Året var 2007 – Windows Vista släpps och alla hatar det

Permalänk
Medlem

Det som sög mest var Windows 8!!

Vista med gränssnittet Aero hade jag inga problem med, idag har ju vissa problem med att de inte har en TPM modul om de vill uppgradera till Windows 11. Jag minns när HP sålde bärbara datorer med Celeron CPU och 1GB Ram + Vista! Ingen hit!

Men Windows 8 måste vara historiens största flopp (helt bortglömt ingen pratar om det ens)!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Windows 11 är sämst. Urk! Alla andra versioner har varit en uppgradering på något sätt. Vista var (för) snyggt (på sin tid). 8:an var kul och djärvt. 10:an bra (men lite tråkigt). 11:an är ju bara som 10:an fast sämre på alla i vardagen märkbara sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis det här kan jag tycka är den enda riktigt välförtjänta svidande kritiken kring vista.
Varför släppa maskiner som inte pallade med att köra OSet på en OK nivå?
Katastrof faktiskt. Och helt i onödan.

Ja, men Vista var ju också inte klart när det släpptes, flera saker var så dåligt optimerade och kördes på ett så onödigt tungdrivet sätt att det på sin höjd hörde hemma i en Beta.

Det släpptes alldeles för tidigt och med alldeles för låga systemkrav.

1 år efter release och på bättre hårdvara så var Vista inte så dåligt, men många hade redan riktigt usla erfarenheter så ryktet var sänkt.

Med Windows 7 blev det ännu bättre!

Permalänk

Minns så väl "Aero Glass".

Ett riktigt trevligt utseende hade Windows Vista som standard. Vad gäller problemen så kan jag inte minnas att man hade så speciellt många fler där jämfört med något annat OS.

Permalänk
Medlem

Tyckte aldrig illa om Vista, Hade en bra maskin (tror tillochmed jag hade SSD som systemdisk där) som orkade med det utan problem så det var en trevlig uppgradering från Xp.

Men med det sagt så vet jag hur många tomtar som försökte köra det på maskiner som inte var snabba nog och det var fan ingen trevligt upplevelse så det var ju en rätt stor skillnad från hur lättdrivet Xp var.
Överlag ett bra steg upp mot Windows7 tycker jag!

Permalänk
Medlem

Tyckte vista funkade ok, hade fått stationär burk av morsan då hon hellre satt med laptop.
500 gb mekanisk sata hdd, 2gb ram och ett Nvidia 8500 gt med en pentium e2140 dualcore på 1.6 GHz.
Datorn hade först ett Nvidia 7300 gs 128 mb som jag skulle säga är gränsfall till grafikkort.

Hade man hittat bsel pad mods runt 2008 så hade man lätt överclockat processorn till iallafall 2.1 GHz om jag inte räknat fel nu.
Med det tidiga 775 moderkortet den Acer datorn hade så hade den stöd för första core 2 duo och 1066 MHz fsb, såklart dumsnålt chipset Acer valde på moderkortet så core 2 quad fanns det inget stöd för.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem

Minns jag stängde av allt bloatat så de såg ut som XP, Aero drog en del resurser.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

På den tidens datorer var inte vista den bästa direkt. Det såldes budget maskiner som knappt orkade dra runt vista. Men den värsta Windows versionen någonsin måste vara windows 8.

Jag skulle nog säga Windows 3.11 var ett missfoster oxå..Jämför med andra samtida OS som AmigaOS, TOS, OS/2. OS/2 var riktig GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte alltid datanördar varit "lite bakåtsträvande"?
Jag tänker när pc kom så var det många som föredrog Amiga. När Windows 95 kom föredrog många att spela i dos, windows 98 minns jag inget negativt om, windows 2000 och Me däremot. Windows Xp så var 98an så gammal..
Åsikterna varierade såklart. Min poäng var att jag inte precis minns någon jubbel för någon ny teknik/mjukvara. Inte ens iPhone, snarare var det roligt att skratta över de i Usa som övernattade utanför butikerna för att få en på releasedagen.

PCn kom 1981, och Amiga kom 1984. Sedan att Amiga låg före PCn i utvecklingen under hela 80 talet, gjorde väl att amiga blev så populär som den blev. PCn var en ganska trist maskin. Dyr, dålig teknik och dålig OS. Skolan köpte in Norska PC , som körde DOS. Man fick ordbehandla i DOS i skolan.

Samtidig hade jag en Atari ST som kostade 1/5 emot var en Norsk PC kostade. Jag kunde sätta fettstill i mitt ordbehandlingsprogram utan en massa konstiga kontrollkoder som WordPerfect krävde i DOS versionen.

Enda sättet köra Windows 95 stabilt var i en VM under Linux , annars fick man blå döden hela tiden.

Permalänk
Medlem

Vista var i bra mycket bättre skick när det släpptes än XP var vid sitt släpp.
XP var helt värdelöst innan X64 SP2 kom ut. Först då var det bättre än Windows 2000 och det var bara för att de slutade med hårdvarustöd för nya prylar i Windows 2000.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det sämsta med Vista var ju att datortillverkarna pressade Microsoft att sänka prestandakraven och grovt underpresterande maskiner levererades med Vista trots att de egentligen inte borde ha haft operativsystemet.

Inte datortillverkare i allmänhet - Intel. Intel had räknat med att GMA 900 skulle uppfylla kraven i Aero, och när det inte gjorde det så bråkade man med MS tills de hittade på en certifiering some GMA 900 skulle uppfylla. Specifikt HP kändes sig förrådda av detta, eftersom de hade satsat på att bygga lite dyrare modeller som skulle uppfylla de egentliga kraven.

Citat:

Min laptop gick sönder och jag hade nyss börjat plugga så köpte en billig bara för att ha något att skriva på men fucking Harpan fick datorn att gå på knäna och det hackade fläkten fick jobba hårt.

Helt galet hur dåligt optimerat Vista var vid lansering också.

Det är detta jag menar med att Vista tog bort hårdvaruacceleration av GDI+. Det är det man märker vi dagligt arbete.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Vista var i bra mycket bättre skick när det släpptes än XP var vid sitt släpp.
XP var helt värdelöst innan X64 SP2 kom ut. Först då var det bättre än Windows 2000 och det var bara för att de slutade med hårdvarustöd för nya prylar i Windows 2000.

Eh. Win XP Pro var extremt likt Win 2000 Pro. Det var den enda varianten som fanns i bägge OSen. Poängen med XP var att det fanns i en billig Home-variant, vilket 2000 inte gjorde. Annars var XP bara ett nytt gränssnitt ovanpå 2000.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte datortillverkare i allmänhet - Intel. Intel had räknat med att GMA 900 skulle uppfylla kraven i Aero, och när det inte gjorde det så bråkade man med MS tills de hittade på en certifiering some GMA 900 skulle uppfylla. Specifikt HP kändes sig förrådda av detta, eftersom de hade satsat på att bygga lite dyrare modeller som skulle uppfylla de egentliga kraven.

Det var dock just en HP-dator jag köpte som inte funkade så bra.

Och som jag minns det var det många datortillverkare som deltog i att sätta press eftersom de ville kunna sälja billiga datorer med Vista vilket hade varit omöjligt med de egentliga kraven.

Permalänk
Medlem

Problemet var nog att Vista såldes på allt för klena laptops med tex Intel Atom cpuer. Det gav dålig en dålig upplevelse och operativt sågades. Vi som hade en bra dator hade inga prestanda problem.

Även XP hade lite grann det problemet också. Om man ändrade utseende till Classic, dvs Win 98 stuk fick man märkbart bättre flyt i skrivbordsmiljö även på en vass dator!

Och jag håller med övriga i tråden. Vista var det snyggaste Windows, och jag hade det långt efter launch av Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Problemet var nog att Vista såldes på allt för klena laptops med tex Intel Atom cpuer. Det gav dålig en dålig upplevelse och operativt sågades.

Inte bara Atom som var för klen utan även deras billigare vanliga processorer pallade inte.
Och med alldeles för lite minne, när en laptop-hårddisk behöver agera ram-buffert går det inte snabbt.

Permalänk
Medlem

Win7 ligger mig varmt om hjärtat. Kan alla genvägar utantill fortfarande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eh. Win XP Pro var extremt likt Win 2000 Pro. Det var den enda varianten som fanns i bägge OSen. Poängen med XP var att det fanns i en billig Home-variant, vilket 2000 inte gjorde. Annars var XP bara ett nytt gränssnitt ovanpå 2000.

Ja, ett ordentligt bloatat och horribelt gränssnitt i jämförelse. Windows 7 känns mer som en fortsättning på Windows 2000 än vad XP gör.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av muscle:

Minns jag stängde av allt bloatat så de såg ut som XP, Aero drog en del resurser.

Det är många som säger det, men förutom det, så anser jag att Aero glass var en av MS bästa grafiska gränssnitt... Med 3D-fönster-byte/växla program

Permalänk
Skrivet av mpat:

Nja inte riktigt. Då Windows 2000 inte hade fullt spel-stöd som XP home hade...

Permalänk

Sedan ändrades hur program skulle installeras. I Svenska datorer hade vi "C:\Program" i USA/Storbritannien var det "C:\Program files". Men när de kom till Sverige så "länkades" adressen från engelskan "C:\Program files" till "C:\Program". När man sedan gick in i adressen "C:\Program", så stod det "C:\program files" i adressfältet. Väldigt rörigt innan de löste det problemet i senare OS. Vista var ett sådant problem. Tror de löste det i Windows 7 eller nått.
Ett annat problem var också kompatibiliteten i gamla program i både Windows Vista och framförallt i Windows 7. Tala inte om XP som strulade med äldre program. Suck!
Nuförtiden finns ju emulator för detta. Framförallt DOSBox.
Sedan var ju kontrollparnelen i XP och Windows vista och 7 snarlika. Så där förstår jag inte olikheterna alls.

Glass aero vad min favorit även om den tog resurser med 3D-funktionen som jag skrivit om tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkeeman:

Kom i gratis-uppdateringar till 2000 innan XP ens var ute. Det installerades dock inte automatiskt, eftersom Windows Update var helt manuellt innan Win 2000 SP3 (vilket kom efter att XP var ute), utan man fick leta manuellt. De fanns dock och fungerade bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Kom i gratis-uppdateringar till 2000 innan XP ens var ute. Det installerades dock inte automatiskt, eftersom Windows Update var helt manuellt innan Win 2000 SP3 (vilket kom efter att XP var ute), utan man fick leta manuellt. De fanns dock och fungerade bra.

Jo, men först var Windows 2000 tänkt mest för de som jobbar inom företag/server. Då dessa var byggd på NT-kärnan. XP byggdes med inom vanliga användare och förbättrade vissa funktioner i home-sidan. Samt att vissa saker förbättrades både XP home och XP pro. Men du har säkert rätt att det är från Windows 2000.

När jag skaffade Windows 2000, så hade jag det svårt att köra spel till en början. Men jag gillade In/utloggningens funktioner i Windows 2000. Samt att det såg helt annorlunda ut än tidigare versioner av Windows 98 exempel. När jag köpte en ny dator strax där efter eller när det nu var, så blev det Windows 7. Såg att andra hade Windows ME och 8 och när man tryckte på Windows-tangenten i Windows 8, så blev jag mer eller mindre frustrerad, då man inte fick upp den klassiska startmenyn och att åttan var mer byggd för tablet/ipad-liknande system än för mushantering. Det rättades dock till med olika åsikter när 8.1 kom. Men Microsoft har alltid efter många om och men lyssnat på oss användare och "rättat till" problemen.

Mina favorit-operativsystem har varit Windows 98. Dock första tillfället när jag körde Windows 95 innan man ansåg alla buggar. Själva UI var så nytt och så snyggt. Det finns några OS som jag helst vill lägga i papperskorgen eller soptunnan för att göra det bättre. Windows 10+11 är ju inte heller mina favoriter. Dels är det för platta i sitt gränssnitt. (UI:t)

Dels ska "kontrollpanelen" bort. Där jag gillar som det alltid varit.
Nu har också Microsoft planer på att ta bort ytterligare programvara och inte köra Outlook med PST-fil-hantering. Sorgligt är det med!

Vad kommer här näst? Windows 12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På den tidens datorer var inte vista den bästa direkt. Det såldes budget maskiner som knappt orkade dra runt vista. Men den värsta Windows versionen någonsin måste vara windows 8.

Jag skulle nog säga Windows 3.11 var ett missfoster oxå..Jämför med andra samtida OS som AmigaOS, TOS, OS/2. OS/2 var riktig GUI.

Värsta var nog Windows Me vars enda 'förbättring" över 98 var typ att man försökt gömma MS-DOS.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Värsta var nog Windows Me vars enda 'förbättring" över 98 var typ att man försökt gömma MS-DOS.

Ja för alla gillade ju dos-spelen fortfarande då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Förvisso! Men ME var bara fortsättning på en sjuk gren av Winodws släkten.. Windows NT och Windows 2000 har var helt ok. Microsoft skulle har gjort något vettig med XENIX istället för hitta på NT.

Permalänk
Skrivet av klein:

Kanske inte relevant då min kommentar berör din bisats; men Windows 3.11 var aldrig ett OS. Utan installerades ”ovanpå” DOS som var OS’et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Kanske inte relevant då min kommentar berör din bisats; men Windows 3.11 var aldrig ett OS. Utan installerades ”ovanpå” DOS som var OS’et.

Förvisso .. Windows 3.11 var ett dåligt GUI även för sin tid. Tom TOS 2.06 som jag hade i min "leksaksdator" hade bättre GUI

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Samt att de la till nått i systemet som gjorde att det buggade och blev segare än 98:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkeeman:

Jag körde Windows 2000 innan XP och minns inte att några spel strulade.
Windows 98 var lite gammalt och Windows ME var värdelöst så då körde jag 2000 ett tag.

Men det var kanske efter någon uppdatering som någon annan pratade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Jag skulle säga att Windows 11 är sämst. Urk! Alla andra versioner har varit en uppgradering på något sätt. Vista var (för) snyggt (på sin tid). 8:an var kul och djärvt. 10:an bra (men lite tråkigt). 11:an är ju bara som 10:an fast sämre på alla i vardagen märkbara sätt.

Har kört W11 i snart ett halvår (iom ny dator, den gamla accepterades inte av W11) och tycker nog inte att "allt" är sämre. Det enda är att det tar mycket längre tid att starta upp de mekaniska hårddiskarna än vad det gjorde med gamla datorn/W10. Men det kan ju vara hårdvarurelaterat.
T.o.m W10 körde jag Classic Shell vilket innebär samma start-meny som 7:an men iom W11 kör jag med original och det funkar bra det också.

Nu spelar jag inte så jag vet inte hur jämförelsen mellan W10 och W11 är i det avseendet förutom att nya datorn klarar spel som gamla inte gjorde (har bara testat med Scrap Mechanic).

/ B