Först och främst tycker jag det är kul, annars är det inte värt all tid jag spenderar.
Men mitt konstanta uppgraderande började endast något år sedan, med crypto-boomen då det nästan var absurt dumt att inte sälja mitt 5700xt.
Efter det har jag köpt & sålt många grafikkort främst, mest för att det bara blev så när jag satte mig in i begagnatpriserna. Hittade någon bra deal, sen ville folk betala mer för kortet än vad jag gjort och eftersom jag hittat någon ny deal så varför inte sälja med vinst.
Tanken var aldrig att köpa billigt / sälja dyrt, folk livnär ju sig på sådant handel, men jag tyckte det var kul och intressant att testa på olika modeller.
Alltså har mina konstanta uppgraderingar (och då menar jag verkligen konstant, inte varje eller vartannat år utan flera gånger på ett år) snarare gett mig en liten vinst istället för att kosta något.
Sen nu på sistånde har jag uppgraderat cpu/plattform endast pga. att jag kunde få nytt snabbare för en väldigt liten extra peng (R5 3600 -> 7600x). Efter det har jag velat testa snabbare am5 processorer på specifikt Cities Skylines 2 och då köpt dessa, igen med tillräckligt bra deals att jag iaf inte förlorar på att sälja de vidare. Då det verkar overkill för mig tänkar jag nog gå tillbaks till svagare.
Kanske inte riktigt den sorts person som du undrade över. Jag skulle nog säga att man kan spara en del på att uppgradera oftare (en gång per 1-2 år) då man kan timea marknaden, men detta ifall man köper begagnat. Köper man nytt så tjänar man inte på det, förutom att köpa mellanklass grafikkort istället för toppklass. (eg, 3060->4070super istället för 3090 från början).
För de som kör 7800x3d->9800x3d eller 4090->5090, de har pengar och vill ha det bästa möjliga.