Hjälp mig resonera lite. Är det moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hjälp mig resonera lite. Är det moderkortet?

Hej! Ska försöka fatta mig kort.

Min dator har varit väldigt stabil sedan 2021. I förrgår började jag plötsligt få blåskärm med felkoden WHEA UNCORRECTABLE ERROR. Datorn lever 5 – 10 min efter uppstart. Jag har gjort nedanstående för att ringa in krånglande komponent(er)

1. Flashat BIOS med senaste versionen.
2. Startat upp med Hiren Boot USB. (Stabilt, inga problem alls)
3. Kört Prime95 cpu-test (Stabilt, inga problem under lång belastning)
4. Temperaturer och spänningar stabila under Prime95.
5. Kört MemTest86. (Stabilt, klarade testet utan error)
6. Kört CrystalDiskInfo (Säger att diskar mår bra) och ett testprogram som jag tror heter WData och fanns på Hiren (Inga problem)
7. Kört sfc /scannow + DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
8. XMP har alltid varit av
9. Installerat nya drivrutiner för Chipset i felsäkert läge.

Har jag missat något. Finns det något mer jag kan testa? I brist på någon egentlig slutsats tänker jag att det är moderkortet?

Jag vill till varje pris undvika att installera om/formatera windows. Så vad jag skulle vilja göra är att beställa exakt samma moderkort som jag har idag och byta ut det. Min tanke är att jag då kan undvika att formatera hårddisken. Tror ni att det stämmer?

Mina specs i korthet nedan:
ASUS STRIX B550-I, AMD 5600X, Corsair Vengeance 32gb 3200mhz ddr4 cl16, Corsair SF600 600W 80+ Platinum, Samsung 980 nvme (och två andra diskar), aio vattenkylare och 4600ti.

Stort tack på förhand! Väldigt tacksam för alla inspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat igenom Event Viewer / Loggboken efter mer info om WHEA-felet? Nu kör jag engelskt Windows: gå in under Windows Logs > System till vänster.
Sen kan du för att förenkla gå till menyn i vänster och välja "Filter current log..." och bocka i "WHEA-Logger" under "Event sources".

Kör sedan copy/paste på så mycket info som möjligt därifrån, och om du har flera fel (högst troligt), kolla om de är typ samma eller om de ser olika ut.

WHEA-fel som plötsligt uppstår utan ändringar är ofta pga CPU -- och kan vara det trots dina tester. Min 5800X var trasig på typ samma sätt och blev mer och mer instabil, fast den klarade av memtest86/prime95 oavsett längd. Problemen dök upp när den var i vila eller växlade mellan vila och last.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Det där fick jag när jag hade klockat min 3900x aningen för högt så den inte var stabil.

Så troligt att wv cpu inte längre orkar med om den är oklockad men kan givetvis vara något annat för den delen så som moderkortet eller trasig drivrutin till något.

Event loggen pekar inte på någon fil som orsak?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Stort tack för bra förslag!

Vad jag gjorde tidigare var att exportera .dmp-filerna (minidump) och körde dem i BlueScreenView på en annan dator. Jag kan kolla mer senare men jag tror inte jag förstod informationen.

Vad jag tog med mig är att kraschen verkade vara orsakad av PSHED.dll och att den verkar ske i ntoskrnl.exe.

CPU hade varit mycket roligare att byta ut. Har tom. funderat på en uppgradering tidigare. Skulle du/ni börjat med att byta cpu?

Bild från en av .dmp-filerna:

Men jag vet inte om det svarar på alla frågor egentligen. Kollar alla andra loggar jag har under lunchen och ser om de säger samma.

Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på de .dmp-filer jag sparade ned (kommer inte åt den krånglande datorn just nu)

Men alla dumpfiler säger i princip samma sak. Det är PSHED.dll som verkar vara den huvudsakliga drivrutinen som kraschar. Det finns viss variation, i vissa filer nämns även stornvme.sys och storport.sys. Se exempelvis nedanstående:

Jag gillar att ni skriver cpu och inte moderkort. Att byta moderkort utan att det löser problemet skulle vara en frustrerande förmiddag. Att uppgradera till en 5700X3D är betydligt roligare och enklare och om problemen fortsätter har jag i alla fall en lite bättre processor

Permalänk

Pshed.dll har jag för mig är den som skapar felakärmen.

Ntokrnl.dll är en del av windowskärnan

Storsys.dll pekar mot lagringsenhet.
Stornvme.dll pekar också mot lagringsenhet.

Så min gissning en döende nvme ssd eller trasig windowsinstallation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog svårt att säga något säkert innan du kollat vilka WHEA-fel det är; om de loggats korrekt borde det bli relativt tydligt där. Definitivt så att det inte är oklarheter mellan CPU/moderkort och relaterade grejer mot NVMe och liknande.

Trasig windowsinstall tror jag bör vara uteslutet, WHEA ska enbart triggas av hårdvarufel. Trasig SSD är nog möjligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Kollade lite mer på de .dmp-filer jag sparade ned (kommer inte åt den krånglande datorn just nu)

Men alla dumpfiler säger i princip samma sak. Det är PSHED.dll som verkar vara den huvudsakliga drivrutinen som kraschar. Det finns viss variation, i vissa filer nämns även stornvme.sys och storport.sys. Se exempelvis nedanstående:

<Uppladdad bildlänk>

Jag gillar att ni skriver cpu och inte moderkort. Att byta moderkort utan att det löser problemet skulle vara en frustrerande förmiddag. Att uppgradera till en 5700X3D är betydligt roligare och enklare och om problemen fortsätter har jag i alla fall en lite bättre processor

Skrivet av Rouge of Darkness:

Pshed.dll har jag för mig är den som skapar felakärmen.

Ntokrnl.dll är en del av windowskärnan

Storsys.dll pekar mot lagringsenhet.
Stornvme.dll pekar också mot lagringsenhet.

Så min gissning en döende nvme ssd eller trasig windowsinstallation.

Jag håller med, låter som det skulle kunna vara en trasig ssd.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska kolla på loggarna mer noggrant ikväll. Sedan kör jag antagligen några stresstester för att se om jag kan hitta någonting där.

Återkommer antagligen efter det

Permalänk
Medlem

Körde några stresstest för hårddiskar igårkväll. SMART såg först OK ut för alla diskar och jag är rätt säker på att alla klarade ett snabbtest. Men efter lite mer belastande tester så verkar det som att en av mina NVMe diskar inte mår så bra just nu.

Skönt eftersom det var den disk som jag är minst rädd om.

Jag är rätt hoppfull om att mina problem kommer lösas av att jag plockar bort disken. Vi får se ikväll när jag har lite tid att skruva.

Tack för hjälpen! Trodde det skulle vara ett mycket jobbigare problem.