medlem

Älskar spelet!

Skrivet av MinscS2:

Ironi.
Klarade av sista bossen i Act I utan att dö, bara för att dö på första bossen i Act II.

Jag klarade sista bossen i Act 3 utan att dö, för att sedan bli köttad av en vanlig Hag i cruel haha

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Har dessa en förutbestämd level req eller kan jag hitta samma unique item på högre level med högre stats sen?

Dem är förbestämda, du kan hitta en unique som kräver lvl 9 när du är level 99, Enda skillnanden är att det är högre item level på det ju högre zon du är i.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Unique är ett fast item för en viss Required Level och är till 99% av tiden helt useless Så kommer du från Diablo så behöver du tänka om när du ser en Unique.

Item Level däremot kan variera beroende på när du får det, och Item Level avgör till viss del hur bra itemet är.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Unique är ett fast item för en viss Required Level och är till 99% av tiden helt useless Så kommer du från Diablo så behöver du tänka om när du ser en Unique.

Item Level däremot kan variera beroende på när du får det, och Item Level avgör till viss del hur bra itemet är.

Aha lite tråkigt

Är ju nått speciellt med att hitta sin första shako som i Diablo 2 te x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Aha lite tråkigt

Är ju nått speciellt med att hitta sin första shako som i Diablo 2 te x

Det finns såklart extremt bra och sällsynta uniques även i PoE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det finns såklart extremt bra och sällsynta uniques även i PoE

Okey det låter ju bättre

men har jag förstått det rätt i att en viss unique kan droppa på olika level?

Såg man en unik shako i Diablo 2 visste man vilka stats den skulle ha med liten viss variation samt att alla krävde samma level för att använda osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey det låter ju bättre

men har jag förstått det rätt i att en viss unique kan droppa på olika level?

Såg man en unik shako i Diablo 2 visste man vilka stats den skulle ha med liten viss variation samt att alla krävde samma level för att använda osv

Det är möjligt att uniques i PoE2 inte spelar någon roll vilken item level det är.
I PoE1 avgjorde det hur många sockets du kunde lägga på.. men i PoE2 har du ju inte dessa.

En unique som droppar i lvl 5 eller 99 borde därmed vara samma item

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelat ett par timmar, sjuk kul! Trevlig spel och man ser fram emot utveckligen de nästa par månader.

Permalänk
Medlem

Hur är spelet än så länge, jämfört med PoE 1? Visst är det så att det inte att spela PoE 2 utan att betala 30 euro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är möjligt att uniques i PoE2 inte spelar någon roll vilken item level det är.
I PoE1 avgjorde det hur många sockets du kunde lägga på.. men i PoE2 har du ju inte dessa.

En unique som droppar i lvl 5 eller 99 borde därmed vara samma item

Okey är det några uniques som är låsta bakom en viss spärr vad gäller end game osv då?

Hade ju varit sjukt att hitta ett unikt vapen med med endgame dps på level 9 liksom

Eller en unik armor som ger sjuka mängder stats på level 9 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey är det några uniques som är låsta bakom en viss spärr vad gäller end game osv då?

Hade ju varit sjukt att hitta ett unikt vapen med med endgame dps på level 9 liksom

Eller en unik armor som ger sjuka mängder stats på level 9 🤷

Det finns LVL requirements på uniques och i POE1 så fanns det även zone req's, t.ex vissa uniques kunde bara droppa i en zon med monster level över 81 eller nått sånt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lahme:

Hur är spelet än så länge, jämfört med PoE 1? Visst är det så att det inte att spela PoE 2 utan att betala 30 euro?

Det är inte alls lika snabbt som poe1. Om man spelat poe1 ett tag kunde man rätt snabbt slänga ihop en gubbe som blixtrar genom kampanjen men i poe2 är det inte lika lätt, mest pga dropraten. Men det är grymt mycket snyggare och relativt välpolerat. Du betalar egentligen inte för spelet, utan för 300p som du kan köpa microtransactions för. Du kan även vinna en key till spelets EA genom att kolla på streams. Jag som spelat sen 2013 tycker väl att de gott kunde gett en en key baserat på speltid istället för hur mycket pengar man spenderat. De som spenderat mer än 450 dollar på Microtransactions får en key.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det finns LVL requirements på uniques och i POE1 så fanns det även zone req's, t.ex vissa uniques kunde bara droppa i en zon med monster level över 81 eller nått sånt

Alright finns det någon sida där man kan se de lite mer sällsynta unika som kan droppa? Eller är dom inte avslöjade?

Typ såna som kräver level 70 och uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Alright finns det någon sida där man kan se de lite mer sällsynta unika som kan droppa? Eller är dom inte avslöjade?

Typ såna som kräver level 70 och uppåt

Mesta brukar finnas på poe wiki men det jag hittade nu var fextralife (Det har varit lite snack om att det inte går att lita på fextralife då de kan ha utdaterad information)

https://pathofexile2.wiki.fextralife.com/Unique+Equipment

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Mesta brukar finnas på poe wiki men det jag hittade nu var fextralife (Det har varit lite snack om att det inte går att lita på fextralife då de kan ha utdaterad information)

Okey!

Ska ta en titt tack 😃

Det lär säkerligen släppas massor av unika som dom inte gjort ännu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kollade på pilbågarna som finns där eftersom jag spelar ranger men den med högst level req var 28

Då finns det alltså ingen unik pilbåge för endgame? Med level req på typ 70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Kollade på pilbågarna som finns där eftersom jag spelar ranger men den med högst level req var 28

Då finns det alltså ingen unik pilbåge för endgame? Med level req på typ 70?

Det kan vara så att inte alla items finns i listan, eller så är det helt enkelt så att det inte finns mer uniques.

Här har du en lista för Path of exile 1
https://pathofexile.fandom.com/wiki/List_of_unique_bows

Värt att tänka på dock är att i POE1 så var det någon enstaka båge man använde under LVLing, sedan var det till 97% en bra gul båge man letade efter.

T.ex så ska du ha en väldigt specifik build som är byggd efter en specifik unique båge för att slå en bra rare, och ändå så kommer nog en bra rare vara bättre.
T.ex så kommer du inte hitta en bättre unique båge DPS mässigt än en bra rare:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det kan vara så att inte alla items finns i listan, eller så är det helt enkelt så att det inte finns mer uniques.

Här har du en lista för Path of exile 1
https://pathofexile.fandom.com/wiki/List_of_unique_bows

Värt att tänka på dock är att i POE1 så var det någon enstaka båge man använde under LVLing, sedan var det till 97% en bra gul båge man letade efter.

T.ex så ska du ha en väldigt specifik build som är byggd efter en specifik unique båge för att slå en bra rare, och ändå så kommer nog en bra rare vara bättre.
T.ex så kommer du inte hitta en bättre unique båge DPS mässigt än en bra rare:
<Uppladdad bildlänk>

Tråkigt att det är så

Tycker när man ser den orangea texten ploppa upp på skärmen att man ska få lite adrenalin och hopp om att nu jävlar har man hittat nått unikt och bra

Någon random gul båge med samma namn som 100 andra även om statsen är OP tar bort lite av glädjen i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tråkigt att det är så

Tycker när man ser den orangea texten ploppa upp på skärmen att man ska få lite adrenalin och hopp om att nu jävlar har man hittat nått unikt och bra

Någon random gul båge med samma namn som 100 andra även om statsen är OP tar bort lite av glädjen i det

Det hoppet du pratar om finns(fanns i POE1) men det har nog aldrig funnits för t.ex en båge på väldigt länge.

POE handlar ganska mycket om crafting och tradeing till skillnad ifrån t.ex D4.
Den bågen på bilden jag la till är inte något du bara hittar hittar det krävs dagar/veckor för att crafta fram den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det hoppet du pratar om finns(fanns i POE1) men det har nog aldrig funnits för t.ex en båge på väldigt länge.

POE handlar ganska mycket om crafting och tradeing till skillnad ifrån t.ex D4.
Den bågen på bilden jag la till är inte något du bara hittar hittar det krävs dagar/veckor för att crafta fram den

Det skulle ha varit en unik båge med ett coolt skin och namn med typ en 0.005% drop chans från en specifik zon eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Det skulle ha varit en unik båge med ett coolt skin och namn med typ en 0.005% drop chans från en specifik zon eller nått

Som sagt, Det finns items i POE1 där den känslan finns men inte specifik en båge.

Det finns t.ex ett currency item där folk med över 10000 timmar fortfarande inte har fått det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Som sagt, Det finns items i POE1 där den känslan finns men inte specifik en båge.

Det finns t.ex ett currency item där folk med över 10000 timmar fortfarande inte har fått det.

Ah okey jag förstår

Hoppas teamet bakom PoE2 släpper massor med mer unika items som har en cool historia bakom sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Ah okey jag förstår

Hoppas teamet bakom PoE2 släpper massor med mer unika items som har en cool historia bakom sig

Jag blev t.ex ganska glad när jag fick dessa i POE2
https://pathofexile2.wiki.fextralife.com/Wanderlust+Wrapped+S...

20% MS boots och jag kan inte bli slowad, underbara under levling fasen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey!

Ska ta en titt tack 😃

Det lär säkerligen släppas massor av unika som dom inte gjort ännu också

Här har du den bra wikin för poe2: https://www.poe2wiki.net/
Här är den bra wikin för poe1: https://www.poewiki.net/

PoE 1 communityn använde sig till början av en fandom wiki men systemet var för mycket reklam och dålig funktionalitet så dem gick över till sin egen wiki för något eller några år sedan.
Fextralife har åtminstone tidigare haft en minimerad twitchstream inbyggd på sin sida och kör riktig clickbait content i mångt och mycket. Kan ev. finnas en del rimlig info där.

Mycket information men hemskt formaterat. Mycket data mineat vid patcher osv: https://poe2db.tw/
För poe 1: https://poedb.tw/us/

Lista med uniques i poe2 (Sortera vapen/armour/övrigt i toppen): https://poe2db.tw/us/Unique_item#WeaponUnique

Ang. Uniques vet jag inte säkert hur det fungerar i poe2 men i ettan fanns det en global pool med uniques samt separata pooler för speciella områden, mechanics (breach/delirium/etc), bossar mm.

I den globala poolen fanns det begränsat baserat på item level när saker kunde droppa, ex. En av dem mest eftersökta itemsen "Mageblood, heavy belt" krävde item level 75 för att kunna genereras som en drop.
Det var väldigt få items som krävde högre item level än så för att ha en chans att genereras. Jag vet endast om Skyforth som krävde item level 84.

Jag skulle gissa att systemet fungerar liknande i poe2.

Sägas ska också att i PoE 2 är fokuset på uniques att det tillför någon intressant mechanic eller liknande istället för att vara en stark piece med lite extra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Här har du den bra wikin för poe2: https://www.poe2wiki.net/
Här är den bra wikin för poe1: https://www.poewiki.net/

PoE 1 communityn använde sig till början av en fandom wiki men systemet var för mycket reklam och dålig funktionalitet så dem gick över till sin egen wiki för något eller några år sedan.
Fextralife har åtminstone tidigare haft en minimerad twitchstream inbyggd på sin sida och kör riktig clickbait content i mångt och mycket. Kan ev. finnas en del rimlig info där.

Mycket information men hemskt formaterat. Mycket data mineat vid patcher osv: https://poe2db.tw/
För poe 1: https://poedb.tw/us/

Lista med uniques i poe2 (Sortera vapen/armour/övrigt i toppen): https://poe2db.tw/us/Unique_item#WeaponUnique

Ang. Uniques vet jag inte säkert hur det fungerar i poe2 men i ettan fanns det en global pool med uniques samt separata pooler för speciella områden, mechanics (breach/delirium/etc), bossar mm.

I den globala poolen fanns det begränsat baserat på item level när saker kunde droppa, ex. En av dem mest eftersökta itemsen "Mageblood, heavy belt" krävde item level 75 för att kunna genereras som en drop.
Det var väldigt få items som krävde högre item level än så för att ha en chans att genereras. Jag vet endast om Skyforth som krävde item level 84.

Jag skulle gissa att systemet fungerar liknande i poe2.

Sägas ska också att i PoE 2 är fokuset på uniques att det tillför någon intressant mechanic eller liknande istället för att vara en stark piece med lite extra allt.

Tack det var riktigt bra förklarat!

Hoppas det kommer lite häftiga unika som även fungerar bra i endgame som Windforce, Shako, Grandfather osv i Diablo 2 gjorde när det var nytt