Microsoft listar allt spelare går miste om på Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Saken är den att främst Linux Mint Cinnamon inte kräver terminalen alls. Om man använder den distributionen öppnar man terminalen nästan endast för att vilja känna sig hacky.

Just det, den har man ju hört förut.

Tror även det sista är karaktäristiskt för Linux-användare, man vill känna sig "duktig på datorer".

Det vill inte jag. Jag vill ha ett OS som sköter sig helt själv och fortfarande går att använda om jag skulle drabbas av någon grav kognitiv funktionsnedsättning.

Skrivet av Airikr:

Sen skrev jag även att man inte ska använda sig av sudo i terminalen, om man inte vet vad man gör. Vet inte om du missade det

Nej jag har fuckat upp diverse Linux-distar bara genom att klicka på fel alternativ i fönsterhanteraren (KDE var det nog sist), så håller med om att man inte behöver terminalen för att plötsligt skapa behov av ominstallation, eftersom det går mycket snabbare än att lära sig hur man lagar Linux.

Skrivet av Airikr:

För övrigt.

Håller med om att det passar utmärkt till alla såna applikationer där användaren inte kommer i kontakt med OS:et.

Permalänk

Ironiskt att då MS FS 2020 eller 2024 inte har direct storage support?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Directstorage är inte den enda nya funktionen i Windows 11 som gagnar spelare.

Läs hela artikeln här

Brukade inte directstorage vara också något som utlovades för windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Brukade inte directstorage vara också något som utlovades för windows 10?

Jorå. Men sen kom de på att var en bra morot att dingla med för Windows 11.
Har för mig de gjorde samma visa med nån DX version och Windows 10 när folk inte ville gå ifrån sjuan (DirectX 12?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vafan!
Vad dumt att rycka bort stödet när det funnits i w11 fram tills nu!

Nu har jag inte använt WMR här på ett tag så jag är inte så drabbad i praktiken.
Men vad innebär det här då?
Det är en sak om mjukvaran inte automatiskt är installerad from scratch utan man behöver hämta från MS nånstans.
Eller har de tagit bort alternativet att installera sjäkv från dem också? No alternatives?

Oavsett är det mycket passande att ta upp detta just här. En klar försämring feån windows 10

mjukvaran var vel integrert i Windows, så når den fjernes med 24H2 er det helt stopp fra Microsofts side.
Heldigvis virker det som om det er noen open source drivere på gang e.g. https://monado.freedesktop.org/
Men MS har tydeligvis ikke noe problem med å gjøre fungerende VR briller om til EL-avfall :/

"Windows Mixed Reality is deprecated and will be removed in Windows 11, version 24H2. This deprecation includes the Mixed Reality Portal app, Windows Mixed Reality for SteamVR, and Steam VR Beta. Existing Windows Mixed Reality devices will continue to work with Steam through November 2026, if users remain on their current released version of Windows 11, version 23H2."
Kilde: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Var ska man börja?

Är detta funktioner som gamers / användare vill ha?
Hur har man kommit fram till detta?
Görs det någon typ av marknadsundersökning?

Hur många har ens en HDR skärm till datorn?

Ytterligare en programvara för att styra RGB belysningen, ja det låter ju fantastiskt.
Game Bar, ett jävla otyg som dyker upp så fort man rör fel knapp. Ush.

Det jag vill ha är ett putsat OS, med minimal påverkan på prestanda när jag spelar, utan konstiga buggar och uppdateringar som förstör upplevelsen.

Det känns som Windows bara blir mer och mer "ivägen" när man ska spela.

Fortfande begriper Microsoft inte varför folk håller kvar på Windows 10.

Låter som du vill ha ett xbox

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Låter som du vill ha ett xbox

Xbox med Dev Mode är skoj! Kostar ~120 SEK att registrera sig, sen kan man köra UWP-appar för hela slanten

https://www.microsoft.com/en-us/p/xbox-dev-mode/9nljhzjrn0f4

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Det jag vill ha är ett putsat OS, med minimal påverkan på prestanda när jag spelar, utan konstiga buggar och uppdateringar som förstör upplevelsen.

Det känns som Windows bara blir mer och mer "ivägen" när man ska spela.

100%. Håller mig till W10 sålänge det går och kanske även någon bantad ickeofficiell variant.

Det roliga med den här reklamen är att det precis släpptes en bugg som förstör när auto HDR används.... Vilket är en av de stora grejerna de försöker locka med.

Nej Microsoft, jag håller mig från att betatestare till ert operativsystem tack haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Sesan har de ju släppt en ny kontextmeny i w11 som också är ofärdig..

Vad är det som är ofärdigt i context menyn om man får fråga?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

AutoHDR är för mig bästa funktionen. Spelar man mycket gamla spel som saknar native HDR så känns det kul att man kan få spelen att se bättre ut.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att Valve ska släppa en fungerande Steam OS version för desktops...

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är det som är ofärdigt i context menyn om man får fråga?

Att den saknar funktionalitet. Och istället för att fixa det så har de en knapp "show more options" som öppnar den gammla kontextmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra sammanfattning av varför Linux ALDRIG kommer att ta över rollen från Windows som skrivbords-OS för vanliga användare, utan kommer fortsätta vara för elitistiska nördar med hyperfokus framför skärmen.

Vem tror du sweclockers målgrupp är egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att den saknar funktionalitet. Och istället för att fixa det så har de en knapp "show more options" som öppnar den gammla kontextmenyn.

För mig saknar jag iallafall inte mycket funktionalitet. Väldigt sällan jag behöver trycka på "show more options". Iallafall inte vid vanlig daglig användning. Hur ofta behöver du trycka på show more options?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig saknar jag iallafall inte mycket funktionalitet. Väldigt sällan jag behöver trycka på "show more options". Iallafall inte vid vanlig daglig användning. Hur ofta behöver du trycka på show more options?

När jag hade skräpet W11 på arbete, så var jag jämt i "show more", tills jag fixade lite för att alltid visa den riktiga menyn.

Bara för att du tillhör basic-lägret som inte gör något med datorn, så betydet det inte att alla andra i hela världen gör samma sak som du.

Typiskt "Det funkar för mig"-folk med underförstått "alltså funkar det för dig"-attityden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När jag hade skräpet W11 på arbete, så var jag jämt i "show more", tills jag fixade lite för att alltid visa den riktiga menyn.

Bara för att du tillhör basic-lägret som inte gör något med datorn, så betydet det inte att alla andra i hela världen gör samma sak som du.

Typiskt "Det funkar för mig"-folk med underförstått "alltså funkar det för dig"-attityden.

Basic lägret tycker jag inte att jag tillhör, men du får tycka så......

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Basic lägret tycker jag inte att jag tillhör, men du får tycka så......

Tycker att du är hjälpsam och kunnig här på forumet. Men kärleken till Windows 11 är faktiskt lite svår att förstå.

Själv är jag lite extrem, då jag drivs av att tweaka och optimera Windows (eller valfritt OS) långt länge än vad som anses normalt. Gärna även på hårdvara som är 5-6 generatoner gammal, då undervolt var möjligt på laptops och man slapp käppar i hjulen hela tiden.

Windows 10 kan jag utan vidare optimera så att det drar 500MB RAM efter uppstart med <40 processer igång, dvs i nivå med Windows 7 (samt Ubuntu med Gnome för den delen). I Windows 11 har jag svårt att komma under 1,8GB RAM utan att halva OS:et brakar ihop. Tiny11 anser jag som en trasig utgåva.

Som praktiskt exempel, så kan jag editera och rendera 4K-video i DaVinci Resolve (mha proxies) på min laptop med 8GB RAM under Windows 10 LTSC 2019.

Utan att ha testat, så vågar jag påstå att Windows 11 inte kan göra detsamma. Windows 11 LTSC 2024 var väldigt segt och krävande jfm tidigare versioner.

Sen tycker jag att Xbox visat att kodbasen för Windows 11 nödvändigtvis inte är dålig, men på skrivbordet har det växt sig till ett monster.

Nu när jag är påtvingad Windows 11 på jobbet, så börjar jag ogilla OS:et ännu mer. Detta då jag inte ens kan skapa egna genvägar på startmenyn utan att vara admin. Känns fel när VDI:n med Windows 10 funkar bättre. På mitt egna system så har jag betydligt mer frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att du är hjälpsam och kunnig här på forumet. Men kärleken till Windows 11 är faktiskt lite svår att förstå.

Själv är jag lite extrem, då jag drivs av att tweaka och optimera Windows (eller valfritt OS) långt länge än vad som anses normalt. Gärna även på hårdvara som är 5-6 generatoner gammal, då undervolt var möjligt på laptops och man slapp käppar i hjulen hela tiden.

Windows 10 kan jag utan vidare optimera så att det drar 500MB RAM efter uppstart med <40 processer igång, dvs i nivå med Windows 7 (samt Ubuntu med Gnome för den delen). I Windows 11 har jag svårt att komma under 1,8GB RAM utan att halva OS:et brakar ihop. Tiny11 anser jag som en trasig utgåva.

Som praktiskt exempel, så kan jag editera och rendera 4K-video i DaVinci Resolve (mha proxies) på min laptop med 8GB RAM under Windows 10 LTSC 2019.

Utan att ha testat, så vågar jag påstå att Windows 11 inte kan göra detsamma. Windows 11 LTSC 2024 var väldigt segt och krävande jfm tidigare versioner.

Sen tycker jag att Xbox visat att kodbasen för Windows 11 nödvändigtvis inte är dålig, men på skrivbordet har det växt sig till ett monster.

Nu när jag är påtvingad Windows 11 på jobbet, så börjar jag ogilla OS:et ännu mer. Detta då jag inte ens kan skapa egna genvägar på startmenyn utan att vara admin. Känns fel när VDI:n med Windows 10 funkar bättre. På mitt egna system så har jag betydligt mer frihet.

Angående det fetmarkerade så tycker jag att på det hela så känna Windows 11 snyggare och mer färdigt än 10:an, särskilt när det gäller Inställningar (den nya) och så. Jag har Windows 10 på en gammal HP dator som är från 2010 och jag tycker verkligen att 11:an ser snyggare ut. För mig fungerar 11:an bättre än 10:an bland annat snabbare (förutom första gången man öppnar Explorer på osupportad CPU). Jag vill inte hålla på o tweaka ner systemet till absolut minimum när man har en modern dator. Vad är det som du tycker är svårt o förstå att man kan gilla W11?

O angående startmenyn. Låter märkligt att du inte får skapa genvägar. Kanske beror på genväg, men på jobbets W11 maskin så fick jag iallafall "pin to start" men det kanske inte var det du försökte med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 11 kommer aldrig bli aktuellt för mig. Linux är trevligt och är huvudspåret hemma; behöver jag windOS har Windows 10 (1809) stöd till 2029.

För mitt användningsmönster finns det inga fördelar med 11 över 10, men många nackdelar samt en dealbreaker - det går inte att ha Taskbar överst på skärmen längre. Orkar inte.

Microsoft har tagit en användarfientlig och infantiliserande inställning till OS:et. De sätter upp en grind mot powerusern som vill ha kontrollen. Fine. Det är ok med mig. Jag har inget emot Linux alls, och det lilla jag inte kan göra på Linux kan jag göra med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter märkligt att du inte får skapa genvägar. Kanske beror på genväg, men på jobbets W11 maskin så fick jag iallafall "pin to start" men det kanske inte var det du försökte med?

Att lägga till vanliga appar som Windows listar i "all apps" är inga problem.

Men jag vill skapa genvägar för program med specifika startparametrar. Som exempel tvinga PowerCfg att köra Balanced-läget, då snabbvalet för detta är borta i Windows 11.

powercfg.exe /setactive 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e

Kanske något jobbet har spärrat, men att lägga genvägar i min användares startmeny (under AppData) fungerar inte heller.

Följande katalog får jag inte ändra i utan admin-rättigheter:

%ProgramData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Har även försökt lägga till Configuration Manager i startmenyn utan allt lyckas. Verkar för övrigt gälla allt från klassiska kontrollpanelen.

i övrigt gillar jag utseendet i Windows 11, men allt är väldigt basic och begränsat.

Är beredd att hålla med @VinterSolen om att du är en basic användare och då passar Windows 11 fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att lägga till vanliga appar som Windows listar i "all apps" är inga problem.

Men jag vill skapa genvägar för program med specifika startparametrar. Som exempel tvinga PowerCfg att köra Balanced-läget, då snabbvalet för detta är borta i Windows 11.

powercfg.exe /setactive 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e

Kanske något jobbet har spärrat, men att lägga genvägar i min användares startmeny (under AppData) fungerar inte heller.

Följande katalog får jag inte ändra i utan admin-rättigheter:

%ProgramData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Har även försökt lägga till Configuration Manager i startmenyn utan allt lyckas. Verkar för övrigt gälla allt från klassiska kontrollpanelen.

Aha, jag använder jobbdatorn typ 5-10 minuter per dag. Men då förstår jag vad du menar. Det har jag inte testat att skapa såna genvägar.

Jag skulle fortfarande inte kalla mig basic. Det skulle jag däremot klassa folket på min dagliga verksamhet. Jag är typ den som de kommer till om de har problem med någon teknik eller dator innan de kontaktar it-avdelningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Inte en enda av de sakerna har jag nytt av. Och de flesta spel fungerar minst lika bra på W10 LTSC, i alla fall fungerar ju faktiskt spelen också tillskillnad från W11 24H2

Optimeringar i window mode har jag ju inte märkt i något spel i w11 kontra w10. Och jag spelar flera spel i fullscreen windowmode.

W10 ltsc gör precis allt jag vill och det finns absolut 0 anledning att byta till w11 igen.

Ja men nu sitter mindre än 2% av alla swec:are på ett vanligt Win 10 så ditt skryt om att du har Win 10 LTSC berör ingen.

Skrivet av walkir:

Nu pratas det väl dock mest om Windows 10 LTSC i tråden? Dvs något som idag supportas långt längre än Windows 11 24H2?

Se ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men nu sitter mindre än 2% av alla swec:are på ett vanligt Win 10 så ditt skryt om att du har Win 10 LTSC berör ingen.

Se ovan!

Skryt? Vad har LTSC med det att göra dessutom?
Vanliga W10 går fullt bra att använda 1 år till, och längre om man nu vill betala för fortsatta säkerhetsuppdateringar, om man ej önskar installera LTSC.

Inte en enda sak av det jag sa är fel heller

God jul på dig också butter

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Skryt? Vad har LTSC med det att göra dessutom?
Vanliga W10 går fullt bra att använda 1 år till, och längre om man nu vill betala för fortsatta säkerhetsuppdateringar, om man ej önskar installera LTSC.

Inte en enda sak av det jag sa är fel heller

God jul på dig också butter

Det är du som tar upp LTSC som att alla har tillgång till det vilket det inte har. Väldigt konstigt inlägg som jag inte ser som annat än skryt. Det är bara företag som har tillgång till Windows LTSC versioner. På ett lagligt sätt då alltså.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
Frågan är hur många som kommer tvingas att köra osupportat framöver?

Har själv både Windows 7 x86 (retro) samt Windows 10 x86 Version 1703 (tablet) på ett par enheter här.

Knappast några speldatorer och dessa enheter kommer aldrig kunna köra Windows 11 pga droppat 32-bitars stöd.

Däremot funkar klassiker från GOG utmärkt

LTSC är ingen silverkula som funkar för allt, men det är ett av få alternativ för äldre hårdvara (innan 2018) som annars blir utan support nästa år. GNU/Linux är inget alternativ i detta avseendet enligt mig.

För nyare hårdvara har jag redan aktivt valt bort Windows 11. Nu senast efter jag insett att en Samsung Book3 360 med 8GB RAM aldrig skulle klara av att köra 11:an effektivt.

Vissa gnäller på att Apple länge hade 8GB RAM som standard, men det räcker betydligt längre än i Windows 11.

Ang. LTSC, så kör jag med licensen som kom genom Visual Studio Subscription. Var lite svårt att köra Azure DevOps Server utan prenumeration tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För nyare hårdvara har jag redan aktivt valt bort Windows 11. Nu senast efter jag insett att en Samsung Book3 360 med 8GB RAM aldrig skulle klara av att köra 11:an effektivt.

Vissa gnäller på att Apple länge hade 8GB RAM som standard, men det räcker betydligt längre än i Windows 11.

Men vadå effektivt?

Jag har kört Windows 11 på både 4GB ram och 8GB ram.

För lättare arbeten fungerar det utmärkt med 4GB ram. Ska man göra nått större så behövs självklart mer.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Auto-HDR är en typisk grej som kan låta bra men sällan eller aldrig är det. Om native HDR inte finns så väljer jag hellre (native) SDR. Dessutom var det väl något strul med det i senaste 11-uppgraderingen som gjort att Microsoft har pausat den för användare med viss hårdvara?

Skrivet av talonmas:

Enda som lockade mig i listan var optimeringar för spel i fönsterläge. Men skulle vilja se ett oberoende test av det innan jag trodde på det.

Tänkte skriva samma sak. Men jag kan inte påstå att jag upplever någora problem med spelande i fönsterläge i 10:an som det är, så det blir nog extra svårt för Microsoft att övertyga på den punkten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag testade 11-23 under en månad och största problemet var att Säkerhetspanelen/meny ej funkade.

Fastnade på vit ruta med skölden på thats it.
Dvs kunde ej ställa in det alls, behövde verkligen vitlista en hel del som annars direkt hamnade i karantän.

Gjorde flera försök till resetta appx grejer osv

Så en nyinstallation av 10an blev det.
Med bättre strategi angående var saker installeras och backup struktur bör den hålla länge.

Säkerhetpatchar efter eol finns här o där likt 0patch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Men vadå effektivt?

Jag har kört Windows 11 på både 4GB ram och 8GB ram.

För lättare arbeten fungerar det utmärkt med 4GB ram. Ska man göra nått större så behövs självklart mer.

Som jag skrev tidigare, så kan jag redigera 4K-videos i DaVinci Resolve i Windows 10 med 8GB RAM och en undervoltad i7-8565U.

Köper inte direkt ny hårdvara för att få en sämre upplevelse, men det är precis vad Windows 11 ger mig.

Permalänk

Personligen så kommer jag aldrig byta tillbaka till Windows igen.
Är fortfarande för mycket problem med Windows som Microsoft vägrar att fixa. Det räcker att jag är tvingad till att använda det på jobbet.
Några exempel:
Nätverksdiskar
Att det fortfarande (2024) ska vara så fruktansvärt omöjligt för Microsoft att få till en fungerande gränsyta emot nätverksdiskar.
En ihållande bugg som dom än idag inte verkar kunna lösa är att låta använda autentisera sig mot en SMB share med multipla konton på en domänkontrollerad PC. Av nån anledning så tar fortfarande (med Win11) ditt domänkonto högre prioritet även om du aktivt väljer att autentisera med din server user.

Explorer är fortfarande tight kopplat till dina nätverksshares. Pga en fortfarande urusel implementation av sök i Win11 så hänger sig fortfarande Explorer om det är så att Windows inte kan koppla upp mot en mappad nätverksdisk. Vilket i sin tur också slår ut på program som nyttjar explorer.

Powershell
Varför man fortfarande tvingar utvecklare att implementera funktionalitet via Powershell i moderna applikationer bara för att man inte vill bygga ett faktiskt fungerande API?
Exempelvis, kontrollera nätverkskategorier, vilket i dagsläget enbart går att göra via Powershell av nån anledning.

windows.h
Varför. VARFÖR. Ska det vara så sjukt invecklat att länka windows egna ***** headerfiler? Det är är en subjektiv åsikt från min sida, men personligen är det som att största tidslösande aktiviteten med att utveckla en app i C++ för Windows idag är bara att länka ihop ****en med windows egna API:er. Tror ni mig inte så prova börja länka något med windows.h och winsock.

Jag skulle kunna fortsätta, har så många exempel på dåliga, trasiga och buggiga "features" med Windows.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka