Permalänk
Medlem

Förvaring av testamente

Ni som har upprättat testamente, hur förvara ni det?

Jag hade önskat att detta sköttes av en myndighet men i dagsläget är man alltså själv ansvarig för att förvara sitt testamente.

Förr i tiden kunde man kanske förvara det i ett bankfack men det är sällsynt numera.

Som alternativ till bankfack nämns juristbyrå och begravningsbyrå. Man vill ju inte välja en byrå som av någon anledning läggs ner senare, så antar att större byråer är att föredra.

Förvaringen kommer med en engångskostnad, vissa tar dock ut en avgift varje gång man vill ändra/lägga till också.

Såg även att Swedbank erbjuder tjänsten utan kostnad för Premiumkunder men det är ju inget man är. Ingen annan bank som erbjuder nått liknande?

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk

Det beror på hur viktigt det är. Är man en ensam person och har ett barn. I testamentet så kommer detta barn att få ärva allt. Hur mycket är man då beredd på att betala för att förvara ett testamente som egentligen inte förändrar utgången på något sätt?

Detta emot raka motsatsen. Man är ensam har ett barn och man försöker göra barnet arvslös (vilket väl inte går helt). Ja, då ställs det helt andra krav, både vilka som har signerat det, hur väl dokumentet är förvarat etc. Ju mer pengar ju mer viktigt.

På frågan så har jag inte skrivit något testamente, jag har dock testamente skrivit till mig. Där det för vederbörande är superlätt att ändra detta. Det räcker väl endast skriva ett nyare? Vad händer om det finns 2st olika testamente med olika information? Gäller alltid det senaste? Blir det en lång otrolig kostsam civilrättslig process, så i slutändan går alla pengar till en massa advokater? Då kunde väl vederbörande ha testamenterat till dessa advokater direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på hur viktigt det är. Är man en ensam person och har ett barn. I testamentet så kommer detta barn att få ärva allt. Hur mycket är man då beredd på att betala för att förvara ett testamente som egentligen inte förändrar utgången på något sätt?

Barnet har rätt till hälften genom den idiotiska laglotten, så med ett testamente kan man styra undan som mest hälften av arvet till nån annan. Utan testamente blir det dock barnet som ärver allt. Testamentet kan alltså absolut förändra saken.

Detta emot raka motsatsen. Man är ensam har ett barn och man försöker göra barnet arvslös (vilket väl inte går helt).

Det går att göra ett barn arvslöst. Dels kan man upprätta en stiftelse som tar över allt, och då finns inget att ärva. Men det är knöligt. Man kan också skriva ett testamente där hela arvet går till nåt, eller nån, annan än barnet. Barnet har rätt till den idiotiska laglotten, men det sker inte automatiskt, så om barnet inte motsätter sig att bli arvslös så kommer testamentet följas helt och hållet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur man testamenterar antar jag. Om man testamenterar till någon som är medveten om vad som står i testamentet är det väl lättast (eller iaf billigast) om den personen håller ordning på testamentet. T ex om man har två syskon men inte har någon kontakt med den ena och vill testamentera till den andra kan den personen hålla ordning på testamentet. Om man åas vill testamentera bort sina tillgångar till välgörenhetsorganisationer istället för släktingar får man nog betala någon för att hålla ordning på det hela, man kan ju inte gärna lita på att släktingarna visar upp testamentet i det fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Barnet har rätt till hälften genom den idiotiska laglotten, så med ett testamente kan man styra undan som mest hälften av arvet till nån annan. Utan testamente blir det dock barnet som ärver allt. Testamentet kan alltså absolut förändra saken.

Det går att göra ett barn arvslöst. Dels kan man upprätta en stiftelse som tar över allt, och då finns inget att ärva. Men det är knöligt. Man kan också skriva ett testamente där hela arvet går till nåt, eller nån, annan än barnet. Barnet har rätt till den idiotiska laglotten, men det sker inte automatiskt, så om barnet inte motsätter sig att bli arvslös så kommer testamentet följas helt och hållet.

Skulle precis svara men du hann före.

Precis som du skriver kan man testamentera bort 50% oavsett antal barn. Laglotten är endast halva arvslotten dvs. 50%. Man kan även välja att fördela arvet olika mellan barnen då 50% är självstyrt.

Angående lottlös. Förstår att efter förstärkta laglottsskyddet är det mer eller mindre omöjligt att göra barn lottlösa. Med det sagt kan man alltid försöka om man tror att det finns en chans att ens barn inte kommer att jämka testamentet. Det håller dock inte i domstol.

Det enda man kan göra för att göra sina barn lottlösa är att leva upp sina tillgångar men då gäller det att bara ha barn som man inte vill ska ärva nått.

Tycker egentligen inte att det är fel att barn ska ärva även om jag kan förstå de som tycker att laglotten har spelat ut sin roll. Idag har vi ett fungerande välfärdssystem där en persons uppehälle inte avgörs av sitt arv. Förr i tiden var dock arvet mycket mer avgörande och är det fortfarande i länder utan fungerande välfärdssamhälle/samhällsskydd. Givetvis är ett fungerande samhälle mycket bättre än att barn ska behöva förlita sig på något arv samtidigt som alla blir fria att göra vad de vill med sina tillgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det beror väl på hur man testamenterar antar jag. Om man testamenterar till någon som är medveten om vad som står i testamentet är det väl lättast (eller iaf billigast) om den personen håller ordning på testamentet. T ex om man har två syskon men inte har någon kontakt med den ena och vill testamentera till den andra kan den personen hålla ordning på testamentet. Om man åas vill testamentera bort sina tillgångar till välgörenhetsorganisationer istället för släktingar får man nog betala någon för att hålla ordning på det hela, man kan ju inte gärna lita på att släktingarna visar upp testamentet i det fallet...

Mer nyfiken på hur andra gör och tänker. Håller annars med om att det är riskfritt att låta en person som ska gynnas av testamentet att förvara testamentet. Till skillnad från tvärtom. Tänker mer om det finns nån fördel/legitimitet att trots det låta en utomstående aktör utan eget intresse förvara testamentet för att inget ska klandras även om allt har gått rätt till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweuser:

Mer nyfiken på hur andra gör och tänker. Håller annars med om att det är riskfritt att låta en person som ska gynnas av testamentet att förvara testamentet. Till skillnad från tvärtom. Tänker mer om det finns nån fördel/legitimitet att trots det låta en utomstående aktör utan eget intresse förvara testamentet för att inget ska klandras även om allt har gått rätt till.

En person som gynnas av testamentet bör såklart inte ensam ha hand om det för då kan bli anklagad för att ha ändrat det.
Men man får ha lite sund förnuft. Har man en förmögenhet som är av Elon Musk nivå, så kan det bli ett j-vla bråk om fördelning av arv. Är informationen i testandet inte så mycket om pengar och mer kanske handlar om att någon får en sak, andra får en sak för motsvarande pengar. Så är det knappt någon som orkar bråka när advokater är så dyra.

Min gissning är att nästan alla i sverige inte vill förändra arvsfördelningen så otroligt mycket. Testamentet har då inte så superstor betydelse, det är kanske mer att man vill att just en viss släkting ska få en middagsservis, en annan släktning ska få en klocka. Sedan äger vederbörande ett hus som fördelas jämnt som vida överstiger dessa småsaker i värde.

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att ha ett testamente under alla omständigheter om det finns arvsberättigade som du inte vill ska kunna få dina pengar eller så lite av dem som möjligt. Om du till exempel är ensamstående och inte har några barn och vill att dina pengar ska gå till något du själv vill är det avgörande att ha ett korrekt upprättat testamente som förvaras på en säker plats. Det gäller även om du är ogift sambo och vill att din sambo ska kunna ärva dig.

Om du är gift ärver din maka/make dig automatiskt, men barn och särkullsbarn har arvsrätt som kan krångla till det. Om du är gift men barnlös ärver din maka/make dig automatiskt. Om du är ogift gäller (något förenklat) arvsordningen levande barn alt. levande barnbarn, levande föräldrar, levande syskon alt. levande syskonbarn, levande mor- och farföräldrar och slutligen dina föräldrars levande syskon. Om hela din närmaste familj är död kan alltså dina mostrar/morbröder/fastrar/farbröder ärva dig. Om du inte vill att detta ska vara möjligt bör du upprätta ett testamente.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dod...

Kusiner kan i dag inte ärva dig, men detta kan komma att ändras om en pågående utredning om arvsrätt skulle rekommendera det. Flera ändringar utreds just nu (bl.a. möjligheten att upprätta ett testamentsregister i offentlig regi) och det kan vara värt att hålla ögonen öppna om ett par år:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/03/en-arvs--o...

Enligt lag måste alla som uppfyller lagkraven för att vara legala arvingar (dödsbodelägare) kallas till bouppteckningen och godkänna den för att den ska kunna registreras och bli giltig. Fram till dess är alla tillgångar i form av bankkonton och fastigheter spärrade och kan inte avvecklas/säljas/delas ut.
Och i bouppteckningen ser man ju dessutom vilka tillgångar som finns. Så det är ganska svårt att försöka dribbla bort en legal arvinge …
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Permalänk
Medlem

En person som gynnas av testamentet bör såklart inte ensam ha hand om det för då kan bli anklagad för att ha ändrat det.
Men man får ha lite sund förnuft. Har man en förmögenhet som är av Elon Musk nivå, så kan det bli ett j-vla bråk om fördelning av arv. Är informationen i testandet inte så mycket om pengar och mer kanske handlar om att någon får en sak, andra får en sak för motsvarande pengar. Så är det knappt någon som orkar bråka när advokater är så dyra.

Min gissning är att nästan alla i sverige inte vill förändra arvsfördelningen så otroligt mycket. Testamentet har då inte så superstor betydelse, det är kanske mer att man vill att just en viss släkting ska få en middagsservis, en annan släktning ska få en klocka. Sedan äger vederbörande ett hus som fördelas jämnt som vida överstiger dessa småsaker i värde.

Instämmer att en person som gynnas av testamentet inte ensam bör ha hand om det för att inte bli anklagad för något. Kan lösas genom att personen endast har ett av två exemplar varav andra exemplaret finns hos testatorn. Även bra att inte låta nån närstående bevittna testamentet.

Sker mycket bråk vid arvskifte faktiskt. Främst när det gäller förmögenhet/pengar och inte prylar, även om tjafs givetvis kan uppstå om allt beroende på hur relationerna är från början.

Tror inte de flesta vill ändra arvsfördelningen heller men det betyder inte att det ändå finns en hel del som vill av olika anledningar. Som önskar bestämma över hela sitt arv oberoende av laglott, fast det lär nog inte hända eller dröja väldigt länge. Är väl bara moderaterna som har lagt fram förslag om att avskaffa laglotten?

Skrivet av LANberg:

Det kan vara bra att ha ett testamente under alla omständigheter om det finns arvsberättigade som du inte vill ska kunna få dina pengar eller så lite av dem som möjligt. Om du till exempel är ensamstående och inte har några barn och vill att dina pengar ska gå till något du själv vill är det avgörande att ha ett korrekt upprättat testamente som förvaras på en säker plats. Det gäller även om du är ogift sambo och vill att din sambo ska kunna ärva dig.

Håller med, speciellt om man faktiskt äger något av värde. Inte kul att det går till någon man ogillar eller till arvsfonden.

Skrivet av LANberg:

Enligt lag måste alla som uppfyller lagkraven för att vara legala arvingar (dödsbodelägare) kallas till bouppteckningen och godkänna den för att den ska kunna registreras och bli giltig. Fram till dess är alla tillgångar i form av bankkonton och fastigheter spärrade och kan inte avvecklas/säljas/delas ut.
Och i bouppteckningen ser man ju dessutom vilka tillgångar som finns. Så det är ganska svårt att försöka dribbla bort en legal arvinge …
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Tror det är svårt också. Speciellt med förstärkt laglottsskydd. Säkert nån som lyckats men man ska inte räkna med det om en arvinge känner fog för jämkning. Med det sagt har man absolut rätt att testamentera allt man vill till vem man vill utöver laglotten. Så en arvinge eller arvingar kan aldrig jämka och få mer än 50% om föräldrarna inte vill det av nån anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får testamentera 100 % till vad/vem man vill. Laglotten är ingen automatisk funktion, utan om alla som skulle ha rätt till laglott godkänner att bli utan arv så går det igenom. Man kan aldrig tvingas att ärva.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En lösning man kan göra tex om man är barnlös, och vill att sina pengar ska gå till sina syskon istället för sin förälder som kanske redan har det gott ställt, är att man helt enkelt skickar kopior på testamentet till sina syskon.
Man kan även låta dom 2 som bevittnat testamentet behålla en kopia.
Sen lägger man ju alltid datum på testamentet, så om ett nyare behöver skickas, så gäller ju senaste datumet.

Vill man inte att dom som ska få del av testamentet ska ha det, så kan i så fall dom som bevittnat behålla kopior.
Och är det en jurist, så kan juristen i fråga behålla kopior osv.

Det går även att säga till sina efterlevande: "Vid ev att jag går bort, så ligger mitt testamente *Här*"

Det finns en del lösningar, men det beror förstås en del på vad för relation man har med sin släkt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man får testamentera 100 % till vad/vem man vill. Laglotten är ingen automatisk funktion, utan om alla som skulle ha rätt till laglott godkänner att bli utan arv så går det igenom. Man kan aldrig tvingas att ärva.

Självklart kan man testamentera allt till vad/vem man vill. Avstår bröstarvingar sitt arv så blir det som testatorn vill. Däremot kommer testatorn aldrig vinna om bröstarvingar väljer att jämka testamentet. Då blir det 50% som hamnar hos vad/vem man vill.

Skrivet av zOlid:

En lösning man kan göra tex om man är barnlös, och vill att sina pengar ska gå till sina syskon istället för sin förälder som kanske redan har det gott ställt, är att man helt enkelt skickar kopior på testamentet till sina syskon.
Man kan även låta dom 2 som bevittnat testamentet behålla en kopia.
Sen lägger man ju alltid datum på testamentet, så om ett nyare behöver skickas, så gäller ju senaste datumet.

Vill man inte att dom som ska få del av testamentet ska ha det, så kan i så fall dom som bevittnat behålla kopior.
Och är det en jurist, så kan juristen i fråga behålla kopior osv.

Det går även att säga till sina efterlevande: "Vid ev att jag går bort, så ligger mitt testamente *Här*"

Det finns en del lösningar, men det beror förstås en del på vad för relation man har med sin släkt!

Skulle inte låta de som bevittnat behålla nån kopia såvida det inte är en jurist då som även ska förvara testamentet. Finns ju de som låter en arbetskamrat, en granne eller dylikt bevittna. Inga jag skulle låta behålla en kopia faktiskt.

Att säga till sina efterlevande var ens testamente är låter däremot bra. Blir det även tydligt att testamente finns. Ännu bättre om berörda redan vet vad som gäller så att efterlevande slipper tjafsa om det efteråt.

Ja, hur relationerna ser ut blir nog avgörande för hur öppet allt sker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Självklart kan man testamentera allt till vad/vem man vill. Avstår bröstarvingar sitt arv så blir det som testatorn vill. Däremot kommer testatorn aldrig vinna om bröstarvingar väljer att jämka testamentet. Då blir det 50% som hamnar hos vad/vem man vill.

Skulle inte låta de som bevittnat behålla nån kopia såvida det inte är en jurist då som även ska förvara testamentet. Finns ju de som låter en arbetskamrat, en granne eller dylikt bevittna. Inga jag skulle låta behålla en kopia faktiskt.

Att säga till sina efterlevande var ens testamente är låter däremot bra. Blir det även tydligt att testamente finns. Ännu bättre om berörda redan vet vad som gäller så att efterlevande slipper tjafsa om det efteråt.

Ja, hur relationerna ser ut blir nog avgörande för hur öppet allt sker.

Jo men jag utgick att man lät några man litade på bevittna.
Skulle aldrig få för mig att låta en granne eller någon man knappt känner bevittna det hela.
För mig så är dom som bevittnat inlästa på vad som jag faktiskt skrivit på, så om det skulle bli något tjafs så vet dom vad jag skrivit.

Men jag förstår att som du säger så kanske andra gör det annorlunda än vad jag själv gjort, och då faller ju det förslaget helt!
Men är det så, så tycker jag samtidigt att dom borde tänka om, om vilka dom låter vara vittnen

Att säga vart ens testamente ligger, oavsett om det är i hemmet, eller om det är hos jurist/bank/osv är bra ändå.
Enda risken med ett testamente i hemmet, är vid brand/naturkatastrof och man avlider på det sättet.
Men i det stora hela, så känns det ändå som en relativ bra lösning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att förvara sitt testamente i hemmet innebär också en risk eftersom det kan ”råka försvinna” om någon känner sig missgynnad.
Det var enklare förr, när det fanns gott om bankfack.
Då kunde man förvara sitt testamente där.
Det vore väldigt bra om den pågående utredning (som jag nämner ovan) leder till att ett testamentsregister i offentlig regi upprättas. Det finns i dag flera tjänster som gör det möjligt att förvara sitt testamente men det, liksom varje ändring man gör, kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Givet de senaste inläggen är det nog värt att påpeka att vittnen inte behöver veta vad det står i testamentet, bara att det är ett sådant. Bevittningen avser inte innehållet, utan att testatorns egenhändiga underskrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Givet de senaste inläggen är det nog värt att påpeka att vittnen inte behöver veta vad det står i testamentet, bara att det är ett sådant. Bevittningen avser inte innehållet, utan att testatorns egenhändiga underskrift.

Det är sant, men man kan ju be två personer bevittna att man skriver under ett testamente (i två kopior), lägga dem i förslutna kuvert och be dem förvara ett var. Så nyfikna tror jag knappast folk är att de måste öppna och kolla. Isf kan man ju undra om man valt rätt personer att bevittna...

Däremot är risken att de tappar bort testamentet (de har inte samma incitament att hålla ordning på det som den som drar nytta av det), och man får fundera på vad som händer om man tappar kontakten. Är det arbetskamrater t ex kanske man inte är det några år senare, och då kanske de inte får reda på om man dör. Man kan förvisso förvara en annan lapp som säger att "personerna X och Y har mitt testamente" någonstans, men då är man tillbaka på frågan om personer med tillgång till dödsboet vill att testamentet ska hittas eller inte...

Jag skulle nog betala pengar för någon tjänst om det är en komplicerad situation.

Permalänk
Medlem

Det finns ett klassiskt sätt att hindra någon från att vara nyfiken och öppna ett kuvert utan att det syns:
1. Förslut kuvertet.
2. Skriv din namnteckning över de två skarvarna enligt bilden nedan.
3. Tejpa över namnteckningarna och kuvertets skarvar med en klibbig genomskinlig tejp.
4. Bifoga en bild av hur kuvertets baksida ser ut till dem som får information om var kuvertet finns.
Man måste vara galet skicklig för att öppna och återförsluta ett sådant kuvert utan att det syns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo men jag utgick att man lät några man litade på bevittna.
Skulle aldrig få för mig att låta en granne eller någon man knappt känner bevittna det hela.
För mig så är dom som bevittnat inlästa på vad som jag faktiskt skrivit på, så om det skulle bli något tjafs så vet dom vad jag skrivit.

Men jag förstår att som du säger så kanske andra gör det annorlunda än vad jag själv gjort, och då faller ju det förslaget helt!
Men är det så, så tycker jag samtidigt att dom borde tänka om, om vilka dom låter vara vittnen

Att säga vart ens testamente ligger, oavsett om det är i hemmet, eller om det är hos jurist/bank/osv är bra ändå.
Enda risken med ett testamente i hemmet, är vid brand/naturkatastrof och man avlider på det sättet.
Men i det stora hela, så känns det ändå som en relativ bra lösning.

Skrivet av trudelutt:

Det är sant, men man kan ju be två personer bevittna att man skriver under ett testamente (i två kopior), lägga dem i förslutna kuvert och be dem förvara ett var. Så nyfikna tror jag knappast folk är att de måste öppna och kolla. Isf kan man ju undra om man valt rätt personer att bevittna...

Däremot är risken att de tappar bort testamentet (de har inte samma incitament att hålla ordning på det som den som drar nytta av det), och man får fundera på vad som händer om man tappar kontakten. Är det arbetskamrater t ex kanske man inte är det några år senare, och då kanske de inte får reda på om man dör. Man kan förvisso förvara en annan lapp som säger att "personerna X och Y har mitt testamente" någonstans, men då är man tillbaka på frågan om personer med tillgång till dödsboet vill att testamentet ska hittas eller inte...

Jag skulle nog betala pengar för någon tjänst om det är en komplicerad situation.

Ser inga problem med att låta en granne, arbetskollega eller vem som helst bevittna så länge det inte är någon som direkt berörs av testamentet (eller är gammal). Vittnena behöver inte ta del av innehållet, endast vad de bevittnar som någon skrev.

Skulle personligen aldrig låta sådana vittnen förvara mitt testamente. Ser inga problem med att ha ett exemplar själv och ett hos personen som kommer att gynnas av testamentet. Alternativet vore att ha det hos en juristbyrå men det kostar pengar.

Skrivet av LANberg:

Att förvara sitt testamente i hemmet innebär också en risk eftersom det kan ”råka försvinna” om någon känner sig missgynnad.
Det var enklare förr, när det fanns gott om bankfack.
Då kunde man förvara sitt testamente där.
Det vore väldigt bra om den pågående utredning (som jag nämner ovan) leder till att ett testamentsregister i offentlig regi upprättas. Det finns i dag flera tjänster som gör det möjligt att förvara sitt testamente men det, liksom varje ändring man gör, kostar pengar.

Ser också gärna ett statligt testamenteregister.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är självklart fullt medveten om att antalet fysiska bankkontor försvinner vilket i sig är jävligt beklagligt. Men jag har lite svårare att förstå att tom bankfacken försvinner hos de få bankkontor som fortfarande finns!??

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Är självklart fullt medveten om att antalet fysiska bankkontor försvinner vilket i sig är jävligt beklagligt. Men jag har lite svårare att förstå att tom bankfacken försvinner hos de få bankkontor som fortfarande finns!??

Samma anledning som gör att allt färre bankkontor hanterar kontanter.
De vill inte behöva hantera fysiska saker, som sedlar och saker i bankfack. Bara dyrt och krångligt ur bankens synvinkel, och risk för rån dessutom.
Bankerna föredrar att alla pengar är ettor och nollor som bara finns som en notering i en databas någonstans. Ger banken mer kontroll, och kräver inte lika mycket dyra investeringar i fysisk säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Nej, det är verkligen tråkigt!
Jag brukade gå till banken en gång i veckan och byta ut den backuphårddisk jag hade i bankfacket (jag hade två diskar jag växlade mellan). Det kändes som ett väldigt säkert sätt att förvara en extern backup.

Permalänk
Medlem

Har inget testamenet, om jag dör kommer min fru ärva allt, har jag skiljt mig så får mina syskon dela på det som finns.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.