Följ Black Week på SweClockers

Året var 2007 – Windows Vista släpps och alla hatar det

Permalänk
Medlem

Hade Vista ett tag på en laptop. UAC var ju en smula störande till en början och vet att folk hade en del problem med drivrutiner men så illa var det inte. Framförallt var det nog ett lanseringsproblem där det såldes med för dåliga datorer, så det var nog smart att fixa till det och göra en "nylansering" med Windows 7.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ser inte så många andra möjliga sätt att tolka artikelns inledning, "Allt kul måste ha ett slut, och det gäller även denna artikelserie av tillbakablickar för att fira SweClockers 25 års-jubileum".

Ah, missade det faktiskt och då kollade jag ändå artikeln innan jag skrev mitt förra inlägg.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är så intressant med vista är att det levde kvar länge efter sin tid. Vista var NT 6.0 och det var inte förens sent i windows 10s utveckling som M$ bytte NT versionen från 6.5 till 10. Vista SP1 och Windows 7 fungerade nästan identiskt på samma dator, men tyvärr var det försent för Vista namnet, då det hade fått en sådan negativ press (och det förtjänade den).

Det jag vill komma fram till är att man ska inte hata Vista, utan hylla det för va det la grunden för.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Vista måste vara det sämsta som kommit från MS. Att flytta 650 MB från en disk till en annan tog 25 minuter - att bränna samma mängd data på en cd-r 6-7 minuter (om jag minns rätt).
Detta blev bättre vart eftersom uppdateringar dök upp, men det var en lättnad när W7 dök upp.

8:an blev ett sänke igen med alla dessa färgade plattor i start-menyn. Classic Shell räddade situationen för både 8:an och 10:an men iom 11:an kör jag original om än startknappen till vänster istället för mitt på. Har ju kört startknappen till vänster sedan W95 och jag gillar inte när man ändrar på saker "ba'fatt". Som att kommandoprompten numera heter Terminal....

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Det jag tycker är så intressant med vista är att det levde kvar länge efter sin tid. Vista var NT 6.0 och det var inte förens sent i windows 10s utveckling som M$ bytte NT versionen från 6.5 till 10. Vista SP1 och Windows 7 fungerade nästan identiskt på samma dator, men tyvärr var det försent för Vista namnet, då det hade fått en sådan negativ press (och det förtjänade den).

Jag säger det igen: Vista har ingen acceleration av GDI+, vilket alla andra Windows-versioner har haft sen decennier. XP hade det, och Win 7 har det. Vista känns segt för att det ÄR segt i det mest grundläggande som finns - 2D-grafik. Vistas lösning var att skriva om programmet med Direct2D, men det stöddes inte av XP, så det var omöjligt att skriva ett program som hade 2D-acceleration i både XP och Vista. Felet var inte alla ändringar de gjorde, utan att de släppte OSet utan att fixa sådana grundläggande grejer. OSet pressades ut när de gjorde just för att det redan försenats så många gånger, och då blev det inte bra heller.

Sen kan man dela skulden för instabiliteten med andra, framförallt Nvidia och Adobe, men det beror också på att de företagen inte trodde att MS skulle släppa skräpet när de gjorde det - OSet var ju uppenbart inte färdigt! Specifikt Nvidia hade säkert haft färdiga drivrutiner vid släpp om de bara hade trott att det verkligen blev ett släpp då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Vista var NT 6.0 och det var inte förens sent i windows 10s utveckling som M$ bytte NT versionen från 6.5 till 10.

Windows 10 hette 6.4 fram till RTM-releasen

https://www.theverge.com/2014/11/24/7274727/windows-10-nt-ver...

Precis som med Windows 8.1 Update 1/2 och Windows 10 Version 1507, så var det väldigt liten skillnad mellan Windows 10 Version 21H2 och Windows 11 Version 21H2. Windows 10X och andra samtida technical previews körde även med samma ikoner som 11:an.

Windows Vista och Windows 7 hade däremot många grundläggande skillnader, även om de till utseendet såg nära nog identiska ut.

Permalänk
Medlem

Använder hellre Vista än 11

Visa signatur

Workstation: Fractal Design North | EVGA SuperNOVA G6 1000W | Asus STRIX Z370-H | I7 8700K | be quiet! SILENT LOOP 2 | Corsair Vengeance 32GB@3200Mhz | Asus STRIX RTX 2070 Super Adv |

HTPC: Fractal Design Node 605 | EVGA SuperNOVA G5 650W | MSI Z87-G45 Gaming | I7 4790K | Noctua NH-D9L | Corsair Vengeance 16GB@1600Mhz | Asus STRIX RX 580 | Blu-ray |