Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Fått Inleed inkopplat nu efter att ha sagt upp Telia. Allt funkade smidigt och sitter nu på Inleeds uppkoppling. Har en svarstid på 11ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tänkte förnya bredbandet här hemma och funderar på att ta Telenor.
Undrar dock ifall där egentligen är någon större skillnad på dem olika leverantörerna förutom kundservice ?

De har olika peering, dvs. vilka andra ISP:er de utbyter trafik med och på vilka platser detta kan ske. För dig som bor i Ystad är det ju exempelvis tråkigt om allt utbyte av trafik mellan leverantörer och ISP:er sker i Stockholm, vilket är fallet hos en del små ISP:er.

Vissa ISP:er kör ju också med satyget CGNAT. Kort sagt, ja det kan faktiskt vara större skillnad än många tror.

Telenor är ju dock en av de största ISP:erna här i Norden så de har generellt utmärkt peering och ingen CGNAT.

Skrivet av Specias:

Fått Inleed inkopplat nu efter att ha sagt upp Telia. Allt funkade smidigt och sitter nu på Inleeds uppkoppling. Har en svarstid på 11ms.

Kan du gå till https://bgp.he.net och säga mig vad det står på sista raden i mitten som börjar "Your ISP is"? Jag är nyfiken på vilket AS-nummer Inleed använder för privatkunder.

Vad mäter du svartid mot? Det spelar ju helt och hållet roll vilken server det är eftersom det inte finns något sådant som en generell svarstid.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De har olika peering, dvs. vilka andra ISP:er de utbyter trafik med och på vilka platser detta kan ske. För dig som bor i Ystad är det ju exempelvis tråkigt om allt utbyte av trafik mellan leverantörer och ISP:er sker i Stockholm, vilket är fallet hos en del små ISP:er.

Vissa ISP:er kör ju också med satyget CGNAT. Kort sagt, ja det kan faktiskt vara större skillnad än många tror.

Telenor är ju dock en av de största ISP:erna här i Norden så de har generellt utmärkt peering och ingen CGNAT.

Kan du gå till https://bgp.he.net och säga mig vad det står på sista raden i mitten som börjar "Your ISP is"? Jag är nyfiken på vilket AS-nummer Inleed använder för privatkunder.

Vad mäter du svartid mot? Det spelar ju helt och hållet roll vilken server det är eftersom det inte finns något sådant som en generell svarstid.

Your ISP is AS206170 (Yelles AB)

Jag kan bara jämföra mot Telia som där tidigare fått från Stockholm. Inleed skickar också från Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack för svaret om du skulle valt en helhetslösning från den stora leverantörerna Telenor Telia och tele2 vem hade du valt då ? Jag ska ha telefon och bredband

Permalänk

https://www.speedtest.net/my-result/d/71625b8b-28bb-4c4a-b559...

Inleed för mig.

13 ms

Med WireGuard så 14ms.

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

bytte ifrån Telia, till Telia, kopplade ner 23.01 åter 00.17

Klockrent

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Your ISP is AS206170 (Yelles AB)

Jag kan bara jämföra mot Telia som där tidigare fått från Stockholm. Inleed skickar också från Stockholm.

Tack! Det var det AS-nummer jag misstänkte, men bra att få det bekräftat.

Från Stockholm till vilken tjänst och server? Bredbandskollen? Speedtest.net (i så fall mot vilken ISP och stad)?

Det stämmer att Inleed tillsynes skickar all trafik via Stockholm ifall sen behöver överlämnas till en annan ISP vad jag kan se. Det kan dock finnas privat peering som jag inte ser, och de har tyvärr inte något Looking Glass eller tillräckligt många RIPE probes för att testa sig fram till detta.

Andra ISP:er brukar ofta ha flera möjliga överlämningspunkter som därmed kan vara närmare än Stockholm om man inte råkar bo hyfsat närma huvudstaden. Därmed fungerar de troligen olika bra som ISP beroende på var i landet man bor.

Skrivet av Ca1P3:

Tack för svaret om du skulle valt en helhetslösning från den stora leverantörerna Telenor Telia och tele2 vem hade du valt då ? Jag ska ha telefon och bredband

Svarade i din tråd.

Skrivet av zer0diabetes:

Länken är trasig.

Bilden hade säkert visat det, men frågar återigen mot vilken ISP och server i vilken stad?

Med Wireguard mot vilken endpoint? Någon specifik VPN-tjänst och i så fall deras server i vilken stad? Om du ansluter till en VPN-server i Umeå (eller för den delen Australien) och sedan testar mot en server i Malmö så kommer du ju givetvis få ett helt annat resultat än om du testar mot en server som står hos din ISP i samma stad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av SizzlingSnow:

Om du ska casta till Chromecast så går det att använda två telefoner. Den ena agerar hospot, och den andra telefonen ansluter sig + Chromecasten till hotspot och så går det att casta.
Hur det fungerar till andra castingenheter vet jag tyvärr inte.

Jag vill korrigera mig själv, det går att casta till Chromecast med endast en telefon, som agerar både hotspot och casting-enhet.

Det märkte jag då mitt byte från Telenor till Telia nästan gick smärtfritt. För trots att jag frågade Telenor vad som innebär med 26:e som urkopplingsdatum så lyckades det bli fel.
Jag frågade om det kommer släckas direkt när klockan slår över mellan 25:e - 26:e så att vi står utan internet hela 26:e eller kommer vi ha internet hela 26:e och det slocknar precis innan klockan slår över till 27:e? Varpå Telenoragenten svarade att vårt internet kommer slockna mellan 26:e - 27:e, så om vi beställer inkoppling av nya bredbandet till den 27:e så ska det gå smärtfritt.
Sagt och gjort, och självklart så vaknade vi upp den 26:e utan internet i huset.

Men det gör inte så mycket, jag har slumpmässigt nog ett temporärt abonnemang med 100GB surf, så min telefon fick agera hotspot till hela huset under dagen. Jag kom på att det var smidigt att sätta hotspotnamn och lösenord till samma som vårt wifi haft, på så vis hoppade nästan alla enheter in på telefonen per automatik.

Strax efter midnatt till den 27:e så startade jag routern igen och vips hade vi nätverk direkt, Telia var snabba med att slå på.

Permalänk
Medlem

Bytet från Bredband2 till Telia gick åter smidigt. Uppkopplingen dog nu 23:45 ungefär och fick den åter 00:04 nu den 28:e. Mycket smidigt. 👍😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur gick det för er som inte fick nåt interwebs innan jul och hade väntat i 10 dagar eller så? :s

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Undrar dock ifall där egentligen är någon större skillnad på dem olika leverantörerna förutom kundservice ?

Körde Telenor förra året. Inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Skrivet av thepoodles:

Körde Telenor förra året. Inget att klaga på.

Hade dem i +4 år utan problem.
Haft Telia nu efter de på två olika platser.
Ingen som är sämre/bättre tycker jag.

+ quote
Permalänk
Medlem

Det här med avslutet och start av nytt abonnemang gick inte bra. Helt otroligt hur bolagen inte ens har grundläggande kunskaper om sina egna tjänster.

Telenor försäkrade mig om att avslutet skulle läggas dagen före start av nya. Detta eftersom man hade uppkopplingen hela dagen för avslutet. Det stämde naturligtvis inte. En timme (kl 01) in på avslutningsdagen bröt de uppkopplingen så nu sitter jag ett dygn utan uppkoppling.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det här med avslutet och start av nytt abonnemang gick inte bra. Helt otroligt hur bolagen inte ens har grundläggande kunskaper om sina egna tjänster.

Telenor försäkrade mig om att avslutet skulle läggas dagen före start av nya. Detta eftersom man hade uppkopplingen hela dagen för avslutet. Det stämde naturligtvis inte. En timme (kl 01) in på avslutningsdagen bröt de uppkopplingen så nu sitter jag ett dygn utan uppkoppling.

Beställde till 25 december från Telia. Fortfarande inte inkopplat hos mig. Kundtjänsten skyller på röda dagar.

Har bytt så många gånger innan, har aldrig varit några problem tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem när jag bytte från Bahnhof till Telia.
Avbrott i bytet mellan Telia och Telenor sen avbrott i bytet mellan Telenor och Allente. Jag brukar fråga vilka datum som gäller och när saker kopplas ur och in. Svaren varierar beroende på vem man råkar prata med just då. Bäst är att försöka lägga bytet en dag när kundtjänsten (och tekniska delen) har öppet. I år verkar det dock inte ha spelat så stor roll hos Telia då de verkar ha strulat till det rejält. Allente chattade jag med på morgonen och bad om att de skulle koppla in mig direkt (en dag tidigare). Tog bara några minuter totalt.

Det kanske ska vara lite struligt att byta operatör..

Permalänk
Medlem

Telenor kopplade ur i natt, givetvis inget nät från Telia nu på morgonen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Telenor kopplade ur i natt, givetvis inget nät från Telia nu på morgonen.

Startat om fiberomvandlare och routern? (ingen ström i minst 30 sekunder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Startat om fiberomvandlare och routern? (ingen ström i minst 30 sekunder)

Japp, det hjälpte inte.

Jag har gjort det här ett gäng gånger och det är mitt lokala nät som strular, de har en aktiveringsportal där man måste godkänna det nya abonnemanget. Men av någon anledning går den inte att komma åt när den gamla operatören kopplats ur.

Så ett samtal till Telia som bekräftade att allt är igång från deras sida och sen ett samtal till nätägaren som fick godkänna manuellt och nu är det igång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Min sista dag med telia är imorgon 31a & inleed ska koppla in 1a januari.
Något oklart när Tela tar bort uppkopplingen, det står ingenstans.
Vet du när på dagen ditt Telia dog och när Inleed drog igång?
Hoppas det går smidigt annars har ju Inleed kundtjänst öppet alla dagar till 21

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Nä tyvärr. Jag var borta under den natten när bytet skulle ske. När jag kom hem på morgonen kl 9 så hade jag Inleed.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vågat av er med inkoppling/frånkoppling i mellandagar och runt alla röda dagar!

Jag la uppsägning 6:e och inkoppling 7:e för att kringgå alla stökiga dagar...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inatt kopplade Telenor ur och jag kör just nu Comviq kontant mobilt bredband och får riktigt bra siffror nu på natten. 140/75. 18-20 ms i ping.

Så jag hoppar nog på tele2 mobilt bredband för 249 kr/mån under 12 månader istället för fiber. Är ju bara youtube och Sweclockers som jag besöker.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gothenburg:

Inatt kopplade Telenor ur och jag kör just nu Comviq kontant mobilt bredband och får riktigt bra siffror nu på natten. 140/75. 18-20 ms i ping.

Så jag hoppar nog på tele2 mobilt bredband för 249 kr/mån under 12 månader istället för fiber. Är ju bara youtube och Sweclockers som jag besöker.

Skulle inte du va utan internet? Tyckte du skrev det i någon nyhetstråd?
Mobilt bredband är fortfarande internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skulle inte du va utan internet? Tyckte du skrev det i någon nyhetstråd?
Mobilt bredband är fortfarande internet.

Nej, jag skrev att jag hade sagt upp internet, och att jag är kritisk till den utveckling med begränsningar och övervakning som finns.

Jag är även jävligt sur på Globalconnect.

Men ja, resultatet senaste åren är att jag idag bara använder min Home Assistant, svtplay och youtube och Sweclockers forum.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Fler som haft problem med Telia som inte va kapabla att koppla ur deras tjänst?

Gick miste om en riktigt vettig deal hos bredband2 bara för att Telia inte kopplade ur en fredag och tog mig fram till 11 innan jag fick tag på dom på måndagen efter och dom faktiskt koppla ur tjänsten..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Telia ska börja gälla imorrn men bredband2 verkar redan kopplat bort vårt internet. Irriterande att ej ha nät ikväll..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Bara en liten uppdatering..
Telia gick ner 31a klockan 23.34 när jag kom hem på natten så såg jag i Inleed på nätet via mobildata att tjänsten var aktiv, mediaomvandlaren lyste som den brukar & mesh enheterna var gröna men inget internet. Nu när jag vaknade på morgonen hade dock allt rullat igång.
Körde speedtest och blev besviken på 1000/1000 fick på 5 olika mätningar mellan 693-803/500-598, Ping 9ms, borde få max eller närmare tycker jag men får dubbelkolla med min utrustning vad den egentligen klarar, kör kabel in i datorn från tplink mesh Deco M9 Plus via en sån vanlig standard 8 switch.

https://www.speedtest.net/sv/result/17197796943.png

Som jämförelse har jag haft Telia 500/500 & senaste året 250/250 det har hela tiden levererat något mer än det jag haft för 299kr, ett pris som jag inte fick behålla.

Priset jag fick för Inleed som är obundet är efter årets höjning 445kr med inkopplingsavgift på 312kr.

Ang hårdvaran som jag hade fått via Telia så kom det den 31a ett meddelande om att skicka tillbaka med en QR kod som man skulle visa på närmaste postnord ombud, smidigt.

ytterligare info
Permalänk
Skrivet av ad72:

Bara en liten uppdatering..
Telia gick ner 31a klockan 23.34 när jag kom hem på natten så såg jag i Inleed på nätet via mobildata att tjänsten var aktiv, mediaomvandlaren lyste som den brukar & mesh enheterna var gröna men inget internet. Nu när jag vaknade på morgonen hade dock allt rullat igång.
Körde speedtest och blev besviken på 1000/1000 fick på 5 olika mätningar mellan 693-803/500-598, Ping 9ms, borde få max eller närmare tycker jag men får dubbelkolla med min utrustning vad den egentligen klarar, kör kabel in i datorn från tplink mesh Deco M9 Plus via en sån vanlig standard 8 switch.

https://www.speedtest.net/sv/result/17197796943.png

Som jämförelse har jag haft Telia 500/500 & senaste året 250/250 det har hela tiden levererat något mer än det jag haft för 299kr, ett pris som jag inte fick behålla.

Priset jag fick för Inleed som är obundet är efter årets höjning 445kr med inkopplingsavgift på 312kr.

Ang hårdvaran som jag hade fått via Telia så kom det den 31a ett meddelande om att skicka tillbaka med en QR kod som man skulle visa på närmaste postnord ombud, smidigt.

Pratar med Inleed support.

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk

Byte ifrån Telenor till Telia, inte gått så smidigt, urkoppling 25/12 Telia koppla på 26/12. Får fortfarande nät av Telenor och Telia har glömt att skicka ut router(ska komma idag) och enligt Telia ska dom koppla på 3/1 av någon anledning kvittar ju om jag fått deras router eller inte för bytet så blir spännande och se vem som ska ha betalt för dagarna 25/12-> 3/1.

Loggade in på mitt Telia och nu står det 250/250 istället för beställda 300/300 🤦‍♂️ får väl ringa och bråka när bytet skett.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av C3H5O3NO23:

Byte ifrån Telenor till Telia, inte gått så smidigt, urkoppling 25/12 Telia koppla på 26/12. Får fortfarande nät av Telenor och Telia har glömt att skicka ut router(ska komma idag) och enligt Telia ska dom koppla på 3/1 av någon anledning kvittar ju om jag fått deras router eller inte för bytet så blir spännande och se vem som ska ha betalt för dagarna 25/12-> 3/1.

Loggade in på mitt Telia och nu står det 250/250 istället för beställda 300/300 🤦‍♂️ får väl ringa och bråka när bytet skett.

Vilket nät har du? Tro mig, det kan bli helt fel med priset när du beställt 300/300 men egentligen bara kan få 100/100 - 250/250 - 500/500 - 1000/1000.

Läs mina tidigare inlägg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 