Permalänk
Skrivet av haijen:

Spelar du själv eller i party? Jag vet inte om det är inbillning, men det känns nästan som att den "anpassar" spelet efter den som har lägst fps. Nu har jag inte kört några gigantiska breaches direkt, men när jag spelar själv på datorn i sign så tycker jag det fungerar helt ok. Men när jag kör med någon i party (som har betydligt sämre dator) så hamnar jag ner på 15-20 fps (alla som kör verkar ligga på samma fps). Det låter lite galet och det kanske inte alls är så, men så känns det i alla fall.

Nä, spelar typ SSF utan att vara SSF. Men tack för tipset!

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Nån som råkar ha nåt bra tips på hur man kan fixa prestandan (framförallt i Breaches)? Sitter på 5900X och 4090, men tappar ibland ner till 20 fps, vilket är snudd på ospelbart med tanke på hur mycket som händer på skärmen.

Har testat alla olika inställningar i spelet utan framgång, och har ändrat skuggcachestorleken i Nvidias kontrollpanel till 100 GB och även testat att prioritera prestanda, men hittills utan större framgång.

Enda gången jag upplevt någon form av FPS problem är med en miljard fireballs och Raging spirits, det var en ohållbar kombo, men aldrig annars, och då spelar jag oavkortat med en polare även i maps. Sitter på 14700k + 3080 med 32gb RAM i 3440p, så ingen monster rig heller. Jag vet att jag läst någon nämna något om att man kan tweaka ljudfilerna osv om inget annat hjälper, men har ingen vettig länk tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Nån som råkar ha nåt bra tips på hur man kan fixa prestandan (framförallt i Breaches)? Sitter på 5900X och 4090, men tappar ibland ner till 20 fps, vilket är snudd på ospelbart med tanke på hur mycket som händer på skärmen.

Har testat alla olika inställningar i spelet utan framgång, och har ändrat skuggcachestorleken i Nvidias kontrollpanel till 100 GB och även testat att prioritera prestanda, men hittills utan större framgång.

Hade samma problem med 10900K och ett RTX 3080. Min bror med 5800X och 4080S hade liknande prestandaproblem. I detta fall gissar jag att det är CPU:n som är den svagaste länken.

Har en annan (nyare) burk med 14700K och 4090 men har inte testat PoE2 på den. Känns liksom att ett ARPG inte ska vara så krävande. Men det är 'early access'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

https://youtu.be/6N-WW0UDrVQ?si=Sc8Gg_08c2Icow1z

Elon spelar en av de högst rankade Builds i HC och har uppenbarligen NOLL koll på spelet .... omg

Någon annan har lvlat hans konton det är ju rätt tydligt, när skulle han ha all den tiden lägga på ett spel dt är helt omöjligt så mycket han umgås med trump senaste månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Någon annan har lvlat hans konton det är ju rätt tydligt, när skulle han ha all den tiden lägga på ett spel dt är helt omöjligt så mycket han umgås med trump senaste månader

Kines.... När andra ville trada saker med honom översätts det automatiskt till klientens språk.. i det här fallet kinesiska.
Sagan om überspelaren Musk kan härmed läggas ad Acta.
Jag köpte det inte heller i D4 men nu är det bevisat att han iaf här helt enkelt köpt en Account.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Fantastiskt spel! Har redan lagt 90h på bara 2-3 veckor. Håller med om att endgame känns sådär, men jag avvaktar med all kritik tills spelet kommer ur early access. Hälften av all content (akter, klasser, vapen, skills) saknas ju. Att spelet är obalanserat bryr jag mig inte om. Jag spelar den enligt internet sämsta klassen (Warrior) men slaktar allt utan större problem. Får väl se hur det blir i högre maps dock.

Permalänk
Medlem

Ger mig in här då jag ledsnat på D4 en smula. När är det planerat att släppas skarpt? Och är det någon här som spelar på PS5 och i så fall hur flyter det?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ger mig in här då jag ledsnat på D4 en smula. När är det planerat att släppas skarpt? Och är det någon här som spelar på PS5 och i så fall hur flyter det?

dom har sagt minst 6 månader beta och att han ogärna väntar mer än ett år, men med tanke på hur mycket som behöver göras fortfarande och fixas/tweakas/göras om så skulle jag säga 1 år om inte mer

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

dom har sagt minst 6 månader beta och att han ogärna väntar mer än ett år, men med tanke på hur mycket som behöver göras fortfarande och fixas/tweakas/göras om så skulle jag säga 1 år om inte mer

Ah, så pass. Då väntar jag nog tills det är klart.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Kines.... När andra ville trada saker med honom översätts det automatiskt till klientens språk.. i det här fallet kinesiska.
Sagan om überspelaren Musk kan härmed läggas ad Acta.
Jag köpte det inte heller i D4 men nu är det bevisat att han iaf här helt enkelt köpt en Account.

Han har förmodligen anställda som spelar åt honom. Ger bra reklam för hans varumärke. Tesla har ju t.ex. ingen reklam.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag trodde att skills man har triggers till (ex Cast on freeze) inte gick att använda manuellt, men om jag har en Frost Wall i min CoF kan jag fortfarande ha en Frost Wall att använda manuellt. Om jag däremot har två stycken Frost Wall på CoF kan jag inte använda Frost Wall manuellt utan det står "This skill can't be used". Är det en bugg att jag i vissa fall kan ha en skill som både triggas automatiskt och går att använda manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Han har förmodligen anställda som spelar åt honom. Ger bra reklam för hans varumärke. Tesla har ju t.ex. ingen reklam.

Inte ger det någon vidare reklam? Att vara en genuin gamer hade nog gett större cred än att utmåla sig som master gamer. Att han inte har tid att lira själv är förståeligt men jag vet inte har någon här importerat sparfiler för att förkorta grinden? I rena mp spel kan jag iof se det vettiga i det kör bara singleplayer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Patch notes för morgondagens uppdatering:
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3695606

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

den "lilla" patchen.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Så fortfarande bara 1 liv per map och 10% XP penalty om man dör.

*Går tillbaks till väntrummet*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

6.91gig stor patch ändå

Skrivet av MinscS2:

ah fan surt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Ja, det här lär knappast ändras. Däremot har de lagt till sex portaler för Arbiter som tidigare endast hade en portal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Nä, spelar typ SSF utan att vara SSF. Men tack för tipset!

Skrivet av MinscS2:

Har alltid varit det på Poe 1 oxå om jag knte minns fel tror aldrig dom ändrar det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Har alltid varit det på Poe 1 oxå om jag knte minns fel tror aldrig dom ändrar det.

Exp-loss har alltid funnits, men man har ju haft 6 chanser/liv på maps tidigare. Som det är nu är det ju extra tråkigt om man kör flera. En dör och kan inte komma in igen så får sitta och vänta bara (eller kolla på trade ).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Hade PoE 1 one-shot boss mechanics (som rätt ofta är dåligt telegraferade) och dodge mechanics som är kritiska för att inte dö?

För om svaret är "nej" så ser jag inte relevansen. PoE 1 och PoE 2 är väldigt olika spel från vad jag har förstått, så att något funkade på sätt X i 1:an betyder inte att det behöver (eller ens borde) fungera på samma sätt i 2:an.

Med det sagt var jag inne och gjorde lite maps igår post-update och ökade min map-quest lite, men endgame har ju inte ändrats direkt (mest monsternerfs, lootdrop ökningar, m.m.) så känns fortfarande väldigt repetitivt.

Lär ta paus tills dom släpper nya akter. Att levla genom act 1-3 i olika svårighetsgrader är överlägset det roligaste jag gjort i PoE 2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade PoE 1 one-shot boss mechanics (som rätt ofta är dåligt telegraferade) och dodge mechanics som är kritiska för att inte dö?

För om svaret är "nej" så ser jag inte relevansen. PoE 1 och PoE 2 är väldigt olika spel från vad jag har förstått, så att något funkade på sätt X i 1:an betyder inte att det behöver (eller ens borde) fungera på samma sätt i 2:an.

I princip, ja. Gott om one-shot mechanics (blandad nivå av hur bra telegraferade) och istället för dodge hade man olika movement-skills men det är ju i grunden liknande.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Äntligen! Sista två ascendensy poängen fixade. Vilken pärs. Testade både sekhema och Chaos(och failade några ggr). Tyckte Chaos va lättare och inte lika RNG så fixade poängen där.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Äntligen! Sista två ascendensy poängen fixade. Vilken pärs. Testade både sekhema och Chaos(och failade några ggr). Tyckte Chaos va lättare och inte lika RNG så fixade poängen där.

Fixade dem också här om dagen och körde också Chaos. Jag väntade nog lite för länge för det var rätt enkelt haha (lvl 90 spark stormweaver). Jag hade tur för jag körde 3 runs och fick olika fragment varje gång (dog dock en eller två gånger på den där tornadofågeln... hade på gränsen till dps för att döda den innan den kör igång tornado men hann inte riktigt och var lite klurigt att undvika tornadon vissa gånger).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Jag trodde att skills man har triggers till (ex Cast on freeze) inte gick att använda manuellt, men om jag har en Frost Wall i min CoF kan jag fortfarande ha en Frost Wall att använda manuellt. Om jag däremot har två stycken Frost Wall på CoF kan jag inte använda Frost Wall manuellt utan det står "This skill can't be used". Är det en bugg att jag i vissa fall kan ha en skill som både triggas automatiskt och går att använda manuellt?

Långskott, men om du lirar med kontroll på PC, har du testat mus + tgb? Jag tillåts inte equippa spell echo eller cascade i min Cast on minion death med kontroll, det påstås helt enkelt omöjligt, men tillåts precis som sig bör med mus + tgb. Sjukt märklig bugg verkligen. Har själv inte testat 2x triggers och en self cast, men jag kör comet i 3x minion on death iallafall, dock inte testat om self cast tillåts.

Skrivet av MinscS2:

Att man inte heller tillåts res:a om man kör i party är så satans sunkigt. Överlag är end game lika illa som Last Epochs för coop multiplayer eftersom progressen och mycket loot endast styrs mot den som aktiverar mappen, riktigt trist för oss som lirar 100% coop i princip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Långskott, men om du lirar med kontroll på PC, har du testat mus + tgb? Jag tillåts inte equippa spell echo eller cascade i min Cast on minion death med kontroll, det påstås helt enkelt omöjligt, men tillåts precis som sig bör med mus + tgb. Sjukt märklig bugg verkligen. Har själv inte testat 2x triggers och en self cast, men jag kör comet i 3x minion on death iallafall, dock inte testat om self cast tillåts.

Att man inte heller tillåts res:a om man kör i party är så satans sunkigt. Överlag är end game lika illa som Last Epochs för coop multiplayer eftersom progressen och mycket loot endast styrs mot den som aktiverar mappen, riktigt trist för oss som lirar 100% coop i princip...

Det här med progressionen har ju blivit lite värre nu i 2:an just med tanke på det nya systemet med waystones där man tar sig framåt på ett helt annat sätt. Visst, lite av det fanns ju tidigare också med maps men inte alls på samma sätt. Jag vet inte om de kan lösa det på något annat sätt utifrån hur endgame ser ut nu. Kör man coop så får man väl i princip alternera mellan vem det är som öppnar kartorna. Kör man coop med samma person(er) är det kanske ett lite mindre problem - man kan ju skicka över waystones som den som öppnat kartor ett tag hittat, så får nästa fortsätta. Men kör man med olika personer är det ju jobbigare - då har man kanske varit med och kört upp till en viss level på waystones, sedan ska man spela med någon annan eller spela själv och då har man inga waystones alls förutom låglevlade eftersom man inte kunnat hitta några.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelet tar verkligen TID. Kör map efter map, händer knappt inget. Kör breaches men håller på i max 15 sekunder. Droppar 10 breach splinters per gång... Startar en delirium spegel, ren skit lätta mobs och sen helt plötsligt slutar den.

Jag fattar inte hur jag ska få breaches och delirium att hålla på längre.

Köpte 4 stycken breachstones och klarade alla på första försöket, blev väldigt förvånad, kör minion arsonist. Köpte en delirium 15 wave sten och kom till 15e waven men dog. Den var ruskigt svår. 250 exalt åt skogen.

Känns som det tar 15-20h för att få ihop 300 av breach och delirium grejerna......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Fixade dem också här om dagen och körde också Chaos. Jag väntade nog lite för länge för det var rätt enkelt haha (lvl 90 spark stormweaver). Jag hade tur för jag körde 3 runs och fick olika fragment varje gång (dog dock en eller två gånger på den där tornadofågeln... hade på gränsen till dps för att döda den innan den kör igång tornado men hann inte riktigt och var lite klurigt att undvika tornadon vissa gånger).

Kör ju ranger, lätt att bli oneshottad av bossar och att man själv oneshottar bossar. Alla bossar i chaos utom trailmaster dog direkt som tur var(orb of storms/cast on shock/Lightning rod spam)

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Spelet tar verkligen TID. Kör map efter map, händer knappt inget. Kör breaches men håller på i max 15 sekunder. Droppar 10 breach splinters per gång... Startar en delirium spegel, ren skit lätta mobs och sen helt plötsligt slutar den.

Jag fattar inte hur jag ska få breaches och delirium att hålla på längre.

Köpte 4 stycken breachstones och klarade alla på första försöket, blev väldigt förvånad, kör minion arsonist. Köpte en delirium 15 wave sten och kom till 15e waven men dog. Den var ruskigt svår. 250 exalt åt skogen.

Känns som det tar 15-20h för att få ihop 300 av breach och delirium grejerna......

Företaget heter ju inte Grinding Gear Games för intet så att säga. De tips jag kan ge är väl att breaches fungerar bäst på öppna banor och man behöver vara aktiv för att dels jaga "breach hands" för loot och helt enkelt försöka vara mobil och döda så många monster som möjligt. För delirium så rör sig "dimman" hela tiden framåt över kartan, så man måste döda monster snabbt och hela tiden hålla sig "framför" dimman. Kommer man utanför har man 5 sek att ta sig in i dimman igen för att kunna fortsätta. I båda fallen så behöver man spara lootandet till det är klart (eller ja, vara extermt selektiv så man inte slösar tid på att plocka upp saker som inte är väldigt värdefulla).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det här med progressionen har ju blivit lite värre nu i 2:an just med tanke på det nya systemet med waystones där man tar sig framåt på ett helt annat sätt. Visst, lite av det fanns ju tidigare också med maps men inte alls på samma sätt. Jag vet inte om de kan lösa det på något annat sätt utifrån hur endgame ser ut nu. Kör man coop så får man väl i princip alternera mellan vem det är som öppnar kartorna. Kör man coop med samma person(er) är det kanske ett lite mindre problem - man kan ju skicka över waystones som den som öppnat kartor ett tag hittat, så får nästa fortsätta. Men kör man med olika personer är det ju jobbigare - då har man kanske varit med och kört upp till en viss level på waystones, sedan ska man spela med någon annan eller spela själv och då har man inga waystones alls förutom låglevlade eftersom man inte kunnat hitta några.

Ja vi kör ju varannan map i princip, synd att man bara får 50% progression samt mapdrops bara. Jag förstår att det vore knepigt att lösa, men jag blir ändå frustrerad Att inte kunna res:a är också störande om någon dör ganska tidigt i mappen, så ska den andra sitta och idla eller ev. dra igång annan map. Det förtar coopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Företaget heter ju inte Grinding Gear Games för intet så att säga. De tips jag kan ge är väl att breaches fungerar bäst på öppna banor och man behöver vara aktiv för att dels jaga "breach hands" för loot och helt enkelt försöka vara mobil och döda så många monster som möjligt. För delirium så rör sig "dimman" hela tiden framåt över kartan, så man måste döda monster snabbt och hela tiden hålla sig "framför" dimman. Kommer man utanför har man 5 sek att ta sig in i dimman igen för att kunna fortsätta. I båda fallen så behöver man spara lootandet till det är klart (eller ja, vara extermt selektiv så man inte slösar tid på att plocka upp saker som inte är väldigt värdefulla).

Tack! Får hålla utkik efter dimman. Tyvärr spelar jag en klass som gör det svårt att se .

Visa signatur