Diablo-utvecklare vill ”revolutionera” actionrollspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Börja med nätverkskoden, där det havererat många gånger

Det var i alla fall därför jag slutade med torchlight

Det var samma med Diablo 2, nätverkskoden var ett skämt. Man tog förmodligen rätt mycket genvägar också, bara en sådan sak som att runspeed från charms inte "syns" för andra klienter och får positionen att desynca liksom...

Till deras försvar får man väl dock ändå säga att det där med multiplayer i den sortens ganska komplexa spel låg i sin linda på den tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av osgorth:

Inte mitt problem. De får väl hitta andra sätt som inte innebär att man förstör spelet.

Dagens utvecklingskostnad är just skalan av saker; stora marknadsföringsbudgetar för att skära igenom allt surr, parallellt med att man har flera hundra anställda som ligger på löpande lönemedel.

Finns två lösningar för att få bort MTX rent krasst;
1. Gör spelen (betydligt) mindre.
2. Kapa merparten av de anställda.

Om man inte vill två till tredubbla kostnaden vid köp av basversionen av spelet då.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dagens utvecklingskostnad är just skalan av saker; stora marknadsföringsbudgetar för att skära igenom allt surr, parallellt med att man har flera hundra anställda som ligger på löpande lönemedel.

Om man inte vill två till tredubbla kostnaden vid köp av basversionen av spelet då.

Håller med.
Det går nog att kapa väldigt mycket skräpkod om man låter bli att använda motorer som Unreal Engine.
Framförallt bör det kapas en hel del på nätverkspaketen om det ska gå att spela online, det ska ju vara action-RPG inte textkommando-RPG som Diablo 4.
Typ sluta skicka hela bilden, skicka koordinater för bilder på rörliga objekt osv. istället. Om någon vill modda in en smiley istället för sin karaktär lokalt på sin dator, låt dom.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl HUR de vill revolutionera genren. Genom ett roligare spel eller ett beroendeframkallande spel som generera inkomst?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förmodligen 😊 mig med men tittar man på stora spel jättar är ju inkomster 70-80% av just micro transactions

Skrivet av osgorth:

Inte mitt problem. De får väl hitta andra sätt som inte innebär att man förstör spelet.

MTX som köper skins är för mig absolut inget problem. Eller som PoE gjorde. Spelet i sig är gratis men större stash tab kostar en liten summa, Ca 20 euro.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Hur många gånger har man sett det här nu? Ett gäng föredettingar samlas för en stor sista stöt. En klassisk action komedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Klart du har rätt. Det jag menar är att det uppenbarligen inte är hållbart med dessa jätteföretag. Titta tillbaks några år - hur få personer låg bakom Diablo 2 t.ex.? Eller varför inte Path of Exile som startades med blott 3 personer. Det gick en väldig massa år innan GGG var uppe i 100 anställda och PoE var redan en stor succé innan det hände. Förvisso lever GGG på MTX, javisst, men det är ändå ingen "cash shop" i ordets bemärkelse då de bara säljer fluff.

Jag är övertygad om att framtiden inom spel ser vi i indievärlden. Mindre och mer flexibla företag som brinner för vad de gör, och inte nödvändigtvis drivs av att köpa en tredje privatjet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

"revolutionera" ARPG?! Nej tack till Colonoscopy-mode

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det var samma med Diablo 2, nätverkskoden var ett skämt. Man tog förmodligen rätt mycket genvägar också, bara en sådan sak som att runspeed från charms inte "syns" för andra klienter och får positionen att desynca liksom...

Till deras försvar får man väl dock ändå säga att det där med multiplayer i den sortens ganska komplexa spel låg i sin linda på den tiden.

Handlar nog inte så mycket om genvägar som att det var mycket svårare att skriva bra nätverkskod år 2000. D2 funkade att köra på ett gammalt modem, det gör med all sannolikhet inte Torchlight. Idag kan man vara ganska hänsynslös och ändå komma undan.

Sen tror jag inte att charms i sig skapade desync. Det var problem med alla former av snabb förflyttning såsom charge eller när du körde med Vigor, Burst of Speed o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Frågan är väl HUR de vill revolutionera genren. Genom ett roligare spel eller ett beroendeframkallande spel som generera inkomst?

Låter ju nästan lite som att de vill göra ett Roblox för ARPG's Alltså mer eller mindre en plattform för custom content.

Deras budget räcker inte för att ta ARPG-scenen med storm. Men det betyder inte att de inte får in mer stålar innan projektet rotts i hamn.

Sen tror jag ARPG:s är en väldigt svår scen att erövra, vi har spel som Grim Dawn som är i princip Diablo 2.5 och är helt fantastiskt. Trots det så är det rätt okänt och har sålt mediokert i förhållande till hur bra det spelar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Svårt att bli hajpad längre. Hellgate: London var en besvikelse, och Stormgate har inte ens kommit i närheten av StarCraft sist jag kollade. Folk som lämnar Blizzard och ska starta eget börjar bli en meme …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Svårt att bli hajpad längre. Hellgate: London var en besvikelse, och Stormgate har inte ens kommit i närheten av StarCraft sist jag kollade. Folk som lämnar Blizzard och ska starta eget börjar bli en meme …

Tycker original-Torchlight var bra! Men annars håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tycker original-Torchlight var bra! Men annars håller jag med dig.

Fate, som Torchlight bygger på mer eller mindre var jävligt nice med, med deras oändliga dungeons.
Själv föll jag aldrig riktigt för Torchligt, det var något som saknades. Men jag spelade en del på min Switch

Grim Dawn är klart överlägsen både Torchlight och Fate dock.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Detta med "Grundarna till X ska skapa egen studio" känns lite uttjatat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Revolutionera? Här är mitt recept för en revolution:

1) Släpp ett färdigt och buggfritt spel, dvs ingen early access eller dylikt.
2) Ingen cash shop, inga micro transactions.
3) Balansera spelet för single player och låt folk spela i grupp för sitt nöjes skull, inte för att lootsystemet premierar dem.
4) ???
5) Profit.

Svårare behöver det inte vara, tycker jag.

Skrivet av Swedishchef_90:

Inga micro transactions? Det är väl så spelbolag går runt idag med tanke på att spel kostar fortfarande lika mycket som på 90 talet...

Det finns bra microtransactions och det finns dåliga microtransactions. PoE tycker jag sköter det bra. Inget som ger direkta fördelar mot andra. Visuella grejer har jag inga problem med. Folk som vill kan köpa, och folk som inte vill behöver inte.