Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Jag predikar alltid om den här filmen och tar upp den som ett exempel på skillnaden mellan svensk och dansk/övrigt nordisk filmproduktion.
Lysande bevis på vad man KAN göra med begränsad budget om man bara vill och har ett bra manus. Sverige behöver dumpa Bergman/Norén/Åsa-Nisse oket och komma in i matchen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Den här (kräver VPN-uppkoppling):
https://www.bbc.co.uk/iplayer/episodes/m0022179/wallace-gromi...
Lika helskön som de tidigare filmerna.
Kommer även på Netflix någon gång efter nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Bergman/Norén/Åsa-Nisse oket och komma in i matchen.

Mja. Bergman är väl ändå rätt bra. Norén kan man ju släppa, men de gamla dokumentärerna om Åsa-Nisse är ju inte så dumma på sitt sätt.

Bara för det ska jag leta upp Sommarnattens leende, den var det länge sedan jag såg

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mja. Bergman är väl ändå rätt bra. Norén kan man ju släppa, men de gamla dokumentärerna om Åsa-Nisse är ju inte så dumma på sitt sätt.

Inget fel på Bergman egentligen, men svensk filmindustri är fast i en rätt tråkig socialrealism som delvis verkar härstamma från hans arv. När det väl görs genrefilm är den oftast rätt värdelös, t ex Feed/Avgrunden/Karusell/Canceled/Konferensen.

Både Danmark, Finland och Norge gör det bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Juror #2 - 6/10
Rättegångsdrama av Clint Eastwood om en ung kille som i samband med jurytjänst blir indragen i ett minst sagt snårigt moraliskt dilemma. Egentligen rätt intressant men blir ganska segdragen, kunde varit minst en kvart kortare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Lord Of The Rings; War of The Rohirrim
4/10

Dubbeleggat svärd när man har med LOTR att göra, dels vill jag höja betyget enbart för det, men samtidigt granskar man allt mycket mer. Detta är dock en animerad film av Kenji Kamiyama. Redan här brast det för mig, att köra Anime i kombination med västerländsk animering fungerar inte... definitivt inte till LOTR material. Närmsta jag kommer att tänka på att det är liknande stil på Castlevania serien som går på Netflix.

Storymässigt... de kunde ta sig mycket friheter här då det egentligen inte finns något skrivet, mer än någon enstaka sida om just Helm's Deep. Möjligtvis att det även finns någon sång skriven av Herr Tolkien. Dock finns det exakt noll LOTR känsla, det hade kunnat vara vilken generic fantasy som helst. Tyvärr lyser även rena "anime" moment igenom, vilket bidrar än mer att dra det ifrån LOTR.

Röstmässigt känner man direkt igen Brian Cox, men det stoltserades även med Christopher Lee... i mitt still sinne tänkte jag att de fått rättigheterna att använda hans röst och med hjälp av AI "trixa till det". Enbart detta gjorde att den länge låg på en 6:a i betyg, men man spoilar inget när man säger att det använda EN mening av Christopher Lee... och det är en "inspelning" från tidigare verk och pålagd rakt av. Betyget sjönk som en sten... en kavalkad av besvikelse skulle man kunna säga. Började innan filmen som en 7.5 (ja, det är fan Tolkien trots allt) men sjönk stadigt... jag höll envist och hårt fast vid en 6:a... men såhär dagen efter blir det inte ens godkänt dessvärre.

För att vara helt ärlig vet jag inte riktigt vem de hade tänkt sig som målgrupp, kanske försök att introducera Tolkien till en bredare publik i Asien? Men för mig slutade denna som en ren besvikelse över en film jag hade sett fram emot.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nu har jag inte sett dom på länge, men har absolut gillat mycket av vad de gjort tidigare

Det var bara så uppenbart att Filip inte alls fattade hur kasst hans pappa mår, bara ville pressa, pressa, pressa, fram sin egen vision över hur allt skulle bli och vara, utan minsta tanke på andra inblandade

Det var typ hela premissen, Filip accepterar inte ett nej eller vad andra vill/kan

Jag har aldrig sett det så tydligt före denna filmen

Ja, det håller jag med om. Men ur min synvinkel gjorde han så för att han trodde det behövdes och att resultatet skulle bli att farsan fick tillbaka livsgnistan. Tror inte direkt det var press från att dokumentären skulle bli av om man säger så.
Men, jag håller med om att det var några tillfällen det var lite väl som med kniven etc.
Summa summarum tycker jag ändå att hans aktioner fick ett bra resultat och att ingen inblandad ångrar medverkan så är lite så jag ser på det

Permalänk
Medlem

Rare Export 7/10
(Amazon Prime)
Bra mycket bättre än vad en lågbudget film ska vara!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Asterix och Obelix (2023, den på svt play)

Behöver jag säga mer än att Zlatan har en stor roll i den?

Lite halvkul stundtals, men blir lite absurd när Kina är med i en film om gallerna…

Permalänk
Skrivet av reflux:

Jag predikar alltid om den här filmen och tar upp den som ett exempel på skillnaden mellan svensk och dansk/övrigt nordisk filmproduktion.
Lysande bevis på vad man KAN göra med begränsad budget om man bara vill och har ett bra manus. Sverige behöver dumpa Bergman/Norén/Åsa-Nisse oket och komma in i matchen.

De finns gamla godbitar från Sverige men tror jag inte sett något bra efter 2000. Svartvita åsa-nisse filmerna var rätt kul.

Skrivet av LANberg:

Den här (kräver VPN-uppkoppling):
https://www.bbc.co.uk/iplayer/episodes/m0022179/wallace-gromi...
Lika helskön som de tidigare filmerna.
Kommer även på Netflix någon gång efter nyår.

Tror den redan finns på Netflix (i alla fall en film).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jönssonligan kommer tillbaka
7 / 10

Helt ok, Robert spelade Sickan bra, de andra två var la.. inte direkt spoton. Gillade själva kuppen, men polisen var lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

De finns gamla godbitar från Sverige men tror jag inte sett något bra efter 2000. Svartvita åsa-nisse filmerna var rätt kul.

Tror den redan finns på Netflix (i alla fall en film).

Den har premiär på Netflix på fredag (3/1).
Fram till dess finns den bara på BBC iPlayer (och då bara på engelska och med engelsk text).

Permalänk
Medlem

Life of a king (2013)

Riktigt bra film med Cuba Gooding jr, bygger på verkliga händelser.
Finns på SF Anytime.

Permalänk
Medlem

The Substance 3/10

3 poäng för att jag ändå gapskrattade åt hur dåligt det var mot slutet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

The Crow (2024)

Helt okej ändå, riktigt snygga effekter och bra musik. Kanske inget jag tänker se om igen de närmsta åren men jag kan nog ge den 6/10

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Klipsk, intressant story levererad av briljanta skådespelare. Ett riktigt spännande och intressant mysterium som jag känner att jag vilm se om för alla detaljer som jag missade första gången.

Bra grej 4 av 5

Permalänk
Medlem

Apartment 7A.
Helt ok rulle.

IMDB

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Young Guns (blu-ray).

Det var riktigt länge sen jag såg denna sist. Den är fortfarande jäkligt underhållande. Den får 8 av 10 revolvrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Life of a king (2013)

Riktigt bra film med Cuba Gooding jr, bygger på verkliga händelser.
Finns på SF Anytime.

Tack för tipset!
Sågs ikväll o jag gillade den oxå!

Permalänk
Medlem

The Lost King (SVT play).

En dramatiserad version av Philippa Langleys sökande efter den försvunne Engelske kungen Richard III.
Det är lätt att tro att allt är påhittat i bästa Hollywoodstil eftersom det hela känns så otroligt osannolikt. Historien om hur Philippas intresse (besatthet) av Richard III till slut medförde stöd från Leicsters universitet m.fl. till att genomföra först en markradarundersökning och sedan en utgrävning av parkeringsplats (tillhörande socialtjänsten i Leicster) är dock helt sann.

Var en hygglig film men kändes lite onödig eftersom det är lite tunt innehåll.

Rekommenderar istället dokumentären Richard III: The King in the Car Park (finns eventuellt på Amazon Prime). Finns även en del läsvärt på wikipedia, samt en hel del på Youtube.

Permalänk
Medlem

AViCII- I’m Tim (Netflix) dokumentär om Avicii’s liv.

Jag har väl aldrig vart ett ”fan” på så sätt att jag gått på hans konserter eller köpt hans musik. Har dock gillat det man hört på radion, bra låtar helt klart. Vissa låtar visste jag inte ens va hans.

Tyckte ändå denna dokumentär va intressant och jag blev berörd av att se den. Både skrattate och blev tårögd Helt klart värd o se, 10/10

Permalänk
Medlem

Men of honor

En av mina favoritfilmer!
Cuba Gooding Jr och Robert De Niro är som stöpta för sina roller.

Permalänk
Medlem

Train to Busan. Koreansk zombierulle som jag gav upp efter 50 min och stängde av. Långtråkig med kasst skådespeleri och kändes inte som den hade något nytt, bra, intressant eller annorlunda att bjuda på, jämfört med de dussintals andra zombie filmer man sett.

Permalänk
Medlem

Total Recall (1990) - Helt klart underhållande om inget annat, standard 90-tals action. Intressant att de lämnas halvt oklart i slutet huruvida vad som faktiskt hände och vad som endast hände i Arnolds huvud.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Permalänk
Medlem

Gladiator II
5/10

Har sett en del beskriva denna som en ren ripp off av originalet, det kan jag inte alls hålla med om. Detta är en ren uppföljare, även om det är det mest basic man kan skriva som uppföljare. Man får inte reda på speciellt mycket historik om karaktärerna... en film där jag faktiskt gärna hade sett tillbakablickar för att se vart de kommer ifrån! Men nej, man presenteras med en extremt snål och stram story av den enklaste sorten.

Men där filmen totalt fallerar (Nåja, den hade aldrig nått över 6 ändå tack vare storyn/manuset) är en riktigt usel Casting och riktigt dåliga rollprestationer. De är rakt igenom urusla. Denna typ av filmer kräver en viss skola av skådespeleri, vet inte om det kallas för klassiskt (?) där man faktiskt går in och är karaktärerna. Skådisar som Denzel Washington är mer "reaktionära" skådisar, dvs de reagerar på en situation och försöker se ut på ett visst sätt, fungerar perfekt som en korrupt snut/ex polis etc där man säger ett par tuffa meningar och intar en "pose". Rätt vanligt inom just Action-genren skulle jag säga.

Paul Mescal var bara totalt usel, ser mest ut som han går runt och flinar och skall brista ut i skratt mest hela tiden.

Nej, totalt tappad boll och man får nästan intrycket att Ridley Scott mest ville ha med vissa scener han inte kunde trycka in i originalet, givetvis då i Arenan. Även effekterna var rätt dåliga, speciellt på djuren. Rent av usla ibland, speciellt när det gäller Apor.

Men då man ändå kunde "njuta" av lite gladiatorspel och braindead action får den hamna på "meh" och glömma att denna någonsin existerat efteråt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Den engelska patienten.

Visste inte vad det var för film, den låg i lådan av dvd filmer jag köpte på tradera. Uppskalningen är ok för dvd men helst bluray. Kanske inte min "cup of tea", men den var ok för att vara en julfilm.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Gladiator II
5/10

Har sett en del beskriva denna som en ren ripp off av originalet, det kan jag inte alls hålla med om. Detta är en ren uppföljare, även om det är det mest basic man kan skriva som uppföljare. Man får inte reda på speciellt mycket historik om karaktärerna... en film där jag faktiskt gärna hade sett tillbakablickar för att se vart de kommer ifrån! Men nej, man presenteras med en extremt snål och stram story av den enklaste sorten.

Men där filmen totalt fallerar (Nåja, den hade aldrig nått över 6 ändå tack vare storyn/manuset) är en riktigt usel Casting och riktigt dåliga rollprestationer. De är rakt igenom urusla. Denna typ av filmer kräver en viss skola av skådespeleri, vet inte om det kallas för klassiskt (?) där man faktiskt går in och är karaktärerna. Skådisar som Denzel Washington är mer "reaktionära" skådisar, dvs de reagerar på en situation och försöker se ut på ett visst sätt, fungerar perfekt som en korrupt snut/ex polis etc där man säger ett par tuffa meningar och intar en "pose". Rätt vanligt inom just Action-genren skulle jag säga.

Paul Mescal var bara totalt usel, ser mest ut som han går runt och flinar och skall brista ut i skratt mest hela tiden.

Nej, totalt tappad boll och man får nästan intrycket att Ridley Scott mest ville ha med vissa scener han inte kunde trycka in i originalet, givetvis då i Arenan. Även effekterna var rätt dåliga, speciellt på djuren. Rent av usla ibland, speciellt när det gäller Apor.

Men då man ändå kunde "njuta" av lite gladiatorspel och braindead action får den hamna på "meh" och glömma att denna någonsin existerat efteråt.

Instämmer. Hajar i Colosseum gjorde det inte bättre En liten grej, men hjälper inte en redan meningslös uppföljare.

Permalänk
Medlem

The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
Hade absolut inga förväntningar på denna film och noll koll på handlingen eller källmaterialet.
Tråkiga karaktärer, tråkig story, Mary Sue huvudkaraktär som får allt serverat på ett silverfat genom hela filmen. Ingen Ellen Ripley eller Sarah Connor här inte. Nä, äsch pfft...

Animationen var både väldigt fin och ibland helt felplacerad. Väldigt kul med traditionell tecknad dock.

2/5.

Permalänk
Medlem

Young Guns II (blu-ray).

Precis som med första filmen så var det väldigt länge sen jag såg denna sist. Även den här är fortfarande riktigt underhållande, men inte riktigt lika stark som första filmen. Den kan kanske kan vara värd 7 av 10 revolvrar.

Permalänk
Medlem

Passade på att titta om både Interstellar och Léon här under ledigheten. Jag gillar överlag Nolans filmer från den tiden, men Interstellar föll jag aldrig riktig för när den kom. Men måste säga att efter att sett den nu en andra gång ett gäng år senare så växte den. Inte Nolans bästa men helt klart en stark 8a.

Léon har jag aldrig riktig förstått varför den är så hyllad, och det gör jag fortfarande inte efter omtitten. Ärligt talat så är handlingen och skådespeleriet rätt meh. En svag 7a från mig. Att den har 8,5 på Imdb är för mig helt uppåt väggarna.

Såg även 13 hours här i dagarna. För att vara en Bay-film kändes den förvånansvärt realistisk. Inte alls så där överdriven som han är smått ökänd för. Kanske en aning lång, men positivt överraskad faktiskt. En svag 7a här med.