Hårdvarukalender 2024 – tävlingar och erbjudanden fram till jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Tvärt om för webhallen lade ut sin efter Swec.

Det var samtidigt. Det stod på Webhallens hemsida att dagens lucka släpps kl 12. Den släpps vanligtvis kl 10 annars.

Permalänk
Medlem

Katanan verkar vara en bra maskin. Men jag kan inte ha ett tangentbord som highlightar WASD.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Fler vinnarbidrag vill vi se!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket bra deal 👍

Permalänk
Medlem

Snabbaste 6000mhz minnena du kan få out of the box för 999kr, yes pls! (lucka 11)

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Bra lucka om man är på jakt efter RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Är det A-die eller M-die månntro?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Vart ser ni dealen?

Permalänk
Medlem

Kan man mixa olika CL? Har för mig ja har CL30-32 på de minnen jag kör nu…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vart ser ni dealen?

Om du inte har reklamblockerare aktiv hittar du länken till luckan på första sidan, därefter länkar de vidare till inet. Med det sagt verkar minnena tagit slut redan.

Permalänk
Medlem

12:35 och minnena är slut...

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Vart ser ni dealen?

Prova att byta webläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Om du inte har reklamblockerare aktiv hittar du länken till luckan på första sidan, därefter länkar de vidare till inet.

Jaha, det är därför.. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bäst att inte mixa ramkits. Utöver det så kör man DDR5 är det bäst att ha två ramkits. DDR5 har problem med 4 ramkits om du vill ha bästa möjliga mhz och timings.

Skrivet av Vispsleven:

Tror det är en gamble. Fick M-die på corsairs tidigare 6000cl30 kit.
M-die ska vara utfasat, men finns en hel del kvar i lager kan jag tänka mig.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Bäst att inte mixa ramkits. Utöver det så kör man DDR5 är det bäst att ha två ramkits. DDR5 har problem med 4 ramkits om du vill ha bästa möjliga mhz och timings.

Tror det är en gamble. Fick M-die på corsairs tidigare 6000cl30 kit.
M-die ska vara utfasat, men finns en hel del kvar i lager kan jag tänka mig.

Ah okej, så bäst o fixa 2x32Gb stickor istället då om man vill uppgradera till 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Definitivt en ut av dem i alla fall. Med tanke på att Hynix M-die inte tillverkas längre så skulle jag spontant säga att A-die är mest sannolikt.

Handlar det om gamla exemplar kan ju M-die fortfarande finnas dock, även om det blir mindre och mindre sannolikt för varje dag som går. Båda är ju bra dock, så för de flesta spelar det nog ingen större roll.

Skrivet av Megacrash:

Undvik fler än 2 stickor, särskilt på AMD. Du kommer nästan garanterat inte komma ens i närheten av 6000 MT/s med 4 stickor, snarare 4800 MT/s eller lägre. Vill man ha 48 eller 64 GB med bra prestanda är det kit med 2 * 24 GB eller 2 * 32 GB som gäller och inget annat.

Rent tekniskt är ju dock svaret ja, eftersom de kommer köra med konfigurationen från dina sämsta stickor som bäst.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ah okej, så bäst o fixa 2x32Gb stickor istället då om man vill uppgradera till 64

Ja, precis. Läst om många som prövat 4 stickor DDR5 och knappt kunnat köra mer än ca 5200-5600mhz i hastighet.
I slutändan om du har bra områden där du behöver extrema mängder ram så kan det såklart vara bättre med mycket ram + långsamt.

Men om du skall köra 64 så bättre o fixa ett 32x2 kit.

Skrivet av blunden:

Definitivt en ut av dem i alla fall. Med tanke på att Hynix M-die inte tillverkas längre så skulle jag spontant säga att A-die är mest sannolikt.

Handlar det om gamla exemplar kan ju M-die fortfarande finnas dock, även om det blir mindre och mindre sannolikt för varje dag som går. Båda är ju bra dock, så för de flesta spelar det nog ingen större roll.

Undvik fler än 2 stickor, särskilt på AMD. Du kommer nästan garanterat inte komma ens i närheten av 6000 MT/s med 4 stickor, snarare 4800 MT/s eller lägre. Vill man ha 48 eller 64 GB med bra prestanda är det kit med 2 * 24 GB eller 2 * 32 GB som gäller och inget annat.

Rent tekniskt är ju dock svaret ja, eftersom de kommer köra med konfigurationen från dina sämsta stickor som bäst.

Många M-die fortfarande i lager, så garanterat skulle jag nog ej säga.
De 6000mhz CL30 kitet som inet sålde på streamen nyligen fick jag i M-die t.ex.
6000mhz cl28 kan M-die också klara av, så risken finns fortfarande.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Många M-die fortfarande i lager, så garanterat skulle jag nog ej säga.
De 6000mhz CL30 kitet som inet sålde på streamen nyligen fick jag i M-die t.ex.
6000mhz cl28 kan M-die också klara av, så risken finns fortfarande.

Ja det är möjligt att det finns fler M-die kvar i lagren än jag trodde. Vet i alla fall att tillverkare bytt till A-die på en flera befintliga modeller som tidigare var M-die baserat på vad folk rapporterat in.

Garanterat tror jag inte heller att jag skrev, just för att det trots allt kan finnas gamla exemplar kvar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Redaktion
Skribent

Här kommer fler vinnare i hårdvarukalenderns tävlingar!

Lucka 7: ASUS ROG Ally X
Vinnare: @Tinto

Till din stora lycka får du en ROG Ally X i julklapp, men dans runt granen, smilande julvärdar på tv och gröt står på schemat innan du får chans att spela. Hur ska du lyckas smita undan och spela utan att förarga släkten?

Jag skapar en bluffoperation och utnämner mig själv till julens IT-supporthjälte. Jag säger till släkten: "Hjälp, jag har precis upptäckt att tomtens serverfarm i molnet håller på att krascha! Om jag inte agerar snabbt kommer hela världens julklappar att försvinna från sina digitala önskelistor. Jag måste använda min nya ROG Ally X för att snabbt logga in och fixa detta – annars blir det en katastrof!" Jag drar på mig min juliga IT-nördhatt (en tomteluva med en "Ctrl+Z"-knapp framtill) och smyger dramatiskt iväg till en "säker zon" där jag kan hjälpa tomten. Om någon kommer för att störa mig muttrar jag: "Slay the spawns of lag! Eh… Jag menar, fixa servern nu! Det här är kritiskt!" Så blir jag julens IT-hjälte och får både spela och rädda julen!"

Lucka 8: Kingston FURY Renegade DDR5 RGB 7200MHz 32GB
Vinnare: @Theoneandra

Dela ett julspelminne om när din eller någon annans bägare rann över!

En jul satt jag och mina storebröder och spelade Final Fantasy X – mellanbrorsans absoluta favoritspel. Mitt i en viktig scen ropade mamma att lussebullarna var framdukade, och jag rusade iväg i ren entusiasm. Tyvärr glömde jag bort sladdarna, och på vägen drog jag med mig PS2:an som flög i golvet och dog... tillsammans med alla våra sparfiler. Mellanbrorsan såg ut som om hans liv rasade samman, och jag blev inte direkt julens hjälte den dagen. Det tog flera år innan vi kunde skratta åt 'lussebulleincidenten' – men nu är det en klassiker varje jul!

Stort grattis! Tävlingsvinsterna kommer på posten

Permalänk
Medlem

Hittar inte dagens lucka??? Temporal paradox?

edit: Nu kom den bara för att jag skrev...

Permalänk
Medlem

Dagens lucka (12:e) verkar innehålla denna SSD:

https://arstechnica.com/gadgets/2023/08/sandisk-extreme-ssds-...

Hoppas den inte har problemet som tas upp där.
Hmm…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm…

Tbh, oavsett om det är samma modell eller ej så håller jag mig helt borta från Sandisks SSD:er och brukar rekommendera mina vänner att göra likadant efter hela det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm…

Så man kan fortfarande hitta dåliga SSD:er. Jag har personligen hållit mig till Samsung (möjligen inte bäst pris eller prestanda) men de har inte gått sönder än. Har 3 olika diskar, bara den äldsta 840 pro har jag bytt ut (trodde den hade börjat bråka), men i alla fall hälsan har gått ner något på den, men aldrig försvunnit någon data.

Har i alla fall inte hittat något annat märke som är lika stabilt, nu har ju även deras diskar fått viss kvalitetsförsämring över åren.

Körde först en Corsair SSD, som en användare lyckas krama enormt många skrivningar till. Min överlevde runt 6 månader med väldigt få skrvningar Så trodde tiden med SSD lotteri var över

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

AI genererad Tomte, fyfan.

Permalänk
Medlem

Oj oj vilken gamingskärm! Hamnar jag under misteln med den får den en riktigt blöt puss

Permalänk
99:e percentilen

"Är du SweClockers vassaste poet?"

Är säkerligen långt ifrån den vassaste, men vill ändå ta tillfället i akt och dela med mig av det fina rim jag skrev till lucka 23 eller 24 år 2011 eller 2012. Priset var ett Asus ROG Rampage IV Extreme och en Core i7‑3960X, eller om det var 3970X – det bästa som fanns vid den tidpunkten! Jag kan inte hitta varken tävlingen eller mitt bidrag, men jag har för mig att det gick så här:

Jag vet att du önskat, så innerligt, så mycket,
en dator som alltid ska palla för trycket.
Du ville ha en ny plattform – en bra, en extrem –
för att få bukt med dina prestandaproblem.

Jag tänkte först "det räcker med 12 meg", men äsch,
man ska aldrig snåla med L3-cache.
Och för dina tunga renderingsinsatser
behöver du nog åtta minnesplatser.

Jag vet att du vill tillhöra Gamerrepubliken
och köra allting på högsta grafiken.
Det kommer kännas som att sväva bland stjärnor
när du äntligen sitter med sex stycken kärnor.

För er som inte var med på den tiden: "12 meg" syftar på Core i7‑3930K med dess 12 MiB L3-cache, som med sin prislapp på ca 5 000 kr var den klart rimligaste CPU:n för de flesta som övervägde Sandy Bridge‑E när det begav sig. 3960X/3970X, med 15 MiB, kostade nämligen det dubbla! "Gamerrepubliken" syftar förstås på Republic of Gamers.

Dold text

Tyvärr blev det slaget av ett bidrag som såvitt jag minns gick ungefär enligt nedan (med reservation för att det var många år sedan).

Tomten kommer med ren och släde
för att sprida lycka och glädje.
God jul och gott nytt år!
Här får du ett Asus uppgraderingspaket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Efter att ha lyssnat på Fevens "Dom tio budorden" härom dagen kände jag mig ungdomlig och fick iväg något (till MSI-tävlingen lucka 14) som liknar inget jag själv skrivit förut. Rimmar Hz med "äta" till exempel. Vi får väl se hur det går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

AI genererad Tomte, fyfan.

Är det inte tillåtet att använda sig av AI-genererade bilder?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk

Grattis Tinto!
mitt bidrag till lucka 7 va kanske för grov humor:

Fy för santa va stressig jag blir, julen firas HÄR.
Jag är inte den sociala och bor rätt trångt.
Bara tanken av att alla sitter i knäet på varann medan dem sörplar sill och gurglar julmust ger mig klaustrofobi.
JAG VILL VARA SJÄLV OCH SPELA!
Jag får fylla katterna med julmust så de fragdar runt deras munnar av julskum och säga dem har fått rabies.
Doppa barnens polkagrisar i whiskey så dem blir hängiga så jag kan säga dem är sjuka.
Hota frun att jag bränner upp granen om hon skvallrar.
För nu vill jag sitta och mysa med min ROG Ally medan snön faller under en värmefilt och jag får koppla mina inears via bluetooth så jag slipper höra katternas rapande, barnens fyllehicka och fruns irriterande suckar! Fy va skönt att slappna av under julen med lite gaming! Godjul!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Är det inte tillåtet att använda sig av AI-genererade bilder?

Visst är det det, men det gör den ju inte mindre grotesk att titta på.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate