Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det vet vi redan nu att de inte kan. Egentligen.

G21(B580):
Die: 272 mm2 på TSMC N5.
Bus: 192 bit, 6 st GDDR-minnesmoduler.

Dvs, det åtgår mkt "assets" som de tvingas ta förhållandevis lite betalt för.

Ryktet säger att Navi48, dvs stora RDNA4 för RX8800, oxå kommer ligga på <300 mm2 (om än med 256 bit bus och N4/N4P node).

Tittar man på Nvidia blir det än skevare.

AD104 (4070Ti och något nedskalat, 4070S):
Die: 294 mm2 på TSMC "4N" (custom N5)
Bus: 192 bit, 6 st GDDRX-minnesmoduler

Dvs det Nvidia idag kan ta $600* (4070S) för kan Intel endast ta $250 för. Det, om nått, visar vilken enorm uppförsbacke Intel har.

Och efterföljaren GB205 väntar i kulisserna...

* (ja, för 2 år sen försökte de ta $900, aka 4080 12G, men det blev too much t o.m. för Nvidia... )

Så detta är i princip en nylansering av 2070 fast med avsevärt sämre drivrutiner? Går det ens att spela vr på dessa? Komiskt hur alla recensenter verkar så lyriska över kortet. Mera hype = mera views... De kunde åtminstone slängt på 48gb vram o sålt för ai om de nu ville tillföra marknaden något. Om några månader kommer de tvingas göra ännu större förluster per kort när Amd o Nvidia släpper sina nya kort...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Så detta är i princip en nylansering av 2070 fast med avsevärt sämre drivrutiner? Går det ens att spela vr på dessa? Komiskt hur alla recensenter verkar så lyriska över kortet. Mera hype = mera views... De kunde åtminstone slängt på 48gb vram o sålt för ai om de nu ville tillföra marknaden något. Om några månader kommer de tvingas göra ännu större förluster per kort när Amd o Nvidia släpper sina nya kort...

Vaknat på fel sida eller blev det surkål till middag idag?
Det folk är lyriska över är att någon släppt ett helt ok kort med Ray tracing helt ok uppskalare och framegen och bra mängd ram för 250 dollar, betydligt lägre än vad vi är vana att se på sista tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Korten har inte ens börjat säljas än och dom har redan höjt priset med 100kr xD

Bådar tyvärr inte gott för dessa kort i vårt avlånga land..

Tvärtom menar du? Ökar de priserna så är efterfrågan hög, även i vårt avlånga land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Så detta är i princip en nylansering av 2070 fast med avsevärt sämre drivrutiner?

Ehm, näe.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar dessa upplägg med "spel på köpet" egentligen?

Vad kan det tänkas göra på slutpriset på ett budgetkort som B580, hade det varit några hundra billigare om inte spelet ingick?

Är väl antagligen gammal och tråkig som känner att jag betalar något för något jag nog inte kommer att använda, antar att det för andra är en perfekt bonus att få med ett spel, speciellt i jultider. Hade hellre sett att budgetkortet såldes så billigt som möjligt och att det istället ingick en rabattkod på eventuella spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vad kan det tänkas göra på slutpriset på ett budgetkort som B580, hade det varit några hundra billigare om inte spelet ingick?

Är väl antagligen gammal och tråkig som känner att jag betalar något för något jag nog inte kommer att använda, antar att det för andra är en perfekt bonus att få med ett spel, speciellt i jultider. Hade hellre sett att budgetkortet såldes så billigt som möjligt och att det istället ingick en rabattkod på eventuella spel.

Det fiffiga med spel på köpet är att man brukar få en kod att lösa in som kan säljas här på marknaden för någon hundring om man känner att man kan lika gärna vara utan detta spel 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Spel på köpet kan vara en tack till sponsring av spelets utveckling. Tror sällan att spelet blivit billigare utan det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spel på köpet kan vara en tack till sponsring av spelets utveckling. Tror sällan att spelet blivit billigare utan det

Men grafikkortet kanske 🤣

Permalänk
Medlem

Jag har mixtrat med datorer sen 90:talet när matrox, s3 virge, 3dfx var heta namn och man fick byta irq på soundblastern för att ljudet skulle funka.
Har sett en hel del revolutionerande grejor under årens gång (3dfx var nog nåt av det jävligaste stegen man sett, köpte två Daimond voodoo 2 och körde sli..tror det var 5000kr/kort på den tiden.)
Har för övrigt kvar ett av dom och en hel jävla massa 486:or p100 och uppåt Thunderbird 1000 xp 1700+ athlon x2:or phenom x4 och x6, det är sällan man får vara med om ett o fuck moment nu för tiden men detta kan nog vara ett av dom, ett bra kort till bra pris...tänk om det kommer ett B750 och 770 med...4070 prestanda till lägre pris, låter inte helt fel.

Edit: lät nästan som en AMD fanboy insåg jag, jag har också p3:or ps4 northwood och Prescott 2500k 2700k 4690k 4790k osv. Jag är inte fanboy av något märke bara prestanda, har massa Amd kort och Nvidia kort i olika datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Men grafikkortet kanske 🤣

Nej tror spelet är en gåva inget dem betalar för

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Tvärtom menar du? Ökar de priserna så är efterfrågan hög, även i vårt avlånga land.

innan dom ens börjat sälja korten?

Samt Inet har fortfarande 50+ kvar i lager så tveksamt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

innan dom ens börjat sälja korten?

Samt Inet har fortfarande 50+ kvar i lager så tveksamt..

Fast de har ju börjat sälja korten och Komplett sålde förmodligen bäst i och med lägsta pris. Antagligen gjorde de bedömningen att de kunde höja priset utan att påverka efterfrågan negativt.

Sällan man höjer priset när det säljer dåligt.

Permalänk
Medlem

Det här var goda nyheter, känns som Intel är med i matchen och det kommer bara bli bättre i framtiden gissar jag. Intel är klart prisvärdast just nu. Om jag skulle bygga en budgetdator skulle jag välja Intel före Nvidia (tycker inte Ray Tracing är så viktigt längre)

För 1080p / 1440p så rankar jag följande

1. Nvidia
2. Intel
3. AMD

Känns som vi har tre bra alternativ nu som kan konkurrera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

När det kommer till video encoding/decoding borde inte detta kortet ihop med Intels senaste CPU prestera bättre än NVidia med tanke på Quick Sync?

Nvidia har också hårdvaruaccelererad encoding/decoding. Fördelen med quicksync är ju att den kan falla tillbaka på cpu:n. Men du får inte bättre prestanda bara för att du parar ihop Intel saker.
Några år sedan jag jobbade med dem båda, men då var Intels SDK fruktansvärt buggig och encoder prestandan dålig. Måste ha blivit bättre sen dess, men svårt att tro att deras implementering har kommit ikapp Nvidias.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta

Alltså, 99998976789 grafikkort i testet och det enda ni gör för att highlighta det testade kortet är att använda fetstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dvs det Nvidia idag kan ta $600* (4070S) för kan Intel endast ta $250 för. Det, om nått, visar vilken enorm uppförsbacke Intel har.

Intels "prestandadensitet" är inte där ännu så att de kan ta lika mycket för samma andel kisel av en wafer, och det vore ju konstigare om de hade lyckats komma ikapp Nvidia på andra generationen dGPU:er.

Man får nöja sig med att jämföra Intels framsteg med vad de har haft, och där har ju Arc/Xe varit en stor framgång.

Permalänk
Medlem

Nästan så man måste "stödköpa" en sån här. Tänk om intel fortsätter på det här spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intels "prestandadensitet" är inte där ännu så att de kan ta lika mycket för samma andel kisel av en wafer, och det vore ju konstigare om de hade lyckats komma ikapp Nvidia på andra generationen dGPU:er.

Man får nöja sig med att jämföra Intels framsteg med vad de har haft, och där har ju Arc/Xe varit en stor framgång.

Ja det är naturligtvis väldigt positivt att de ger sig in på marknaden (och igen, ">8GB & <$300" är en fin selling point) men förutom slipade drivrutiner så handlar det mest om att de säljer mellanklass-elektronik till lågklass-pris.

Permalänk
Medlem

De skulle sänkt priset till under 3k, som det är nu känns det för dyrt för att chansa på något som inte är etablerat och verkar ostabilt med äldre mjukvara ...som det är nu erbjuder de inget speciellt, men vill att kunden ska ta en risk.
Inte lönt att köpa nu då de ligger så nära konkurrenter i pris....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alltså, 99998976789 grafikkort i testet och det enda ni gör för att highlighta det testade kortet är att använda fetstil.

Japp, man hade kunnat ta bort alla kort ca tre platser över B580.
Hur det presterar jämför med 4090 osv är inte speciellt intressant, dom spelar inte riktigt i samma liga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Japp, man hade kunnat ta bort alla kort ca tre platser över B580.
Hur det presterar jämför med 4090 osv är inte speciellt intressant, dom spelar inte riktigt i samma liga.

Jo borde finnas en till kolum som endast jämför kort i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Helt klart har Intel mer jobb att göra. Men det är inte så enkelt att RTX4070 och B580 skulle vara lika dyr att tillverka bara för att båda är strax under 300mm² och båda tillverkas på TSMC 5nm.

B580 har ungefär halva transistordensiteten mot RTX4070. Det betyder att komplexiteten för att ta fram litografimask är lägre, man kan rimligen använda billigare transistorbibliotek och det krävs rimligen färre steg vid tillverkning och en defekt som påverkar RTX4070 kan vara "tillräckligt liten" för att inte påverka B580.

Så B580 är billigare att tillverka, har däremot inte koll på hur mycket lägre pris det kan handla om (priset för att utveckla litografimask är en av de delar som rejält dragit iväg i pris).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av xc:

Vaknat på fel sida eller blev det surkål till middag idag?
Det folk är lyriska över är att någon släppt ett helt ok kort med Ray tracing helt ok uppskalare och framegen och bra mängd ram för 250 dollar, betydligt lägre än vad vi är vana att se på sista tiden.

Undrar hur många av de som är lyriska också går o köper ett... Sist jag kollade fanns det gott om kort kvar hos Inet trots att de bara har ett fåtal varianter som dessutom är dyrare än den 1,5 år gamla konkurrenten. Struntar man i bra drivrutiner, effektivitet, vr och inte orkar vänta några månader så sure

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Om man minns tiden för 20-25 år sedan när det fortfarande dök upp "utmanare" mot de stora så är väl det här en helt fantastisk lansering? Man hade ju gärna sett dem utmana lite högre upp i prestandaklasserna dock och sen är det väl bara att hoppas att de inte blöder för mycket pengar så att de kan ha lite uthållighet.

Sen vet jag ärligt talat inte hur stor skillnad det gör i praktiken för oss konsumenter att gå från duopol till oligopol med tre aktörer. Det är väl på GPGPU-sidan där Nvidia i praktiken har monopol som de behöver bryta upp dominansen, det är väl de priserna som spiller över även för oss som inte köper kort i det syftet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt klart har Intel mer jobb att göra. Men det är inte så enkelt att RTX4070 och B580 skulle vara lika dyr att tillverka bara för att båda är strax under 300mm² och båda tillverkas på TSMC 5nm.

B580 har ungefär halva transistordensiteten mot RTX4070. Det betyder att komplexiteten för att ta fram litografimask är lägre, man kan rimligen använda billigare transistorbibliotek och det krävs rimligen färre steg vid tillverkning och en defekt som påverkar RTX4070 kan vara "tillräckligt liten" för att inte påverka B580.

Så B580 är billigare att tillverka, har däremot inte koll på hur mycket lägre pris det kan handla om (priset för att utveckla litografimask är en av de delar som rejält dragit iväg i pris).

Good point! Glömde helt kolla transistorantalet.

Ja men då är uppförsbacken inte fullt så lång, positivt.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från mitt A750 till B580.
Kan nu spela en hel del spel i 4k utan problem där jag fick slut på VRAM med mitt A750.
Självklart inte nya AAA men Hitman 3, Horizon 5, Kena, Forspoken runt 60fps.

Har inte testat något med ray tracing ännu men inget jag saknar ändå.

Sjukt nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag får erkänn att jag inte har så bra koll på Intels planer för sina grafikkort.
Har jag uppfattat det rätt att B580 är deras snabbaste grafikkort till dom släpper tex ett C580 med ny arkitektur?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Uppgraderade från mitt A750 till B580.
Kan nu spela en hel del spel i 4k utan problem där jag fick slut på VRAM med mitt A750.
Självklart inte nya AAA men Hitman 3, Horizon 5, Kena, Forspoken runt 60fps.

Har inte testat något med ray tracing ännu men inget jag saknar ändå.

Sjukt nöjd.

Vad kul att du är nöjd
Vad har du för inställningar då och vad har du för cpu?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kul att du är nöjd
Vad har du för inställningar då och vad har du för cpu?

Gjorde inget avancerat test, testade native med default inställningar.

Har en nybygd dator med AMD 9800x3D, så lite udda matchning.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett inlägg som klev rakt in i § 1.7 och ett annat, lite längre, sidospår om helt andra saker än Battlemage har raderats. "Du förstår inte eftersom du inte håller med mig eftersom de som förstår skulle hålla med med mig och därför har jag rätt och eftersom du inte förstår behöver jag inte styrka mina påståenden." är inte ett argument som fungerar särskilt väl.

- MOD

Visa signatur