Min Sandisk professional detekteras inte av Winows11

Permalänk
Medlem

Min Sandisk professional detekteras inte av Winows11

Hej

Är vid vägs ände. Min Sandisk professional detekteras inte av Winows11. Jag hör pipet när kag kopplar inte den och ser den i diskhanteraren, dock inte i " Min Dator" . Kan inte öppna den i diskhanteraren. Se bild.

Tacksam för råd då jag vet vad jag skall göra mer.

Permalänk
Medlem

Det kan vara för att du har flera partitioner på den, specifikt den där 200MB partitionen. Om jag nu läser av bilden korrekt.

Liknande problem finns när man vill formatera en tidigare windows systemdisk, man måste gå via power shell för att kunna fimpa partitionen eftersom det inte går via normal användning när man kör diskhanteraren. Först när disken är tom på partitioner kan man skapa en ny och komma åt den som vanligt via diskhanteringen som syns på bilden.

https://www.windowscentral.com/how-delete-drive-partition-win...

Man måste vara MYCKET försiktig med vad man gör så att man verkligen tar bort rätt partition på rätt disk. Är man orolig kan det vara bra att istället fysiskt koppla bort diskar som inte ska ändras. Därefter koppla in disken som ska ändras och därefter starta upp datorn med någon form av USB-boot från sticka där man kan komma åt just den disken man vill ändra på.

Då finns det ingen risk att man klantar sig eller gör bort sig, bättre vara säker säger jag.

Permalänk
Medlem

Tack. Disken är fabriksny så jag vet inte varför den har flera partioner. Jaf en Seagate tidigare som inte heller syns men fungerade på samma Winows 11 dator tidigare. Den syns dock på Windows 10 laptop.

Så tror ni att det är pga partionerna forftfarande ? Vad rekommemderar ni att jag gör ?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om disken inte är formaterad.

Permalänk
Medlem

@Mattsman om man kopplar in en disk så ska den inte innehålla några partitioner om du t.ex. köpt en ny disk. Om det finns några partitioner sedan tidigare måste man ta bort allt innan man kan "initiera" disken på nytt med diskhanteraren och sedan välja att skapa en partition, snabbformatera osv. Det problem du beskriver är typiskt när man har en disk med flera partitioner, eller det är en systemdisk osv. Alltså där man har olika typer av partitioner som ska användas till olika saker.

I ditt fall skulle jag fixa någon form av gratis ISO grej där man kan ta bort partitioner etc som du kan boota från när du startar datorn. Men innan det ska du koppla ut ström eller sata kontakterna till de andra diskarna så du bara har usb stickan ansluten (som du bootar från) och den andra disken tillfälligt inkopplad på en befintlig SATA kabel samt ström. Så fort du fått bort allt och disken är tom (inga partitioner etc) ska du kunna återställa all hårdvara som det var tidigare. Boota till windows och diskhanteraren ska kunna fixa allt som på bilden du visar. Som jag skrev tidigare, anledning till att koppla bort de andra diskar är för att förhindra att man råkar göra fel och ta bort fel partition.

Permalänk
Medlem

De Sandisk professional-diskar jag har köpt kom med en EFI-partition samt en partition med Mac-filsystem. Det är att ta bort dem och skapa en NTFS-partition eller vad du nu vill ha istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

De Sandisk professional-diskar jag har köpt kom med en EFI-partition samt en partition med Mac-filsystem. Det är att ta bort dem och skapa en NTFS-partition eller vad du nu vill ha istället.

Ja der verkar vara EFI-partition åtminstone på den mindre åaritionen. Men jag kommer inte ens åt att formatera den timl NTFS när jag högerklickar. Se bild. Finns det något verktyg att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mattsman om man kopplar in en disk så ska den inte innehålla några partitioner om du t.ex. köpt en ny disk. Om det finns några partitioner sedan tidigare måste man ta bort allt innan man kan "initiera" disken på nytt med diskhanteraren och sedan välja att skapa en partition, snabbformatera osv. Det problem du beskriver är typiskt när man har en disk med flera partitioner, eller det är en systemdisk osv. Alltså där man har olika typer av partitioner som ska användas till olika saker.

I ditt fall skulle jag fixa någon form av gratis ISO grej där man kan ta bort partitioner etc som du kan boota från när du startar datorn. Men innan det ska du koppla ut ström eller sata kontakterna till de andra diskarna så du bara har usb stickan ansluten (som du bootar från) och den andra disken tillfälligt inkopplad på en befintlig SATA kabel samt ström. Så fort du fått bort allt och disken är tom (inga partitioner etc) ska du kunna återställa all hårdvara som det var tidigare. Boota till windows och diskhanteraren ska kunna fixa allt som på bilden du visar. Som jag skrev tidigare, anledning till att koppla bort de andra diskar är för att förhindra att man råkar göra fel och ta bort fel partition.

Det är y så undrar varför den har partioner. En på 200 MB och en på 588GB ? Iso verktyg ? Tips hur jag skall formatwra den ? Kommer inte åt formateringen i diskhanteraren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Ja der verkar vara EFI-partition åtminstone på den mindre åaritionen. Men jag kommer inte ens åt att formatera den timl NTFS när jag högerklickar. Se bild. Finns det något verktyg att använda?

GParted klarar det säkert:
https://gparted.org/livecd.php

Permalänk
Hedersmedlem

Gparted fixar det garanterat, men det känns som om det är lättare/snabbare att fixa i Windows.

Man kan använda "diskpart" som är textbaserat, men inte särskilt svårt att använda. Det enda man behöver vara noga med är att skriva rätt siffra i steg 4, så man inte rensar allt på fel disk.

0) Stäng av diskhantering om det är igång
1) Skriv in "cmd" i i startmenyn, högerklicka kommandoprompt och starta den som administratör
2) Skriv "diskpart" och tryck enter
3) Skriv "list disk", enter, och kolla baserat på storleken vilket nummer den nya disken har; bör synas eftersom bara en verkar vara på 6 TB
4) Skriv "select disk X", enter -- där X är siffran på rätt disk från föregående steg
5) Skriv "clean", enter -- detta tar direkt UTAN VARNING bort alla partitioner på disken man valde
6) Stäng prompten och starta diskhantering igen så bör du kunna skapa ny NTFS-partition där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

@Mattsman beroende på kunskapsnivå och erfarenhet vad gäller det problem du har bör du välja ett program och metod som du känner dig bekväm med. Det är också viktigt att det är säkert, dvs att du INTE riskerar göra bort dig och det blir fel för du vill inte påverka de andra diskarna. Därav jag föreslår någon gratis variant av boot-ISO du lägger på en USB-sticka med något lämpligt gratisverktyg som har en GUI och där du kan fimpa bort partitionerna från just den disken du har problem med.

När du gjort detta kan då gå tillbaka till det läget du hade från början i diskhanteraren, då ska partitionerna vara borta och du kan skapa en partition som du tänkte göra innan du drabbades av det problem du beskrev.

Även om jag själv har en del erfarenhet av detta föredrar jag alltid att försöka fixa problem med diskar när det inte finns andra diskar inkopplade just för att undvika eventuella problem samt jag vill vara säker på att datorn inte kan komma åt diskar som inte är tänkta att påverkas. Ofta har man kanske viktig data på anslutna diskar, inte bra om men råkar sabba dessa diskar när det är enkelt fysiskt koppla bort dem från datorn.

Permalänk
Medlem

Den ser ut att vara formaterad men det finns ingen enhetsbokstav tilldelad ser det ut som. Då kommer den heller inte synas i Utforskaren.

Eftersom den har tidigare partitioner så kan det dock vara värt att följa @Thomas guide ovan för att rensa dessa partitioner och börja om i Diskhantering som du har uppe. Var dock noga att du väljer rätt disk (Disk 1 ser det ut som i din screenshot, om du markerat rätt disk där).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp ! Jag lyckades med verktyget EaseUS Partion Master så jac ser didken i "min dator". Det jag inte förstår dock varför en ny disk kommer med två paritioner 200MB samt 5.588TB ? Jag kunde ite ta bort 300MB paritionen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Tack för all hjälp ! Jag lyckades med verktyget EaseUS Partion Master så jac ser didken i "min dator". Det jag inte förstår dock varför en ny disk kommer med två paritioner 200MB samt 5.588TB ? Jag kunde ite ta bort 300MB paritionen dock

Det enkla svaret på din fråga är att den troligen inte var helt ny. Förmodligen har någon tidigare kund lämnat tillbaka den. Har personligen aldrig fått annat än icke-initialiserade diskar när jag köpt dem nya.

Diskpart hade kunnat rensa bort alla partitionerna, men Diskhantering tillåter inte det av någon anledning. Misstänker att de är rädd för att folk kommer att radera nödvändiga partitioner och sedan inte längre kunna boota om de gör det för enkelt att ta bort dem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det enkla svaret på din fråga är att den troligen inte var helt ny. Förmodligen har någon tidigare kund lämnat tillbaka den. Har personligen aldrig fått annat än icke-initialiserade diskar när jag köpt dem nya.

Diskpart hade kunnat rensa bort alla partitionerna, men Diskhantering tillåter inte det av någon anledning. Misstänker att de är rädd för att folk kommer att radera nödvändiga partitioner och sedan inte längre kunna boota om de gör det för enkelt att ta bort dem.

Disken i fråga är ett usbminne om jag har förstått saken rätt. Usbminnen kommer ofta med formatterade partitioner enligt min erfarenhet.

Det vore faktiskt bättre om usbminnena inte hade formatterade partitioner från fabrik imo utan var helt tomma och saknade partitioner på samma sätt som mekaniska diskar och SSDs gör det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brandx:

Disken i fråga är ett usbminne om jag har förstått saken rätt. Usbminnen kommer ofta med formatterade partitioner enligt min erfarenhet.

Det vore faktiskt bättre om usbminnena inte hade formatterade partitioner från fabrik imo utan var helt tomma och saknade partitioner på samma sätt som mekaniska diskar och SSDs gör det.

6 TB USB-minne?

Ändå skumt att det är en EFI-partition om det är från fabrik. De gör väl ingen nytta om man inte ska ha disken/enheten till OS, och i de fallet brukar OS:et självt vilja skapa sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

6 TB USB-minne?

Ändå skumt att det är en EFI-partition om det är från fabrik. De gör väl ingen nytta om man inte ska ha disken/enheten till OS, och i de fallet brukar OS:et självt vilja skapa sånt.

Ok det är inget usbminne utan en usbansluten extern SSD som dumt nog var partitionerad från fabrik.

När det gäller externa enheter verkar tillverkarna resonera annorlunda än när det gäller interna enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Ok det är inget usbminne utan en usbansluten extern SSD som dumt nog var partitionerad från fabrik.

När det gäller externa enheter verkar tillverkarna resonera annorlunda än när det gäller interna enheter.

Missade detaljen om att det var en extern disk. Ja, de brukar nog vara formaterade från fabrik för att de ska vara så Plug & Play som möjligt eftersom dessa har en större kundgrupp än interna diskar. Folk som monterar interna diskar antas nog veta att man behöver initialisera och formatera sin disk innan den är användbar.

Visa signatur