Roborock q5 pro+ kan ej ansluta till hemnätverket

Permalänk

Roborock q5 pro+ kan ej ansluta till hemnätverket

Har precis köpt en roborock q5 pro+
Men den misslyckas att anslutas till mitt hemnätverk.

Sett en massa tips på olika forum men inget fungerar. För att inte få samma tips så är här vad jag testat:

Testat 2 olika routrar och aktivt stängt av 5Ghz bandet och endast kört på 2,4 men lyckades ändå inte. (Det mesta i hemnätverkat är TP link mesh system. har dock ett parallellt wifi som går via Ubiquiti accespunkter på båda våningarna).
Även ändrat WPA för att se om säkerhetsinställningar spärrar produkten.

Även testat att ansluta in via 2 olika mobiler, samt 2 olika användar-registreringar appen.

Stängt av mobilnätet så den endast kopplas till WiFi.

Oavsett vad/hur jag gör så kommer jag exakt lika långt. Dammsugaren startar och laddar. Synkar med mobilen via appen, men den kopplar inte in sig på vårt wifi nätverk.

Produkten fungerar att dammsuga med om man trycker igång den manuellt. Så verkar endast vara anslutningen till wifi som inte fungerar.

Någon som har varit med om samma problem och funnit en lösning? Eller någon som har tips på vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har du provat köra mobilen som hotspot och ansluta till dess wifi? Bara för att se om det funkar tänkte jag.

Annars kanske det helt enkelt är fel på den?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

yes, testat det också, blev tyvärr samma resultat.
Ja jag gissar att möjligheten finns att produkten är sönder. men fick fruktansvärt dålig service på Elgiganten med hot om att det skulle bli Service-kostnader på upp till några tusen (mer än dammsugaren kostade) om de inte kunde hitta något fel på produkten. Så vill gärna testa allt som går för att slippa den kostnaden.
Elgiganten har tappat fantastiskt mycket under de senaste åren gällande kundservice, speciellt i Helsingborg, så vågar knappt skicka iväg söndriga produkter på service längre.

Permalänk
Medlem

Inga "udda" tecken i lösenordet för wifi?
å, ä & ö t.ex. brukar inte köpas, vet att min första S5 hade det problemet.

Bör över den till en vän eller familj annars och testa där, bara för att utesluta din hemmiljö/nät.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Inga konstiga tecken i lösenordet. Endast ”vanliga” bokstäver + siffror.

Ja det är nästa moment om det inte löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esandersson:

Inga konstiga tecken i lösenordet. Endast ”vanliga” bokstäver + siffror.

Ja det är nästa moment om det inte löser sig.

1: testa att stänga av 5ghz så endast 2.4 ghz är synligt (när dammsugaren är inne kan du ändra tillbaka)
2: kolla så du har 2.4ghz ställt på 20mhz så det inte står 40mhz osv (2.4ghz bör alltid stå på 20mhz för maximal kompatibilitet)
3: du har router och dammsugare ställda till samm frekvens? (samma land)
tex var det så att satte man usa som land på unifi enheter tidigare så fick väldigt många enheter svårt att ansluta

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tack för svar!
1. Redan testat.
2. Inget blivit ändrat på något av nätverken, men hittar inte var det kan ändras på varken TP link eller unifi
3. Bör vara, men inte säker. Känns märkligt om båda routrarna skulle vara inställda på fel land.

Har ett ganska komplett smarthem överlag med Homey, Plejd, en annan robotdammsugare, köksmaskiner och en rad annat som fungerat felfritt sen start. Så är tveksam till vad detta kan vara. Känns som att detta är något specifikt för just denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esandersson:

Tack för svar!
1. Redan testat.
2. Inget blivit ändrat på något av nätverken, men hittar inte var det kan ändras på varken TP link eller unifi
3. Bör vara, men inte säker. Känns märkligt om båda routrarna skulle vara inställda på fel land.

Har ett ganska komplett smarthem överlag med Homey, Plejd, en annan robotdammsugare, köksmaskiner och en rad annat som fungerat felfritt sen start. Så är tveksam till vad detta kan vara. Känns som att detta är något specifikt för just denna produkt.

kolla igen om du inte kan hitta mhz inställningar så den verkligen står på 20mhz, väldigt mycket billiga wifi produkter stödjer inte 40mhz eller mer.

annars såg jag denna tråden som handlar om din dammsugare där man löst det genom att slå av 4g i telefonen vid sammankoppling dvs sätta den i flygplans läge
samt sätta router dns till googles.

I tried everything here, but also had to change my routers DNS to 8.8.8.8. This + deactivating the cellular network made it work for me (FINALLY!). Was going a bit bananas. I have a Google Pixel 7.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har du testat göra en reset av din Q5?

Permalänk

Testat reset några gånger. Tyvärr hjälper det inte.

Fick en ToDo lista från Roborock, se nedan. Allt testat men inget fungerar. Samma utfall varje gång.

Våra enheter stöder inte 5GHZ wifi. Om dina inställningssteg är korrekta men den fortfarande inte ansluter, prova metoderna nedan:
1. För det första, om din telefons mobildata eller VPN är aktiverat, inaktivera dem och försök igen.
2. Gå till google play eller app store för att kontrollera om din Roborock-app är den senaste. Om inte, uppgradera den till den senaste och försök ansluta wifi igen.
3. Se till att lösenordet för ditt wifi du har angett är korrekt.
4. Aktivera platsbehörighet för appen. Se bifogad bild.
5. Om du använder IOS 14 eller senare system, vänligen aktivera lokalt nätverk för appen. Se bifogad bild.
6. Var mer uppmärksam på det valda wifi-steget. Se bifogad bild "välj ditt hem wifi".
7. Om det finns specialtecken som !@#$ i ditt wifi-namn eller lösenord, föreslås det att du tar bort dem i routerinställningarna.
8. Roboten stöder inte WEP-krypteringsläge. Om ditt wifi är WEP, ändra det till WPA eller WPA2.
9. Om du förstår routerns inställning mycket väl, försök att ändra DNS till 8.8.8.8 på routerns inställningssida.
10. Starta om din enhet och router och försök igen.
11. Kontrollera om din routers IP-adress är 192.168.8.1. Om ja, ändra den till andra IP-adresser som 192.168.9.1 och försök igen.

Permalänk
Medlem

Ja men då har du testat allt förutom en väns nät. Gör så och skicka in annars.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Jag installerade en sådan nyligen och det enda "problemet" var att min telefon och Q5'an skulle vara inloggade på samma nätverk när man installerar, samt att man inte fick vänta för länge från det att man nollställer Q5'an nätverksinställningar tills dess att den ska koppla upp.

Permalänk

LÖSNING!
Om någon följt/följer tråden:
Efter test av allt gick jag igen till Elgiganten. Tyvärr samma hot om tusenlappar i reperationskostnader. Så kontaktade Roborock direkt istället. Efter en del Mail konversation hämtade FedEx upp enheten och ett ställe i Uppsala tog sig en titt på den. De kom snabbt fram till att den var sönder och bytte hela kretskortet och skickade tillbaka den. Installationen gick direkt utan några konstigheter eller avancerade inställningar på mitt nätverk/routrar. Så det var ett måndagsexemplar helt enkelt. Tråkigt att Elgigantens service har reducerats så markant de senare åren annars hade ärendet löst sig mycket snabbare.
Tack för all hjälp och tips! Hoppas det även kan vara till support för någon annan som eventuellt har liknande problem.