Installera Windows 11 på icke kompatibel dator enligt Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Måste fråga dig.. När man ska insallera nu. ska man insallera från Windows 10 ? Fför när boostar med USB och ska gå den vägen så vill den ha Produktnykel

Det går bra att starta installationen från Windows 10 om du vill uppgradera den till Windows 11, ja. Du kommer sannolikt även få göra så vid installation av stora OS-uppdateringar (från 23H2 till 24H2, och liknande) eftersom de inte kommer rullas ut till dig via Windows Update. Det är ju dock inte speciellt krångligt när man väl lärt sig hur man gör, och händer som mest någon gång per år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Måste fråga dig.. När man ska insallera nu. ska man insallera från Windows 10 ? Fför när boostar med USB och ska gå den vägen så vill den ha Produktnykel

Här har du en utförlig guide för hur du förbereder USB-minnet med hjälp av Rufus:
Om du vill göra en ren installataion så kan du hoppa över steget där installationsprogrammet frågar efter Produktnyckeln -> alternativet "Skip/Hoppa över"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Det fungerar inte här. den vill bara ha en produktnyckel när jag ska installera tyvärr

@paak8078

Ja en produktnyckel måste du ha, annars kan du trycka på den lilla texten "Jag har ingen nyckel" under där man ska skriva i nyckeln så fortsätter installationen men då kan du inte göra så många inställningar i windows om du inte har aktiverat med en nyckel.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@paak8078

Ja en produktnyckel måste du ha, annars kan du trycka på den lilla texten "Jag har ingen nyckel" under där man ska skriva i nyckeln så fortsätter installationen men då kan du inte göra så många inställningar i windows om du inte har aktiverat med en nyckel.

Mvh

Nej, det måste man inte ha. Alla som uppgraderade till Windows 10 fick ingen kod, utan är digitalt aktiverad och blir samma sak vid en clean install av Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det måste man inte ha. Alla som uppgraderade till Windows 10 fick ingen kod, utan är digitalt aktiverad och blir samma sak vid en clean install av Windows 11

@jnsson

Nu va det ju inte det vi pratade om, han fastnade där man ska skriva i produktnyckel.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@jnsson

Nu va det ju inte det vi pratade om, han fastnade där man ska skriva i produktnyckel.

Det steget kan man hoppa över! Om Windows var aktiverat innan installationen/uppgraderingen så blir det aktiverat igen när installationen/uppgraderingen är klar och internet är igång.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Sen är det bara att logga in med ditt ms konto så ska det aktiveras.

Om det inte gör det så kan du felsöka och försöka återaktivera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det steget kan man hoppa över! Om Windows var aktiverat innan installationen/uppgraderingen så blir det aktiverat igen när installationen/uppgraderingen är klar och internet är igång.

@sp1k3n
Det skrev jag ju ochså.
"annars kan du trycka på den lilla texten "Jag har ingen nyckel" under där man ska skriva i nyckeln så fortsätter installationen"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sen är det bara att logga in med ditt ms konto så ska det aktiveras.

Om det inte gör det så kan du felsöka och försöka återaktivera.

Man behöver faktiskt inte ens logga in med ett MS konto. Jag har kört utan MS konto på en dator i flera år som fortfarande var aktiverad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@sp1k3n
Det skrev jag ju ochså.
"annars kan du trycka på den lilla texten "Jag har ingen nyckel" under där man ska skriva i nyckeln så fortsätter installationen"

Ville bara förtydliga delen med aktivering, om det var aktiverat innan ominstallation-/uppgradering.

Visa signatur