Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt sämre?

Kontot avslutas rätt omgående efter dödsfallet så källskatt som väntar på att hämtas tillbaka går förmåntastagare/dödsboet miste om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Kontot avslutas rätt omgående efter dödsfallet så källskatt som väntar på att hämtas tillbaka går förmåntastagare/dödsboet miste om.

Det blir väl konsekvensen av att man som ägare till försäkringen inte äger aktierna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det blir väl konsekvensen av att man som ägare till försäkringen inte äger aktierna direkt.

Ja precis. Det blir det ju. Med ISK har du mer bestämmanderätt över vad som ska hända med aktier och fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

+30,76%

Har dock flyttat det mesta till Lysa som "bara" är +25,52%.

Några såna här år till så kunde det bli tidig pension.

Tidig pension är överskattat. Been there done that. För mkt fritid mår man inte bra av.

Förövrigt:
+22,8% på ISK, -12,6% på KF för 2024.
Men tycker längre sikt är mer intressant. Slår åtminstone några index. 🤷‍♂️
Har dock knappt handlat ngt alls senaste 3-4 åren, och har knappt ngt USA(teknikaktier hade ju varit najs..) och massa Europa vilket märks tydligt på den kassa utvecklingen på KF(dock fått mkt utdelning under åren). Men merparten av kapitalet på Avanza ligger i ISK som tur är.

PS. Hade jag börjat investera idag hade jag bara köpt billiga indexfonder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Hur räknar du då % som är svenskt? Ta t.ex. Atlas Copco de finns i ~170 länder och den absoluta majoriteten av försäljningen går till utlandet. Ser ju rätt likt ut även på många andra svenska storbolag.

Så som Avanza räknar under "Innehav per land" nöjer jag mig med eftersom det handlade det om eventuell valutarisk. (vilket brukar vara argument för home-bias). Så tänk inte investerat per land utan investeringar som köps/säljs i valutan SEK istället då kanske?!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tidig pension är överskattat. Been there done that. För mkt fritid mår man inte bra av.

Har man ett fattigt och innehållslöst liv kanske det är så.
Hade nästan 6 månader "FIRE" under covid, var helt underbart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle säga att om man inte jobbar med det man vill göra på dagarna borde man göra förändring redan nu istället för att hoppas på FIRE i framtiden.

Skulle jag köra FIRE så måste jag antingen sluta med det jag tycker är roligt eller göra mer eller mindre samma sak som idag men utan betalning, båda alternativen låter ganska dumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att om man inte jobbar med det man vill göra på dagarna borde man göra förändring redan nu istället för att hoppas på FIRE i framtiden.

Hade det jag vill göra på dagarna, i det tempo jag vill, betalat tillräckligt hade jag gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så som Avanza räknar under "Innehav per land" nöjer jag mig med eftersom det handlade det om eventuell valutarisk. (vilket brukar vara argument för home-bias). Så tänk inte investerat per land utan investeringar som köps/säljs i valutan SEK istället då kanske?!

En förstärkt svensk krona kommer att slå även mot de svensknoterade företag som exporterar till USA. Att endast titta på var HQ ligger räcker inte för att valutasäkra sina investeringar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Gick bra i år

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle jag köra FIRE så måste jag antingen sluta med det jag tycker är roligt eller göra mer eller mindre samma sak som idag men utan betalning, båda alternativen låter ganska dumma.

Jag håller med dig om att det är viktigt att ha ett jobb man trivs med. Det innebär dock inte att jobbet är det enda som är roligt i livet. Gör man samma sak på jobbet som på fritiden så finns det ingen större anledning att sluta jobba.

Beroende på vilken ålder man är i kan man känna att livet utanför jobbet kan behöva få ta mer tid så även om man trivs på jobbet kan det finns goda skäl på att sluta eller gå ner i tid om man har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Gick bra i år

Snyggt! Vad ligger bakom?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller med dig om att det är viktigt att ha ett jobb man trivs med. Det innebär dock inte att jobbet är det enda som är roligt i livet. Gör man samma sak på jobbet som på fritiden så finns det ingen större anledning att sluta jobba.

Beroende på vilken ålder man är i kan man känna att livet utanför jobbet kan behöva få ta mer tid så även om man trivs på jobbet kan det finns goda skäl på att sluta eller gå ner i tid om man har möjlighet.

Det är skillnad på att göra det man trivs med och det man vill göra på dagarna, gör man det man vill göra så finns det inget att ändra till som varit roligare.

Jag tycker det är dumt att se det som ”jobbet” och ”livet utanför jobbet”, jag ser allt som livet men att jag får betalt för vissa saker som jag vill göra. Och kommer jag på att jag vill lägga upp mina dagar annorlunda så ändrar jag det direkt, jag tragglar inte igenom det i massa år för att sen kunna göra saker utan betalning.

Men för att anknyta till tråden så är det väl min inställning till sådant som gör att min sparhorisont är rätt så skev vilket leder till att det är svårt att investera. Jag har inget mål med sparandet så det är svårt att säga om jag vill ha pengarna nästa vecka eller om 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror de flesta behöver känna att de "bygger" något. Att pyssla med massa fritidsintressen/hobbys på heltid funkar iaf inte.
Jag spenderar 4-6 mån varje år på varmare breddgrader, och jobbar då lite mindre. Det funkar iaf rätt bra för mig då jag känner att jag inte kan vara på samma plats för länge(eller resa runt i all evighet, tröttnar på att leva i en resväska).

Att vara ledig 6 månader räcker inte för att känna efter riktigt IMO. Prova 1-2 år åtminstone. Känner du då fortfarande att du vill fortsätta vara ledig kanske FIRE är något för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tror de flesta behöver känna att de "bygger" något. Att pyssla med massa fritidsintressen/hobbys på heltid funkar iaf inte.
Jag spenderar 4-6 mån varje år på varmare breddgrader, och jobbar då lite mindre. Det funkar iaf rätt bra för mig då jag känner att jag inte kan vara på samma plats för länge(eller resa runt i all evighet, tröttnar på att leva i en resväska).

Att vara ledig 6 månader räcker inte för att känna efter riktigt IMO. Prova 1-2 år åtminstone. Känner du då fortfarande att du vill fortsätta vara ledig kanske FIRE är något för dig.

Du har uppenbarligen rätt begränsad syn på fritidsintressen och hobbys.
6 månader räckte absolut för att bekräfta något jag redan visste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lol folk som "vet mycket", lite mycket OT nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har uppenbarligen rätt begränsad syn på fritidsintressen och hobbys.
6 månader räckte absolut för att bekräfta något jag redan visste.

Du har ingen aning om vem jag är, vad jag sysslar med respektive har sysslat med. Så det kan du omöjligen veta.
Ok, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Du har ingen aning om vem jag är, vad jag sysslar med respektive har sysslat med. Så det kan du omöjligen veta.
Ok, lycka till!

Jag bryr mig inte så mycket om vad du sysslar eller sysslat med.
Det var du som gjorde ett inlägg om att tidig pension är överskattat och att man mår dåligt av för mycket fritid.
Mängder med människor håller inte med dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ligger 85% likvid sen strax innan jul, sålde av alla teknikrelaterade innehav endast på nån slags magkänsla. 15% innehav i ränteinstrument (både korta och långa) samt Novo Nordisk. 19% upp för 2024 trots hysteri i Novo Nordisk i december. Mest missnöjd över att aldrig klivit in i Palantir som jag spanat lite på sen i somras.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag bryr mig inte så mycket om vad du sysslar eller sysslat med.
Det var du som gjorde ett inlägg om att tidig pension är överskattat och att man mår dåligt av för mycket fritid.
Mängder med människor håller inte med dig.

Kan sätta en bra slant på att dessa "mängder" inte uppnått FIRE. Dvs de har ingen erfarenhet av vad det betyder i praktiken.
Jag trodde också att det skulle vara najs att vara ledig på heltid forever, men det var det inte. Det är min erfarenhet helt enkelt. Betyder inte att det gäller för alla, men kan återigen sätta en bra slant på att det gäller för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Snyggt! Vad ligger bakom?

Helt ärligt så vet jag inte riktigt varför det blev så högt, måste varit aktierna som ökat så kraftigt, har sålt av det nu och kör fonder bara, exponerad mot USA främst.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Kan sätta en bra slant på att dessa "mängder" inte uppnått FIRE. Dvs de har ingen erfarenhet av vad det betyder i praktiken.
Jag trodde också att det skulle vara najs att vara ledig på heltid forever, men det var det inte. Det är min erfarenhet helt enkelt. Betyder inte att det gäller för alla, men kan återigen sätta en bra slant på att det gäller för de flesta.

Det var tidig pension jag skrev från början.
Vi pratar alltså inte om 25-åringar.
Alla jag känner som gått tidigare i pension har varit väldigt nöjda med det iaf.

Din erfarenhet stämmer säkert för dig men du uttalade dig som om det vore fakta för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om "algoritmen" jäklas med mig, men jag har sett många posta videos på yt om en stundande finanskris i usa detta år. Finns det nån substans i det?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag vet inte om "algoritmen" jäklas med mig, men jag har sett många posta videos på yt om en stundande finanskris i usa detta år. Finns det nån substans i det?

Lite pga trumps tillträde så finns det oro

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alla jag känner som gått tidigare i pension har varit väldigt nöjda med det iaf.

Din erfarenhet stämmer säkert för dig men du uttalade dig som om det vore fakta för alla.

Beror nog på person till person, jag vet ett par personer som inte hade någon hobby och de söp ner sig och dog tidigt istället.

Precis som allt så är det individuellt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Helt ärligt så vet jag inte riktigt varför det blev så högt, måste varit aktierna som ökat så kraftigt, har sålt av det nu och kör fonder bara, exponerad mot USA främst.

För du manipulerade inte koden va, alá "avanzahacket"

Permalänk
Skrivet av Bodorio:

Detta är till ganska stor del en Trump-grift mot NATO.

De flesta länder i NATO är över med god marginal, och de få som är under är nära 2%.

https://www.aljazeera.com/news/2024/7/11/how-much-does-each-n...

Det här stämmer inte. Vet inte om det Elon Musk-memen som pratar men han har fått mycket mothugg för den konstiga utsvävningen.

Stridsvagnar har varit oumbärliga för att ta mark, precis som innan.
Stridsflyg har många användningsområden som drönare inte har.
"Drönare med sprängladdning för 20tusen" hamnar dessutom mer i området lätt granatkastare. Enstaka stridsflyg kan patrullera områden som täcker flera europeiska länder.

Dessutom är de drönare som KAN utföra stridsflygens uppgifter betydligt dyrare än stridsflyg.
Bara att titta på te.x Global Hawk som kostar $220m per enhet.
F35 som är ett extremt dyrt stridsflyg kostar mindre än hälften i dess välutrustade varianter.

Och med allt det sagt, så är det här det första storskaliga krig där drönare används så flitigt.
Om några år finns det gott om värn mot drönare som inte finns idag.

Och för att att göra det här lite mer on topic:
SAAB är fantastiskt duktiga på styrsystem.

Om de ser ett behov av en pivot mot drönarteknik så har de förmågan att göra det.

Intressant ämne som jag inte kan så mycket om, men har massa lekmanna åsikter i frågan om drönare vs stridsflyg.
(kanske inte passar i denna tråd)

Hänger mycket på cornucopia och MÖP:are där verkar allt mer anse att drönare är framtiden. Drönare används som engångsmaterial mot både hårda mål och enskilda soldater. Att Ryssland förlorat måååånga fordon pga drönare är väl klarlagt och finns ju på otaliga filmer.

Konsensus på cornucopia är att "gammaldags" attacker med pansarvagnar inte fungerar mot en fiende som har enklare billiga drönare.

Samma sak med stridsflyg, de gör allt mindre väsen av sig jämfört med tidigare krig. Tänk att slippa utbilda dyra piloter som är oumbärliga vs datornördar som kan styra billiga drönare från helt andra platser än fronten. Förare kan ju t.om befinna sig i andra länder.

Min och många andras spaning är att Sverige genast ska lägga om utbildning till att använda drönare både för attack och skydd.

Permalänk
Skrivet av Chris_H:

Det där är en myt, det är möjligt men man måste vara duktig och lägga ner mycket jobb. Därför de flesta gör bäst i att köpa index ja, men tycker man börs är kul så går den absolut att slå. Särskilt som privat investerare.

Hm, vad är en myt menar du? Att privata investerare inte slår index över tid?

Den forskning som länkas från RikaTillsammans visar att ca 98% (kommer inte ihåg siffran i huvudet) inte slår index över tid. Har du tillgång till källor som menar att det är fel?

(detta gäller alltså över tid, inte enskilda år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smithmaskin:

För du manipulerade inte koden va, alá "avanzahacket"

Jaha, nej. Körde deras wrapped bara.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad menar du? FIRE är tidig pension.

Ja, det ÄR fakta för de allra flesta. Folk som vinner mkt pengar och slutar jobba går det nästan alltid åt helvete för.
Hur många riktigt rika som mår bra har slutat jobba? Jag kan inte komma på en enda.
Vi människor behöver rutiner och problem att lösa på daglig basis, annars går vi ner oss.