Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För tydlighets skull: Går man till proshop så ÄR det här ju 2023 varianten av HX1200i, enligt bilderna och rubriken mm! (även om prisjaktlänken visar den äldre)
Och kollar man 1000i så är den ju över 500 spänn dyrare

Det är nog väldigt få som har nytta av mer kraft än 1000i men kan man köpa 1200i billigare så varför inte? Om man har plats i datorn då förstås

Ja precis, det är lite olika info om just detta nätaggregat. På proshop.se visar de att det är ATX 3.1 och på andra butiker ser det ut som ATX 3.0. Det verkar vara 2x8 pin till 12vhpwr kabel inkluderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Ja precis, det är lite olika info om just detta nätaggregat. På proshop.se visar de att det är ATX 3.1 och på andra butiker ser det ut som ATX 3.0. Det verkar vara 2x8 pin till 12vhpwr kabel inkluderat.

Eftersom det här agget använder 2x8 pins kontakter på själva nätagget så är skillnaden mellan ATX3.0 och 3.1 ganska liten såvitt jag förstått.. Så är nog bara märkningen som inte hunnit med än!

Men att de "bara" har 2 stycken 8 pins kontakter till 12vhpwr kontakten känns aningens tunt när många adaptrar kör med tre... Corsair bör ju gjort sin hemläxa dock (och de här kontakterna som sitter i agget är ju inte PCI-E kontakter rakt av - de har ju sin egen standard så kanske är ratade för mer än PCI-E?)

...

Världens overkill agg för mina syften men måste erkänna jag är lite sugen för det priset

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eftersom det här agget använder 2x8 pins kontakter på själva nätagget så är skillnaden mellan ATX3.0 och 3.1 ganska liten såvitt jag förstått.. Så är nog bara märkningen som inte hunnit med än!

Men att de "bara" har 2 stycken 8 pins kontakter till 12vhpwr kontakten känns aningens tunt när många adaptrar kör med tre... Corsair bör ju gjort sin hemläxa dock (och de här kontakterna som sitter i agget är ju inte PCI-E kontakter rakt av - de har ju sin egen standard så kanske är ratade för mer än PCI-E?)

...

Världens overkill agg för mina syften men måste erkänna jag är lite sugen för det priset

Jag använder en lätt överklockad i9-13900K tillsammans med ett Z790 Hero-moderkort och ett ASUS ROG Strix RTX 4080 Super OC, med ett Corsair RM850x nätaggregat. Alla mina komponenter är strömhungriga därav funderar jag på att byta till ett HX1200i, som ger mer kapacitet och bättre marginaler för framtida uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Slog faktiskt till på ett, men jag köpte det från amazon (samma pris), enklare för mig med returer osv om det skulle vara några problem danskarna ska ha betalt för returfrakt dunder PSU för pengarna.

läste lite på nätet att det skulle vara samma grund som BeQuiets psus de är båda byggda av CWT.

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

MSI MEG 342C-skärmen

Är den någon som har köpt denna skärm på amazon när den var billig och fått den påbörjad frakt? står bara "Förbereder för försändelse". tycke jag såg något om 3 arbetsdagar leverans. Ja det har varit helg, men amazon brukar vara snabba.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 16-Core 4.35 GHz , ASUS TUF GAMING X570-PLUS, G.SKILL Trident Z RGB DDR4-4266MHz CL19-26-26-46 1,50 V 32 GB ,ASRock Radeon RX 7800 XT Steel Legend - 16GB,
Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD, Corsair M600 1TB SDD, Seagate Barracuda green 2TB, Aerocool Mirage L360, Phanteks Eclipse P600S vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronny.l:

Är den någon som har köpt denna skärm på amazon när den var billig och fått den påbörjad frakt? står bara "Förbereder för försändelse". tycke jag såg något om 3 arbetsdagar leverans. Ja det har varit helg, men amazon brukar vara snabba.

Jag köpte en annan skärm från amazon strax innan jul när den var billig, och fått samma status som du. Efter en vecka skrev jag till kundtjänst som bekräftade att leveransen kommer att ske först i februari pga "anledningar" så som att varan är dyr/stor/eftertraktad etc. Det intressanta är att det jag köpt finns fortfarande i lager, och säljs av amazon själva.

Permalänk
Medlem

Denna något att ha?

Corsair iCUE Edition 4070 Dator, Flerfärgad, 54,9 x 53,7 x 38,7 cm

https://amazon.se/dp/B0C66BRFGY

Lite ram och 1 gb ssd, 4070

Länk städad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Denna något att ha?

Corsair iCUE Edition 4070 Dator, Flerfärgad, 54,9 x 53,7 x 38,7 cm

https://amazon.se/dp/B0C66BRFGY

Lite ram och 1 gb ssd, 4070

Bra pris för det grafikkortet men är ju inte direkt pinfärsk bygge med 12400f CPU mm.
Kollar du svenska topp recensionen så verkar det ju även vara en del fusk med innehållet: det är inte en corsairlåda som de första bilderna, utan lådan man får är den på understa bilden... (Så det lär inte vara något Corsair OEM bygge på gott och på ont)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra pris för det grafikkortet men är ju inte direkt pinfärsk bygge med 12400f CPU mm.
Kollar du svenska topp recensionen så verkar det ju även vara en del fusk med innehållet: det är inte en corsairlåda som de första bilderna, utan lådan man får är den på understa bilden... (Så det lär inte vara något Corsair OEM bygge på gott och på ont)

Bara att reklamera då, Tack för input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Denna är tillbaka ner, denna gång för 11 264 kr. Eventuellt värt att lägga 2700 kr till för ACTINA datorn som tipsades senast i Fynd tråden då den har senaste AMD Mobo och 32 GB Ram, men tycker ändå detta är väldigt billigt för en dator med RTX 4070 så värt ett inlägg

https://www.amazon.se/Corsair-iCUE-4070-Computer-Multicolour/...

Actinan har nu höjts till 18 328kr - I vart fall den som fanns kvar i lager med Ryzen 5 7600..

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Actinan har nu höjts till 18 328kr - I vart fall den som fanns kvar i lager med Ryzen 5 7600..

Den som faktiskt länkas i hans inlägg går fortfarande till en 12400 med 4070 som finns i lager för 11,263.57kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den som faktiskt länkas i hans inlägg går fortfarande till en 12400 med 4070 som finns i lager för 11,263.57kr?

Han hänvisar till Actinan som jag också diskuterade i inlägget.

Skrivet av Nucky:

Produkt: ACTINA ENDORFY 7600/32GB/1TB/RTX4070/750W
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0CJCHM6CY/
Kategori: Datorer
Prisjakt: N/A
Pris: 13 938kr

Burken bör kosta runt 16.1k i enbart komponenter -> https://komponentkoll.se/bygg/mYjDZ .... 36 mån garanti via Actina.... Finns mer att läsa här; https://www.sweclockers.com/forum/trad/1723003-actina-speldat...

PRISET HÖJT TILL: 18 328kr...

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Man kan få kompensation av amazon om allt inte stämmer...
Var någon i actina tråden som fick tillbaka typ 1-2k

Skrivet av DHW:

Köpte samma dator för 11400kr jag har exakt samma komponenter förutom grafikkort och nätaggregat. Jag fick ett Zotac twin force RTX 4070 samt ett Zasilacs chieftecc ATX 650W 80+ Guld nätaggregat.

Dessvärre levererades datorn med helt krossad glasruta och att en av skruvarna som man skruvar i glaset i är böjt. Jag fick inte heller med vare sig moderkortslådan eller strömsladden.

Hörde av mig om detta till Amazon och fick erbjudande om att skicka tillbaka datorn eller få ersättning. Jag ville bli ersatt med ett nytt glas men de kunde de ej fixa. Först fick jag erbjudande om 15% som de sen höjde till 20%. Jag bad om att få återkomma samtidigt som jag skulle kolla upp ifall det ens fanns ersättningsglas.

Jag hittade sedan ersättningsglas från chassi tillverkarens hemsida och såg att de kostade 187kr eller ca 500kr inkl frakt.

Jag la en beställning och hörde av mig till amazon igen, denna gången med ytterligare ett argument som jag såg här i tråden. nämligen moderkortslådan med diverse kablage (tack för det). Hon undra vad jag tyckte skulle vara en rimlig procentsats i ersättning. Närmre 50% säger jag eftersom jag sett någon här i tråden fått de beviljat. 10 minuter senare står de i chatten att 5700kr har satts in på ditt konto.

Det känns typ bra att datorn levererades "defekt" helt plötsligt

Så 5700kr tillbaka för lite strul.. Bra pris då

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan få kompensation av amazon om allt inte stämmer...
Var någon i actina tråden som fick tillbaka typ 1-2k

Så 5700kr tillbaka för lite strul.. Bra pris då

25% för en smutsig låda på Samsung s20 FE, så jag tror att närmare 50 är möjligt om man är lite normal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Produkt: Motorola Edge 50 12GB/512GB färg Koala grey eller Jungle green
Länk: https://www.komplett.se/product/1313785/mobil-klockor/mobilte...
Kategori: Mobiltelefon
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13819052
Pris: 2990:-

Prisvärd telefon 4000kr i rabatt med bra spec för pengarna såldes under black friday för 3290 om jag inte minns fel
Webhallen tar 3290 verkar bara ha Koala grey i weblager och Proshop tar 3290 också har Koala Grey och Peach Fuzz i lager

Är det mest bang for buck just nu? Har en poco x3 pro som är lite trött. Har fått för mig att Motorola har minimalt med bloat också, vilket är positivt. Ringer, kollar youtube, fotar och surfar endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julianx:

Produkt: Corsair HX1200i ATX 3.1 Plus Platinum
Länk: https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Corsair-HX1200i-St...
Kategori: Nätaggregat
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2996901
Pris: 1999 kr

@Julianx
Är denna atx 3.1 eller 3.0?

I specs och texten till bilder och reklam på proshops sida står det atx 3.0

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@Julianx
Är denna atx 3.1 eller 3.0?

I specs och texten till bilder och reklam på proshops sida står det atx 3.0

Så vitt jag vet så finns det ingen skillnad, ATX 3.1 standarden ändrar 12VHPWR till 12x6 connectorn, men kontakten på kabeln är inte ändrad, bara honkontakten på GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns på webhallen också för 5990:-

https://www.webhallen.com/se/product/362916-Samsung-Galaxy-Ta...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Är det mest bang for buck just nu? Har en poco x3 pro som är lite trött. Har fått för mig att Motorola har minimalt med bloat också, vilket är positivt. Ringer, kollar youtube, fotar och surfar endast.

Är i samma sits men med en poco x3 nfc, som gjort sitt.
Någon som äger Motorolan? Enligt nätet verkar det ju som ett bra köp, sett till dagens pris.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zalsson:

Är i samma sits men med en poco x3 nfc, som gjort sitt.
Någon som äger Motorolan? Enligt nätet verkar det ju som ett bra köp, sett till dagens pris.

Jag har en annan, lägre modell, som jag är nöjd med.
Som jag förstår det ska Edge 50 ha längre support i Android-uppgraderingar, vilket annars är en av de punkterna de brukar kritiseras en del för.
Hade jag inte köpt min nyligen så hade jag nog slagit till på denna eller en G85 när den fanns till kanonpris.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonWicked:

Så vitt jag vet så finns det ingen skillnad, ATX 3.1 standarden ändrar 12VHPWR till 12x6 connectorn, men kontakten på kabeln är inte ändrad, bara honkontakten på GPUn

@VonWicked

Jag hittade lite info och det va rätt mycket skillnad på atx 3.0 och 3.1
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp... , synd de säljer den som atx 3.1 när det verkar vara 3.0 enligt infon eller vad som är rätt?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pantburk:

@VonWicked

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp... , synd de säljer den som atx 3.1 när det verkar vara 3.0 enligt infon eller vad som är rätt?

Jag tror att det är Proshop som är lite sådär med att hålla sina produktbeskrivningar helt up to date.
Matchar vi artikelnr (ligger under "Generellt") mot Corsairs sida (som inte heller är så mycket att hänga i granen) så pekar det på 3.1-varianten.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag tror att det är Proshop som är lite sådär med att hålla sina produktbeskrivningar helt up to date.
Matchar vi artikelnr (ligger under "Generellt") mot Corsairs sida (som inte heller är så mycket att hänga i granen) så pekar det på 3.1-varianten.

https://i.imgur.com/YhkrJFZ.png

@Daemon

Oki bra, vi får hoppas att det stämmer då 👍

Fast enligt inet med flera är det 3.0 om man söker på CP-9020281-EU

Så man blir lite förvirrad, kanske finns både 3.0 och 3.1 på detta agg?

Man får reklamera om det är fel när det kommer hem 🙂

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pantburk:

@Daemon

Ah, ja det var ju skumt.
Det skulle vara väldigt dumt av dem att använda samma SKU.. Kanske Corsairs egna sida som är sämst. :/

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Produkt: Samsung Galaxy Tab A9+ WiFi 64GB (graphite)
Länk: https://www.komplett.se/product/1318530/dator-surfplatta/surf...
Kategori: Surfplattor, Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11855281
Pris: 1990:-

Surfplattan kostar 1990 kr även på andra sidor, men själva dealen är via kompletts "club-erbjudande". Där får man välja ett tillbehör på köpet, exempelvis:
Samsung galaxy watch6 (2000kr enligt prisjakt)
Samsung galaxy buds2 pro (1400kr enligt prisjakt)

Vill bara uppmärksamma att det är 4g på klockan också enligt namnet på den, så det är helt plötsligt ett ännu bättre deal!

Varit sugen på en smartwatch ett tag och som jag ser det så får jag med erbjudandet bra rabatt på klockan, samt en surfplatta på köpet. Som jag säkert kan sälja för en bra slant också, så jsg i slutändan betalar hundralappar för klockan. Historiskt lägstapris 1890:- mer nyligen inte varit under ~2200

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Jag köpte en annan skärm från amazon strax innan jul när den var billig, och fått samma status som du. Efter en vecka skrev jag till kundtjänst som bekräftade att leveransen kommer att ske först i februari pga "anledningar" så som att varan är dyr/stor/eftertraktad etc. Det intressanta är att det jag köpt finns fortfarande i lager, och säljs av amazon själva.

Skulle ta 1.5 månad leverans tid när jag köpte skärm. Men stod innan beställning runt 2 veckor frakt tid.

Så vänta par dagar/vecka som kommer troligen datumet ändras. Hände för mig och fick den tror jag inom 2.5 vecka efter beställning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonWicked:

Skrivet av Pantburk:

@VonWicked

Njae, som VonWicked var inne på så sitter den där förkortade sensepinnen i grafikkortet och ev i nätagget...
Men eftersom de här Corsair-aggen inte har 12pinskontakten i agget så spelar det inte någon roll för dessa agg. (såvitt jag förstår)

Och den där andra punkten med hold-up time tror jag är en ickefråga. Som jag tolkar det så blev kravet lägre i och med 3.1, dvs de gamla aggen lär redan vara kompatibla på den punkten.
Såvitt jag förstått är skillnaden så liten så det är bara att de ligger efter att få ut 3.1 märkningen på aggen...

Och Proshop skriver v3.1 i rubriken (och kanske nått ställe till) så om man får fel version så får man väl bråka lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Produkt: Samsung Galaxy Tab A9+ WiFi 64GB (graphite)
Länk: https://www.komplett.se/product/1318530/dator-surfplatta/surf...
Kategori: Surfplattor, Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11855281
Pris: 1990:-

Surfplattan kostar 1990 kr även på andra sidor, men själva dealen är via kompletts "club-erbjudande". Där får man välja ett tillbehör på köpet, exempelvis:
Samsung galaxy watch6 (4g) (2000kr enligt prisjakt)
Samsung galaxy buds2 pro (1400kr enligt prisjakt)

edit: det är tydligen 4g på klockan också (tack för förtydligandet @Discharged)

Någon som vet om det går att använda Samsungs klockor tillsammans med iPhone?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Daemon

Skrivet av Daemon:

Ah, ja det var ju skumt.
Det skulle vara väldigt dumt av dem att använda samma SKU.. Kanske Corsairs egna sida som är sämst. :/

Vild tanke men det är inte så att ATX 3.1 standarden släpptes efter det nätagget och att det prövats i efterhand och lever upp till det men att det kan hänga kvar för att det inte fanns vid release? Jag har beställt ett så kan återkomma vad som står på kartongen när jag får det om ingen uppdaterar här innan.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Någon som vet om det går att använda Samsungs klockor tillsammans med iPhone?

Citat:

Incompatible devices

Galaxy Watch4, Watch5, and Watch6: These watches rely on Google Play services which is not supported on iOS.

Gear 1, Gear 2, Gear S, and Gear Fit: These watches are not supported on iOS.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00082502/#:~:tex....

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34