Så kan Nintendo undvika ”Joy Con drift” på Switch 2

Permalänk
Melding Plague

Så kan Nintendo undvika ”Joy Con drift” på Switch 2

Enligt nytt rykte använder nya Joy Con-handkontrollen Halleffekt-styrspakar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något som PlayStation och Xbox verkligen borde anamma, helst igår. Har fått drifting på två kontroller på Xbox 360, en på Xbox One samt en på PS5. När handkontrollerna är så sjukt dyra numera så kan man tycka att dom ska hålla och inte generera massa e-waste.

Citat:

En annan detalj som Reddit-användaren avslöjar är att Switch 2 kommer ha högre prestanda när den är ansluten till den medföljande dockningsstationen. Hur det går till framkommer inte, men konsolen ska hur som helst dra 60 watt i dockan mot 45 watt sladdlöst.

Funkar det inte så på nuvarande Switch?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Exakt så fungerar det idag.

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2019/05/12/nintendo...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Är ”docked” att likställa med ”ansluten till strömkälla” eller finns det någon magi just i dockan?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

45W sladdlöst? För en batteritid på flera minuter!?

Nuvarande switch ligger väl på 6W eller något?

https://www.nintendo.com/en-gb/Corporate/Consumer-Information...

Nintendo säger 6/7W vid spelande (oled lite lägre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är ”docked” att likställa med ”ansluten till strömkälla” eller finns det någon magi just i dockan?

Det handlar just om dockan. Handhållet, oavsett om man laddar eller inte, så spelar man på den inbyggda skärmen på 720p. Via dockan outputar den 1080p till din TV/skärm, och då krävs mer av grafiken. Därför är det också bara grafikprestandan som ökar. CPUn har identiska klockfrekvenser och spelen kör i identisk fps (i teorin), men GPUn klockar mycket högre när det är dags att rendera i högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

45W sladdlöst? För en batteritid på flera minuter!?

Nuvarande switch ligger väl på 6W eller något?

https://www.nintendo.com/en-gb/Corporate/Consumer-Information...

Nintendo säger 6/7W vid spelande (oled lite lägre)

SweC har nog tolkat originalartikeln fel. Dockan är på 60W och Switchen på 45W, men dessa är maximala effekter. Switchen drar aldrig 60W, utan 15W är reserverade för dockans funktioner (konvertera från USB-C DP till HDMI, samt ström till USB-kontakterna). Också möjligt att Switchen aldrig själv kommer kunna förbruka 45W, utan det är bara maximala inputen av ström för att kunna ladda batteriet snabbare.

Handhållet sägs det ingenting om i artikeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle switch dra 45 watt sladdlöst?
Nuvarande drar väl typ 15-16W.

Låter inte det mycket för en ganska liten konsol? Från nintendo dessutom. Kort batteritid och högt fläktljud tänker jag om det där stämmer.

Eller är det kanske laddarnas märkning?

Edit:
Jaha - precis det här har redan hanterats ovan
Jag är bara lite sen på det hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle switch dra 45 watt sladdlöst?
Nuvarande drar väl typ 15-16W.

Låter inte det mycket för en ganska liten konsol? Från nintendo dessutom. Kort batteritid och högt fläktljud tänker jag om det där stämmer.

Eller är det kanske laddarnas märkning?

Edit:
Jaha - precis det här har redan hanterats ovan
Jag är bara lite sen på det hehe.

På de läckta bilderna ser den dock betydligt tjockare ut, så det borde innebära större batteri och bättre kylning. 45W låter dock mycket, jämför med Steam Deck som drar 15-25W vad jag kan googla mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

SweC har nog tolkat originalartikeln fel. Dockan är på 60W och Switchen på 45W, men dessa är maximala effekter. Switchen drar aldrig 60W, utan 15W är reserverade för dockans funktioner (konvertera från USB-C DP till HDMI, samt ström till USB-kontakterna). Också möjligt att Switchen aldrig själv kommer kunna förbruka 45W, utan det är bara maximala inputen av ström för att kunna ladda batteriet snabbare.

Handhållet sägs det ingenting om i artikeln.

45W är maximal USB-PD, alltså hur fort som konsolen kan ta emot laddning, det är den enda rimliga tolkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Något som PlayStation och Xbox verkligen borde anamma, helst igår. Har fått drifting på två kontroller på Xbox 360, en på Xbox One samt en på PS5. När handkontrollerna är så sjukt dyra numera så kan man tycka att dom ska hålla och inte generera massa e-waste.

Kanske är en klen tröst i efterhand, men nu har Ifixit och Microsoft ett samarbete så att man kan beställa delar till konsoler och handkontroller till Xbox för att laga själv, så att prylarna inte blir e-waste.

https://www.ifixit.com/collaborations/microsoft-eu

15 euro för nytt manöverdon till styrspaken:

https://www.ifixit.com/en-eu/products/xbox-series-x-s-control...

Permalänk
Medlem

Finns ingen chans i världen att den drar 45W handhållet

Permalänk
Medlem

Bra att de gick över till Hall Effect. Ibland är det billigare att köpa lite dyrare.

Permalänk
Medlem

När OnOff fanns hade jag en vän som spelade semiprofessionellt på XBOX. Han blev bannad från deras butiker för att han reklamerade handkontroller med drifting så ofta.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att bara ha magnetkontakter för kontrollerna på en bärbar enhet. Finns ju risk att de lossnar och switchen åker o golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

På de läckta bilderna ser den dock betydligt tjockare ut, så det borde innebära större batteri och bättre kylning. 45W låter dock mycket, jämför med Steam Deck som drar 15-25W vad jag kan googla mig till.

Finns video på en dummy-enhet som ska vara för tillbehörstillverkare, ser extremt legit ut, den enheten är så gott som samma tjocklek som dagens Switch. Givetvis större bredd och höjd.

Permalänk
Medlem

Konstigt att HF inte finns mer tillgängligt från MS och Sony. Nu finns det i budgetutbud från flera tredjepartstillverkare

Jag förstår man missade tåget med Switch som äldre konsol. Xbox och PS? Speciellt med specialversioner av kontroller med högre prislapp, varför man vägrat HF och ge spelarna bättre kvalitet och spelupplevelse är bara främmande. Det kostar mer, men är en så försvinnande liten kostnad. Kontroller för halva priset mot PS har HF idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Konstigt att HF inte finns mer tillgängligt från MS och Sony. Nu finns det i budgetutbud från flera tredjepartstillverkare

Jag förstår man missade tåget med Switch som äldre konsol. Xbox och PS? Speciellt med specialversioner av kontroller med högre prislapp, varför man vägrat HF och ge spelarna bättre kvalitet och spelupplevelse är bara främmande. Det kostar mer, men är en så försvinnande liten kostnad. Kontroller för halva priset mot PS har HF idag...

Inte alls konstigt. Dom gör nog bra mycket pengar på försäljning av nya gamepads när din gamla får stick drift. Girigheten har inga gränser i dag.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

När ni skriver artiklar genom Chat-GTP kan ni väl läsa igenom dem innan ni postar?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Har funnits förr lösning på detta. Kommer inte ihåg om det var till Xbox eller Playstation. Men då var lösningen att du kunde kalibrera om joysticken på rätt smidigt sätt.

Men är ju förvånande att det inte är standard idag, är mer regel än undantag att den börjar redan efter några månader av aktiv användning börjar få problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

”Så kan” är en märkligt påstående. Nintendo har hela tiden haft möjlighet att ta fram produkter av hög kvalité. Men Nintendo måste vara billigt. Därför är kvaliten skräp. Alltså inte mjukvaran. Utan kvaliteten på enheten. Att gå från en iPad till Switch är en hel klassresa.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är ett större fan av magnet istället för magnetskena. Den senare håller betydligt längre så det gället att magneten är kraftfull. Pimax Portal använder detta system men det är knappt några som äger en sån så lite svårt att bedöma hur bra eller dåligt det är.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /