Forskare kör chattbot på Pentium 2 och Windows 98

Permalänk
Melding Plague

Forskare kör chattbot på Pentium 2 och Windows 98

Windows 98, processor på 350 MHz och 128 MB arbetsminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dator klarar nog crysis i 1080p med allt på max...att den precis som med avancerade chatt bottar går i 0,1fps är en annan femma...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den dator klarar nog crysis i 1080p med allt på max...att den precis som med avancerade chatt bottar går i 0,1fps är en annan femma...

Haha, nej. Crysis var utmanande för samtida datorer när det kom i slutet av 2007, den där datorn är 10 år äldre än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Haha, nej. Crysis var utmanande för samtida datorer när det kom i slutet av 2007, den där datorn är 10 år äldre än så!

Ok då 0.001 fps 😉

En komps körde det på hans äldre bärbara när det kom. Han körde allt på ultra low och 640*480 och hade mellan 2 och 15 fps. När det hackade sig vid ett huvud så var det bara hammra på mus knappen och hoppas på ett headshot.😂

Visa signatur

Permalänk

Så typisk av de som påstår att inte 640k ought to be enough for anybody att hitta på fiktiva laster som kräver sjukligt mycket ramminne för att stödja deras tes.

Annars är det bra det forskas på olika spår inom Ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ok då 0.001 fps 😉

En komps körde det på hans äldre bärbara när det kom. Han körde allt på ultra low och 640*480 och hade mellan 2 och 15 fps. När det hackade sig vid ett huvud så var det bara hammra på mus knappen och hoppas på ett headshot.😂

Det största problemet är nog att det inte fanns några GPUer 1997 (GeForce 256 kom 1999), och DX9 kom först 2002. Det innebär alltså mjukvarumemulering av DX9 funktioner. För 1080p med max inställningar är nog 1 mFPS realistisikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ok då 0.001 fps 😉

0fps, GPUn klarar antagligen inte att köra den nivån av Dx eller Opengl som krävs. Och även om den skulle klara API-kraven så är 128MB för lite för att ens starta spelet.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ibland hur mycket orealiserad prestanda man slänger på tippen när grafikkorten är "passé". Om någon gjort ett spel som var lika imponerande på ex ett GTX1070 som Doom en gång var på en vanilla 486:a exempelvis, hur hade det sett ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det största problemet är nog att det inte fanns några GPUer 1997 (GeForce 256 kom 1999), och DX9 kom först 2002. Det innebär alltså mjukvarumemulering av DX9 funktioner. För 1080p med max inställningar är nog 1 mFPS realistisikt

Delvist sant. Det fanns inga generella GPUer visserligen, men det fanns 3D acceleratorkort, i form av Voodoo Graphics 4 MB, som släpptes redan 1996.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Delvist sant. Det fanns inga generella GPUer visserligen, men det fanns 3D acceleratorkort, i form av Voodoo Graphics 4 MB, som släpptes redan 1996.

Tveksamt dock om det duger till att accelerera DX9... Nej, det blir nog mjukvaruemulering av DX9 på CPU (vilket är möjligt men otroligt långsamt) samt 1 GB virtuellt minne (minimikrav) på hårddisk som också skulle vara smärtsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Skrivet av dlq84:

0fps, GPUn klarar antagligen inte att köra den nivån av Dx eller Opengl som krävs. Och även om den skulle klara API-kraven så är 128MB för lite för att ens starta spelet.

Tydligen någon som testat lite äldre hårdvara. men fortfarande en gpu som nog möjliggjorde det. Helt spelbart speciellt i striderna
https://www.youtube.com/watch?v=mYALAL9toOw

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De bygger alltså om modellen så att det inte längre kräver högskolematematik utan räcker med lågstadiematematik, därmed kan även mindre kapabla komponenter utföra beräkningarna el snarare köra modellen.
Så det blir kanske den nya utmaningen efter att köra Doom på allt möjligt, köra AI på saker man inte tror kan klara det (ok, en viss skillnad i prestandakrav men ändå).

Permalänk
Medlem

Chatbots har ju funnits sedan ELIZA på 60-talet så det är klart att det kan köras på klen hårdvara. Själv så chattade jag med Racter från 1986 på en 7MHz Amiga 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Chatbots har ju funnits sedan ELIZA på 60-talet så det är klart att det kan köras på klen hårdvara. Själv så chattade jag med Racter från 1986 på en 7MHz Amiga 1000.

Det som är lite intressant är väl just att det inte är typ Eliza utan att man tagit en liten modern LLM...
("Liten LLM", känns lite knepigt som koncept, men ja...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänk om detta skulle resultera i att Nvidia och AMD måste rea ut sina kretsar för att de får ett enormt överskott på dem. Man kan ju alltid få drömma.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som är lite intressant är väl just att det inte är typ Eliza utan att man tagit en liten modern LLM...
("Liten LLM", känns lite knepigt som koncept, men ja...)

De små modellerna kallas SLM av just den anledningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det fanns ju spel innan Crysis.

Jag skulle tro att den datorn skulle klara av Quake II alldeles utmärkt om man kör 90-tals versionen och inte kör Quake II RTX

Skrivet av deltascu:

Jag tänkte först invända mot att det fanns grafikkort före 1999 och även med 3D accelerering.
Men så mindes jag att SweClockers skrev någon krönika om GeForce och att det var den första GPU.
Jag minns inte exakta detaljerna, men att GeForce 256 åtminstone enligt någon definition var första GPU.
Men det var åtminstone inte första grafikkortet som hade någon form av accelerering av 3D grafik.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Tydligen någon som testat lite äldre hårdvara. men fortfarande en gpu som nog möjliggjorde det. Helt spelbart speciellt i striderna
https://www.youtube.com/watch?v=mYALAL9toOw

Även om GeForce 6200 aldrig var något toppkort så borde det vara betydligt kraftfullare än GeForce 256 och troligen GeForce 2 också.

Enligt videons beskrivning:

Minimum system requirements for Crysis:

CPU: Pentium 4 @ 2.8GHz
RAM: 1GB
Graphics card: GeForce 6800 or Radeon 9800 Pro (256MB)
Sound card: DirectX 9.0c compatible

This computer:

CPU: Pentium 3 @ 560MHz
RAM: 384MB
Graphics card: Nvidia GeForce 6200 (256MB)
Sound card: Sound Blaster 16 (Non-PnP ISA)

So according to this, I am running Crysis mostly below half of the minimum requirements. I'm surprised it can run at all!

Så då är ju GeForce 6200 åtminstone ett grafikkort i samma generation som de officiella systemkraven, men en betydligt lägre modell.
Men rimligtvis så borde GeForce 6200 ha stöd för det mesta (eller allt?) som GeForce 6800 har stöd för.
'Bara' med lägre prestanda.

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta hur ai:et skulle hantera spel som stugan eller kanske Larry 1

Permalänk
Medlem

Chatbots är det nya Doom , ser fram emot när en brödrost kan berätta en rolig historia medans man väntar på att brödet blir rostat.

Skämt åsido så är det ju faktiskt framgång att kunna 'AI' att köra på klenare hårdvara, ett måste om man vill använda det till något användbart. Kanske inte att för pratande brödrostar, men kanske någon funktion som kan avgöra när exakt brödet är färdigrostat, tex.

Annars så är det väl just träningen av AI som är det som kräver massor av beräkningskraft. Inte så mycket att bara köra en färdigtränad modell.

Permalänk
Medlem

Jag körde faktiskt BF2 på en liknande dator, men med ert geforce 5600 256mb (eller något sånt)

Men det var ju 3 SPF (sekunder per frame) ungefär

Permalänk
Medlem

Jäklar. Jag har ju slängt min Pentium 2, 300 MHz ("Klamath"). Fast, jag hade aldrig mer än 16 MB RAM, vad jag kommer ihåg. Det hade nog blivit svårt då. Hade nVidia Riva 128 3D-kort; GPUer kom senare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Streamen börjar snart men han är grym på att porta och köra saker på gamla datorer.

LLM på en PS/2

Permalänk
Medlem

Händelsevis samma spec som min första dator, fast med ATi Rage 2 som grafikkort. Tänk om man kunde berätta för mitt tonåriga jag att man skulle komma att kunna köra AI på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jäklar. Jag har ju slängt min Pentium 2, 300 MHz ("Klamath"). Fast, jag hade aldrig mer än 16 MB RAM, vad jag kommer ihåg. Det hade nog blivit svårt då. Hade nVidia Riva 128 3D-kort; GPUer kom senare.

Är du säker på det?
16MB RAM på en Pentium 2 låter ganska lite.
Låter mer som något för en Pentium 1 dator eller en bra specad 486:a.
Det var inte 64MB RAM du hade?
Eller menar du VRAM ?
Riva korten fanns väl med 16MB ? Eller om det var TNT, som var väl någon form av Riva, men kom senare?

Men visst, det går ju att underspeca en dator.
Typ som att bygga en ny dator idag med bara 8GB RAM.
Åtminstone på DDR4 kan man ha så lite minne med 2x4GB DDR4 minnesmoduler. Typ om man fortfarande får tag på AM4 moderkort.
Annars vet jag inte om det går att få tag på minnesmoduler mindre än 8GB på DDR5.
Men vill man bygga underspecat hade man kunnat köra 8GB single channel (1x8GB) DDR5 på en ny dator.

Ryzen 9800X3D, 8GB single channel RAM, GeForce GT 1030 2GB.
Perfekta datorn för gaming och AI

Permalänk
Medlem

Storytime:

Låter inte så långt ifrån min första Windows PC! Efter att jag spelat Quake 2 multiplayer i labbet på Uni så var jag till slut tvungen att kapitulera och ställa undan min Amiga 3000 som fram tills dess funkat helt ok som labbplattform för de flesta kurser jag då gick på Datavetenskap. Och att surfa hjälpligt på nätet. Trot eller ej!

Den hade historiens mest överklockningbara processor, Celeron 300A som gick att överklocka till 400 Mhz och som var snabbare i spel än Intels flera gånger dyrare Pentium II. Det misstaget gjorde nog Intel aldrig om tror jag

Tror jag hade 64MB minne och en 8GB HD samt en NVidia Riva TnT av något slag. Jag var lite sent ute och missade hela cirkusen med separat 3D-kort (3dfx) och gick direkt på NVidias kort som integrerade både 2D och 3D på samma processor/kort.

Herregud var jag spelade Quake 2 DM på den maskinen. Det var nästan det enda jag spelade under den tiden tror jag. Kom ihåg att jag opererade mig och inte kunde sitta under ett par veckor. Då flyttade jag skärmen till golvet och LÅG och spelade istället. Det är dedication!

Att den maskinen än idag skulle kunna köra någon form av LLM känns mer än avlägset.

Som vanligt är det imponerande när folk försöker göra saker med extremt begränsade resurser. GameBoy nästa?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Som vanligt är det imponerande när folk försöker göra saker med extremt begränsade resurser. GameBoy nästa?

Det fanns ju ett företag på 90-talet som ville göra GameBoy till en dator...

https://www.ign.com/articles/a-lost-game-boy-add-on-called-th...

Permalänk
Hedersmedlem

Vi hade en väldigt primitiv chatbot på vad jag trodde var en 386 ;). Men den hade iofs förprogrammerade mönster/svar på allt, vad vi kunde se då

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.