Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

5% rabatt med reuseit5, så 3324 kr inkl frakt i det fallet. Beställde en baserat på att det bör vara en IPS-skärm (https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkPad/ThinkPad_x1...). Ska köra Linux på den så 8GB borde räcka.

Jag la precis även jag en beställning på en.
Vilken linuxdistro har du tänkt dra in?
Jag fortsätter nog med Xubuntu.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Jag la precis även jag en beställning på en.
Vilken linuxdistro har du tänkt dra in?
Jag fortsätter nog med Xubuntu.

En kollega rekommenderade Pop!_OS så ska kanske testa det en sväng.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

En kollega rekommenderade Pop!_OS så ska kanske testa det en sväng.

Nuvarande Pop!_OS bygger på 22.04 dock.
Men är absolut ett bra alternativ att kolla på.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Snusfri

Till er som beställt Thinkpaden så testa Linux Mint.
Snabb och trevlig dist som uppdateras ofta och Cinnamon kräver inte mycket samt är enkel att lära sig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Till er som beställt Thinkpaden så testa Linux Mint.
Snabb och trevlig dist som uppdateras ofta och Cinnamon kräver inte mycket samt är enkel att lära sig.

Ja det är en väldigt trevlig distro också Cinnamon som fönsterhanterare är inte heller fel.
Det brukar finnas nån fönsterhanterare för alla. Oavsett du väljer köra Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Linux Mint, Pop!_OS eller Fedora.
Fönsterhanterare som drar lite mindre LXDE (Lubuntu), XFCE (Xubuntu), Cinnamon (Linux Mint tror även Fedora kör) Men går att installera valfri fönsterhanterare vilken distro du än väljer.
I slutändan handlar det mest om vad man själv trivs med.
Liten jämförelse mellan Cinnamon, Mate, XFCE dock nått år gammal:
https://linuxpunx.com.au/linux-mint-cinnamon-vs-mate-vs-xfce-...

Mellan XFCE och LXDE (LXDE är nog det som drar minst resurser av tillgängliga fönsterhanterare.)
https://thedroidguy.com/lxde-vs-xfce-which-is-the-better-ligh...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att installera Chrome os på denna? så det blir en Chromebook? I så fall blir det en ganska bra sådan för priset också om man behöver det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tellion:

Går det att installera Chrome os på denna? så det blir en Chromebook? I så fall blir det en ganska bra sådan för priset också om man behöver det.

Du kan installera FydeOS.

Det är ChromiumOS med stöd för Android och Linux apps samt att man kan köra med antingen lokalt konto, Google eller Fyde.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

OBS fyi dom har blandat ihop priserna på Arc och Arc Ultra (den gamla kostar 2k mer). Lär ej bli skickat. Sry för ett "diskussionsinlägg" men kanske sparar någon från att få lite huvudvärk.

Inlägg obönhörligen flyttat till diskussionstråden :) - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Beror ju på vad man ska göra på den. Jag har använt Windows 11 på 4GB. dock bara för surf och office och det fungerade. Bara man inte använder Chrome.

Ja, för Office och webbsurf är det inget problem med 4GB på en enkel dator, och 8GB kommer räcka utmärkt med Windows.

Skall man dock köra en massa foto/videoredigering, kodning eller en massa andra applikationer för tex. musik, så är givetvis 16 GB RAM eller mer att föredra.

Beställde en då detta kommer bli en utmärkt "reservdator" hemma eller i bilen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag beställde Thinkpaden. Ser att den levereras med win10, går det att köra en gratis uppgradering till win11 genom windows eller behöver jag köpa en egen licens? Jag vet att 8GB ram inte är optimalt.

Uppdatering:

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht512623-lenovo-de...

Modellen finns med på listan över maskiner som går att uppgradera med win11 så det borde inte vara några problem.

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Jag beställde Thinkpaden. Ser att den levereras med win10, går det att köra en gratis uppgradering till win11 genom windows eller behöver jag köpa en egen licens? Jag vet att 8GB ram inte är optimalt.

Ja, det går.
Det bästa är att skapa ett installationsmedia för win11 och uppdatera datorn rent, innan du börjar använda den

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

OBS fyi dom har blandat ihop priserna på Arc och Arc Ultra (den gamla kostar 2k mer). Lär ej bli skickat. Sry för ett "diskussionsinlägg" men kanske sparar någon från att få lite huvudvärk.

Ja det är nog det de har gjort. Men aldrig fel att prova
Bara handla sånt på kredit via klarna så blir det ingen huvudvärk.

Får se vad som händer. De hittade på något om att varan inte finns i lager än så länge.

Citat:

Tack för er order,
Tyvärr är vårt lager inte liveuppdaterad mot webben.
Varorna ni beställde var redan slut och vi hade bara de som fanns i lager.
Vi letar om vi kan få tag på fler och återkommer till er så fort vi har ett besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Tipsar om framtida dagens fynd hos Ikea!

40% på utvalda gamingtillbehör (gäller 21/12)
Datorbord, stolar mm.
https://www.ikea.com/se/sv/search/?group=Dagens%20lucka%2021%...

50% på SYMFONISK Wifi-bokhyllehögtalare (gäller 22/12)
https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar...

Kunde inte låta bli att reagera på ikeas CPU-ställ. Tekniskt korrekt att en CPU kommer stå där men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kunde inte låta bli att reagera på ikeas CPU-ställ. Tekniskt korrekt att en CPU kommer stå där men...
<Uppladdad bildlänk>

Ja, att de kan göra ett sådant fel. Det är ser man ju tydligt är stället för hårddisken!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Var när att köpa det där CPU stället Men den var på tok för liten för bägge chassina jag hade i åtanke.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Med tanke på tipset på Ikea

Någon som kan uttala sig om deras musmatta?
Jag skulle behöva en nya och tänker hur dålig kan en musmatta vara.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-spelmusmatta-svart-4...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haijen:

Ja, att de kan göra ett sådant fel. Det är ser man ju tydligt är stället för hårddisken!

CPUn är ju hjärtat i hårddisken, jag tycker inte man behöver klyva hår på det viset.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Aphex:

CPUn är ju hjärtat i hårddisken, jag tycker inte man behöver klyva hår på det viset.

Någon måste ju rätta detta. Kan väl lika gärna vara jag.
Det är "Modermodemet" som är hjärtat i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Någon måste ju rätta detta. Kan väl lika gärna vara jag.
Det är "Modermodemet" som är hjärtat i hårddisken.

Helt riktigt!

SweC-versionen: https://x.com/emilakered/status/137115659913019392

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Uppdatering:

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht512623-lenovo-de...

Modellen finns med på listan över maskiner som går att uppgradera med win11 så det borde inte vara några problem.

https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1292554/h...
Om man skall tro detta så har de tagit bort möjligheten att uppdatera Windows 10 gratis till 11.
Personligen kommer jag slänga in Xubuntu (Linux) direkt men eventuellt kan du åka på en licens.

Denna skrevs dock också under 2024 slut:
https://www.solveyourtech.com/how-to-get-windows-11-pro-for-f...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Ej testat, men hade inte köpt en musmatta utan sydda kanter 2024; oavsett pris.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Det var väl ändå inte så billigt (inte säker på om det är värt det även med 50% nedsatt pris). En 90 x 40 på ex. inet är ju inte särskilt dyr (eller maxgaming som har extremt många musmattor). Har för mig att inet hade extrapris på musmattor fram till och med igår, så lite oflyt på tajmingen, men maxgaming har en del nedsatta, så kanske värt att undersöka.

Med allt det sagt, under 100 kr på att testa och chansa på IKEA musmattan är inte så farligt (men känns ju inte värt det om du måste betala frakt eller ta dig till butik bara för att köpa en musmatta).

Permalänk
Medlem

Någon som kan kan sia hur bra thinkpaden klarar typ Minecraft, Sims 4 och Star Stables?

Permalänk
Medlem

Vart i hela friden fick de uttrycket modermodemet ifrån?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Någon som kan kan sia hur bra thinkpaden klarar typ Minecraft, Sims 4 och Star Stables?

Här har du lite resultat, även om bara sims finns med på listan. Verkar ju klara de flesta spel okej på low, även om de tyngsta inte går, tror inget av de spel du listar är jättetunga. Borde alltså funka bra om man inte är för kräsen.
https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-RX-Vega-5-Graphics-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Här har du lite resultat, även om bara sims finns med på listan. Verkar ju klara de flesta spel okej på low, även om de tyngsta inte går, tror inget av de spel du listar är jättetunga. Borde alltså funka bra om man inte är för kräsen.
https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-RX-Vega-5-Graphics-C...

Tack, funderar om det är en bra dator till min 13-åring.
De andra barnen fick en chromebook som första egna dator i och med att det är vad de använder i skolan, men det här kanske är ett bättre alternativ?
Beroende på batteritid m.m. går väl att i princip användas på samma sätt som en chromebook men den här har bättre prestanda i förhållande till priset?

Permalänk
Medlem

Någon som fick sin 27" Odyssey OLED G6 G60SD QHD 360Hz?
Fick mail idag att min beställning är avbruten pga av den "för närvarande är slut i lager och vi har för närvarande inget förväntat datum för när den kommer att återvända till vårt lager."
Tråkigt med tanke på att det är nästan 2 veckor sedan jag beställde..

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk

Jag har inte fått min... Dock fick ja ett presentkort på 500 kr när jag frågade supporten varför den inte är skickad som plåster på såren och ett löfte om att den skulle skickas i mitten av januari då dom sålt mer än dom hade i lager.

Nvm loggade in på Samsung och ser att den står som canceled... Dock har ja inte fått något mail. Så gick det med deras försäkran. Aja har använt presentkortet ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Jag har inte fått min... Dock fick ja ett presentkort på 500 kr när jag frågade supporten varför den inte är skickad som plåster på såren och ett löfte om att den skulle skickas i mitten av januari då dom sålt mer än dom hade i lager.

Orättvist! 🤣
Jag fick 150kr när jag frågade förra veckan..
Får man fråga när du la din beställning?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk

Den 4e. Nu kom mailet... Plus ett mail med en rabatt kod på 20% på allt på Samsung.