Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseT1:

Har kört sonos väldigt länge. Som fler påpekat så är deras app idag mycket bra. Uppgraderingen som stökade till det är fixad. Men det är svårt att bli av med sådana rykten.

Är den verkligen det? Nu har jag inte kört den senast augusti men då kunde jag fortfarande inte köra "radio" på en låt och sedan klicka på artistnamnet när det spelas en intressant artist jag ville veta mer om t.ex.

Detta och tusen andra funktioner som fanns i innan uppdatering, bara saker som gjorde den enkel och smidig att använda. Om man kommer in som ny Sonos-användare idag kommer man samtidigt inte veta hur bra det var innan och på så sätt inte beklaga sig mer än att det kanske är svårt att söka på album-namn, sen kommer man inte veta att det brukade gå hur bra som helst även om appen var knuten till flera tjänster.
Jag hade haft svårt att kasta ut högtalare för flera tusen även om jag hatade en förändring de gjorde i appen som drev dem, vilket är en tråkig situation att vara i. Känns bättre att göra sin egna lösning om man har möjligheten och det passar ens förutsättningar.
Roligt om Sonos känns mycket bra för dig igen, mig har de inte vunnit tillbaka.

--

Jag tänker att om TS bara spelar ifrån Spotify så finns det möjligheter att sätta upp lite Raspberry Pi eller motsvarande med Spotify Connect och sen driva någon enkelt T-klass förstärkare (Nobsound på amazon t.ex.). Kombinera det med någon högtalare ifrån närmaste second hand, polares vind eller ljudkällare. Eller bara en aktiv högtalare (AudioPro eller vad man nu hittar på kampanj och som faller i smak utseendemässigt). När man sedan vill ha TV-ljud köper man bara ett TV-ljud med inbyggt Spotify-stöd.
Hade inte sett piCorePlayer tidigare men det verkade ha alla plugins för att göra det till ett roligt projekt som skapar flexibla lösningar efter de behov man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

Vad är connect för pryl? Låter intressant.

Tack för att du frågar, det är gamla namnet på Port:

https://www.sonos.com/sv-se/shop/port

En enhet som man kan koppla till sin gamla stereoanläggning och göra det till en egen Sonos-enhet.

Finns även amp som kan driva mindre passiva högtalare

Själv har jag resterna från mitt gamla Hifi-liv inkopplade med en sådan så jag kan köra lossless stream via Deezer och få smidigheten med resten av husets Sonos. Återigen, finns säkert andra bättre system men detta funkar för mig 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Tack för att du frågar, det är gamla namnet på Port:

https://www.sonos.com/sv-se/shop/port

En enhet som man kan koppla till sin gamla stereoanläggning och göra det till en egen Sonos-enhet.

Finns även amp som kan driva mindre passiva högtalare

Själv har jag resterna från mitt gamla Hifi-liv inkopplade med en sådan så jag kan köra lossless stream via Deezer och få smidigheten med resten av husets Sonos. Återigen, finns säkert andra bättre system men detta funkar för mig 😅

en sådan har jag med liggande använde det till min gamla marantz innan bytet till denon heos förstärkaren för att kunna gruppera dom med övriga heos högtalare. saknade dock alexa funktionen samt att den vägrade styra min marantz on/off vilket tog bort en del av själva funktionen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mina sonos-prylar köpte jag typ 2016-hållet, de gjordes mer eller mindre obrukbara med nya uppdateringen.

Min äldsta sonos one är från den tiden och fungerar prima och samma med den play 5 gen 2 som släpptes 2015 som finns i mina föräldrars system.
Vad köpte du för något 2016? För allt efter 2010 stödjs och fungerar ju. Är det den play:1 du skriver om i en annan tråd får man nog hänvisa till SBS eller vad är det för något som inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag också. Har två Pulse M-högtalare som jag kör i stereo eller flyttar utifrån behov, jag tycker de har riktigt bra ljud. Samt en NAD C700 kopplad till TV:n med HDMI-ARC, som driver ett par högtalare. Allt fungerar bra ihop, jag tycker att det är en riktigt bra plattform och alla deras produkter får fotfarande uppdateringar. Nu har jag även köpt ett par Genelec 8330 och en Bluesound Node Nano som får bli skrivbordssetup.

Om jag inte missminner mig så är det tekniska plattformen i Bluesound från NAD, riktigt sugen på att fylla precis alla rum med fler Bluesound högtalare men kan inte riktigt motivera mig till det nu..eller ja motivera frun..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomilainen:

Intressant, vad har du för setup i hemmabio? Använder du deras app mycket eller blir den lite överflödig när högtalarna har Chromecast och AirPlay? Ser ju bra ut för vårt hushåll som har både Apple och Android i sig, jämfört med Sonos som verkar vara bäst för Apple.

Jag har i princip inga befintlig a högtalare hemma, så därav känner jag mig inte så sugen på att köpa förstärkare och t.ex. såna där wiim pro. Förstår att det blir superbra för de som redan har uppsättningar med högtalare. Tycker också de känns lite dyra, kostar ju nästan som en liten högtalare. Chromecast Audio kändes mer prisvärt men verkar ju inte gå att få tag på.

Audio Pro har stereohögtalare till TV. Audio Pro gör bättre högtalare än Sonos och är prisvärda om du jämför med andra finare högtalare som du kan handla på Hi-Fi klubben. Audio Pro använder Linkplay för multiroom och det ska vara helt okej det används också av andra märken som t.ex Wiim. Sonos är fortfarande överlägset störst och bäst med deras egna app för multiroom och väljer du IKEA:s högtalare blir det ganska billigt och prisvärt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Om jag inte missminner mig så är det tekniska plattformen i Bluesound från NAD, riktigt sugen på att fylla precis alla rum med fler Bluesound högtalare men kan inte riktigt motivera mig till det nu..eller ja motivera frun..:)

Precis, Bluesound togs fram av Lenbrook som äger NAD sedan långt tillbaka. Så NAD är ju precis lika välfungerande med Bluesound-grejer. Jag valde NAD C700 istället för en Powernode mest för skärmens skull.

Bra användbarhet, litet format och bra ljud hjälpte till att övertyga min dam

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så då är det högtalare som det varit kompabilitets problem med? eller nja det var visst fler
https://support.sonos.com/sv-se/article/sonos-app-version-com...

Va? Du förstår nog inte ens din egen länk.
För den säger att det är en enda högtalare som inte stödjs av senaste appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Audio Pro har stereohögtalare till TV. Audio Pro gör bättre högtalare än Sonos och är prisvärda om du jämför med andra finare högtalare som du kan handla på Hi-Fi klubben. Audio Pro använder Linkplay för multiroom och det ska vara helt okej det används också av andra märken som t.ex Wiim. Sonos är fortfarande överlägset störst och bäst med deras egna app för multiroom och väljer du IKEA:s högtalare blir det ganska billigt och prisvärt .

Vilken audio pro limpa är bättre än Arc Ultra? Samt vilken sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Va? Du förstår nog inte ens din egen länk.
För den säger att det är en enda högtalare som inte stödjs av senaste appen.

Ok? Det är ju lite lustigt för väldigt många gnäller just över att nya högtalare inte fungerar med äldre. Bara för att förstå dig rätt, jag kan då ta en äldre vertion och köra den ihop med nya sonos högtalare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ok? Det är ju lite lustigt för väldigt många gnäller just över att nya högtalare inte fungerar med äldre. Bara för att förstå dig rätt, jag kan då ta en äldre vertion och köra den ihop med nya sonos högtalare?

ja givetvis, enda högtalaren som inte fungerar med senaste appen är en från 2009.
Folk har usel koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

ja givetvis, enda högtalaren som inte fungerar med senaste appen är en från 2009.
Folk har usel koll.

ok det ser ju dock ut som man skrotar stöd för andra produkter med
https://wired.me/gear/older-sonos-speakers-will-stop-receivin...

Jag vet inte hur andra gör men jag bygger vanligen ut under många år så det skulle vara surt om om man rätt som det är inte kan bygga vidare utan måste byta hela systemet för det ska fungera ihop, men detta stämmer inte då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok det ser ju dock ut som man skrotar stöd för andra produkter med
https://wired.me/gear/older-sonos-speakers-will-stop-receivin...

Jag vet inte hur andra gör men jag bygger vanligen ut under många år så det skulle vara surt om om man rätt som det är inte kan bygga vidare utan måste byta hela systemet för det ska fungera ihop, men detta stämmer inte då?

Men herregud nu är det tredje gången. Det är EN HÖGTALARE. Som är över 15 år gammal.

Läs vad jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vilken audio pro limpa är bättre än Arc Ultra? Samt vilken sub.

Nu stod det rätt tydligt i hans post "Stereohögtalare" då Audio Pro inte tillverkar soundbars. Och ja, rent ljudmässigt tillverkar Audio Pro bättre högtalare än vad Sonos gör.

Gällande Sub så gör en SW-10 ett ganska gediget jobb, om inte likvärdig så sabla nära och det till en bråkdel (halva) av priset av en Sonos Sub. De fungerar ypperligt med deras högtalare som komplement, som multiroom "vinner" Audio Pro utan tvekan.

När du drar in nya Arc Ultra är det mer "hemmabio" (vilket ett dedikerat hemmabiosystem med högtalare slår alla dagar i veckan) och där skulle jag säga att både JBL 1300 OCH Samsungs värsting slår Arc Ultra på fingrarna... även där till en bråkdel av priset, dvs 9.990:- på rea (händer ofta) där både surround och sub ingår. Och har man inte ett optimalt rum för dessa finns det i dagsläget ingen konkurrens till Sony HT A9 eller deras uppdaterade Sony Bravia Theatre Quad HT-A9M2.. men de sticker iväg i pris också.

Den enda soundbar (fortfarande) som kan mäta sig med ett dedikerat system är Nakamichi Dragon.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu stod det rätt tydligt i hans post "Stereohögtalare" då Audio Pro inte tillverkar soundbars. Och ja, rent ljudmässigt tillverkar Audio Pro bättre högtalare än vad Sonos gör.

Gällande Sub så gör en SW-10 ett ganska gediget jobb, om inte likvärdig så sabla nära och det till en bråkdel (halva) av priset av en Sonos Sub. De fungerar ypperligt med deras högtalare som komplement, som multiroom "vinner" Audio Pro utan tvekan.

När du drar in nya Arc Ultra är det mer "hemmabio" (vilket ett dedikerat hemmabiosystem med högtalare slår alla dagar i veckan) och där skulle jag säga att både JBL 1300 OCH Samsungs värsting slår Arc Ultra på fingrarna... även där till en bråkdel av priset, dvs 9.990:- på rea (händer ofta) där både surround och sub ingår. Och har man inte ett optimalt rum för dessa finns det i dagsläget ingen konkurrens till Sony HT A9 eller deras uppdaterade Sony Bravia Theatre Quad HT-A9M2.. men de sticker iväg i pris också.

Den enda soundbar (fortfarande) som kan mäta sig med ett dedikerat system är Nakamichi Dragon.

Du missar poängen helt. Finns ingen som kommer i närheten av Sonos helhet, där du kan ha riktigt bra ljud till Teven, bäst multiroom och även bärbara högtalare samt koppla in andra högtalare.

Audio Pro har inget som motsvarar t ex Era 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du missar poängen helt. Finns ingen som kommer i närheten av Sonos helhet, där du kan ha riktigt bra ljud till Teven, bäst multiroom och även bärbara högtalare samt koppla in andra högtalare.

Audio Pro har inget som motsvarar t ex Era 300.

Poängen är:
Varför nöja sig med att "meh" till "allt" när man kan ha bra till varje specifik del? Limpan behöver inte vara en del av multiroom och jag skulle inte kalla Sonos bäst för multiroom, de gör som bäst mediokra högtalare ljudmässigt.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Poängen är:
Varför nöja sig med att "meh" till "allt" när man kan ha bra till varje specifik del? Limpan behöver inte vara en del av multiroom och jag skulle inte kalla Sonos bäst för multiroom, de gör som bäst mediokra högtalare ljudmässigt.

Jo tjena. Alltid någon neckbeard med 20 år gamla högtalare och som kör en gammal ford som gnäller och ska alltid klaga på pris och att de är "mediokra", du är mest sur för att du inte har råd.

Kolla seriösa tester från seriösa sidor så får du se att Sonos alltid vinner multioroom och levererar riktigt bra ljud. Inget "meh" eller "mediokert".

Audiopro låter helt ok, men har svagt stöd för tjänster och appen suger, högtalarna är dessutom extremt fula och stora.

Men har man en begränsad budget så passar de bra.

Du kan inte länka ett enda Test som säger är de som bäst är mediokra. De flesta ser ut såhär...

"The Sonos Arc Ultra is the best-sounding one-box soundbar you can buy today for the price."

https://www.whathifi.com/best-buys/best-wireless-speakers-won...

https://www.techradar.com/news/best-speaker

https://www.t3.com/features/best-multi-room-wi-fi-speaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jo tjena. Alltid någon neckbeard med 20 år gamla högtalare och som kör en gammal ford som gnäller och ska alltid klaga på pris och att de är "mediokra", du är mest sur för att du inte har råd.

Kolla seriösa tester från seriösa sidor så får du se att Sonos alltid vinner multioroom och levererar riktigt bra ljud. Inget "meh" eller "mediokert".

Audiopro låter helt ok, men har svagt stöd för tjänster och appen suger, högtalarna är dessutom extremt fula och stora.

Men har man en begränsad budget så passar de bra.

Du kan inte länka ett enda Test som säger är de som bäst är mediokra. De flesta ser ut såhär...

"The Sonos Arc Ultra is the best-sounding one-box soundbar you can buy today for the price."

https://www.whathifi.com/best-buys/best-wireless-speakers-won...

https://www.techradar.com/news/best-speaker

https://www.t3.com/features/best-multi-room-wi-fi-speaker

Du är bra rolig du, kan ju tala om att min hemmabio går på lite mer än vad en Arc gör Så jag är absolut sur över att jag inte har råd med en Arc och valde ett ännu dyrare alternativ... makes sense

De flesta säger att Samsungs värsting spöar arc'en och det till ett BETYDLIGT billigare pris dessutom då reapriset ofta lägger sig på 9.990:-. Men ska du ens komma i närheten av att matcha ett dedikerat system är det Nakamichi Dragon som gäller och har du inte ett optimerat rum kommer varken Samsung eller Arc i närheten av Sonys system.

Och eftersom du vill ha en länk så kan du få en till välrenommerade Rtings:
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/best/soundbar

Och gällande estik, skulle nog kunna kalla Era 300 för mycket, men knappast estetiskt tilltalande, rätt subjektivt. Tycker tråden är bra som ger OP flera olika alternativ till vad ni Sonos-fanatiker förespråkar. Vilket nu råkar vara mer än Audio Pro om du nu missat det....

Edit:
Och där tackar jag för mig med detta sidospår då jag har en vag känsla av att det skulle ge mer att dunka huvudet i en stenvägg och det finns andra i tråden som både andra system de tipsat OP om och kan berätta om sina upplevelser. Ha en god jul och en förnöjsam söndag

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Du är bra rolig du, kan ju tala om att min hemmabio går på lite mer än vad en Arc gör Så jag är absolut sur över att jag inte har råd med en Arc och valde ett ännu dyrare alternativ... makes sense

De flesta säger att Samsungs värsting spöar arc'en och det till ett BETYDLIGT billigare pris dessutom då reapriset ofta lägger sig på 9.990:-. Men ska du ens komma i närheten av att matcha ett dedikerat system är det Nakamichi Dragon som gäller och har du inte ett optimerat rum kommer varken Samsung eller Arc i närheten av Sonys system.

Och gällande estik, skulle nog kunna kalla Era 300 för mycket, men knappast estetiskt tilltalande, rätt subjektivt. Tycker tråden är bra som ger OP flera olika alternativ till vad ni Sonos-fanatiker förespråkar. Vilket nu råkar vara mer än Audio Pro om du nu missat det....

Edit:
Och där tackar jag för mig med detta sidospår då jag har en vag känsla av att det skulle ge mer att dunka huvudet i en stenvägg och det finns andra i tråden som både andra system de tipsat OP om och kan berätta om sina upplevelser. Ha en god jul och en förnöjsam söndag

Återigen missar du hela poängen. Hur bra multiroom har Samsung? Exakt. Ingen... Kommer... I... Närheten. Så är det bara. Vill du ha en helhetslösning för alla scenarion som dessutom ser snyggt ut och erbjuder grymt andrahandsvärde och grym support och rabatter till sina kunder så är Sonos nummer ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Edit:

Blir ju lite konstigt då arc direkt diskvalificeras i rtings bedömning där eftersom man bara får arcen och inte surrounds och sub som samsung skickar med i sitt kit. Nu har inte ultimate immersive review kommit ännu så går inte att jämföra med arc ultra vs arc var ju ett steg upp enligt rtings.

För 9/10 personer som vill ha ett system kommer sonos vinna däremot. Ljudkvaliten är god nog och det är svårslaget att ha ett system som man kan koppla ihop och isär som man vill.

Permalänk
Medlem

Efter att ha bråkat med min förstärkare (NAD C338 + 2st SVS Prime Satellite) och en Riva Arena högtalare i timmar med Google Home (inte första gången heller) gav jag upp och hoppa på Sonos tåget igår.

Köpte 2x Ikea Symfonisk och är än så länge väldigt positivt överraskad! Setupen gick smidigt och har inga problem med Sonos appen. Nu försöker jag hitta en Connect / Connect Amp så förstärkaren också blir Sonos'ifierad.

Återstår att se om Sonos levererar i långa loppet men är hoppfull än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Efter att ha bråkat med min förstärkare (NAD C338 + 2st SVS Prime Satellite) och en Riva Arena högtalare i timmar med Google Home (inte första gången heller) gav jag upp och hoppa på Sonos tåget igår.

Köpte 2x Ikea Symfonisk och är än så länge väldigt positivt överraskad! Setupen gick smidigt och har inga problem med Sonos appen. Nu försöker jag hitta en Connect / Connect Amp så förstärkaren också blir Sonos'ifierad.

Återstår att se om Sonos levererar i långa loppet men är hoppfull än så länge!

Du har säkert redan koll, men ifall att du inte har det. Connect har ersatts med Port numera. Äldre connect har fasats ut vad jag vet (vet inte vad som gäller nyare connect).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Du har säkert redan koll, men ifall att du inte har det. Connect har ersatts med Port numera. Äldre connect har fasats ut vad jag vet (vet inte vad som gäller nyare connect).

Tack för heads-up!
Om jag förstått rätt så ska Gen 2 av respektive fungera med både gamla och nya appen.

Permalänk
Rekordmedlem

Man väljer valfria högtalare/ljudsystem och ansluter sedan en "smart signalkälla" typ Google Nest mini, den funkar som talkontroll (går även via app för de som gillar att strula med appar) och har BT ut så den går fint att koppla ihop med allt som har BT ingång eller till en ren BTmottagare kopplad mot analog ingång.
Ikea Vappeby är prisvärda BT högtalare om man inte redan har nått eller letar på begmarknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.