Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag dricker bara sprit utöver folköl (alkoholskatten gör det inte värt med starkare öl) till vardags. Två små (ja, små, gillar inte att känna mig påverkad) skvättar idag runt kvällsvarden, först lite whisky Dundee och sedan lite rom Barbados Plantation Reserve. Vid högtidliga tillfällen lite marc eller calvados, i stället för rom. När jag är med tjejen sommartid kan det bli lite vin till grillat.

Permalänk
Medlem

Råg-IPA jag bryggde förra veckoslutet. Inte fullt så besk som jag hoppats men fantastiskt arom.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Blev en julöl ändå, fastän jag inte firar desto mer.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag har varit själv hela dagen (förutom att brorsan kom förbi en sväng), så det har känt lite typ... destruktivt att dricka alkohol.
Supa själv på kammarn liksom. Men nu hällde jag liiiite gin i juicen iallafall.
Så just nu: en stor mugg med is, gin, schweppes grape och apelsin/mangojuice.

Permalänk
Medlem

Två sista luckorna i kalendern:
North British 33Y 1st Fill Bourbon Barrel
Teaninich 17Y 1st File Sherry Barrel
Och belgare som chaser Vreta Kloster Julöl

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Fullers Vintage Ale (2024)
Fick den i julklapp av syrrans dotter, väldigt tacksam för den
Riktigt god komplex smak med viss maltig knäckig ton med både sötma och antydan till rökighet.
Även lite typ bakverk med torkad frukt i den också - kan inte sätta fingret på det.
Känns verkligen lyxig, vilket man väl kan förvänta sig med det priset! (Inte prisvärd precis)

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fuller-s-vintage-ale-...

(yay, jag har till sist förstått systembolagets storlekssystem på sina bilder, så kan bifoga i lagom storlek )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det blev lite Tegnér & Son vinglögg idag. Har druckit lite varje advent fram till nu av den, så nu är den nästan slut. Tycker den är trevlig, det är en glögg i klassisk stil. Den är söt, så gillar man inte det så ska man nog välja nåt annat. Den får en tumme upp av mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Låt jakten på den perfekta Irish Coffee börja 🍹

Permalänk

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vivaldi-7487101/

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fullers Vintage Ale (2024)
Fick den i julklapp av syrrans dotter, väldigt tacksam för den
Riktigt god komplex smak med viss maltig knäckig ton med både sötma och antydan till rökighet.
Även lite typ bakverk med torkad frukt i den också - kan inte sätta fingret på det.
Känns verkligen lyxig, vilket man väl kan förvänta sig med det priset! (Inte prisvärd precis)

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/fuller-s-vintage-ale-...
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/24399317/24399317_100.png
(yay, jag har till sist förstått systembolagets storlekssystem på sina bilder, så kan bifoga i lagom storlek )

Nej, en del öl är märkbart dyra, och ibland undrar man om de inte bara sätter ett högt pris bara för att...men att betala 30-40kr för en flaska bra öl är ju inte så märkvärdigt. Jag dricker så få starköl per år att det inte spelar någon större roll på det hela taget, köper gärna en god porter eller stout för 40-50kr (men då vill jag helst ha en halvliter eftersom det är så mycket jag vill ha till en måltid).

Julaftonsöl : Vega Winter Stout 39.90
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/vega-bryggeri-3184115...

8 av 10 isflak. Inte lika full smak som "Arbetarporter" som jag provade för ett tag sedan, men klart mer smak än Guinness. Bra till mat. Kan bli fler köp andra år. Plus för snygg burk, minus för att det är 33cl och inte 50cl flaska...

Juldagen : Dirty Black Winter 36:90
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/odd-island-brewing-31...

7 av 10 demoner. Nära 8...men något litet saknas, men den är god, mörk IPA är inte så dumt.

Annandagen : Broughtons Highland Jock Strong Scottish Ale
Vanlig jäkla Ale, ingen IPA eller något fancy. Riktigt god, nästan så man skulle säga smarrig. 8 av 10 säckpipor, extra plus för halvlitersflaska.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/broughtons-highland-j...

Sedan blev det en kellerbier härom dagen också, https://www.systembolaget.se/produkt/ol/karlsbrau-1124801/ Karlsbräu 5.6% för 25.90 för en halvliter, det är ju ett riktigt bra pris för en ofiltrerad opastöriserad lager som har frisk och god smak. Lite väl ljus kanske. 7 av 10 öltunnor. Känns nästan lite lågt, med tanke på hur den ändå är definitivt bättre än en klar majoritet av alla lager jag druckit, men så får det bli.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Efter lite ärtsoppa och punsch (Roslagens samt Kronans romlagrade) så plockade grannen fram en julklapp som var riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Tömmer en trevlig Puertorican och sörjer. Blir till att införskaffa en ny tror jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nej, en del öl är märkbart dyra, och ibland undrar man om de inte bara sätter ett högt pris bara för att...men att betala 30-40kr för en flaska bra öl är ju inte så märkvärdigt. Jag dricker så få starköl per år att det inte spelar någon större roll på det hela taget, köper gärna en god porter eller stout för 40-50kr (men då vill jag helst ha en halvliter eftersom det är så mycket jag vill ha till en måltid).

Absolut, jag köper mest hyfsat alkoholstarka IPA/DIPA i 20-35kr klassen, och kostar på mig Porter/Stoutar med lite tryck i för 30-60kr när jag vill ha en
Men den där Fullers kostade ju 89 spänn och då börjar det bli lite väl mycket tycker jag, så jag är tacksam jag fick den i julklapp. Och var ju en halvliter åtminstone
Smaksak, men stout är inget jag dricker till maten dock: jag vill ha fylliga och smakrika stoutar och då tycker jag de passar bättre som typ efterrätt
(dricker jag alkohol till maten så blir det mest enkel lager som inte är ivägen för maten liksom)

På tal om stout så blev det en Lervig - Konrad Stout igår. (49:90kr)

Helt OK men lite åt det torrare och inte riktigt lika fylliga hållet som jag gillar mest. En del rök/tobak och kaffetoner och mycket smak, men ändå inte en favvo direkt för min del av nån anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Deras Cherry Chouffe är rätt farlig Smakar godis men man får vara vaksam!

Själv skall jag knäcka en stout jag aldrig har druckigt och inte har så höga förväntningar på.
En Desthil, det går nog ner ska vi se.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Själv skall jag knäcka en stout jag aldrig har druckigt och inte har så höga förväntningar på.
En Desthil, det går nog ner ska vi se.

Är det denna?

Den står i kylen och lär nog gå åt på nyårsafton
Nyfiken på den: den är ju typ "prisvärd" för 40kr för en 11,4 procentig stout!
Hoppas den är drickbar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Happy New Year

Permalänk
Medlem

Gott Nytt År mina SweClockers-vänner. Denna var fin, inte tokigt söt men bra mustig!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Denna var grymt bra! Gott nytt år 🥳

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Försöker få i mig denna, inte alls god.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Firar in säsongens första (och årets sista) snö... 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk

Louis Massing

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Lite rom från Trinidad 🥰

Samt förbereder kvällens kaffedrink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Louis Massing

<Uppladdad bildlänk>

Samma här!

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem

Cava

Permalänk

Från vitt till rött:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ecoltura-5016801/

Visa signatur

//

Permalänk

Din bild fungerar inte? Kanske du angett "fel" adress?
Vi övriga vill gärna ha inspiration.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Din bild fungerar inte? Kanske du angett "fel" adress?
Vi övriga vill gärna ha inspiration.

Det kan högst, kanske, typ eventuellt bero på att inlägget ifråga gjordes 2013...

Men det var, som framgår av länken i sig, Samuel Adams Boston Lager:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/samuel-adams-154003/

Permalänk
Medlem

Jura, aged 12 years.
Väntar på besök, senare blir det Norrlands och skumpa.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Blev lite Agitator rom i glaset ikväll (igen). Tycker den är riktigt trevlig.

Drack även en av dom julöl som jag hade kvar, Jämtlands Bryggeri Julöl. Den var helt okej.

Drack Jenny Nyströms Julöl för nån dag sen och den var inte bra alls, inte som julöl iallafall. Påminde mer om IPA än julöl, gillar inte IPA så den fick minus av två orsaker (IPA och smakade inte som en julöl).