Alla fyndtips från mellandagsrean

Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Alltså, det verkar vara lite dålig kvalitetskontroll gällande det med bakstycket. Mitt första exemplar som jag skickade tillbaka såg ut så här:

<Uppladdad bildlänk>

Fick ut ett nytt exemplar, men även på det sitter inte bakstycket åt helt jämnt överallt. Dock bara ett par millimeter på ena sidan denna gången.

<Uppladdad bildlänk>

Eftersom det inte direkt syns och inte är det stora hål mitt första exemplar hade så låter jag det vara. Men visst känns det lite knasigt att de inte kan få till monteringen bättre. Verkar ju uppenbarligen vara ett rätt vanligt problem.

Min såg ut som första bilden fast uppe i hörnet. Så philips har med andra ord rätt dålig kvalitetskontroll eller så använder de material eller lim som inte fungerar ihop. Frågan är om det kommer kunna expandera med tiden iom att all värme i skärmen håller sig relativt fångad då ventilationshålen sitter under plasthöljet bak. Samt att nätaggregatet är inbakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Min såg ut som första bilden fast uppe i hörnet. Så philips har med andra ord rätt dålig kvalitetskontroll eller så använder de material eller lim som inte fungerar ihop. Frågan är om det kommer kunna expandera med tiden iom att all värme i skärmen håller sig relativt fångad då ventilationshålen sitter under plasthöljet bak. Samt att nätaggregatet är inbakat.

Bra fråga det där Får hoppas det håller sig.

Skrivet av wly:

Så ingen som kan syna baksidan av skärmen längs kanten och se om allt är som det ska. Inga glapp eller så, min hade på bänster sida uppe i hörnet där bak. Även bezeln nedtill på framsidan av skärmen. Min hade flera glapp på ca 1mm där nere.

Det har jag också vill jag minnas – att det inte var jämnt hela vägen där mellan silvriga listen längst ned och själva skärmen. Men om man inte aktivt kollar efter det syns det inte.

Samtidigt känns det ju rätt kass att en helt ny produkt som väl också anses relativt premium ska ha så skev montering från fabrik. Hade jag inte redan skickat tillbaka ett exemplar så vet jag inte om jag hade accepterat att det är som det är. Nu när jag dessutom läser att det verkar vara ett vanligt problem blir jag ännu mindre sugen – kanske även nästa exemplar har problem, men på andra ställen? 🤔

Nä, jag vet inte vad göra åt saken. Tycker mycket om skärmen i övrigt, så det får väl bli till att acceptera och se till helheten i stället som ändå känns bra som sagt.

Kan säga att jag skickade info om mina erfarenheter till Philips i samband med att jag var i kontakt med dem angående en skärm på jobbet, så det vet om att både det första exemplaret och även det andra jag har nu inte har perfekt montering. De tackade för informationen…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Så ingen som kan syna baksidan av skärmen längs kanten och se om allt är som det ska. Inga glapp eller så, min hade på bänster sida uppe i hörnet där bak. Även bezeln nedtill på framsidan av skärmen. Min hade flera glapp på ca 1mm där nere.

Inga glapp på min. Bakstycket verkar sitta med samma tolerans hela vägen runt.

[edit]
Nu såg jag när jag lös med ficklampa att det faktiskt finns ett litet glapp längs ena sidan. Det är inget man märker i vanligt dagsljus men det finns där.

Permalänk
Medlem

Kollade nu och det är ett litet glapp på båda sidorna ner till på min med. Inte så illa som på bilderna någon postade. Hade inte tänkt på det förens jag kollade nu. Måste verkligen kolla från rätt vinkel för att se det. Hmph...

Överlag är jag väldigt nöjd när jag använder den som till vardags och har vant mig med det mesta nu. Installerade det här programmet för att smidigare switcha mellan HDR och SDR.

Viktigast av allt är ändå bilden. Och den är skitabra. Tänk ändå, länge det inte fanns några vettiga oled skärmar för pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Kollade nu och det är ett litet glapp på båda sidorna ner till på min med. Inte så illa som på bilderna någon postade. Hade inte tänkt på det förens jag kollade nu. Måste verkligen kolla från rätt vinkel för att se det. Hmph...

Överlag är jag väldigt nöjd när jag använder den som till vardags och har vant mig med det mesta nu. Installerade det här programmet för att smidigare switcha mellan HDR och SDR.

<Uppladdad bildlänk>

Viktigast av allt är ändå bilden. Och den är skitabra. Tänk ändå, länge det inte fanns några vettiga oled skärmar för pc.

Menar du listen med philipsloggan som går längs framsidan på hela underkanten eller bakstycket?

Så vi är 4 med glapp i olika mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Menar du listen med philipsloggan som går längs framsidan på hela underkanten eller bakstycket?

Så vi är 4 med glapp i olika mån.

Ne på båda sidorna precis innan hakan med loggan är ett glapp på ca. en millimeter. Slarvigt av philips. Men som sagt, är oerhört nöjd överlag. Nästa blir att uppdatera datorn Och återigen tack till den som tipsade om blackfriday dealen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meklubba:

Ne på båda sidorna precis innan hakan med loggan är ett glapp på ca. en millimeter. Slarvigt av philips. Men som sagt, är oerhört nöjd överlag. Nästa blir att uppdatera datorn Och återigen tack till den som tipsade om blackfriday dealen!

Den kostar fortfarande 9490:-
All heder åt Nisslings recension, men det känns som att Philips hade behövt lite uppmärksamhet från de stora kanalerna. Prisskillnaden mot andra skärmar med samma featureset är talande, även utan rean.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har monterat sin på en monitorarm och kan rekommendera en som pallar skärmens vikt? Min nuvarande Deltaco var för vek nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Är det någon här som har monterat sin på en monitorarm och kan rekommendera en som pallar skärmens vikt? Min nuvarande Deltaco var för vek nämligen.

Hade en Philips Evnia 34m2c8600 tidigare. Borde viktmässigt vara likvärdig. Jag kör med denna armen och är nöjd:

https://www.komplett.se/product/894580?

Verkar dock ha utgått men en annan arm från iiglo kan nog vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Hade en Philips Evnia 34m2c8600 tidigare. Borde viktmässigt vara likvärdig. Jag kör med denna armen och är nöjd:

https://www.komplett.se/product/894580?

Verkar dock ha utgått men en annan arm från iiglo kan nog vara något.

Ah, tack. Ska kolla in iiglo helt sonika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Du vet att du kan öka motståndet på armen @Choppe?

Visa signatur

7800x3D | Zotac 4080 Super Trinity | B650 Asus TUF | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | Arctic Freezer 360| Phanteks Ultra PRO XL | Phanteks GH 850w | Philips 32 QD-Oled | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Du vet att du kan öka motståndet på armen @Choppe?

Japp, jag har dragit skiten i botten men den viker ändå ner sig dessvärre.

Permalänk
Medlem

Returnerat min. Kan ta 3-4v att få ett nytt ex. Inte smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Returnerat min. Kan ta 3-4v att få ett nytt ex. Inte smidigt.

Fasiken va trist. Tänker du ta hem en likadan eller en annan modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Fasiken va trist. Tänker du ta hem en likadan eller en annan modell?

Samma. Men drygt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Samma. Men drygt att vänta.

Hoppas du får ett fint exemplar!
Berätta gärna hur det går.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en närmare observation av skärmen och såg att min glipade på överkanten på skärmen. Jag valde att returnera skärmen igår, dock inte för att det var något fel annars. Mest för att mitt 4080 Super inte klarar av mer än 150-170fps i 4K gaming. Annars en fantastisk skärm!

Permalänk
Medlem

Varför skulle dessa mellanrum vara ett problem?

Är det mest bara för att ni lämnar tillbaka dem?

Visa signatur

7800x3D | Zotac 4080 Super Trinity | B650 Asus TUF | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | Arctic Freezer 360| Phanteks Ultra PRO XL | Phanteks GH 850w | Philips 32 QD-Oled | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

För min del var det som sagt att jag behöver ett kraftigare grafikkort för att få ut fullt av skärmen. Men samtidigt känns det lite sådär att lägga dom pengarna på en skärm när något gått fel i tillverkningen kände jag, jag vet inte hur det kan påverka men det känns som att det finns en risk att damm kommer in med tiden där det inte ska, men kanske har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Varför skulle dessa mellanrum vara ett problem?

Är det mest bara för att ni lämnar tillbaka dem?

En skärm för intill 10000 kr ska inte ha en massa glapp som kan komma att växa med tiden. Mitt glapp i hörnet var stort. Talar inte om något på under 1mm här. Utan se bilden från star affinity på förra sidan. Inte litet det där.

Permalänk

Fick hem min skärm igår från Komplett.
Men den sitter inte helt rakt på foten, utan lutar lite. Nedankanten på skärmen är ca en centimet högre upp från bordet på vänster sida.

Den wobblar lite på skärmfoten fast den har klickat i rätt, jag kan liksom styra den lite som en ratt ett par cm utan att den fastnar i nivå.

Hur är det med era skärmar, sitter de stenhårt förutom upp/ner mekanismen?

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer_AB:

Men den sitter inte helt rakt på foten, utan lutar lite. Nedankanten på skärmen är ca en centimet högre upp från bordet på vänster sida.

Den wobblar lite på skärmfoten fast den har klickat i rätt, jag kan liksom styra den lite som en ratt ett par cm utan att den fastnar i nivå.

Nej, den är rätt vinglig. Upplever att din beskrivning stämmer på min skärm med.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer_AB:

skärmen kan justeras så den blir rak. Man måste vrida den lite extra åt det hållet man vill ha den, sen faller den på plats så att säga.

Permalänk
Skrivet av Manboy:

skärmen kan justeras så den blir rak. Man måste vrida den lite extra åt det hållet man vill ha den, sen faller den på plats så att säga.

Tack! Det funkade, vågade inte ta i så hårt från början. 👍😅

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
99:e percentilen

Jämfört med Samsung Odyssey G80SD

Fördelar

• USB‑C med Power Delivery, DisplayPort och KVM-switch!1

• Funkar utmärkt att styra ljusstyrkan med t ex Twinkle Tray, till skillnad från G80SD som inte stöder DDC/CI överhuvudtaget.

• Verkar inte ha G80SD:s omskrivna problem med tillfälliga signalavbrott (svart skärm) vid 4K @ 240 Hz över DisplayPort (som jag kunnat bekräfta på G80SD). Det är förstås svårt att uttala sig i absoluta termer på denna punkt, åtminstone initialt.

• Upplever OSD:n som enklare och mycket snabbare än Samsungs "smarta" OS (så länge man inte vill använda skärmen som TV såklart).

• Ingen skrymmande Game Bar eller vad den heter som poppar upp vid varje uppstart.

Nackdelar

• Betydligt tyngre, och därtill sitter VESA-fästet flera centimeter längre ifrån skärmens tyngdpunkt. Blev tvungen att skruva åt leden precis vid VESA-fästet på min monitorarm (MaxMount Skärmstativ SLIM med USB 3.0-Hubb - 1 Skärm) så hårt att jag inte kan justera vinkeln på skärmen (vilket jag förvisso mycket sällan gör).

• Sämre upplevd byggkvalitet, förutom att kretskortet sitter stabilt monterat till skillnad från på G80SD. Den plastiga baksidan sitter inte fast i ramen, vilket säkert är anledningen till de glipor som rapporterats i tråden. Detta exemplar har inga glipor större än 0,5 mm, men WTF?

• Fulare, särskilt från sidan.

Nämnvärt

• Har inte G80SD:s fantastiska halvmatta yta, vilken gör alla slags reflektioner till ett totalt ickeproblem på Samsungen. Man kanske inte vill ha ett fönster rakt bakom sig med Evnian.

• Båda skärmarna visar en popup om pixeluppfräschning efter fyra timmars användning. Kanske låter oskyldigt, men det är inte kul när det helt plötsligt händer mitt i en CS-match! På G80SD täcker popupen hela det område som är viktigt i CS; på Evnian vet jag inte var den är placerad.

• Den integrerade nätdelen är säkert en stor anledning till den högre vikten, men det är ju helt klart en fördel i exempelvis LAN-sammanhang att inte behöva mecka med en extern nätdel eller kunna glömma nätdelen hemma.

Fotnoter

1. Förutom de uppenbara fördelarna med detta ska jag poängtera att det med en äldre laptop, t ex Lenovo ThinkPad X1 Carbon 5th Gen eller Dell XPS 13 9370, kan vara omöjligt eller iallafall svårt att få 4K i 60 Hz via HDMI. Jag lyckas iallafall inte få mer än 30 Hz via Hyperdrive 4-in-1 USB‑C Hub, trots att det går utmärkt via samma dongel med en MacBook Air M2, HDMI-kabeln är Ultra High Speed-certifierad, både Lenovon och Dellen fixar 4K @ 60 Hz via skärmens DP-ingång och xrandr identifierar dongeln som DP, inte HDMI.

Det vill säga: om ens primära dator inte kan mata ut 4K i 240 Hz – eller ens 120 Hz – över HDMI (tänk t ex RTX 2000-serien) och därför måste anslutas till skärmens DP-ingång, så finns det på G80SD ingen port över till en lite äldre laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fördelar

• Funkar utmärkt att styra ljusstyrkan med t ex Twinkle Tray, till skillnad från G80SD som inte stöder DDC/CI överhuvudtaget.

• Verkar inte ha G80SD:s omskrivna problem med tillfälliga signalavbrott (svart skärm) vid 4K @ 240 Hz över DisplayPort (som jag kunnat bekräfta på G80SD). Det är förstås svårt att uttala sig i absoluta termer på denna punkt, åtminstone initialt.

• Upplever OSD:n som enklare och mycket snabbare än Samsungs "smarta" OS (så länge man inte vill använda skärmen som TV såklart).

• Ingen skrymmande Game Bar eller vad den heter som poppar upp vid varje uppstart.

Nackdelar

• Betydligt tyngre, och därtill sitter VESA-fästet flera centimeter längre ifrån skärmens tyngdpunkt. Blev tvungen att skruva åt leden precis vid VESA-fästet på min monitorarm (MaxMount Skärmstativ SLIM med USB 3.0-Hubb - 1 Skärm) så hårt att jag inte kan justera vinkeln på skärmen (vilket jag förvisso mycket sällan gör).

• Sämre upplevd byggkvalitet, förutom att kretskortet sitter stabilt monterat till skillnad från på G80SD. Den plastiga baksidan sitter inte fast i ramen, vilket säkert är anledningen till de glipor som rapporterats i tråden. Detta exemplar har inga glipor större än 0,5 mm, men WTF?

Nämnvärt

• Har inte G80SD:s fantastiska halvmatta yta, vilken gör alla slags reflektioner till ett totalt ickeproblem på Samsungen. Man kanske inte vill ha ett fönster rakt bakom sig med Evnian.

• Båda skärmarna visar en popup om pixeluppfräschning efter fyra timmars användning. Kanske låter oskyldigt, men det är inte kul när det helt plötsligt händer mitt i en CS-match! På G80SD täcker popupen hela det område som är viktigt i CS; på Evnian vet jag inte var den är placerad.

• Den integrerade nätdelen är säkert en stor anledning till den högre vikten, men det är ju helt klart en fördel i exempelvis LAN-sammanhang att inte behöva mecka med en extern nätdel eller kunna glömma nätdelen hemma.

Fotnoter

1. Förutom de uppenbara fördelarna med detta ska jag poängtera att det med en äldre laptop, t ex Lenovo ThinkPad X1 Carbon 5th Gen eller Dell XPS 13 9370, kan vara omöjligt eller iallafall svårt att få 4K i 60 Hz via HDMI. Jag lyckas iallafall inte få mer än 30 Hz via Hyperdrive 4-in-1 USB‑C Hub, trots att det går utmärkt via samma dongel med en MacBook Air M2, HDMI-kabeln är Ultra High Speed-certifierad, både Lenovon och Dellen fixar 4K @ 60 Hz via skärmens DP-ingång och xrandr identifierar dongeln som DP, inte HDMI.

Det vill säga: om ens primära dator inte kan mata ut 4K i 240 Hz – eller ens 120 Hz – över HDMI (tänk t ex RTX 2000-serien) och därför måste anslutas till skärmens DP-ingång, så finns det på G80SD ingen port över till en lite äldre laptop.

Tack för jämförelsen, vilken skärm behåller du?

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att powerknappen ska funka?

Jag slår av skärmen på kvällen genom att trycka in joysticken några sekunder tills skärmen slocknar. På natten vaknar skärmen några gånger ändå. Den vaknar på riktigt så att windows skrivbordet syns. På dagen efter så måste jag ändå slå på den med joystickknappen, det räcker inte att vifta med musen.

Det är även så att power-LEDen ibland lyser och ibland är släckt när skärmen är "avstängd".

Finns det olika lägen för när den är avstängd?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fördelar

Nackdelar

Nämnvärt

Fotnoter

Du kan stänga av popupen.

Mitt ex fick svartskärm via hdmi ibland med vrr aktiverat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wly:

Du kan stänga av popupen.

På vilken skärm?

Citat:

Mitt ex fick svartskärm via hdmi ibland med vrr aktiverat.

På vilken skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers