Permalänk

Högtalare multiroom

Hej! Jag är på jakt efter högtalare nu när jag flyttat till hus och tänker mig något trådlöst multiroom system. När jag läser runt så hör jag mest en massa klagande, är allt så dåligt som det låter? Eller är det folk som kanske själva har dålig uppkoppling eller använder systemen för svårare saker än att bara lyssna på Spotify?
Jag är inte ljudkräsen, har lyssnat runt och gillar det mesta, men drar väl gränsen att det ska vara bättre än Google Nest Mini som är liten väl liten och platt ljud. Det jag tycker är mest avgörande är att det ska vara ett stabilt system gällande uppkoppling och användning. Men vi kommer mest lyssna på Spotify och inte hålla på med egna ljudfiler, lyssningen kommer ske från både Android och Apple mobiler. Kommer väl vara en ca 5 utspridda enheter. Möjligt att vi i framtiden vill koppla något system till tv:n också.

Kollat/lyssnat på Audio Pro, Sonos, Bluesound, Yamaha, Heos/Denon och tycker allt låter bra, men har ni någon erfarenhet om vad ni tycker fungerar bäst? Eller fungerar det mesta likvärdigt för mitt enkla användarfall? Lite sugen på Audio Pro sett till pris, men om det är mindre plug and play än de andra eller instabilare uppkoppling så lägger jag hellre en slant extra.

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar... kanske kan vara något. Den är på julkalender-rea den 22/12. (tack @oggeman00)

Permalänk
Medlem

Har haft Bluesound i ungefär 5 år, väldigt nöjd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar... kanske kan vara något. Den är på julkalender-rea just nu.

<Uppladdad bildlänk>

Är ju en Sonos så då får man deras unkna app...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Google större högtalare "Google Audio" är helt ok. Men jag gillar Harman Kardons högtalare med inbyggt Google Cast/Assistant.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomilainen:

Hej! Jag är på jakt efter högtalare nu när jag flyttat till hus och tänker mig något trådlöst multiroom system. När jag läser runt så hör jag mest en massa klagande, är allt så dåligt som det låter? Eller är det folk som kanske själva har dålig uppkoppling eller använder systemen för svårare saker än att bara lyssna på Spotify?
Jag är inte ljudkräsen, har lyssnat runt och gillar det mesta, men drar väl gränsen att det ska vara bättre än Google Nest Mini som är liten väl liten och platt ljud. Det jag tycker är mest avgörande är att det ska vara ett stabilt system gällande uppkoppling och användning. Men vi kommer mest lyssna på Spotify och inte hålla på med egna ljudfiler, lyssningen kommer ske från både Android och Apple mobiler. Kommer väl vara en ca 5 utspridda enheter. Möjligt att vi i framtiden vill koppla något system till tv:n också.

Kollat/lyssnat på Audio Pro, Sonos, Bluesound, Yamaha, Heos/Denon och tycker allt låter bra, men har ni någon erfarenhet om vad ni tycker fungerar bäst? Eller fungerar det mesta likvärdigt för mitt enkla användarfall? Lite sugen på Audio Pro sett till pris, men om det är mindre plug and play än de andra eller instabilare uppkoppling så lägger jag hellre en slant extra.

Efter testat många lösningar så kör
vi nu 4st heos 150 samt 3 heos 250 samt senast nu en denon heos förstärkare till tv, det började med 1 högtalare, sedan har det vuxit då det funkar så jäkla bra, tanken är att dubbla antalet lösa högtalare så vi får riktig stereo i alla rum.
tex fungerar dom med home assistant, och tillägget music assistant så man kan köra flera spotify konton mot samma högtalare/grupp
systemet är väldigt stabilt och alltid bakåt kompatibelt dvs du slipper problem när du uppgraderar eller lägger till fler högtalare. Det är enkelt att gruppera högtalarna och även göra automationen tex om jag vill meddela dottern någon så säger man dottern namn så spelar det endast upp i hennes högtalare, medans ringer det på dörren ringer det i hela huset osv

Just det dom har även alexa inbyggt, (går stänga av)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

1. Det går alldeles utmärkt att köra direkt från Spotify, utan sonos-app.
2. Sonos app är inte riktigt så dålig att det inte är prisvärt om man nu skulle vilja använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Den har blivit bättre, har inte haft några problem på en par månader nu.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar... kanske kan vara något. Den är på julkalender-rea just nu.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för bra tips. Men rean gäller endast den 22/12, inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

1. Det går alldeles utmärkt att köra direkt från Spotify, utan sonos-app.
2. Sonos app är inte riktigt så dålig att det inte är prisvärt om man nu skulle vilja använda den.

Går det koppla ihop flera högtalare via Spotify nu? annars det enda sättet jag vet utan sonosappen är att hålla in playknappen på högtalare du vill koppla ihop med det som för tillfället spelar, funkar ju också, men ibland orkar man inte resa sig ur soffan

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot för/nackdelar med Sonos om någon har erfarenhet av det systemet. Var inställd på att prova genom att köpa på Ikeas rea, men har läst mycket dåligt om deras app?

Jag har idag 2 högtalare / förstärkare som kör Google Audio men det fungerar i princip aldrig när jag vill lyssna på musik...
Dom har även Spotify Connect om man endast vill använda en enhet och det fungerar oftare men inte jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Går det koppla ihop flera högtalare via Spotify nu? annars det enda sättet jag vet utan sonosappen är att hålla in playknappen på högtalare du vill koppla ihop med det som för tillfället spelar, funkar ju också, men ibland orkar man inte resa sig ur soffan

Koppla in och ur högtalare ur aktivt spelande gruppen görs via sonosappen men det har jag aldrig haft problem med.

Generellt skulle jag säga att problemen folk beskriver verkar överdrivna, har inte haft några problem alls men jag använder inte appen överdrivet mycket mer än att gruppera och avgruppera högtalare.

Permalänk
Medlem

Den inbyggda speakern i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggeman00:

Tack för bra tips. Men rean gäller endast den 22/12, inte nu.

Ah, jag fick det till "till och med 22/12". Bra att den som tipsar läser ordentligt

Permalänk
Medlem

Sålänge man håller sig till ett system brukar krånglet åtminstone hålla sig på så låg nivå det går. När skit ska knytas ihop mellan tjänster, särkilt via smarthemhubbar, funkar det alltid fint direkt, sen börjar det utan undantag gå utför tills det inte funkr alls. Och man får då reda på att något API lagts ner i det tysta.

Hursomhelst så kör jag med den öppna ersättaren för Squeezebox. Funkat fint i åratal och man kan bygga sp billigt eller dyrt som rummet kräver. Mer vilka högtalare men nu vill ha, eller bygga dem själva för den delen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kan rekommendera googles system. Deras större högtalare duger bra till mindre rum och spelar på bra. Man behöver dock 2st så man kan köra dem i stereo, blir stor skillnad i ljudet. I vardagsrummet har jag en traditionell förstärkare med en chromecast inkopplad för google ljudet… på så sätt kan man köra sitt fina system i samma ekosystem med multiroom etc..

Fördelen med google är att det är väldigt prisvärt samt att deras hötalare fungerar bra med google nest där man ser info om musiken och kan byta låt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Tar gärna emot för/nackdelar med Sonos om någon har erfarenhet av det systemet. Var inställd på att prova genom att köpa på Ikeas rea, men har läst mycket dåligt om deras app?

Jag har idag 2 högtalare / förstärkare som kör Google Audio men det fungerar i princip aldrig när jag vill lyssna på musik...
Dom har även Spotify Connect om man endast vill använda en enhet och det fungerar oftare men inte jämt.

Man måste ha en Apple produkt för att kunna köra ljudkalibrering, sonos använder endast "TruePlay" och det finns inte på android telefoner, men man måste bara köra det en gång sen kan man använda systemet med en android efteråt.

Permalänk
Medlem

Har kört sonos väldigt länge. Som fler påpekat så är deras app idag mycket bra. Uppgraderingen som stökade till det är fixad. Men det är svårt att bli av med sådana rykten.
Det som är bra är att det finns ett brett spektrum av produkter och surround möjligheter.
Kontroll kan göras både fysiskt på enheten och via appen. Ljudet är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Man måste ha en Apple produkt för att kunna köra ljudkalibrering, sonos använder endast "TruePlay" och det finns inte på android telefoner, men man måste bara köra det en gång sen kan man använda systemet med en android efteråt.

Det här låter ju helt sjukt!
Hur kan man välja att göra på det viset?
Känns som man aktivt väljer bort en stor del användare?

Skrivet av NisseT1:

Har kört sonos väldigt länge. Som fler påpekat så är deras app idag mycket bra. Uppgraderingen som stökade till det är fixad. Men det är svårt att bli av med sådana rykten.
Det som är bra är att det finns ett brett spektrum av produkter och surround möjligheter.
Kontroll kan göras både fysiskt på enheten och via appen. Ljudet är riktigt bra.

Låter väldigt lovande, kör du iOS eller Android på din telefon?

Permalänk
Medlem

Sonos är för dyrt för prestandan man får, men uj så smidigt. Gammal ”hifi”-nörd som inte orkar hålla på längre.

Deras större högtalare låter tillräckligt bra för att kunna leva med och funkar med flera streamingtjänster samtidigt (du kan lägga in youtube och spotify, så söker den låtar i båda som du kan köa om någon låt inte skulle finnas på den ena tjänsten exempelvis).

Funkar utmärkt med flera användare i hushållet som kan streama egna låtar på sin enhet och när det passar kan man slå på alla för en ström eller dela som man vill (har testat ha tre olika låtar på samtidigt som max).

På sommaren lagar jag mat med musik på och sen när vi går ut och äter tar jag med musiken ut via move 2. Supersmidigt.

Gamla stereon kan man få att funka tillsammans med allt om du skaffar en connect.

Som sagt, smidigt, okej ljud men dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Det stämmer inte längre. Med nya Arc Ultra, kan du göra det med Android också.

Permalänk
Medlem

Jag personligen var en mega-hifi kille innan med riktigt fin receiver från Arcam samt grymma högtalare med allt vad det innebär. La MYCKET pengar på det.

Men... sen blir man äldre samt man skaffar tjej osv, då blir det Sonos.

Sonos är de enda högtalare tjejer inte klagar på. Samt ljudet är verkligen helt ok!

Nya Arc Ultra har riktigt bra ljud och bas, har man skapligt litet rum, så räcker den ärligt talat. Samt Sonos SUB 4 kan man lägga platt under soffan så den inte syns! Sjukt bra! Dock tycker jag basen räcker som är i soundbaren. STOR skillnad mot gamla Arc!

Arc Ultra har inte heller problemet som många soundbars har att ljudet inte låter "brett" utan det låter som 2 högtalare som är en bit ifrån varandra.

Samt att tal i filmer låter glasklart!

----

Till min PC kör jag dock Klipsch ProMedia Heritage 2.1 , funkar kanon!

Permalänk

Rean på symfonisk såg ju riktigt trevlig ut.

Trevligt med de mer öppna systemen också, men tror inte jag har så mycket emot att låsa in mig och köra ett system fullt ut, då slipper man ju lite beslut i framtiden 😉

Ingen som har erfarenhet av Audio pro?

Kanske får slå ett öga på Heos också. Google kan ju vara ett alternativ, men lite osugen på att köpa både högtalare och något som kopplar upp dem, de har väl också slutat med Chromecast Audio om jag förstår rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Koppla in och ur högtalare ur aktivt spelande gruppen görs via sonosappen men det har jag aldrig haft problem med.

Generellt skulle jag säga att problemen folk beskriver verkar överdrivna, har inte haft några problem alls men jag använder inte appen överdrivet mycket mer än att gruppera och avgruppera högtalare.

Vi hade rätt stora problem hemma i början, hittade inte systemet och gick inte göra grupper ibland, och vissa skapade grupper gick inte spela till - de var helt tysta och behövdes kopplas isär och göras om för att fungera.

Jag tycker inte det var överdrivet att säga det var problem med våra högtalare när vi inte ens kunde använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Det stämmer inte längre. Med nya Arc Ultra, kan du göra det med Android också.

Ok hur kalibrerar jag mina ikeahögtalare via Android då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Sålänge man håller sig till ett system brukar krånglet åtminstone hålla sig på så låg nivå det går. När skit ska knytas ihop mellan tjänster, särkilt via smarthemhubbar, funkar det alltid fint direkt, sen börjar det utan undantag gå utför tills det inte funkr alls. Och man får då reda på att något API lagts ner i det tysta.

Hursomhelst så kör jag med den öppna ersättaren för Squeezebox. Funkat fint i åratal och man kan bygga sp billigt eller dyrt som rummet kräver. Mer vilka högtalare men nu vill ha, eller bygga dem själva för den delen.

Och vilken är den öppna ersättaren till Squeezebox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag personligen var en mega-hifi kille innan med riktigt fin receiver från Arcam samt grymma högtalare med allt vad det innebär. La MYCKET pengar på det.

Men... sen blir man äldre samt man skaffar tjej osv, då blir det Sonos.

Sonos är de enda högtalare tjejer inte klagar på. Samt ljudet är verkligen helt ok!

Nya Arc Ultra har riktigt bra ljud och bas, har man skapligt litet rum, så räcker den ärligt talat. Samt Sonos SUB 4 kan man lägga platt under soffan så den inte syns! Sjukt bra! Dock tycker jag basen räcker som är i soundbaren. STOR skillnad mot gamla Arc!

Arc Ultra har inte heller problemet som många soundbars har att ljudet inte låter "brett" utan det låter som 2 högtalare som är en bit ifrån varandra.

Samt att tal i filmer låter glasklart!

----

Till min PC kör jag dock Klipsch ProMedia Heritage 2.1 , funkar kanon!

Tyvärr stämmer det inte riktigt, kvinnan i hushållet klagade konstant på hur dåligt det fungerade, slutade spela, gick inte att koppla upp osv till jag kopplade upp en med ethernet så att dom skapar sitt egna lilla mesh nätverk. Blev inte heller felfritt och "klagomålen" fortsatte.

Är numera smärtfritt när jag har gått över till WiiM men valfria aktiva/eller kombo med förstärkare. Nu är vi både nöjda, nu kan vi istället glädjas åt dom livliga konversationerna kring funktion vs form gällande högtalarna i varje rum !

Med det sagt, många av systemen har ju sina egna "streamers" i vissa fall (läs sonos) så är dom riktigt dyra. Det jag gillar med WiiM som då är "fristående" är att man inte blir inlåst i eko-systemet och behöver anpassa sig efter deras utbud. Vill du ha soundbar? Köp vilken som men kör en WiiM i mitten, vill du ha "uppkopplade" datorhögtalare? Kör en WiiM i mitten och ha dom både till datorn och uppkopplade till multi-room systemet.

Permalänk
Medlem

Min fru och döttrarna är mycket nöjd med ChromeCast Audio och gamla stereos med lite nyare högtalare. Ljud i alla rum sömlöst och det bara funkar direkt från Spotify som dom kör. Sitter dom vid en dator går det lika bra att streama därifrån. Väldigt prisvärt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har noll koll på såna här nymodigheter som Sonos. Kan man koppla in en Amiga på en sådan och spela moduler utan att fippla med nån app på en telefon?

Har funderat på att köpa en uppsättning Genelec finska högtalare, men kanske overkill: https://www.genelec.com/g-three

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

För ett år sedan : Sonos

För ett halvår sedan : ALDRIG Sonos

Nu: Ok kanske Sonos..

Deras app blev katastrof när dom gjorde om den (hittade inte alltid systemet, 30 sek att byta låt, hittade inte spotify/radio osv osv), riktigt jäkla dålig!
Nu har dom dock kommit långt med att fixa den och med tanke på hur smidiga högtalarna är tillsammans med vettigt ljud så är det nästan rekommendation för köp igen.