Lenovos nästa handhållna dator kan få Steam OS

Permalänk
Melding Plague

Lenovos nästa handhållna dator kan få Steam OS

Valve ska medverka på Lenovos CES-event om handhållen gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När dom ändå är i farten kan dom fixa fullt fungerande SteamOS till Legion Go också.

Permalänk
Medlem

Helt uppenbart är det väldigt nära "the year of the linux desktop".
Proton fungerar riktigt bra iaf redan idag för att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Japp, precis köpt ny dator, tryckte i Ubuntu och spelar en del spel helt utan problem men alla spel fungerar så klart inte än och definitivt inte något av dom musikprogram och en del annat jag vill hålla på med. Det är ju det man går och hoppas på.

Jag tror ju det, en dag så tippar det bara över så att alla programmakare hakar på. Microsoft själva står ju bara och halkar på ett bananskal och fattar några beslut tagna ur luften. Vi petar på, en meny som vi tycker att alla vill ha sen lägger vi på mängder med skit som ingen vill ha.

Folk är ju så dumma att man bara gapar och tar det som andra plockat hop åt dem och det är ju främsta problemet. Alltså, att datorer levereras med windows med Windows egna förinstallerade program som skit till webbläsare med mera.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Tryckte i Ubuntu

Har haft mycket bättre upplevelse med Fedora KDE, kan rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

1998 hörde av sig och ville återta sin slogan.

Permalänk

Så fort anticheat osv fungerar på linux. Kommer windows få problem. Windows skulle ha släppt ”steam os” kopia. Kan säkert på någon månad starta igång xbox som ett eget program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

1998 hörde av sig och ville återta sin slogan.

2014 är.. 2015, 2016.. osv. Så komiskt ändå 😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

2014 är.. 2015, 2016.. osv. Så komiskt ändå 😅

Jo, fast linuxdistarna blir bättre och bättre, men windows-versionerna blir sämre och sämre. En vacker dag så!

Permalänk
Medlem

Valve utkonkurrerar sig själva?

Visa signatur

4060 / i7 14700F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Jo, fast linuxdistarna blir bättre och bättre, men windows-versionerna blir sämre och sämre. En vacker dag så!

Så 2025 är Linux är? 2026, 2027? Vi ses om några år igen med samma grej gissar jag!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Så 2025 är Linux är? 2026, 2027? Vi ses om några år igen med samma grej gissar jag!

Typ så!
Har också hört det där tjatet i alla år, likväl sker det inte, och lär inte göra det heller i första taget!
Linux är bra på mycket, men Windows har rotat sig rätt bra när det kommer till spel och musik/videoredigeringsprogram osv!

Den stora massan sitter inte och holkar i någon terminal eller emulerar i wine, så Linux lär stå kvar ett tag till, trots "nyfrälsta" så som tidigare talare!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Lenovo ser intressant ut pga den stora skärmen men jag har inte riktigt förstått ännu varför man skulle vilja ta av handkontrollerna.
Det är något jag aldrig gjort på Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Folk är ju så dumma att man bara gapar och tar det som andra plockat hop åt dem och det är ju främsta problemet. Alltså, att datorer levereras med windows med Windows egna förinstallerade program som skit till webbläsare med mera.

Hårdvarutillverkarna kommer nog fortsatt vara en bromskloss. Detta med SteamOS eller andra alternativ kommer vara ett fortsatt undantag ett tag till. Precis som med de oftast inte direkt med pris konkurrerande Linux-laptoparna.

Leverantörer gillar Windows av fler anledningar än att "det är vad gemene man använder". De får ett kasst system som i praktiken är planerad bäst före datum för de flesta användare, med ett krångligt och illa fungerande system för åtgärda. Att rädda en dator med en ny installation av Linux är betydligt enklare. Vad gör det då för nymarknaden när alla är troligare att faktiskt göra det, då det inte längre är ett obekant system man räddar den med.

Hur hela grejen med sponsrad adware skulle fungera är en annan sak som kanske inte låter så kul för konsumenten. Men vem som vinner och förlorar om den aspekten urholkas.. tja, vem vet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Enda sättet det kan bli verklighet är om exempelvis Valve kan få till ett samarbete med AMD, Intel och Nvidia och få till paritet med Windows i drivrutinsstöd och features. Skulle personligen byta till SteamOS om RT-prestandan var lika bra dag 1 i spel som på Windows, men i dagsläget är prestandan i spel med RT betydligt sämre i Linux och således inte ett alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kl0nk:

Pengarna kommer från att sälja spel, inte konsoler.

Permalänk
Medlem

Linux spelande idag är betydligt bättre än det någonsin varit. Nu är jag ingen multiplayer spelare så kanske anti cheat förstör för många. Men i mångt och mycket är det inte besvärligare idag att få igång ett spel på Linux än var det var att få igång ett spel på DOS från förr i tiden. Lite trixande här och där, men ofta finns det bra guides för de flesta spel. (Om inte anti cheat sätter punkt).

Steamdeck satte verkligen linux gaming på kartan.

Sen vet jag inte hur raytracing fungerar om jag skall vara ärlig då jag jag har ett Radeon 6950 så raytracing är kass oavsett system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Lenovo ser intressant ut pga den stora skärmen men jag har inte riktigt förstått ännu varför man skulle vilja ta av handkontrollerna.

Ja varför i allsingdar skulle man vilja ha 2st kontrollrar till en dator eller spelkonsol.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Så fort anticheat osv fungerar på linux. Kommer windows få problem. Windows skulle ha släppt ”steam os” kopia. Kan säkert på någon månad starta igång xbox som ett eget program.

Det fungerar redan idag. Antifuskprogrammen har t.om en enda liten box att kryss i där det står ungefär "Stöd Proton" men vissa har spelutvecklare inte orkat göra det och således går det helt enkelt inte att köra. Men andra som klickat i den så går det problemfritt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det fungerar redan idag. Antifuskprogrammen har t.om en enda liten box att kryss i där det står ungefär "Stöd Proton" men vissa har spelutvecklare inte orkat göra det och således går det helt enkelt inte att köra. Men andra som klickat i den så går det problemfritt.

Riktigt så enkelt är det inte som du får det att låta. Även om det bara är en checkbox så "funkar" det så behöver företagen en process för att verifiera detta också och detta kostar pengar. Pengar som många inte är villiga att investera i (ännu).

Men ja det funkar för det mesta riktigt bra. Idag så antar jag att spel som släpps bara funkar med proton, så länge anti-cheat inte är med i ekvationen. Och 95% av fallen så funkar det utan några problem och resterande 5% är en kompott av funkar med lite tweak eller funkar inte alls.

Men så fort anti-cheat prioriteras för linux och är en defakto standard så ryker windows ut från detta hus illa kvickt och kommer aldrig mer vara välkommen in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Portabel 2 player tex

Tom Nintendo visade det i videos till Switch så inte svårt att förstå

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Jag tror bara att det är en tidsfråga. Det vilar ju inte i Windows eget intresse att erbjuda kernel-level access för mjukvara. Det orsakar en enorm säkerhetsrisk för operativsystemet... Framtiden för anti-cheat är server-side och inte nödvändigtvis klienten. Och ifall det ligger på klienten måste det flyttas från kärnan. Till vilket Proton kan översätta.

Med detta sagt så är det väl egentligen främst några få stora multiplayer titlar som är problem i Linux. Framförallt tror jag att det handlar om att många av dessa företag inte vill investera i support-personal med Linux-kompetens. Ifall de stödjer Linux för anti-cheat så kommer det oundvikligen supportfrågor gällande Linux.

Själv har jag aldrig intresserat mig av multiplayer-spel som inte stöds i Linux. Idag spelar jag Hunt: Showdown, Generation Zero och Halo-serien. Alla fungerar bra trots anti-cheat.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

På Legion Go blir det som ett halvdant styrdon när du kopplar bort kontrollerna från skärmen.
Tycker dock de kan skippa den funktionen på efterföljaren.

Ska bli intressant och se hur handheld utvecklas den närmaste tiden.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kl0nk:

Valves huvudintresse är att sälja spel inte att sälja hårdvara. SteamOS, SteamDeck, osv är bara för att säkerhetsställa att om Microsoft en dag får för sig att göra en apple och låsa in Windows (och tvinga alla köp att gå genom Microsoft Store) så skall det finnas en annan möjlig väg för Valve att få sina 30%. De är bara glada om andra bygger hårdvara med SteamOS som förinstallerat os, mindre glada om de kommer en massa bärbar spelhårdvara med windows förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Har en Atari Lynx liknade skapelese ifrån ASUS. Windows 11 är bedrövlig som gamer OS. Man måste updater skiten hela tiden. Kan någon tejpa ihop prylarna snyggar, så det inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Valves huvudintresse är att sälja spel inte att sälja hårdvara. SteamOS, SteamDeck, osv är bara för att säkerhetsställa att om Microsoft en dag får för sig att göra en apple och låsa in Windows (och tvinga alla köp att gå genom Microsoft Store) så skall det finnas en annan möjlig väg för Valve att få sina 30%. De är bara glada om andra bygger hårdvara med SteamOS som förinstallerat os, mindre glada om de kommer en massa bärbar spelhårdvara med windows förinstallerat.

Allt som är motvikt emot MS monopol fasoner är bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Allt som är motvikt emot MS monopol fasoner är bra...

Monopol? Microsoft har inte mycket till monopol numera, Windows har ju gått från 90-95%+ av desktopmarknaden till numera bara runt tvåtredjedelar av marknaden i tex USA och Sverige. Vilket då är varför de skulle kunna komma undan med låsa systemet som apple gjort med ios, eller, rättare skulle kunnat, och då endast tack vare EU och vad de gjort för att tvinga apple att öppna upp ios, skulle inte precis tro att EU skulle tillåta Microsoft att låsa ner Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

När dom ändå är i farten kan dom fixa fullt fungerande SteamOS till Legion Go också.

Är det inte precis det som artikeln tar upp rykten om ska hända?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Är det inte precis det som artikeln tar upp rykten om ska hända?

Artikeln syftar på Lenovos kommande handheld som troligtvis kommer att heta Legion Go S.
Jag syftar på första generationen Legion Go, den som släpptes för lite mer än ett år sedan.
Jag är extremt nöjd med min, kör Nobara Deck Edition på den för merparten av spelandet.
Men det kunde ha varit en bättre Linux-upplevelse även om det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Monopol? Microsoft har inte mycket till monopol numera, Windows har ju gått från 90-95%+ av desktopmarknaden till numera bara runt tvåtredjedelar av marknaden i tex USA och Sverige. Vilket då är varför de skulle kunna komma undan med låsa systemet som apple gjort med ios, eller, rättare skulle kunnat, och då endast tack vare EU och vad de gjort för att tvinga apple att öppna upp ios, skulle inte precis tro att EU skulle tillåta Microsoft att låsa ner Windows.

Jo! Men det har blivit bättre. Men det fortfarande bra om det kommer en uppstickare. Sverige är ett fullkomligt MS insnöat land, det är därför vi har haveri projekt Stockholm skolplattform och en journalsystem i skåne och västradelen av riket.

Det viktigast ovasätt os, är att man lyckas slöjda ihop en bra upplevese till användaren. Det måste vara samma upplevese som att köra på PS5 . I fler timmar updateringa..