Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Intel söker revansch med "Battlemage"-familjen och lyckas träffa en bra balans mellan prestanda och prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut när man jämför med nuvarande generation, men den lär ju halka efter rejält när nvidia/amd släpper sina mellansegmentkort nästa år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Äntligen ett kort som slår dyrare kort på fingrarna.. Inte(l) varje dag som man säger "Heja" åt team blått... Men wow. Detta kommer förhoppningsvis sätta press på mellansegmentet

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Intressanta är att "Halkar efter Nvidia i ray tracing-prestanda" bara stämmer delvis, med 4 spel är det lite fel att påstå i min mening speciellt med tanke på att b580 enligt techpowerup snarare är 3% bättre än 4060 med ett större antal spel.

Antar vi får vänta på hardware unboxed stora test =p för att veta säkert men verkar vara otroligt beroende på titel så säkert något som kommer fixas med drivrutiner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri

Förhoppningsvis så kan Intel sälja många B580 kort då det faktiskt är ett riktigt bra kort för 1080p och 1440p spelare.
Intel verkar ha lärt sig mycket gällandes drivrutiner från A-serien då denna release känns betydligt mognare.

Om de sedan kan fortsätta med samma imponerande polering av drivrutinerna så kommer kortet att vara ett betydligt bättre alternativ än Nvidia eller AMD (om man nu inte behöver något som tex CUDA).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl om man vågar köpa ett grafikkort från Intel när det väl redan är beslutat att de kommer lägga ner hela GPU-avdelningen. Tänker främst på drivrutinsstöd i framtiden. Eller har jag missat något?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

I princip mellan 4060 och 4060ti utan att dra mycket mer ström än det sistnämda. Bättre än förväntad faktiskt, trodde den skulle vara mindre effektiv.
Fast fortfarande en hel generation efter.

Folk är alldeles för glada för detta haha, men det kanske man kan förstå ner de senaste årens lanseringar har varit sämre pris/prestanda än det som redan finns nytt i butik. Det här är i alla fall på pappren aningen bättre.

Sen att 3070/rx 6800 finns för c.a 3k begagnat tänker vi inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Den stora frågan är väl om man vågar köpa ett grafikkort från Intel när det väl redan är beslutat att de kommer lägga ner hela GPU-avdelningen. Tänker främst på drivrutinsstöd i framtiden. Eller har jag missat något?

Hela? Nej, även om de inte lanserar Arc dgpu har de laptops och igpu. Drivrutinsstöd tror jag fortsatt på ändå i några år. Sen om det är bättre/sämre än alternativet vet jag inte om, funkar ju fortfarande inte på vissa äldre spel.

Skrivet av norrby89:

Intressanta är att "Halkar efter Nvidia i ray tracing-prestanda" bara stämmer delvis, med 4 spel är det lite fel att påstå i min mening speciellt med tanke på att b580 enligt techpowerup snarare är 3% bättre än 4060 med ett större antal spel.

Antar vi får vänta på hardware unboxed stora test =p för att veta säkert men verkar vara otroligt beroende på titel så säkert något som kommer fixas med drivrutiner.

4060 är 25% snabbare i RT enligt HuB, 6 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Äntligen ett kort som slår dyrare kort på fingrarna.. Inte(l) varje dag som man säger "Heja" åt team blått... Men wow. Detta kommer förhoppningsvis sätta press på mellansegmentet

Vänta nu, slår dyrare kort på fingrarna? i 1080p är kortet vadå, 7% bättre än 7600 och 4% bättre än 4060 medans 4060 kostar lika mycket medans rx 7600 är runt 9% billigare om vi kollar inet och ignorerar intels limited edition.

Så kollar vi prestandaindex så är B580 helt klart ett bättre köp än Nvidia men inte jämfört med AMD så något slår dyrare kort på fingrarna vette fasen hur du kommit fram till =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Vart läste du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser ju bra ut när man jämför med nuvarande generation, men den lär ju halka efter rejält när nvidia/amd släpper sina mellansegmentkort nästa år.

Det beror helt på RTX 5060 är princip vara "dead on arrvial" eftersom det kortet bara kommer 8GB vram kommer säkert vara överprisat också. Så RX8600 kommer var största konkurrenten så det beror helt på vad RX8600 kommer kosta jämfört med B580 om det blir typ 1000kr dyrare borde B580 vara ett bra val fortfarande.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

4060 är 25% snabbare i RT enligt HuB, 6 spel.

Joo jag såg det precis, Vi får helt enkelt vänta då det uppenbarligen finns prestanda att hämta och är EXTREMT beroende på spel, så säkerligen något intel kommer fixa i drivrutiner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte illa för ett kort i den prisklassen. Hoppas de lyckas sälja tillräckligt för att fortsätta utveckla sitt språng in på GPU-marknaden, för konkurrens är aldrig fel för slutkunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, slår dyrare kort på fingrarna? i 1080p är kortet vadå, 7% bättre än 7600 och 4% bättre än 4060 medans 4060 kostar lika mycket medans rx 7600 är runt 9% billigare om vi kollar inet och ignorerar intels limited edition.

Så kollar vi prestandaindex så är B580 helt klart ett bättre köp än Nvidia men inte jämfört med AMD så något slår dyrare kort på fingrarna vette fasen hur du kommit fram till =o

Jag menar sett till lanseringspris kontra prestanda och framtida drivrutiner osv. Javisst min formulering kanske var lite i överkant väl tilltagen. Men jag står fast vid att det i mellansegmentet finns få rejäla konkurrenter rent prismässigt som erbjuder den prestandan/minnesmängd som Intel nu levererar.

Visa signatur

Teknik är en drog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Joo jag såg det precis, Vi får helt enkelt vänta då det uppenbarligen finns prestanda att hämta och är EXTREMT beroende på spel, så säkerligen något intel kommer fixa i drivrutiner.

Verkar snarare att raster är lite mer snabbare än a770 än vi förväntat medan RT ligger nästan i samma nivå. Jag har ej tittat & jämfört hur många RT kärnor de har, men antingen antalet eller har de helt enkelt inte förbättrat RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Jag menar sett till lanseringspris kontra prestanda och framtida drivrutiner osv. Javisst min formulering kanske var lite i överkant väl tilltagen. Men jag står fast vid att det i mellansegmentet finns få rejäla konkurrenter rent prismässigt som erbjuder den prestandan/minnesmängd som Intel nu levererar.

Well lanseringspris är inget direkt att hurra över juu, 7% mer prestanda för samma pris som 7600! Bättre ja helt klart men inget att direkt hurra över, speciellt med tanke på att nya kort förmodligen kommer i vår så är detta snarare en besvikelse i mina ögon.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well lanseringspris är inget direkt att hurra över juu, 7% mer prestanda för samma pris som 7600! Bättre ja helt klart men inget att direkt hurra över, speciellt med tanke på att nya kort förmodligen kommer i vår så är detta snarare en besvikelse i mina ögon.

Länge leve det faktum att vi ej lever i en Orwelliansk dystopi och får ha olika åsikter därom.

Visa signatur

Teknik är en drog..

Permalänk
Medlem

LTT verkade vara väldigt nöjda med B580.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om man tänker köpa ett Intel Arc B580 "Battlemage", bör man kolla vad ett beg RTX 3070 kostar.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Datavetare

Skulle vara kul att ha med något GPGPU-test givet att GPGPU-användningen exploderat senaste tiden.

T.ex. https://opendata.blender.org/ då det ger en vink både hur kortet står mot andra GPUer men också mot CPUer (redan B580 lär vara betydligt snabbare än 285K och 9950X).

Ett annan spännande test vore LM-Studio, men 12 GB är krasst sett inte speciellt mycket VRAM när man börjar ge sig på LLMs...

Edit: jag som sökte illa... B580 finns redan i Blender Benchmark databasen, snitt på 1811 poäng.

Ett par jämförelser
* 285K: 559
* 9950X: 603
* RTX4050: 2604
* RTX4060: 3153
* RX 7600: 1297
* RX 7700 XT: 2068
* Apple M4 basmodell: 1050
* Apple M4 Pro: 2487

Nvidia dominating...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnarok:

Om man tänker köpa ett Intel Arc B580 "Battlemage", bör man kolla vad ett beg RTX 3070 kostar.

Det gäller väl egentligen allt begagnat mot nypris. Att det kan vara lite lägre på använda grejer.

Det största problemet här är kanske att de potentiella köpare som tänkt lägga ca 3500 spänn på kort redan har gjort det eftersom det funnits liknande nästan lika bra grejer ett tag.
Eller kan tänka sig vänta till nvidias/AMDs nästa vända kommande få månader.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Komiska är att 1080ti fortfarande kan komma nära detta kort i prestanda efter x-antal år..

Tycker personligen inte detta kort känns så sjukt värt 3400kr..

Permalänk
Medlem

Tycker idle-effekten ser lite hög ut, men det kanske är en driverfråga? Förhoppningsvis kan de stänga ner större delen av beräkningsenheterna när enbart webläsaren eller office-programvaran körs..

Permalänk
Medlem

Mitt köp av ett begagnat 2080ti för typ 3500 för ett par år sen lönar sig bara mer och mer.

Synd att priserna har skenat på grafikkort!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Den här Jonas verkar vara bra på att göra hårdvarutester.
Hoppas vi får se mer av honom.

Permalänk
Medlem

Vad kul det ska bli att rekommendera ettB580 till sina polare.

"Hur presterar det?" Jomen så att eeeeh ibland sämre än ett 7600, ibland som ett RTX 4060ti och ibland som ett RTX 3070. Men överlag som ett 7600 XT fast för 1000 kr mindre).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Den här Jonas verkar vara bra på att göra hårdvarutester.
Hoppas vi får se mer av honom.

Öh har inte han testat i mer än 15 år på SweClockers eller är det en ny Jonas?

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vart läste du detta?

Hmm. Jag vet faktiskt inte. Det var nog i samband med att de sa upp 15000 personer i höstas, men jag har nog missförstått, för nu lyckas jag inte hitta något säkert.
Närmast kanske denna, som hänvisar till at Pat Gelsinger (Intels VD) räknar med att det är mindre behov för separata grafikkort i framtiden:
https://videocardz.com/newz/intel-panther-lake-to-launch-in-s...
Annars en post från Moore's Law is Dead, men de har ju inte så mycket förtroende:
https://www.reddit.com/r/IntelArc/comments/1gcdcmn/arc_battle...
Intel har det svårt nu generellt efter att ha missat AI-tåget och satsat fel på egna foundries enligt flera analytiker, så det kan vara lockande för dem att lägga ner vissa mer konsumentinriktade produkter som de inte tjänar lika mycket på som produkter för datacenter.
Själv tycker jag det vore bra med mer konkurrens på GPU-fronten så jag hejar på att de kan fortsätta.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kul att drivrutiner funkade som dom skulle denna gången
Blir mer spännande när dom lanserar Intel Arc B570 serien.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Förutom drivrutinerna var största problemet med Arc Alchemist den höga idle-förbrukningen (70-75W för systemet!), något de lovade rätta till i nästa generation. Tyvärr verkar de inte har gjort det (65W jämfört med t.ex. RTX 4070 på 35W), om dagens siffror står sig.