Gamingdator - köpråd (liten budget) el. värt att laga bef dator (CPU Fan failure)

Permalänk

Gamingdator - köpråd (liten budget) el. värt att laga bef dator (CPU Fan failure)

Hej,

Är tacksam för hjälp till en förvirrad mamma
Min son har en dator idag Lenovo IdeaCentre G5-14IMB05 stationär gamingdator 10400F/8/512/1660S
(hoppas jag skrev in rätt fakta nu). Han spelar mest Fortnite och datorn har funkat för det, även om han gärna vill ha en annan bättre men vi har en tight budget att ta hänsyn till. Nu har han fått ett felmeddelande på sin dator och den startar inte. Felmeddelandet är Error 0135: CPU, System och AUX Fan failure. Är det vettigt att laga eller måste vi köpa ny dator?
Jag har kollat på Elgiganten och det finns en, vad jag tror likvärdig: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...
Är den okey? Eller behöver vi upp ett snäpp: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Jag fattar att rekommendationen om man är inbiten spelare är en helt annan nivå på dator, men vad funkar när man har en tight budget att ta hänsyn till? Är supertacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på något i denna stil. Dock behöver ni installera Windows själva.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/QvE1AbxsNsAX0PdEho1cCNQzR2s/annakarlsson

Permalänk
Medlem

Det är nog bara CPU fläkten som lagt av, eller kanske bara behöver rengöras. Kan också vara något som hindrar fläkten (någon intern kabel som kommit i vägen).

Så det kan vara enkelt att fixa.

Öppna gärna datorn och prova att starta datorn med lådan öppen och se vilken/vilka fläktar inte börjar snurra. Sen får man gå vidare efter det.

Permalänk
Medlem

Har du tur så är cpu- och ev andra fläktar igensatta med damm.
Skruva upp och blås ur datorn (obs Dammsug inte). Prova också att dra ut och sätta tillbaka sladdarna från fläktarna som sitter i moderkortet.

Permalänk

Hej,
Vi gjorde detta igår (hjälp det här är inte min hemmaplan *skratt*), öppnade datorn alltså. Datorn var full av damm, men vad jag kunde se så snurrade fläktarna (alla tre) men väldigt långsamt. Vi rengjorde så gott vi kunde, men det blev ingen skillnad. Kanske behöver rengöra bättre. Men hur? Är det med tryckluft? Kunde inte se/känna att ngn kontakt satt löst, men har iofs inte provat ta ur och sätta i igen.

Tillägg
Permalänk
Avstängd

om datorn var full av damm så är det nog läge att någon typ tar ut och rengör cpu-kylarens fläkt och runt flänsen (metallklumpen)....

Permalänk
Medlem

Det borde gå att fixa det problemet.

• Kontrollera så alla fläktar är ordentligt inkoppplade

• Gör rent i datorn ordentligt med tex tryckluft

• Uppdatera BIOS

I övrigt hade jag tittat på begagnat här på marknaden finns alltid folk som säljer vettiga grejer till vettiga priser. Att köpa en ny Lenovo (el. dyl.) på Elgigangten är inget jag hade gjort.

Permalänk
Avstängd

den här skulle man kunna spela på iaf https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

för att det är 4060 Ti
Intel® Core™ i5-14400F helt ok processor

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Det borde gå att fixa det problemet.

• Kontrollera så alla fläktar är ordentligt inkoppplade

• Gör rent i datorn ordentligt med tex tryckluft

• Uppdatera BIOS

I övrigt hade jag tittat på begagnat här på marknaden finns alltid folk som säljer vettiga grejer till vettiga priser. Att köpa en ny Lenovo (el. dyl.) på Elgigangten är inget jag hade gjort.

Tack! Jag vet inte riktigt om jag löser att uppdatera BIOS. Går det att läsa sig till hur jag gör utan att riskera att förvärra något. Tryckluft ska vi testa att göra rent med idag

Om vi ska titta på begagnat, vad är viktigt att titta efter för specifikationer?

Permalänk
Skrivet av AnnaKarlsson:

Tack! Jag vet inte riktigt om jag löser att uppdatera BIOS. Går det att läsa sig till hur jag gör utan att riskera att förvärra något. Tryckluft ska vi testa att göra rent med idag

Om vi ska titta på begagnat, vad är viktigt att titta efter för specifikationer?

Användarhandbok:

https://media.power-cdn.net/documents/manuals/195713817233/19...

Sök på youtube: how to update bios.

Rengör, kolla att allt sitter fast och hämta hem Fan speed/control program för att se hur fläktarna funkar.

Gällande begagnat är det svårt att ge råd utan budget. Men ska du köpa begagnat så använd Sweclockers marknad(blocket/trader/FB oftast för dyrt). Sätt Köpes gaming dator (din budget) om du får någon/några erbjudande är det bara göra en ny tråd och fråga om dessa är värt sin pris.

Med lite tålamod så blir det säkert bra. Gott nytt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaKarlsson:

Jo men det kan man läsa sig till. https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht500008-how-to-up...

Jag skulle tro att det går att fixa ert problem men det är inte alltid så lätt att traggla igenom allt ett steg i taget och är man inte van så kan det vara svårt.

Ska man köpa beggat på en tight budget så kan det vara värt att titta på föregående generations plattformar. Dvs LGA1200 (intel) och AM4 (AMD) samt ett passande grafikkort för ens krav https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Sen kan man lurka lite i forumet och på marknaden och eventuellt även slänga ut en sökes med en max budget så får folk erbjuda vad de kan och till vilket pris.

Permalänk
Medlem

Hahahah gubbar kolla vilken lösning på kylare.

https://tweakers.net/i/KvHA2Xc2KjrHoYZAUhtFZvE29RM=/full-fit-...

Vetefasen men finns det nån kylare som passar? menar man kanske har ett eget utvecklat moderkort med helt andra mått och kontakter på skiten.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaKarlsson:

Hej,

Jag fattar att rekommendationen om man är inbiten spelare är en helt annan nivå på dator, men vad funkar när man har en tight budget att ta hänsyn till? Är supertacksam för hjälp!

Först när man håller på och grejar i en dator så skall strömkabeln vara utdragen. trotts att datorn är av så går det ändå en liten ström ut till moderkortet om nätkabeln är i. Så drar ut den först innan du pillar.

man kan göra mycket själv innan man ber nån annan titta på den

Jag skulle gjort följande.

Byt det där lilla batteriet. Det är mycket billigt och har säkert tappat styrka vid det här laget. Det är ofta en felkälla och är en mycket billig åtgärd. Du ser bilden här att det sitter ett batteri där. Samma batteri finns på välsorterade mataffärer. Notera numret på batteriet och köp samma. CR2032. Detta är billigt att göra och oavsett om det är problemet eller inte just nu så är det bra att göra vid intervall. Säg fyra år eller så väntar man tills man får en del märkliga fel då vet man att det van vara batteriet.
https://tweakers.net/i/KvHA2Xc2KjrHoYZAUhtFZvE29RM=/full-fit-...

Det var dammigt sa du.

På bilden ser du skruvar i höljet till fläkten, skruva loss och få bort höljet och gör rent där. Förmodligen är det så mycket damm där att fläkten har stannat och ger då detta felmeddelandet.

Ser du en klump med damm då vet du att det var det som stället till det. Städa kan du göra med topps och det behöver ju inte vara hundra, bara man får bort det som täpper till. Få bort detta även från kylflänsen. Gå inte på med dammsugare hur som helst. Den kan ge strömspikar som gör sönder elektroniken. man kan dammsuga men för det krävs specialdammsugare som är gjort för det jobbet.

Du bet när man gått runt med ullsocka och tar i metall och får sig en stöt, det krävs mycket mindre än det för att pajja.

Sen nästa gång du köer dator så kolla inte på såna skitsällen som Elgigaten och liknade, dom kan inte så mycket om datorer. Kolla på såna som bygger själva. inet är väl bäst. men webbhallen och liknade är mycket bättre än sån a där ställen som säljer kaffemaskiner och rakapparater. Dom har knappt nån koll vad dom säljer för nått ens en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaKarlsson:

Kollar man olika guider och gör exakt steg för steg som det står så bör man fixa det. Men ja kanske inte lätt första gången.

Det är viktigt att veta att när det väl utförs så tar det en sund och man får inte avbryta när det pågår. Gör man det då är uppdateringen paj förstörd och datorn kommer inte starta men kan lagas om man lämnar in det till rätt person som har det som behövs.

Det andra viktiga är man man dubbelkollar så att man har rätt BIOS till rätt moderkort annars kan det bli problem om man har otur.

Jag hade rensat innan en biosupptdatering i vilket fall. dator får ju ett meddelande om att nånting är fel med fläkten så ett nyare bios gör kanske inte så att något blir bättre. Jag brukar säga pilla inte i bios i onödan om man inte vet varför man ska uppdatera bios. pilla inte på sånt som funkar. Så kolla fläkten först, hjälper inte det uppdatera bios.

tryckluft kanske fixar det eller inte men man bör öppna i alla fall och kolla så att klumpen är borta och den kan man ta med topps i alla fall. Tja blås med tryckluft om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD 8600g så kan du köra ok spel med cpun/APU och sedan skaffa GPU när du har lite till pengar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk

Tusen tack alla för tips och råd kring befintlig dator och även tips för köp av annan. Det har nu löst sig med befintlig dator. Jag fick fatt på en kunnig person som rengjorde datorn och uppdaterade BIOS. Det löste saken 👍. Skönt för nu! Uppskattar verkligen alla era tips och att ni så frikostigt delar med er!! Guld värt!

Permalänk
Medlem

Fina fisken. Vet du om det bara var dammigt eller om BIOS faktiskt hjälpte? Fanns vissa indikationer på det på nätet nämligen.

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Fina fisken. Vet du om det bara var dammigt eller om BIOS faktiskt hjälpte? Fanns vissa indikationer på det på nätet nämligen.

Jag var för snabb med att ropa hej Eller så har ett nytt problem uppstått. Jo, en BIOS uppdatering gjordes, som löste problemet. MEN 1,5 dag senare dök det upp ett nytt problem...
BitLocker. Ange återställningsnyckeln för att komma vidare.
Har loggat in på aka.ms/myrecoverykey och hittat återställningsnyckeln. MEN när jag skriver in den händer följande
"Datorn diagnostiseras"
"Försöker reparera"
"Automatisk reparation, det gick inte att reparera datorn med Automatisk reparation. Tryck på avancerade alternativ om du vill prova andra reparationsalternativ"
Vad sjutton gör jag nu?

Jag kanske skulle skapa en ny tråd för detta?

Permalänk
Medlem

Inte min grej det här men prova följande.

https://www.dell.com/support/kbdoc/en-us/000130549/how-to-unl...

Annars kan en ominstallation av windows hjälpa.

Men vänta gärna på andra svar då jag verkligne inte har full koll på detta.