Här är ditt år på SweClockers!
Permalänk
Medlem

Och där känner jag mig färdig för denna gången, blev lite över 100 timmar.
Lvl 85 med min Crossbow(shotgun) Merc och kom till T13 maps. Från att inte ha dött alls på T12 till att bli oneshottad två gånger på 5 minuter av vita trashmobs på T13(+2 levels) så kände jag hur spelsuget bara rann av mig.

Kul spel för att vara EA absolut (iallafall kampanjen, ser fram emot fler akter), men endgame känns verkligen enformigt, opolerat och obalanserat, och framför allt: alldeles för bestraffande.
Att dö haltar inte bara mapprogress och förstör din värdefulla waystone, som salt i såret tappar du även 10% XP, vilket inte låter mycket, men med tanke på hur mycket problem det finns med waystone sustainability (och därmed att levla up öht, efter 80 blir det verkligen seeeegt) så är det en helt onödig bestraffning ovanpå allt annat, och nu när jag gick -20% på mindre än 5 minuter kände jag bara "nä, tack och hej".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Spelet är fantastiskt, men den konstgjorda svårighetsgraden är lite för mycket. Haha, du blev oneshottad av nåt du inte såg nanananananana. Haha, här har du 15 miljoner fiender som ploppar upp på dig, hihi lycka till hihi fniss, och så förvsinner allt på denna map när du dött med tihi. Alltså det är lite som skräckfilmer där: Höga ljud är lika med skrämmande.....

Permalänk
Medlem

På tal om kampanjen. Vet vi om det är planerat flera akter till release? Eller ska man behöva köra den 2 gånger i rad då också? Det blir lite långtråkigt tycker jag. Känns som "the easy way out" eller vad man ska säga, bara för att få en kampanj x antal timmar lång.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

På tal om kampanjen. Vet vi om det är planerat flera akter till release? Eller ska man behöva köra den 2 gånger i rad då också? Det blir lite långtråkigt tycker jag. Känns som "the easy way out" eller vad man ska säga, bara för att få en kampanj x antal timmar lång.

Har jag förstått det rätt så är det inte så vid release utan då är det 6 akter.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Tydligen blir mångas konton hackade nu och tömda på värdefulla items ?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Jokes on them, 100+ timmar spelat och fortfarande 0 divine orbs...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Inga föremål är dock "värdefulla" då de har ett monetärt värde på 0:-. Jag förstår att de som hackas blir frustrerade och mest över GGG's ganska tama respons av "meh" men ingen förlorar ju egentligen någonting här. Det är ju itne digitala pizzabitar man har köpt för $2 och matar virtuella djur med utan ingen har betalat nåt för prylarna. Inte ens en mirror har egentligen nåt värde.
Det vore annars en ganska simpel sak att spåra prylarna. Allt finns ju registrerat i loggar. Jag vet inte varför man inte bara gör det faktiskt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Nu är jag äntligen framme vid endgame. Jag har 60,6 timmar spelat, men 22 timmar är på min första gubbe som jag gav upp på. så ca 38 timmar för att ta mig igenom alla akter. Tror jag är lvl 66 nu.

Första akten är svårast, men det är ju för man inte fått igång en riktig build ännu. Det va drygt att behöva spela igenom alla akter igen fast på cruel svårighetsgrad. Men eftersom man hade fått igång en build då, så va hela cruel delen väldigt lätt. Har fått köpa några delar, men hade tur och fick ett bra vapen drop.

Men har jag fattat rätt, så kommer det ju vara 6st unika akter i fulla spelet, så att man får spela om 3 akter i ea kan jag inte ta som något negativt till spelet.

Jag spelar Minion infernalist witch och allt just nu dör allt utan problem. Väldigt kapabel build. Men egentligen inte en rolig build, för det är bara 1 knapp att trycka på. Men jag kommer fortsätta med mapping på denna gubbe den närmsta tiden, för jag känner inget sug att börja om med kampanjen just nu.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Nu är jag äntligen framme vid endgame. Jag har 60,6 timmar spelat, men 22 timmar är på min första gubbe som jag gav upp på. så ca 38 timmar för att ta mig igenom alla akter. Tror jag är lvl 66 nu.

Första akten är svårast, men det är ju för man inte fått igång en riktig build ännu. Det va drygt att behöva spela igenom alla akter igen fast på cruel svårighetsgrad. Men eftersom man hade fått igång en build då, så va hela cruel delen väldigt lätt. Har fått köpa några delar, men hade tur och fick ett bra vapen drop.

Men har jag fattat rätt, så kommer det ju vara 6st unika akter i fulla spelet, så att man får spela om 3 akter i ea kan jag inte ta som något negativt till spelet.

Jag spelar Minion infernalist witch och allt just nu dör allt utan problem. Väldigt kapabel build. Men egentligen inte en rolig build, för det är bara 1 knapp att trycka på. Men jag kommer fortsätta med mapping på denna gubbe den närmsta tiden, för jag känner inget sug att börja om med kampanjen just nu.

Spelar likadan char, Infernalist minion witch.
Gav upp på min Sorc eftersom den egentligen inte blir bra förrän man får lvl 9 skillgems.
Jag har heller inga problem med att döda snabbt men jag känner mig lite vilsen nu med builds och gear.
Jag har en scepter med spirit och lite plus spirit på en wand, men kan endast mana fram 3 minions förutom de två jag får av Sceptern. Vet inte riktigt vad jag behöver byta ut i min gear. Sett att många witches har en sköld och Sceptern.
Tycker det är svårt att veta vilka stats som verkligen ökar min totala damage.
Är lvl 32 och har slutbossen act 2 kvar.
Jag behöver mer defence så kanske jag skulle byta ut wanden mot en sköld? Behöver hitta en sköld med spirit isåfall.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Gav upp på min Sorc eftersom den egentligen inte blir bra förrän man får lvl 9 skillgems.
Jag har heller inga problem med att döda snabbt men jag känner mig lite vilsen nu med builds och gear.
Jag har en scepter med spirit och lite plus spirit på en wand, men kan endast mana fram 3 minions förutom de två jag får av Sceptern. Vet inte riktigt vad jag behöver byta ut i min gear. Sett att många witches har en sköld och Sceptern.
Jag behöver mer defence så kanske jag skulle byta ut wanden mot en sköld? Behöver hitta en sköld med spirit isåfall.

Köp en oaksworn unik sköld. Den ger 50 spirit. Jag gav 1 exalted orb för min sköld, men det tog tid innan nån svarade och faktiskt sålde den. Body armourn kan du få rätt bra med spirit på också.

Jag har 8st Arsonists, 1 Storm, 1 Cleric och sen 2st Warriors, plus raging spirits. Kommer inte ihåg exakt hur mycket spirit jag har, men tror det är runt 380.

Viktigaste statsen är +# level minion skills det finns på vapen,hjälm och amulet har jag för mig. Sen vill man ha "Allies in your presence" vilket gäller minions. och + spirit på den gear man kan få. Viktigaste statsen för damage ska jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vet inte om du redan vet det men man får 100 sprit i kampanjen också, för att döda olika minibossar, så du inte missat det :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kan få spirit på, neck, ringar , chest, shield , scepter.
Sen så vill du ha +minion skills på dom grejerna som kan ha det, Neck,head,vapen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Har vi någon swec guild?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Bra spel men finns fortfarande massor att fixa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Vet inte om du redan vet det men man får 100 sprit i kampanjen också, för att döda olika minibossar, så du inte missat det :).

Jag fick spirit för att jag dödade "the king in the mist" men har därefter inte fått något mer. Har dödat alla bossar fram till "Jahmal" eller vad han heter, sista bossen i act 2. Skall grinda lite och försöka hitta bättre gear innan jag ger mig på honom.
Jag har nu 3 firebomb minions och 2 warrior minions från sceptern.

Tänker byta ut min wand, som ger +1 på skills på minions och en massa extraskada på dem, mot en sköld med liknande stats...men det är svårt, omöjligt nära på. En sköld med tillräckligt med spirit för att kalla fram en minion till hade funkat.

Sen måste jag säga, GGG måste tuna gearen efter level. Jag menar, jag har en lvl 8 wand och en lvl 11 scepter på level 32 som är bra mycket bättre än den gearen som droppar på min level.
Dropsen på level 30 maps skall ju vara bättre än den som droppade på level 8 maps?? Kanske är jag för WoW skadad och inte förstår statsen riktigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag fick spirit för att jag dödade "the king in the mist" men har därefter inte fått något mer. Har dödat alla bossar fram till "Jahmal" eller vad han heter, sista bossen i act 2. Skall grinda lite och försöka hitta bättre gear innan jag ger mig på honom.

Tänker byta ut min wand, som ger +1 på skills på minions och en massa extraskada på dem, mot en sköld med liknande stats...men det är svårt, omöjligt nära på. En sköld med tillräckligt med spirit för att kalla fram en minion till hade funkat.

Sen måste jag säga, GGG måste tuna gearen efter level. Jag menar, jag har en lvl 8 wand och en lvl 11 scepter på level 32 som är bra mycket bättre än den gearen som droppar på min level.
Dropsen på level 30 maps skall ju vara bättre än den som droppade på level 8 maps?? Kanske är jag för WoW skadad och inte förstår statsen riktigt.

Läs på om hur stat tiers och item levels funkar så förstår du varför det är som det är iaf. Håller med om att det var riktigt riktigt fattigt med drops under kampanjen och jag köpte nytt vapen ett par gånger pga det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Som jag skrev tidigare. Köp en Oaksworn sköld, den har 50 spirit. Nästa boss som ger spirit är Bog witch i akt 3, 30 spirit första varvet och 40 spirit på cruel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjat spela igen köpte lite gear och nu är man på banan igen.

Har ni tips på bästa sättet för att få high tier maps?
Hur craftar ni maps? Blå+blå+kanske gul?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Börjat spela igen köpte lite gear och nu är man på banan igen.

Har ni tips på bästa sättet för att få high tier maps?
Hur craftar ni maps? Blå+blå+kanske gul?

Välj alla Atlas-passiva som ökar waystone drops och tiers (norr och sen sydöst).
Uppgradera alltid waystones du tänker använda till minst blå. Rare på Boss- och +moblvl maps.
Reforga waystones du inte behöver till högre tiers.

Jag kom till T13 innan jag fick slut på relevanta waystones (och hade fortfarande en drös med T14 som jag sparar till den dagen jag ev. kommer till T14-uppdraget), och jag är def. ingen expert på waystonesustain.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer snart få en Philips 32 OLED 4k skärm och kör PoE2 med ett rx 6800. Jag skulle vilja ha tips på hur jag skall kunna få gafikkortet att orka med PoE2 i 4k.
Jag har satt på Radeon super resolution, men när jag kollar i Options i spelet kan man inte välja lägre bestämd upplösning utan ett % tal typ. Är det så jag skall göra?
Har aldrig behövt hålla på med sådant här tidigare och jag har inte fått skärmen än så det är ingen panik. i 1440P klarar rx 6800 PoE2 med allt på max galant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kommer snart få en Philips 32 OLED 4k skärm och kör PoE2 med ett rx 6800. Jag skulle vilja ha tips på hur jag skall kunna få gafikkortet att orka med PoE2 i 4k.
Jag har satt på Radeon super resolution, men när jag kollar i Options i spelet kan man inte välja lägre bestämd upplösning utan ett % tal typ. Är det så jag skall göra?
Har aldrig behövt hålla på med sådant här tidigare och jag har inte fått skärmen än så det är ingen panik. i 1440P klarar rx 6800 PoE2 med allt på max galant.

Funkar fint för mig på 3080 i 4K. Visst blir höga drops när det kaosar på skärmen men jag hoppas GGG gör så vi kan stänga av alla dessa effekter. Jag orkar knappt spela infernalist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Djinn Barya ascension trial.... Hur har dom tänkt? Känns bara som en stor jäkla börda och frivilligt är det inte heller då man i princip måste ha fler ascendancy points.. Provade en andra gång och dog på slutbossen efter han exploderade efter han dött.

Spyr.

Sen är det totalt buggat. Efter man dött går det inte gå vidare med kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Djinn Barya ascension trial.... Hur har dom tänkt? Känns bara som en stor jäkla börda och frivilligt är det inte heller då man i princip måste ha fler ascendancy points.. Provade en andra gång och dog på slutbossen efter han exploderade efter han dött.

Spyr.

Sen är det totalt buggat. Efter man dött går det inte gå vidare med kontroller.

Jag gjorde bara dom två första med min Witch Hunter.
Hörde av andra hur jävligt tre och fyra är så jag struntade helt enkelt i det.

Sen hjälper det ju att WHs bara egentligen behöver 4 av 8 acsendency points. Resten är "nice" men definitivt inget måste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att spela couch co-op på PS5 med två olika konton som båda har early access?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Någon som vet om det går att spela couch co-op på PS5 med två olika konton som båda har early access?

Inte som det verkar, frågan är besvarad av GGG här: https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3598953

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är totalt hooked på spelet, så pass att partnern blir lack hehe. Lvl 88 Ranger just nu trade-league men har inte tradat ett enda item, skulle kännas som fusk. Däremot har man ju hittat 3-4 Divines så direkt fattig är man ju inte. Börjar dock kännas som det är dags att trada till sej lite bättre items, man blir ju oneshottad ibland på T15 maps och tappar XP. Jävligt frustrerande....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Elon spelar en av de högst rankade Builds i HC och har uppenbarligen NOLL koll på spelet .... omg

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Är totalt hooked på spelet, så pass att partnern blir lack hehe. Lvl 88 Ranger just nu trade-league men har inte tradat ett enda item, skulle kännas som fusk. Däremot har man ju hittat 3-4 Divines så direkt fattig är man ju inte. Börjar dock kännas som det är dags att trada till sej lite bättre items, man blir ju oneshottad ibland på T15 maps och tappar XP. Jävligt frustrerande....

Jag har också hittat 3 divines känns som vi haft tur där! Har du hittat någon greater jeweller eller perfect? Dom har jag inte sett ännu. Kör mestadels 13-15 maps nu . Level 83 typ.

Kör du exalted på dina 15 maps?

Visa signatur

Permalänk

Nån som råkar ha nåt bra tips på hur man kan fixa prestandan (framförallt i Breaches)? Sitter på 5900X och 4090, men tappar ibland ner till 20 fps, vilket är snudd på ospelbart med tanke på hur mycket som händer på skärmen.

Har testat alla olika inställningar i spelet utan framgång, och har ändrat skuggcachestorleken i Nvidias kontrollpanel till 100 GB och även testat att prioritera prestanda, men hittills utan större framgång.

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Nån som råkar ha nåt bra tips på hur man kan fixa prestandan (framförallt i Breaches)? Sitter på 5900X och 4090, men tappar ibland ner till 20 fps, vilket är snudd på ospelbart med tanke på hur mycket som händer på skärmen.

Har testat alla olika inställningar i spelet utan framgång, och har ändrat skuggcachestorleken i Nvidias kontrollpanel till 100 GB och även testat att prioritera prestanda, men hittills utan större framgång.

Spelar du själv eller i party? Jag vet inte om det är inbillning, men det känns nästan som att den "anpassar" spelet efter den som har lägst fps. Nu har jag inte kört några gigantiska breaches direkt, men när jag spelar själv på datorn i sign så tycker jag det fungerar helt ok. Men när jag kör med någon i party (som har betydligt sämre dator) så hamnar jag ner på 15-20 fps (alla som kör verkar ligga på samma fps). Det låter lite galet och det kanske inte alls är så, men så känns det i alla fall.

Visa signatur