VESA presenterar Display HDR True Black 1000

Permalänk
Melding Plague

VESA presenterar Display HDR True Black 1000

Ny standard för ljusstarka OLED-skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer några vettiga skärmar under 2025 med hög ppi typ > 220 och > 120 Hz?

Gärna 16:10 eller i nödfall 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Nån som vet om det kommer några vettiga skärmar under 2025 med hög ppi typ > 220 och > 120 Hz?

Har inte koll på PPI men troligtvis kommer det presenteras en del 4K@240Hz 27" på CES nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har inte koll på PPI men troligtvis kommer det presenteras en del 4K@240Hz 27" på CES nästa vecka.

Det blir runt 150 ppi, lite lågt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kommer du från framtiden eller va? Du får nog vänta till 8K blir standard för att få så mycket

Permalänk
Medlem

Vill ha en sån här som klarar av 24/25, 29.97, 50 och 60hz 4K DCI, 10bit med 12g SDI och kosta... 500kr hehe... Just ja, 31,5" helst.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Kommer du från framtiden eller va? Du får nog vänta till 8K blir standard för att få så mycket

Apple är redan där sedan flera år; 218 PPI på iMac 24" ("4.5K"). 27"-varianten (som inte verkar finnas kvar?) har 5120x2880 på 27" så också 218 PPI.

Synd att nästan inga följer efter dem där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Nischat användningsområde, det blir att vänta in 8K som sagt.

Skrivet av Thomas:

Apple är redan där sedan flera år; 218 PPI på iMac 24" ("4.5K"). 27"-varianten (som inte verkar finnas kvar?) har 5120x2880 på 27" så också 218 PPI.

De har alltid gjort konstiga val som 1,280x800 upplösning på deras 13,3" laptop 2006 och folk då argumenterade för att inte mer behövs högre upplösning på en sådan liten skärm.
Idag så ser många en helhetsbild på en skärm, det handlar såklart om storlek, svärta, färgåtergivning, upplösning, uppdateringsfrekvens, betraktningsvinkel etc. De ställen där vill ha en 8K 24" extern skärm idag är otroligt nischat. Snarare vill folk även att skärmen ska vara större.

Att endast prata om upplösning och sedan välja skärm vad som finns känns för mig väldigt konstigt, oavsett om det är datorskärm eller tv. Det finns folk som gör det motsatta med storlek, men de köper då det billigaste som finns.

*edit*
Här finns en skärm med hög PPI.
https://www.dell.com/en-us/shop/dell-ultrasharp-32-8k-monitor...
Dyr som tusan. frågan är om bilden är bättre? Jag ser det lite som megapixelracet på kamera där mer megapixrel per automatik inte är bättre.
Undra när 8K skärmar blir prisvänliga? Jag tror det dröjer länge, främst för att det är en sådan liten grupp som vill betala så mycket extra för det. Detta av anledningar som de inte har 8K filmer eller inte vill spela spel i 8K med sämre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dock bara 60.Hz än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har alltid gjort konstiga val som 1,280x800 upplösning på deras 13,3" laptop 2006 och folk då argumenterade för att inte mer behövs högre upplösning på en sådan liten skärm.
Idag så ser många en helhetsbild på en skärm, det handlar såklart om storlek, svärta, färgåtergivning, upplösning, uppdateringsfrekvens, betraktningsvinkel etc. De ställen där vill ha en 8K 24" extern skärm idag är otroligt nischat. Snarare vill folk även att skärmen ska vara större.

Att endast prata om upplösning och sedan välja skärm vad som finns känns för mig väldigt konstigt, oavsett om det är datorskärm eller tv. Det finns folk som gör det motsatta med storlek, men de köper då det billigaste som finns.

*edit*
Dyr som tusan. frågan är om bilden är bättre? Jag ser det lite som megapixelracet på kamera där mer megapixrel per automatik inte är bättre.
Undra när 8K skärmar blir prisvänliga? Jag tror det dröjer länge, främst för att det är en sådan liten grupp som vill betala så mycket extra för det. Detta av anledningar som de inte har 8K filmer eller inte vill spela spel i 8K med sämre fps.

Har du sett en 27-tum (16:9) 4K kontra en 27-tum (16:9) 5K? Då förstår man nog för det är en klar skillnad på armlängds avstånd mellan dessa två tycker jag. En 8K (16:9j vid 32 tum låter inte alls dumt.

Om vi kan lita på ChatGPT nedan:

”A 5K 16:9 display has about 217 PPI.
An iPhone (recent models) has about 458
PPI, which is over 2x the pixel density of the
5K display.

The pixel density of an 8K 16:9 display at 32 inches is approximately 275 PPI.
This is significantly higher than standard 4K
displays at similar sizes, making it ideal for highly detailed content and professional visual work.”

Så fortfarande bra mycket högre pixeltäthet på en iPhone än en 32-tum (16:9) med 8K, men samtidigt tittar man ju knappast på samma avstånd som på en Iphone med en 32-tummare.

Håller hursomhelst verkligen inte med om att det är jämförbart med megapixel-racet.

Ändrade ChatGPt till ChatGPT
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Har du sett en 27-tum (16:9) 4K kontra en 27-tum (16:9) 5K? Då förstår man nog för det är en klar skillnad på armlängds avstånd mellan dessa två tycker jag. En 8K (16:9j vid 32 tum låter inte alls dumt.

Om vi kan lita på ChatGPt nedan:

”A 5K 16:9 display has about 217 PPI.
An iPhone (recent models) has about 458
PPI, which is over 2x the pixel density of the
5K display.

The pixel density of an 8K 16:9 display at 32 inches is approximately 275 PPI.
This is significantly higher than standard 4K
displays at similar sizes, making it ideal for highly detailed content and professional visual work.”

Så fortfarande bra mycket högre pixeltäthet på en iPhone än en 32-tum (16:9) med 8K, men samtidigt tittar man ju knappast på samma avstånd som på en Iphone med en 32-tummare.

Håller hursomhelst verkligen inte med om att det är jämförbart med megapixel-racet.

Alla liknelser haltar. De som sa att 12MP, 18MP eller vad de nu sa räckte på en kamera så behövs det mer idag på bättre sensorer. Framförallt om man i efterhand vill zooma in på bild.

Problemet med skärmar är att det finns olika köpstarka grupper som vill köpa dyra skärmar. 8K ligger det dock inte så mycket fokus på. Speciellt inte till den grad att de först ser på hur hög PPI skärmen har och väljer skärm efter det.

Jag själv vill ha 8K skärm i framtiden på en runt 50", detta för jag kommer splittra den till 2st 4K skärmar. Det är alltså för helt vanligt kontorsarbete i Excel och Word m.m. Men så hög PPI får jag inte.
Jag förstår att behovet av hög PPI finns, men jag tror inte det är så många kunder som vill betala mycket extra för det.

Permalänk
Medlem

Nischat användningsområde, det blir att vänta in 8K som sagt

"Att endast prata om upplösning och sedan välja skärm vad som finns känns för mig väldigt konstigt"

Nja, jag vill bara ha "crisp" text. Antigen gör man som Apple och skalar interfacet 200% på en panel med hög ppi. Runt 220 duger, så 8k på en 32" blir för hög ppi faktiskt:-)

I dagsläget kör jag en 32" med 2560x1440, och har ställt in så typsnitten är pixelmappade, lätt i KDE Plasma. På en windowsdator får man bråka med cleartype och man blir aldrig nöjd innan man till slut dör av ögoncancer.

Så för stunden klarar jag mig bra. Apple har löst problemet på annat sätt, och det är egentligen den lösningen som ser bäst ut när det kommer till typsnitt och interfacets utseende på en dator.

Men alla får givetvis köpa vilka skärmar dom vill. Jag är bara missnöjd med att jag inte kan köpa den skärmen jag vill ha än

Permalänk
Medlem

Nja, jag vill bara ha "crisp" text. Antigen gör man som Apple och skalar interfacet 200% på en panel med hög ppi. Runt 220 duger, så 8k på en 32" blir för hög ppi faktiskt:-)

I dagsläget kör jag en 32" med 2560x1440, och har ställt in så typsnitten är pixelmappade, lätt i KDE Plasma. På en windowsdator får man bråka med cleartype och man blir aldrig nöjd innan man till slut dör av ögoncancer.

Så för stunden klarar jag mig bra. Apple har löst problemet på annat sätt, och det är egentligen den lösningen som ser bäst ut när det kommer till typsnitt och interfacets utseende på en dator.

Men alla får givetvis köpa vilka skärmar dom vill. Jag är bara missnöjd med att jag inte kan köpa den skärmen jag vill ha än

Instämmer så in i bänken!

Jag har en 55” 8k tv inhandlad ny för hmm, 3-4 år sen kanske, för minnesvärda 9990 kr.

Bästa skärmen jag haft, hade den haft displayport och varit 50” istället hade den varit perfekt.

Varför finns ingen sån monitor? Helt obegripligt.

Permalänk

Själv väntar jag på Apples nya tandemOLED i 6k@TrueMotion på 32" via TB5. Lär bli en succé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Eller varför inte 5k? Jag hajar inte varför inte det börjar bli mer och mer en datorstandard med tanke på hur stort 1440p har blivit.

Killarna nedan är på rätt spår:

Skrivet av star-affinity:

Har du sett en 27-tum (16:9) 4K kontra en 27-tum (16:9) 5K? Då förstår man nog för det är en klar skillnad på armlängds avstånd mellan dessa två tycker jag.

Precis, 5k på ca 27-32 tums monitor med ca 180-220 dpi hade varit klockrent!
Då kan man göra som Charles Finley föreslår nedan:

Antigen gör man som Apple och skalar interfacet 200% på en panel med hög ppi.

Såvitt jag minns så har även windows funktioner för 200% skalning, kopplat till deras Surface laptops... Så det vore bra om skärmtillverkarna kunde sträva mot det även på PC-sidan

Det gör det ju väldigt mycket enklare att skala snyggt, och man kan gå ner till halva upplösningen om man har stora problem att driva spel mm.
Ursäkta offtopicen från tråden.

...

True black 1000 låter som en del av standarden som kanske borde varit där från början men bättre sent än aldrig
(och lite dystert att så många skärmar fortfarande inte är nära att nå de här högre certifieringarna )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1440p I 32”, då blir det förstås inte knivskarpt..
Jag kör just nu en ultrawide oled i 34” med aningen högre ppi. Men bara du går upp från dina 32” 1440p till 32” 4k så ser du ju en jäkla skillnad. Så testa det redan nu om du inte redan gjort det. Finns ju flera riktigt bra 32-tums 4k-skärmar ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

1440p I 32”, då blir det förstås inte knivskarpt..
Jag kör just nu en ultrawide oled i 34” med aningen högre ppi. Men bara du går upp från dina 32” 1440p till 32” 4k så ser du ju en jäkla skillnad. Så testa det redan nu om du inte redan gjort det. Finns ju flera riktigt bra 32-tums 4k-skärmar ute nu.

Du har missförstått mig. Min text på skärmen är pixelmappad dvs knivskarp. Som Windows 7 utan cleartype.

Permalänk
Medlem

Härligt, kul att se att utvecklingen går framåt
Ljusstyrkan på OLED har onekligen har onekligen varit ett område där det behövs lite förbättring.

Permalänk
Medlem

Äntligen får OLED-skärmar riktig hdr. Är för närvarande på 4k 144hz. Väntar på 4k 360hz eller 480hz. 1440p är en nedgradering för mig. Det går jag aldrig tillbaka till.

Permalänk
Medlem

Jag börjar misstänka att jag är överkänslig. Kan inte ens använda HDR400 längre perioder kvällstid för jag upplever det alldeles för ljusstarkt på min OLED.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Härligt, kul att se att utvecklingen går framåt
Ljusstyrkan på OLED har onekligen har onekligen varit ett område där det behövs lite förbättring.

not really....

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att ögats upplösning (dvs förmåga att särskilja pixlar, också kallad "retina" på marknadsspråk) vid god syn är ungefär 1 bågminut = 1/60 grader i bästa fall, vilket innebär DPI = 110 på typiskt skärmavstånd (80 cm) eller det dubbla DPI = 220 på halva avståndet (40 cm). Din 32-tummare har en på DPI = 92, vilket är för lågt, men med en UHD-display på 32 tum skulle du få DPI = 138, vilket är ok för 80 cm avstånd men åter för lågt om du sitter närmare än 60 cm.

Största 16:9 skärmstorlek för retina-upplösning vid avstånd 40cm (220 PPI):

HD: 10 tum
QHD: 13 tum
UHD: 20 tum
8k: 40 tum
16k: 80 tum

Om du sitter långre bort än 40 cm från din skärm så växer största skärmstorlek proportionellt, t.ex. vid 80 cm skärmavstånd (mitt föredragna avstånd vid desktoparbete) och UHD är största skärm för retina 40 tum.

Ytterligare en komplikation är hur subpixelstrukturen hos skärmen ser ut, men det är nog mest relevant för skärmar som inte uppnår retina.

Frågan är fortfarande var alla stora 8k-monitorer är, med tanke på att high-end TV-apparater haft den upplösningen i många år nu. För TV-apparater är ju 8k mer än tveksamt, medan för stora datorskärmar skulle det absolut vara lönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tänkte bara inflika att ögats upplösning (dvs förmåga att särskilja pixlar, också kallad "retina" på marknadsspråk) vid god syn är ungefär 1 bågminut = 1/60 grader i bästa fall, vilket innebär DPI = 110 på typiskt skärmavstånd (80 cm) eller det dubbla DPI = 220 på halva avståndet (40 cm). Din 32-tummare har en på DPI = 92, vilket är för lågt, men med en UHD-display på 32 tum skulle du få DPI = 138, vilket är ok för 80 cm avstånd men åter för lågt om du sitter närmare än 60 cm.

Helt rätt.

8k på 40" vore grymt 👍

Permalänk
Medlem

*edit*

8K filmer finns allt. Imax 70 mm motsvarar runt 18K i upplösning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

8K filmer finns allt. Imax 70 mm motsvarar runt 18K i upplösning.

Absolut. Problemet är att det är väldigt få konsumenter som har tillgång till dessa filmer och efterfrågan av skärm som kan spela upp det inte är så stor.
Det blir då lite som att dyra tvapparater fortfarande har 100Mbit ethernet. Där tv entusiaster säger att de inte bryr sig för de behöver inte ha mer. Och tillverkare fortsätter att sälja dyra tvapparter (+40 tusen) med denna gamla skit som räknas som obsolete och inte ens längre stöds av alla industriswitchar. (som folk viserligen inte brukar ha en konsumenttv till)

Min poäng är för att utvecklingen ska gå fort så måste många se en stor nytta av det. Där höga upplösningar såklart tydligt märks på rejäla skärmstorlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Största 16:9 skärmstorlek för retina-upplösning vid avstånd 40cm (220 PPI):

HD: 10 tum
QHD: 13 tum
UHD: 20 tum
8k: 40 tum
16k: 80 tum

Om du sitter långre bort än 40 cm från din skärm så växer största skärmstorlek proportionellt, t.ex. vid 80 cm skärmavstånd (mitt föredragna avstånd vid desktoparbete) och UHD är största skärm för retina 40 tum.
...
Frågan är fortfarande var alla stora 8k-monitorer är, med tanke på att high-end TV-apparater haft den upplösningen i många år nu. För TV-apparater är ju 8k mer än tveksamt, medan för stora datorskärmar skulle det absolut vara lönt.

Håller i stort med: ca 180-220PPI på normalt monitoravstånd på ca 60-90 cm är ju rätt optimalt ur ett synperspektiv OCH råkar praktiskt nog typ dubbla 96 DPI:n som Windows använder

Ca 40 tums 8K skärm vore riktigt trevligt
Men som jag nämnde skulle ju även 5K i 27-32 tumsspannet kunna funka - plus förstås valfria olika ultrawideformat.
(en ca 42-44 tums skärm i 21:10 med tex 6880x3200 vore en fin kompromiss Nämdes i den där tråden med nya böjbara OLEDskärmarna om jag minns rätt nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

I dagsläget kör jag en 32" med 2560x1440, och har ställt in så typsnitten är pixelmappade, lätt i KDE Plasma.

Min text på skärmen är pixelmappad dvs knivskarp. Som Windows 7 utan cleartype.

Kan du förklara vad Pixelmappade typsnitt på KDE innebär?

Gärna en skärmbild på inställningarna, eller länk till hur det ska se ut, om du kan.

(Googlade, men hittade inte nått rakt på sak. Kör själv bl.a. Linux Mint Cinnamon, så vore kul att lära sig mer om det är nått jag missat.)

Har flera vänner som kör med lite lägre upplösning än jag själv tycker är behagligt, för text, på deras skärmar. Men då kanske detta är nått jag kan tipsa dem om isf.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Jag har en 55” 8k tv inhandlad ny för hmm, 3-4 år sen kanske, för minnesvärda 9990 kr.

Bästa skärmen jag haft, hade den haft displayport och varit 50” istället hade den varit perfekt.

Varför finns ingen sån monitor? Helt obegripligt.

Jepp, håller med. Och med 120Hz åtminstone. Vore toppen.
Vilken TV-modell köpte du?

Permalänk
Medlem

Jahopp... 20 lax för detta lilla tekniksprånget utöver ett normalpris för en ful märkning på kartongen. Är så sur på hela skiten så jag stannat kvar på 1080p tills för en månad sen.

ingen kan peka ut vilken skärm som är vilken mitt i ett spel om man tejpar över all märkning, kanske ser man skillnad på två skärmar i butik sida vid sida. Om man verkligen stirrar på tekniken tycker man sig märka skillnad mot en verklig skitskärm i sig men vem fasen gör det mitt i filmen eller spelet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jahopp... 20 lax för detta lilla tekniksprånget utöver ett normalpris för en ful märkning på kartongen. Är så sur på hela skiten så jag stannat kvar på 1080p tills för en månad sen.

ingen kan peka ut vilken skärm som är vilken mitt i ett spel om man tejpar över all märkning, kanske ser man skillnad på två skärmar i butik sida vid sida. Om man verkligen stirrar på tekniken tycker man sig märka skillnad mot en verklig skitskärm i sig men vem fasen gör det mitt i filmen eller spelet.

Hehe, ja man får välja själv vilka teknikhopp man tar och när. HDR1000 är knappast lika stort steg som att gå från IPS till OLED (en skillnad som märks varje sekund). Det hoppet gjorde jag för 5990kr. HDR1000 kan för vissa användare bli rätt jobbigt för ögonen i längden så ett val att gå ner till HDR400 eller liknande vore nog bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz