Microsoft listar allt spelare går miste om på Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft listar allt spelare går miste om på Windows 10

Directstorage är inte den enda nya funktionen i Windows 11 som gagnar spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kontrar jag med en rätt stor försämring: stödet för Windows Mixed Reality är borttaget vilket gör mitt HP Reverb till elektronikskrot om jag uppgraderar.
Tack för det Microsoft.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är säkert jättebra för spelare och folk i allmänhet, men vill man använda OS:et på riktigt har Microsoft verkligen lagt ner sin själ för att försvåra användarupplevelsen. Talar då förstås om context-menyerna.

Permalänk
Medlem

Enda som lockade mig i listan var optimeringar för spel i fönsterläge. Men skulle vilja se ett oberoende test av det innan jag trodde på det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte en enda av de sakerna har jag nytt av. Och de flesta spel fungerar minst lika bra på W10 LTSC, i alla fall fungerar ju faktiskt spelen också tillskillnad från W11 24H2

Optimeringar i window mode har jag ju inte märkt i något spel i w11 kontra w10. Och jag spelar flera spel i fullscreen windowmode.

W10 ltsc gör precis allt jag vill och det finns absolut 0 anledning att byta till w11 igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Orka mala på med gamla osupporterade versioner, uppgradera och anpassa eller byt ut mot något som passar bättre. Problemet försvinner inte för att man väntar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Inte en enda av de sakerna har jag nytt av. Och de flesta spel fungerar minst lika bra på W10 LTSC, i alla fall fungerar ju faktiskt spelen också tillskillnad från W11 24H2

Optimeringar i window mode har jag ju inte märkt i något spel i w11 kontra w10. Och jag spelar flera spel i fullscreen windowmode.

W10 ltsc gör precis allt jag vill och det finns absolut 0 anledning att byta till w11 igen.

Kört med W11 24H2 sen dag ett, inga problem och de nya funktionerna är guldvärda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke323:

Då kontrar jag med en rätt stor försämring: stödet för Windows Mixed Reality är borttaget vilket gör mitt HP Reverb till elektronikskrot om jag uppgraderar.
Tack för det Microsoft.

Jag har WMR i min windows11-installation. Var nå år sedan jag körde igång det sist ska väl sägas.
När togs det här bort?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Orka mala på med gamla osupporterade versioner, uppgradera och anpassa eller byt ut mot något som passar bättre. Problemet försvinner inte för att man väntar.

Nu pratas det väl dock mest om Windows 10 LTSC i tråden? Dvs något som idag supportas långt längre än Windows 11 24H2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Kört med W11 24H2 sen dag ett, inga problem och de nya funktionerna är guldvärda.

Och det finns massvis med fel rapporterade överallt även på Swec med spel som ej fungerar som det ska osv.
Bara för du inte spelat dessa spel och stött på dessa problem betyder det inte att det inte existerar.

Och bra du använder någon av de funktionerna. Jag använder absolut 0 av de, och ser 0 mening med de

Permalänk
Medlem

Förutom DirectX 12, så har ingen verision av Windows, sedan 7, introducerat någon som helst ny funktion som jag faktiskt vill ha.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Nu pratas det väl dock mest om Windows 10 LTSC i tråden? Dvs något som idag supportas långt längre än Windows 11 24H2?

Sanning med modifikation, i en gamingkontext som nyheten gäller är det övergivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var ska man börja?

Är detta funktioner som gamers / användare vill ha?
Hur har man kommit fram till detta?
Görs det någon typ av marknadsundersökning?

Hur många har ens en HDR skärm till datorn?

Ytterligare en programvara för att styra RGB belysningen, ja det låter ju fantastiskt.
Game Bar, ett jävla otyg som dyker upp så fort man rör fel knapp. Ush.

Det jag vill ha är ett putsat OS, med minimal påverkan på prestanda när jag spelar, utan konstiga buggar och uppdateringar som förstör upplevelsen.

Det känns som Windows bara blir mer och mer "ivägen" när man ska spela.

Fortfande begriper Microsoft inte varför folk håller kvar på Windows 10.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk

Jag säger som mina gamla polare. Spel ska köras i dos, det kommer aldrig gå att få låg latency i spel om man även ska ladda windows och så mycket ram det kommer kräva, man ska säkert behöva 16MB ram för vissa mer krävande spel när även windows ska ha en del.

Nå jag har svårt att förstå varför så många på en gamingdator kör windows 10 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sanning med modifikation, i en gamingkontext som nyheten gäller är det övergivet.

Vi får se vad som händer. Tror också att 21H2/22H2 kommer att bli osupportat i samband med att Microsoft överger Windows 10 nästa år.

Ang. Auto HDR... försvann det från Windows 10?

Har för övrigt ingen HDR-skärm till datorn, utan spelar främst på min gamla 55" OLED med konsol (PS4/X1X/Switch).

Permalänk
Medlem

Jag vill bara spela, ju mindre skit att tampas med ju bättre. Detta får mig att snarare vilja avstå win 11 ännu mer. Alpha testare får de hitta någon annanstans.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jag körde hårt på Windows11 sen fick jag in 24H2 och då hade jag inte mer än problem med datorn, installerade Windows10 istället och alla problem försvann... Kommer självklart att gå upp till Windows 11 igen sen så stöder försvinner för 10, men inte just nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevliga funktioner. Framförallt att kunna styra belysningen på min mus och tangentbord utan att behöva köra Logitech egna mjukvara. Folk gillar ju att klaga för klagandes skull.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

24H2 har ju varit skit, har två datorer som har blivit ostabilt i gaming ena har en Ryzen 9800X3D och den andra 7600X.

Permalänk
Musikälskare

Jag sitter kvar på 10an tills det är dags att byta gfx och då blåser jag allt och börjar om på nytt, får se hur landet ligger då med 11an om det blir läge

Retrodatorn jag håller på att planera kommer dock att ha Windows XP x86 SP3 så det blir första Windows installationen återuppta stödet där istället MS!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Windows 11 var det som till slut fick mig att byta till Linux. Allt i mitt liv behöver inte vara en reklamplats.

Permalänk
Medlem

"Spelare" har troligtvis home versionen av Windows. Sluta nämn Enterprise ltsc om inte en länk till var man kan köpa den versionen följer med. Googlar man är det väldigt svårt att ens hitta som privatperson så alla sådana inlägg är bara störande och frustrerade.
"Spelare" sen är allt från de som fortfarande kör World of Tanks på win7 eller ännu äldre spel som Counter Strike och är nöjd med det i spelväg. Vill man ha mer finns det att välja men en del väljer att hålla sig till det man har.
Det handlar inte om att anpassa då en uppgradering inte ska försämra en upplevelse.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Så. Dom lockar med absolut ingenting i mitt fall
Känns lite som en fulgubbe i skåpbilen som lockar med godis gjort av bajs xD
Plus nedgraderingen för multiskärmmiljö som Win11 (fortfarande) har så går det fetbort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Så. Dom lockar med absolut ingenting i mitt fall
Känns lite som en fulgubbe i skåpbilen som lockar med godis gjort av bajs xD
Plus nedgraderingen för multiskärmmiljö som Win11 (fortfarande) har så går det fetbort!

Vad är det för nedgradering gällande multiskärm? Jag kör med 2 skärmar och har inte hittat något nedgradering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förutom DirectX 12, så har ingen verision av Windows, sedan 7, introducerat någon som helst ny funktion som jag faktiskt vill ha.

Behövs inte schemaläggaren i en senare version av Windows 10 för att korrekt fördela belastning på din 5950X-CPU med sina dubbla CCD:er?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för nedgradering gällande multiskärm? Jag kör med 2 skärmar och har inte hittat något nedgradering

Det går inte ha startmeny/klocka på annat än primärskärmen. Den skall vara ren!

Permalänk
Medlem

Noll av funktionerna som listas skulle vara mig till gagn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man kanske ska ställa sig frågan varför Microsoft vill att folk ska använda Windows 11. Vad vinner Microsoft på det? Min enkla teori är: övervakning och annonsintäkter.

Microsoft vill tjäna pengar, mer pengar. Nästan inget av vinstdrivande företag görs för goodwill, nästan allt görs för vinst.

Permalänk
Skrivet av holo:

Det går inte ha startmeny/klocka på annat än primärskärmen. Den skall vara ren!

Otroligt störande faktiskt, speciellt klock/kalenderfunktionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag vill bara spela, ju mindre skit att tampas med ju bättre. Detta får mig att snarare vilja avstå win 11 ännu mer. Alpha testare får de hitta någon annanstans.

Om kommunerna kan uppgradera sina socialarbetare till windows 11 tror jag vi kan sluta oss till att alpha- och betatestet är över sedan länge, du låter bara bakåtsträvande.

Skrivet av Morax:

Microsoft vill tjäna pengar, mer pengar. Nästan inget av vinstdrivande företag görs för goodwill, nästan allt görs för vinst.

Hetaste taken på sweclockers genom alla tider, man blir lika chockad varje gång.

Visa signatur