Fläktlös musikserver kan bli din för 300 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Fläktlös musikserver kan bli din för 300 000 kronor

Extreme Server erbjuder kylflänsar i koppar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När jag blir president över hela världen skall lurendrejare arbeta i kolgruvorna.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Håll ordning i kön och ha banklånet ordnat.

Permalänk

Det känns som en macmini borde uppfylla typ samma krav med extern ssd, fast då får de inga pengar.

Permalänk
Medlem

Coolt bygge men en nolla för mycket på det priset för att det ska vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som en macmini borde uppfylla typ samma krav med extern ssd, fast då får de inga pengar.

Ja, eller typ en RPi 5:a.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Japp men här på Swec drar man upp de mest extrema ljudsaker som knappt någon i sverige använder och därmed har man typ slagit ihjäl hela ljud diskussionen på forumet.

Permalänk
Medlem

Dawid Does Tech Stuff gjorde en video om denna för 2 år sedan där han går igenom den lite djupare och delar med sig av sina tankar. Kul video om man har 18 minuter över

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX 4090 Strix I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX 2080 Ti K|NGP|N I 980 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Ännu en snakeoil-diskussion, vad kan gå fel. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp men här på Swec drar man upp de mest extrema ljudsaker som knappt någon i sverige använder och därmed har man typ slagit ihjäl hela ljud diskussionen på forumet.

PRECIS..kunde inte sagt det bättre själv (det var svar på kommentaren)

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det är lite lustigt att det nämns inte en utan två gånger att den kostar mer ju mer lagring man väljer, som om inte det var självklart 😅

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tycker ändå det är lite lustigt att det nämns inte en utan två gånger att den kostar mer ju mer lagring man väljer, som om inte det var självklart 😅

Det borde vara tvärtom. Ska man behöva dra runt på ett sådant där stort bagage så borde man få ekonomiska lättnader.

Permalänk

A jo men 20 Xeon-kärnor och 48 GB RAM för att lyssna på kassettrippar känns ju som ett balanserat usecase eller?

EDIT: Jag roade mig med att spana in produkthemsidan. Tydligen så ingår inte ens en DAC, så ur lådan för 300 lakan+ så kan man inte ens lyssna på sina fulrippade Onkel Kånkel-tejper.

Tackar dock manualen för att den påminde mig om att rotera mina kraftkablar hemma:

Citat:

In countries with Schuko plugs, make sure the connector is in the orientation that sounds the best

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Kan den self hosta YouTube-to-mp3?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Coolt bygge men en nolla för mycket på det priset för att det ska vara intressant.

Två nollor för mycket. När det kommer till modern hifi-elektronik så är det bara högwattiga förstärkare som fortfarande kan vara intressanta för femsiffriga kronor-belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Två nollor för mycket. När det kommer till modern hifi-elektronik så är det bara högwattiga förstärkare som fortfarande kan vara intressanta för femsiffriga kronor-belopp.

Fast detta är ju en dator, inte någon förstärkare eller liknande...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast detta är ju en dator, inte någon förstärkare eller liknande...?

Jag tror det där är en Roon Server https://roon.app/en/how-roon-works dvs du behöver en enhet att spela upp från den oxå.

Permalänk
Medlem

Låter det verkligen bättre?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta så det är väl lika bra att göra båda samtidigt.

Visst, teoretiskt sett en lite kul pryl (om den kostade max 1/10 av priset). Praktiskt sett är det bara så förbannat idiotisk overkill att man får lust att slå någon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag tror det där är en Roon Server https://roon.app/en/how-roon-works dvs du behöver en enhet att spela upp från den oxå.

Ja, kanske det(?).

Men rent hårdvarumässigt så är det en fläktlös dator som enligt bilder och spec verkar vara byggd kring:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/wor... (eller om det finns något annat snarlikt "Sage"-kort)
+
ett par https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/acc... (möjligen https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/acc... ?)

och som kör Windows 10 Enterprise LTSC 2019 + "Roon playback software".

Så i grund och botten en Windows PC i lyxförpackning, som har lite speciell mjukvara förinstallerad.
Den kan absolut rimligen förväntas kosta tiotusentals kronor baserat på vad det är för hårdvara i den (men det är inte rimligt med 300kkr).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Japp, om inte annat är placeboeffekten stark bär det kommer till produkter som dessa.

Permalänk
Medlem

Låter som upplagt för lite härligt spoltjut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om vi är realistiska så är väl den faktiska poängen med detta bygge snarast att den inte låter.
Men det finns ju mer kostnadseffektiva sätt att få tag på en tyst dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För balansens skull måste denna burk paras med DAC och förstärkare och högtalare + kablar for minst lika mycket, men antagligen 2-3 gånger så mycket...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Musikälskare

Får fråga tomten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja säga vad man vill om Audiofilpriserna.

Men jag måste erkänna att den är väldigt snygg. Man är ju lite svag för stora bitar bearbetad metall. Jag menar, måste man ha en IO plåt utfräst i koppar? Nej. Ser det vackert ut? OH YES.

Lite waste att inte ha lock i härdat glas så man kan beundra insidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja säga vad man vill om Audiofilpriserna.

Men jag måste erkänna att den är väldigt snygg. Man är ju lite svag för stora bitar bearbetad metall. Jag menar, måste man ha en IO plåt utfräst i koppar? Nej. Ser det vackert ut? OH YES.

Lite waste att inte ha lock i härdat glas så man kan beundra insidan

För samma pengar kan du nog köpa en OK CNC-maskin och fräsa ut ett liknande chassi

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Jag känner mig trög….

Musik Streaming server.
Du lagrar alltså ditt musikbibliotek bestående av okomprimerade(gissningsvis) låtar på den?
Digitalt ut från den till en dac med andra ord?

Men varför vill man ha den i lyssningsrummet?
Varför inte typ nere i källaren eller nåt?

Försöker verkligen förstå varför den ska vara fläktfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag känner mig trög….

Musik Streaming server.
Du lagrar alltså ditt musikbibliotek bestående av okomprimerade(gissningsvis) låtar på den?

Ja, typ så antar jag. Den verkar vara någon variant på en fjärrstyrd musikspelare med egen lagring

Skrivet av Eric Keys:

Ja, de verkar ju ha täckt över kontakterna för det integrerade ljudkortet, så det verkar tydligt vara så man gör.

Skrivet av Eric Keys:

Den ska väl se imponerande ut osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag känner mig trög….

Musik Streaming server.

Jomen det är ju audiofilsjälvklart, fläktar i datorn orsakar ju att ettorna och nollarna blir luddiga och kommer ut både som treor och fyror och då låter det illa!