Samsung och Google lanserar Dolby Atmos-utmanare

Permalänk
Melding Plague

Samsung och Google lanserar Dolby Atmos-utmanare

Eclipsa Audio är en ny öppen teknik för 3D-ljud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trevligt med öppna alternativ men undrar om det är möjligt att slå sig in i den världen så här långt efter… har dom hamnat i bråk med Dolby labs, kanske? Eller har de inget bra att kohandla med så Dolby säger åt dem att betala för att sätta loggan på/avnända tekniken i sina produkter?

Hur gratis är något från dessa två företag, kan man också fundera på.

Bra med nya initiativ dock!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte helt inne på detta området, men finns väl DTS:X och Auro 3D med som är liknande 3d ljud? Är dom licensbaserade också?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det onödigt med ännu ett till ljudformat som inte nödvändigtvis är bättre utan bara kom till för att slippa licenskostnader….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Trevligt med öppna alternativ men undrar om det är möjligt att slå sig in i den världen så här långt efter… har dom hamnat i bråk med Dolby labs, kanske? Eller har de inget bra att kohandla med så Dolby säger åt dem att betala för att sätta loggan på/avnända tekniken i sina produkter?

Handlar nog om en "substantinell" summa om de är villiga att utveckla en ny teknik för att ge ut den gratis jämfört med att betala för Atmos. De räknar nog på att spara in på det per enhet oavsett och ger nu ut det till andra för att försöka få till nån sorts marknadsandel så att det finns källmateriell också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Codec för detta? De flesta om inte alla kör väl Dolby/DTS. Ska bolagen börja coda om för detta? eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jättebra. För skeptiker kan jag påpeka att det är större chans att detta blir mer vanligt på PC för spel än Dolby Atmos.

Jag tror dock att det kommer bli väldigt svårt att få Hollywoods filmskapare att använda det, tyvärr.

Skrivet av Gelantious:

Inte helt inne på detta området, men finns väl DTS:X och Auro 3D med som är liknande 3d ljud? Är dom licensbaserade också?

Efter ett par enkla googlingar verkar det som de två kräver licenser.

Permalänk
Medlem

Ännu en standard, perfekt^^ 😳

Permalänk
Medlem

Sluta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Handlar nog om en "substantinell" summa om de är villiga att utveckla en ny teknik för att ge ut den gratis jämfört med att betala för Atmos. De räknar nog på att spara in på det per enhet oavsett och ger nu ut det till andra för att försöka få till nån sorts marknadsandel så att det finns källmateriell också.

Säkert så, det finns ju ett ”emotionellt” värde i att använda Dolbys tekniker och logga samt att det säljer fler högtalare mm mm. Vem vill köpa en lite fräsigare ljudlimpa idag som inte stödjer Atmos? (även om man kan diskutera nyttan just där). Frågan är hur mycket försäljning de räknar med att tappa pga avsaknaden av Dolby. Någon har garanterat gjort en exel på detta

Enda chansen för dem att få någon som helst spridning av detta är ju att användandet är ”gratis”. Ska de övertyga Hollywood så lär de få betala in sig där.

PC? Finns behovet av detta där?

Visa signatur
Permalänk

Bra med alternativ utan licens. Jag gillar inte att så otroligt mycket idag är licenser för, köper man en iPhone så går pengar till det ena och andra företaget som Huawei för licenser för 5G. (om det ej har ändrats)

Frågan jag ställer mig är om man i praktiken själv kommer få nyttja det kommer man få införskaffa ny hårdvara? T.ex. jag har väldigt enkelt setup, en AppleTv, en märkestv, en märkessoundbar. Kommer jag behöva byta ut allt för denna om jag skulle vilja använda den?

Permalänk
Medlem

Jag antar att Samsung inte slutar med Dolby Atmos bara för att de har en egen variant? De kör båda två va? Annars går ju Samsung TV bort alla dagar i veckan framöver..

Eclipsa Audio är ett otroligt dåligt namn också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Alltså
Är inte DTS öppen?
Så varför skapa en till?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag antar att Samsung inte slutar med Dolby Atmos bara för att de har en egen variant? De kör båda två va? Annars går ju Samsung TV bort alla dagar i veckan framöver..

Eclipsa Audio är ett otroligt dåligt namn också.

Samsung har ju inte tex Dolby vision heller så inte omöjligt att Dolby Atmos försvinner helt framgent. Kanske dubbelt upp i start men tvivlar att de behåller det helt.

Jag har ju Samsungs ljudlimpa ala 2021 med Atmos och allt. Otroligt härligt ljud. Deras 2021 flaggskepps 4K TV också. Riktigt bra bild men så fort något är DV (dolby vision) så förstörs allt. då får man leta upp alternativ video.. D:

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Klantaslena Google som skulle göra en utmanare till Apple TV med 4K Google TV Streamer, blev ju mest skit av det hela.

Tyvärr köpte jag en 4K Google TV Streamer, funkade bra i ca 2 - 3 veckor sen började "ljudproblemen".

Kör Britbox appen på Streameren, filmer/serier har stereo ljud men enligt Streameren DDSurround ljud. Har "Auto"
i ljudinställningen å hemmabio receiver. Många andra har problem att ljudet försvinner å kommer tillbaka å försvinner igen å kommer tillbaka igen. Detta inträffar på hembio receivers, soundbars å vanlig HDMI inkoppling i TV:n. Detta händer inte på något speciellt märke.

Kom en Systemuppdatering som "skulle" fixa ljudproblemen. Fixade inget för många å mig.

Nu när man läste detta blev tanken genast: Mer Google/samsung halvfärdigtskit som släpps ut på marknaden.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

DTS:X ägs av DTS och kostar, men förlorade väl kriget pga dålig marknadsföring och att det faktiskt har lite sämre teknisk kompatibilitet.

Gratis är bra, HDR10 lever och frodas ju, men det här är jag skeptisk till. Det låter som enbart ingenjörer varit med i skapandet men vi får se på CES.

Namnet är kasst, finns ens en bra logga, finns codecs, finns verktyg att enkelt skapa innehåll, varför är bara Google och Samsung med från början, är det enklare än Atmos att skapa, har det satsats på verktyg för någon annan är YouTubers, hur gick det för VP9?

Jag tror detta halv-tafatta försök aldrig kommer ta fart tyvärr. Just för att det är halv-dant från början. Och vafan, EclipsA…

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Lycka till Google och Samsung

Mvh Auro 3D och DTS:X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

DTS:X ägs av DTS och kostar, men förlorade väl kriget pga dålig marknadsföring och att det faktiskt har lite sämre teknisk kompatibilitet.

Gratis är bra, HDR10 lever och frodas ju, men det här är jag skeptisk till. Det låter som enbart ingenjörer varit med i skapandet men vi får se på CES.

Namnet är kasst, finns ens en bra logga, finns codecs, finns verktyg att enkelt skapa innehåll, varför är bara Google och Samsung med från början, är det enklare än Atmos att skapa, har det satsats på verktyg för någon annan är YouTubers, hur gick det för VP9?

Jag tror detta halv-tafatta försök aldrig kommer ta fart tyvärr. Just för att det är halv-dant från början. Och vafan, EclipsA…

Dom kommer säkert att släppa "vaddetljudsystemetnuheter" enableded högtalare, finns ju certiferade Dolby Atmos/DTS:X enableded högtalare.

Har själv ett par.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

https://xkcd.com/927/

Permalänk
Medlem

Inte relevant till ämnet, då de inte försöker skapa "En standard".

Permalänk
Medlem

Denna teknik kommer vara rätt meningslös om de inte lyckas slå sig in i Hollywood.
Helt ointressant för en som använder sig av AVR också.

Permalänk
Medlem

Absolut, öppen standard och öppen källkod är ju bra men vad kostar certifiering och krävs det?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Handlar om att Samsung inte vill betala Dolby för licenser. All Dolby teknik saknas hos en leverantör endast... gissa vilken.

Permalänk
Medlem

som konsument kan man ju undra ifall den lägre kostnaden för tillverkarna kommer att märkas ut till oss eller om man bara vill få högre marginaler

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst om den inte tillför något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

som konsument kan man ju undra ifall den lägre kostnaden för tillverkarna kommer att märkas ut till oss eller om man bara vill få högre marginaler

Vad gäller dyra enheter så är det väl förmodligen det senare. Men det kan ju också märkas om det leder till att typ allt får stöd.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

HDR10 har väl inte direkt ngn konkurrent? Om man enbart ser till media som film och inte tv sändningar. HDR10+ är ju det som ska motsvara Dolby Vision och det är tyvärr inte många filmer som anammat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Helt meningslöst om den inte tillför något nytt.

Det nya som tillförs är att det är öppen källkod vilket gör det betydligt mer intressant. Chansen att det verkligen slår igenom är väl dock liten tyvärr så i slutändan blir det nog ändå meningslöst ändå.

Permalänk
Medlem

Dolby vs dts

Dolby är rena skämtet om man jämför med Dts. Förstår inte varför dolby fått sånt genomslag när Dts,rent ljudmässigt är överlägset

Permalänk
Medlem
Skrivet av macki_b:

Dolby är rena skämtet om man jämför med Dts. Förstår inte varför dolby fått sånt genomslag när Dts,rent ljudmässigt är överlägset

Dolby Labs grundat 1965.
DTS kom 1993 i Jurassic Park.

Föredrar osså DTS:X framför Atmos, har en del Blu ray filmer med ljudformat.

Kör Atmos/DTS:X 5.2.2, hemmabio receiver.

Visa signatur